Ads by Google X

رواية انتي قلبي الفصل الحادي عشر 11 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

  

رواية انتي قلبي الفصل الحادي عشر 11 -  بقلم ولاء فتحي 


(11 )
امل : بص يا محمد انت قولت لي ان صلاح عنده ازمه ماليه احنا هنساعده فيها مقابل انه يمضي لنا علي اقرار بعدم تعرض ل ليلي ولا ليا وان يسفر اكرم تاني
محمد: بتقولي ايه يا خالتي للدرجة دي انا صغير في نظرك ومش قادر احميكي انتي وليلي   . طب  وحيات دموعك وحياة ليلي والحالة الي هي فيها دي يا خالتو لاندمهم عمرهم كله
امل : محمد مش عاوزة تهور ومفيش عندي حل تاني 
 ايه يا محمد تفتكر هستني لما ياخدو بنتي من حضني
محمد : خالتو اوعديني انك متتصرفيش بدون ما ترجعيلي واوعدك انك هتكوني راضيه عن تصرفي 
امل: طب قولي هتعمل ايه 
محمد : اوعديني يا خالتو 
امل : اوعدك يا ابني بس نفسي مرة اعرف بتفكر في ايه 
ريم تخرج وتنادي طنط ليلي فاقت وبتعيط جدا ومش قادرة اتصرف 
محمد : ادخلي لها يا خالتو وانا عاوز اشوفها 
تدخل امل بسرعه تحضنها وتربط علي شعرها : اهدي حبيبتي انتي في حضن ماما  انتي بخير متقلقيش  اهدي اطمني
 محمد بره قلقان عليكي  عاوز يشوفك ادخله ولا ايه 
بتهز راسها بالموافقه 
ريم : عاوزة اطمن عليكي علشان انا اتاخرت يا لي لي وعندي شغل 
ليلي : ميرسي يا ريم انا كويسه 
ريم هي الصحافة السبب وتضحك وليلي مش فاهمه  بتخرج ريم تستاذن علشان تمشي 
ويدخل محمد  وعلي وشه ابتسامه هادئه غير مفهومه 
 ليلي : محمد شوفت يا محمد شوفت الي حصل انا مش مصدقة 
محمد : متخافيش يا لؤلؤتي محدش يقدر يمسك طول ما انا عايش
امل : ربنا يخليك لينا يا حبيبي
ليلي : لولاك كان زماني وتتذكر وتبكي 
محمد : الله هو انا دخلت علشان تعيطي ولا ايه اخرج انا وارجع ريم ولا ايه 
ليلي : بابتسامه لا ابدا مقصدش 
محمد انتي حالا ترتاحي واعتقد مفيش داعي تروحي الجامعه بكرة لغاية ما اعصابك ترتاح وامري لله الي هيفوتك هشرحهولك انا وهتضطري تستحمليني
ليلي : محمد هو انا كنت بحلم 
محمد : ليلي متفكريش في اي حاجة واوعدك دا مش هيتكرر تاني ويا ستي بما انك بقيتي شخصية عامة ف في عربية بحراسه هترافقك طول الوقت وهاخد اذن من رئيس الجامعه بتواجدهم معاكي جوا الجامعه  وبيضحك اوي بس يارب انا اعرف اكلمك بقي ومتقوليش ليهم مش عاوزة اكلم حد هههههه
ليلي : تضحك اوعي تكون بتتكلم جدا دا انا اتكسف اوي وتضحك كفاية في الحفلة انا كنت حاسة اني في اسطورة  وتضحك بسعاده لما افتكرت الحفلة
محمد:  طالما شوفنا الضحكة الحلوة دي انا كدا اطمنت علي بنوتي واسيبك ترتاحي
امل : استني انا جاية معاك
محمد : لاء يا خالتو خليكي مرتاحه جنب لؤلؤ وانا همشي وبكره نتكلم 
_________________@@@
ريم استاذنت ونزلت وهي نازلة قابلت احمد 
احمد : وانا اقول العمارة منوره ليه
ريم  بتجاهل : مستر احمد اهلا بحضرتك 
احمد : استني رايحة فين
ريم : مروحه اتاخرت وعندي شغل كتير بكره لما اجهزة واجتماعات وكمان الحاج حسين بلغني انه جاي بكرة ارتب له عربية تنتظره في المطار
احمد: لا  انا هقابلة بنفسي وتعالي اوصلك
ريم بجدية : لا يا فندم معلش انا عارفه طريقي ومتتعبش نفسك 
احمد : بجدية ريم عدي اليوم وتعالي اوصلك
ريم : مستر احمد مش من حقك تكلمني كدا 
احمد : الحاج جاي بكره وهيكون من حقي ونص وتلات اربع
ريم: ايه مش فاهمه حضرتك تقصد ايه 
احمد بابتسامة لطيفة وانا بوصلك هفهمك قصدي 
ريم بتوافق وفي الطريق
احمد :  تسمحيلي نشرب عصير في اي مكان 
ريم : اسفه مينفعش ناس تقول عليا ايه
احمد مهو يا تيجي تشربي معايا عصير يا هروح اشربه مع ناني وهي بصراحة م هتصدق
ريم بانفعال بتحاول تمثل البرود : ما تروح دي حاجة متخصنيش دي علي راي ليلي عاملة زي الساحرة الشريرة تحب اطلبهالك بنفسي
احمد: لا متتعبيش نفسك انا اعرف اطلبها بس انا الي مش عاوز انا عاوزك انتي 
ريم : تتصدم وتشعر بالسعاده لكنها فهمت احمد ولازم تاخد حقها والي عمله فيها في الحفلة وهو بيغيظها ب ناني 
 نعم يا فندم واضح ان حضرتك فهمت قبولي انك توصلني غلط ومن فضلك نزلني هنا بدل ما هفتح الباب والعربية ماشيه وتمثل الانفعال والجنون 
احمد : خلاص خلاص انا اسف والله مقصدش الي فهمتيه انا بس عاوز  عاوز اقولك اني بحبك 
ريم : بتخبي ابتسامتها  : وانا مالي حضرتك دي مشاعرك انت وتخصك انت ومليش دعوة بيها 
احمد : وصلنا انزلي يا ريم بدل ما ارتكب جريمه
ريم : شكرا  مستر احمد علي التوصيله
احمد : بينفخ ويرجع وهو سايق ومتعصب 
بيتصل ب محمد 
احمد ايوة يا محمد انت فين
محمد : انا في شقتي خير مالك
احمد : انا جايلك  ولا وراك حاجة 
محمد : لا يا حبيبي منتظرك هنزل استناك في شقة بابا
احمد : نفسي اشوف صومعتك الي انت عايش فيها لوجدك فوق دي ومانع اي حد يدخلها الا عم رضوان ينضفها ويمشي
محمد : احمد انت كنت متنرفز من دقيقه خير يا حبيبي انت هتغني عليا ولا ايه 
احمد : وعلي ايه انا جايلك ومسيري هعرف انت مخبي ايه فوق ومبتخلناش نشوفه
_____________________###
في الشركة عند رياض
صلاح واكرم 
احنا مش هنسكت ع لي الي بيحصل دا والي بيحصل دا غير قانوني وهنوريكم ونحبسكم البلد مش فوضي 
رياض : اهدي يا دكتور بس احنا لسه مقفلناش الموضوع وممكن نخليه بدل الحبس هنا حبس في الحجز ف اعتقد هنا اكرم ليكم ولغاية لحظة دي بنعاملكم معاملة الضيوف
اكرم :  بص يا افندي انت وصل  رساله ل محمد اني مش هسكتله وهق تله
رياض : اعتقد دي قضية تانية تهديد بالقتل ومتسجل وفي شهود
صلاح : اكرم اسكت خالص كفاية افكارك الي وديتنا في داهية مش عاوز اسمع صوتك
رياض : اعتقد والدك بدا يفهم ان وضعكم صعب ف متصعبهوش اكتر  والسكوت افضل 
الباب بيخبط
اتفضلو محمد باشا امر اني اجبلكم اكل محترم تتغدو اسيبكم تاكلو وارجع لكم
بيخرج رياض
اكرم : بعصبيه انا ه قت له بيقاطعو ابوه
صلاح : بطل غباء اكيد في كاميرات وبعدين موقفنا صعب الافضل تسكت خالص  وكل وانت ساكت
اكرم : انا مش هاكل اكل جابه الزفت دا
صلاح : انت حر الي بياكل علي ضرسه بينفع نفسه
____________###
رياض بعد ما خرج بيتصل ب محمد
محمد باشا كل اوامرك اتنفذت بس حضرتك ما امرتش نعمل ايه في الولد والبت الي في الصيدليه الكلام الي سمعناه منهم في التسجيلات دا يودي في داهيه
محمد : لا يا رياض الموضوع دا هخلصه انا وبهدوء اهم حاجة الاتنين الي عندك تقفل عليهم غرفه في المكتب كويسوتكون متامنه
الا صحيح البنت الي كانت معاهم فين 
رياض : حبسناها في المزرعه بتاعتهم وعليها حراسة واخدنا منها تليفونات  وقطعنا كل سبل الاتصال عليها 
وكان في 2 عمال برضه في المزرعه
وكمان اخدنا هارد تسجيل الكاميرات الي في الفيلا والمزرعه ومنتظر تشريف حضرتك علشان نفرغه 
محمد : بعدين يا رياض بعدين وارجو ان محدش يطلع عليه الا ما اتاكد بنفسي انه مفيهوش حاجة  وسكت بالم
رياض : فاههم طبعا يا باشا متقلقش انا اعرفك من مدة بسيطه بس احمد صديقي وكان دايما بيكلمني عنك 
محمد: اشكرك يا رياض وبعتذر لو كنت اتعصبت عليك انهاردة واتمني تعتبرني زي احمد وبلاشا باشا دي بينا 
رياض: دا شرف كبير وثقه يارب اكون ادها
محمد: بالعكس يارياض وقوفك معايا انهارده والي حصل دا يخليني اقول ان يارب انا استاهل 
فلاش باك
( رياض رفض ياخد فلوس من محمد للرجالة والعربيات الي راحو ينقذو بيها ليلي  وقاله عيب انت بتشتمني دا واجب عليا لو معملتش كدا اهانه كبيره )
--------------------------@
احمد بيوصل البيت منفعل بيقعد وهو عصبي علي غير العاده 
بيحكي لمحمد الي حصل مع ريم
محمد: ههههه بيضحك تخيل انت هونت عليا تعب اليوم العصيب دا
احمد : ليه جايبلك السيرك بقولك مبتفكرش فيا 
محمد: مين قالك كدا هي بنت محترمه واكيد لازم تدخل البيت من بابه وانت مشاء الله اخبارك وصورك متشجعش انها ترد عليك بدون حاجة رسمي
احمد : يعني ايه تفتكر 
محمد بكره الحاج جاي خليه يتوسط لك عندها بس المهم تكون واثق من مشاعرك لان حتي الحاج شايفك بتاع اعلانات وبنات  اه ويلا انا تعبان ومحتاج ارتاح
محمد : والله يا باشا واقع لشوشتي وهسيبك بس اقناع الحاج عليك
_____________________@@@
اليوم التالي ياتي الحاج ويعرف الي حصل ويغضب جدا بس محمد طلب منه انه يرتاح ويمهلة يومين يتكلمو بعدها  وينشغل وتمر يومين مفيش حاجة مهمة والبيت عليه حراسه وتليفون ليلي مع محمد علشان ترتاح
وصلاح واكرم محجوزين بامر من محمد علشان يسويهم 
_______________@ 
واحمد وريم زي القط والفار 
وريم مش مدياله ريق حلو زي ما بيتقال ودا هيجننه منها 
في صباح يوم اخر في الجامعه
لؤي : سهي مفيش اخبار عن ليلي من يوم الحفلة
سهي : لاء وتليفونها مغلق 
لؤي : طيب ما تسالي دكتور محمد عليها هو عارف انك صاحبتها 
سهي تلاقيها فرصه تذهب ل محمد مكتبه للسؤال عن ليلي ولؤي منتظر في الخارج 
سهي مساء الخير يا دكتور ممكن ادخل
محمد : انسه سهي خير وبسرعه علشان مشغول
سهي : بطمن علي ليلي علشان مختفيه عن المحاضرات وتليفونها مغلق 
محمد : ينظر لها بنظره عجيبه اربكتها بتطمني حقك برضه ما انتي صحبتها مش كدا يا انسة ولا ايه ويقوم وينظر لها بحدة لا اطمني خالص هي بخير بس  وراها مذاكره
سهي : تمام يا دكتور اشكرك استاذن انا والتفتت للمغادرة
محمد: انسه سهي انهارده الساعه 5 هكون موجود في الصيدليه وعاوزك في مكتبي فيها انتي ولؤي 
وانتي عارفه مواعيدي 
سهي : بانزعاج من غموضه تمام يا دكتور حاضر
--------------7
مر الوقت علي سهي ولؤي والتفكير يقتلهما يا تري في ايه والوقت لا يمر حتي اتي الموعد
دخل محمد الصيدليه  ووجدهم في انتظاره التفت للجميع وقال لهم
انا عندي اجتماع في مكتبي مع المتدربين بعد ربع ساعه
مش عاوز حد يزعجنا او حد يقرب من المكتب لغاية ما اخرج منه 
ورمقهم بنظرة حادة والتفت وانصرف سريعا
نظر كلهما للاخر والرعب في قلبه من اسلوبه ونظراته البارده العجيبه 
يا تري هيعمل فيهم ايه



google-playkhamsatmostaqltradent