رواية ليلة بكى فيها الحاضرون الفصل الثامن 8
المشهد 8
ليلة_بكى_فيها_الحاضرون
_(يرن التلفون وسليم يفتح وما يردش)_
_المتصل...أيوه يا سليم أنا سامر
_سليم باندهاش...سامر إنته تعرف البنت دي منين..
وأبوك عايز يقت،لها ليه..هوا فيه إيه بالظبط
_سامر...البنت دي تبقي مراتي..
وف أمانتك اليومين الجايين دول..
ولما أقابلك هفهمك على كل حاجه..
إلا قولي عنيك ما دمعتش عليا
_سليم باستغراب...عنيه هتدمع عليك ليه..
أنا مش فاهم حاجة يا سامر..
فهمني عشان أقدر أساعدك
_سامر...هوا اللي بلغك تق،تل مراتي..
ما بلغكش إني مي،ت
_سليم بعدم استيعاب...مي،ت..مي،ت إزاي يعني
_سامر...الموضوع كبير يا صاحبي..
لما أقابلك هفهمك كل حاجه..
المهم دلوقتي أنا ف نظر الجميع مي،ت..
واللي تطلبه منك سهام..
أكن أنا اللي بطلبه منك وتنفذو..
ومش هوصيك تخلي بالك منها
___(تنتهي المكالمه)___
_سهام وهيا بتدي المسد،س لسليم...أنا آسفه..
بس والله ما كنتش أعرف إن والدتك متوفيه..
البقيه ف حياتك
___(في بريطانيا قصر العزيزي باشا)__
_(لين 8 سنوات حفيده العزيزي باشا)_
_لين تجري على جدها وهوا نايم...جدو جدو جدووووو
يا جدو إصحي بقي
_العزيزي بابتسامه...حيات قلبي يا ناس..
روح قلبي يا عالم
_لين...بقولك إيه يا جدو..
أنا عيزاك ف موضوع خطير ومهم للغايه
_العزيزي باندهاش...خطير ومهم للغايه..
طيب إستني بقي لما ألبس النضارة..
عشان أستعد للموضوع الخطير والمهم للغايه ده
_لين...شوف بقى يا جدو أنا أخدت قرار..
والقرار ده ما فيهوش نقاش..
يعني هيتنفذ هيتنفذ هيتنفذ
_(بقلم...محمد طه عبد المجيد)_
_العزيزي يتصنع الجديه ف الحوار..3 هيتنفذ..
مع حضرتك وما هوا هذا القرار إذاً
_لين...قررت إني هتجوزك..لإني مش هلاقي..
شاب لقطه وحليوه كده زيك
_العزيزي بصدمه...شاب ولقطه وحليوه وعيزاني أتجوزك
_لين...لأ يا جدو..أنا ما قولتش تتجوزني..
أنا بقول أنا اللي هتجوزك..ركز يا جدو
_العزيزي...حاضر هركز..بس عندي إستفسار بسيط..
أرجو من جناب حضرتك توضيحه..
ليه قررتي تتجوزيني..غير إني شاب ولقطه وحليوه
_لين...أنا أقولك..عشان أنته الوحيد..
اللي مش بتقولي على أي حاجة لأ..
لو عايزه أخرج جدو هوا اللي بيخرجني..
لو عايزه لعب وهدايا جدو هوا اللي بيجبلي..
لو عايزه فساتين جدو هوا اللي بيشتريلي..
حتي لما باكل جدو هوا اللي بيأكلني..
يبقي ليه بقي أروح أتجوز واحد..
يقولي على كل حاجه لأ لأ لأ..
ولما أخرج لوحدي يقولي رايحه فين..
ولما أرجع ف نص الليل متأخره يقولي..
كنتي فين ومع مين
_العزيزي يقلع النضارة ويرميها..
ويمسكها من أكتافها...هيا وصلت ل ترجعي..
ف نص الليل متأخره..إنتي سمعتي..
الكلام دا فين..إنطقي بسرعة
_لين وهيا بتحاول إنها تهرب من بين إيديه..هقولك..
هقولك والله..ما أنته جوزي ومش هخبي عليك حاجة..
الكلام دا كله سمعتوا ف الحلقة الأولى..
من مسلسل مصري
_العزيزي...كل دا كان ف الحلقة الأولى..
على كده الحلقة الأخيرة هيبقي فيها إيه..
وبعدين أنا مش قولتلك ما تتفرجيش على مسلسلات..
لا مصري ولا تركي ولا هندي..
(ويتصنع الزعل)_ أنا زعلان منك يا لين
_لين...لأ والنبي يا جدو ما تزعلش..
أنا كنت بهزر معاك..وتبوسه أكتر من بوسه
وتروح ناحيه الباب عشان تخرج..
وقبل ما تخرج تبصله وتقوله
قوم بقي خدلك دش واتشيك كده..
عيزاك على سن،جه عشره..
عشان أنا طلبت المأذون وقاعد مستنينا بره
وتجري ناحيه الباب وتخرج
_العزيزي بابتسامه...على سن،جه عشره..
يبقي فعلاً مسلسل مصري
__(في الفيلا) _ (سهام وسليم تكمله حديثهم)_
_سليم...حياتك الباقيه
_(وياخد منها السلا،ح ويوجهه عليها)_
_سليم...أول مره أوعد ومنفذش وعدي.......
_ويتبع............
_بقلم...محمد طه
_تحياتي لكل المتفاعلين
•تابع الفصل التالي "رواية ليلة بكى فيها الحاضرون" اضغط على اسم الرواية