رواية ليلة النعماني الفصل السابع 7
كان فؤاد وليله يعيشون اياما في الجنه كان يتشوق ان ينهي شغله ليعود الي محبوبته التي جعلته يفقد عقله من حبه لها وكانت تلك الشمطاء كل حين واخر تبث سمومها في اذنيه.. فمره تضيع خواتمها وتتصنع امامه عدم معرفتها بمكانها وتشككه في ليله .. .
في احد الايام... دخل فؤاد لتهتف... حبيبي ربنا يسعدك ويبعد عنك الشر ليقبل راسها لتهتف بخبث.. يا حبيبي انا ما بدخلش بس كتر الدلع وحش للست يعني طول الليل لازقلها وطول النهار تكلمها في التليفون يا واد اعتق.
ليبهت فؤاد.. انا بكلم ليله.
لتهتف.. اه يا واد وهيا نازله دلع بس ربما يهنيك انا ليا الا سعادتك (مثلا😏😏).
ليهتف بس انا ما بكلمهاش.
لتتصنع الدهشه ثم الارتباك.. امال بتتدلع مع مين.. يوه قصدي بتكلم مين( اه يا عقربه بروحين.. وليه بأورم صحيح 😠) .. ااااه تلاقيها بتكلم جارتها.
ليجلس فؤاد متوجسا لتجاريه في الكلام ليتكلم وينتهي الحوار وهيا قد زرعت بداخله سمومها
لياتي يوما اخر من مصائبها طلبت من ليله مشروبا فحركت يديها واوقعت ليله فوقع علي رجل تلك العجوز ظلت تصرخ وتصرخ الي ان خرج فؤاد من المكتب فيه ايه... لتخبره بنحيب ان زوجته حدفت الكوب ساخن عليها. كانت تبكي وتتمسكن
نظر هو الي ليله وقال مش تاخدي بالك يا حبيبتي..
قالت له بذهول بس والله ماحصل
وهنا قاطعتها عمته خلاص يا ليله الموضوع مايستاهلش هتالي حاجه يا حبيبي للحرقان..معلش انا يا حبيبتي مش حما ماتخافيش مني.(👹لا دا ابليس قاعد يتفرج 😆) لتنظر بخبث.ليلي التي لا تنطق .ميفو ميفو
كانت افعالها كلها لتشكيك فؤاد في ليله ولكن فؤاد كان يحب ليله ولم يهتم كثيرا الا عندما قالت له عمته علي تليفونات ليله الكثيره وظل مشغولا ثم استعاذ من الشيطان ودخل ونام بجوار زوجته.
كان قد مر خمس اشهر وليله تاخذ حبوب منع الحمل وهنا قررت تلك الحرباء ان تهد المعبد عليهم.. قررت ان تمتنع عن اعطائها الحبوب لليله.. مر شهرا اخر ثم شهران ثم بدات ليله تحس بالاعياء وبدات معدتها تؤلمها.. كان فؤاد مذعورا وخائفا عليها فاخبرته انه ربما يكون برد .. استراحت ليله ولكنها شكت انها ربما تكون حامل.. فبعثت واشترت اختبارا وكانت النتيجه انها حامل.. احست ان قلبها سيقف من الفرحه احست ان اخيرا سيربطها بعشقها الاوحد حته بداخلها رابط ابدي بينهم يتوج عشقهم معا... قررت ان تحتفل.(دا عتبقي مدعكه 😁😁) .. فطلبت من الخادمه ان تعد سفره صغيره عندما يعود زوجها ووضعت الشموع ولبست فستانا من اللون الفيروزي وتجملت لزوجها وانتظرت قدومه...
نزلت ورده الي فيروز لتخبرها.. ستي الحقي الحقي.
لتهتف فيروز ايه يا زفته مالك ملهوفه كده.
لتهتف ورده.. حصل يا ستي شوفي ده لتعطيها ورده اختبار الحمل الذي رمته ليله لتنظر فيروز وتقطب جبينها ثم تتسع ابتسامتها ويشع الغل من عيونها.(التنين المجنح 😂😂)
لتقف وتهب.. اخيرا اخيرا هيرجعلي اخيرا ماحدش هيقف بينا اخيرا اتحملتي يا فيروز كتير بس خلاص كانت كالمجنونه تشعر بالانتشاء الرهيب. خلاص راح زمانك يا ليله و هتخرجي مرميه رميه الكلاب. لتظل ورده تنظر اليها وتخاف قليلا فمنظرها مرعب (شكل الساحره الشريره... يامه يابه 😂 😂).
لتهتف فيروز والهانم عامله شمع وورد لتضحك قومي يا بت اما انقي حاجه البسها واقعد استني. يادي الهنا عاللي جاي فرحك جاي يا فيروز حضري قعده يا بت (قعد عليكي عزرائيل يا بعيده 😠😠) لتقوم وتتزين لتجلس تنتظر المصيبه التي ستحل علي تلك المسكينه.
دخل فؤاد وكانت الشمطاء تجلس فقبلها وقال لها.. ليله فين.
فقالت... والله يبني ماعت بشوفها علي طول قافله عليها اوضتها بتعمل ايه ماعرفش ومتربسه عليها..ميفو ميفو.. . كانت قد علمت من الخادمه انها اشترت لها شمعا وتحري حفلا فانتظرت وقوع المصيبه بفارغ الصبر...ميفو ميفو.
صعد فؤاد ودخل الحجره.. (ادخل يا حزين 😔 😔 😔دا ليلتك طين 😖😖) ليجد الحجره هادئه والشموع فابتسم واقترب من جميلته التي اشعلت قلبه وقال ايه الرضا ده.. دانا كده قلبي هيقف كل يوم من جمال حبيبي اللي منور حياتي..
اقتربت منه وقبلت وجنتيه وقالت انا مبسوطه اوي يا فؤاد انا قلبي طاير.
ليقبلها ويهتف.. انا اللي طاير بيكي وبحبك لتهتف.. ولسه اما تعرف المفجأه.. مش هتصدق حاجه بقالنا شهور مستنينها...
انقبض قلب فؤاد وبدا بالتوتر.. وقال حاجه ايه دي..
اقتربت منه بدلالا وقالت له وهيا تحتضنه وتهمس في اذنيه.بسعاده بالغه.وبهدوء..
ان ا........ ح ا م ل..
.ياختااااي يا حزناااي اجرو يا ولااااه 🏃♀️🏃♀️🏃♀️🏃♀️🏃♀️🏃♀️🏃♀️🏃♀️
#حكايات_mevo
قلم ميفو السلطان
•تابع الفصل التالي "رواية ليلة النعماني" اضغط على اسم الرواية