رواية تيمو الفصل الثاني عشر 12 - بقلم ولاء فتحي
(12)
في اليوم التالي
في مكان مظلم وسط صوت عالي ياتي صوت هادي وحازم وبكل قوة افتح الباب دا اشوف الحيوان دا عاوز يتربي
فتحو الباب وبسرعه فجأه
صرخ رائف : انا عاوزة اخرج من هنا انا هوريكم
تميم : غريبه دا لمعلوماتي ان محدش لسه لمسك
رائف انت مين مهما كنت انا هوريك
تميم : ياريت تهدا وتفكر لان حسابك بيتقل وغير ان ممكن اعملك محضر خطف انثي تحت تهديد السلاح و شروع في قتل
بس انا بصراحة بحب اخد حقي بايدي
رائف : دي خطيبتي وبعدين انت ايه دخلك في سكتي من تدخل فيما لا يعنيه
تميم : خطيبتك بامارة ان كل صورك انت وهي ماليه السوشيال ميديا ومجالات رجال الاعمال وصوابعها معلمة علي وشك
ولا باماره فيديو لطيف كدا وانت بتكسر عليها وبتضربها
ولا بامارة ان سلاحك اترفع عليها وكله مسجل
واشار بيديه افتحو النور انا بحب اوجه وشي في وشه وشغل الشاشه فرجه
رائف : انت فاكر اني بتهدد انت مش عارف انا مين وابويا مين في البلد
تميم : عارف وعلشان عارف بوفر عليه اعادة تربيتك بما انه مكنش فاضيلكم وفاضي بس للجري ورا البنات يتجوز ويطلق ونسي ان له ابن عاوز تربيه
انا بقي بعمل فيه جميل وبربيك من اول وجديد
رائف: انت مين انا عاوز افهم وايه دخلك في الموضوع وعلاقاتك ب مايا . ولا هو فيلم عامله علشان تقع فيك
تميم : انا الي هوريك النجوم في عز الضهر . ومايا في حد ذاتها مش في تفكيري ولو ان انا لو عاوز انها تقع فيا مش محتاج افلام زي ما تقول كدا انا مسؤل وزارة التربية والتعليم ل تربية الي اهلهم نسيو يربوهم وهما صغيرين مكلف اربيهم وهما كبار واعرفهم ازاي يبقو رجاله
رائف : انا راجل غصب عنك
تميم : الراجل يا حيوان مياذيش بنت لمجرد انها رفضاه الراجل ميتعرضش لبنت الراجل ميمدش ايده علي بنت
انت اه هيئة راجل بس انت مجرد ذكر ودا علشان نوعك كدا انما الرجوله دي مسؤليه وانت انسان عديم المسؤليه اصلا
رائف : انا عاوز اخرج من هنا التفت
تميم للخارج وقال للحارس : الواد دا ياكل وجبة في اليوم وتقفلو المبني كويس وهو ينضفه حسك عينك اسمع انكم بتساعدوه
انا ولا بتاع ضرب ولا عنف الا لو مضطر ومتخلنيش ابقي مضطر لانك هتكره نفسك اوي
وسابه ومشي وهو بيقول كل واحد عاملي فيها راجل علي بنات الناس اما اشوف بقي انا وانت والزمن طويل
..................................
باسل : خرج ازاي الواد دا مجنون دا خطر عليه الخروج
ميسون : قولي ماله يا باسولتي
باسل : حادثه عادي
ميسون بغضب : باسل انت بتخبي عليا تميم ماله
باسل : ميسون انا عندي شغل اقفلي
ميسون : لو قفلت تيجي تاخد شبكتك من الشغاله كمان
باسل : ميسون انتي بتهزري صح ايه الي بتقوليه دا انتي اده
ميسون : لما تخبي عليا حالة اخويا الكبير يبقي اده
باسل : انا لو قولت هخسر صحبي
ميسون اوعدك مش هعرف حد
باسل : مضرب بالنار
ميسون بخضه يا نهار اسود مين دا الي يضربه وليه دا اصلا محدش يعرف انه تميم شومان رجل الاعمال ورئيس مجلس امبراطوريه شومان
باسل : بصي معرفش تفاصيل بس اعتقد الموضوع في بنت
ميسون : بنت ؟ بنت مين دي
باسل انا لما اعرف هقولك بس قسما بالله لو حد عرف لانا الي هبعتلك الدبله يا ميسون
ميسون : نعم تبعت ايه . انت بتهددني
باسل : لا يا قلبي دبله الفرح هبعتلك دبلة الفرح
ميسون : ايوة كدا ناس تخاف متختشيش . روح بقي ورايا مذاكرة مش فضيالك
.................................
البنت : ماما ماما بابا جي تحت بس ايديه مربوطه
الام : ايه يا خبر طيب نادي ل جدو من جوا علي ما اغير هدومي
البنت : حاضر يا ماما وانا مش هجهز علشان يفسحني
الام: انتي بتقولي ايديه مربوطه يبقي تعبان يبقي نبطل زن ادخلي بسرعه
البنت : حاضر يا ماما . انا كفايه اني شوفته
.................................
في النادي
علاء : مش معقول دا واضح ان فاتني كتير اني مكنتش بنزل النادي. تسمحيلي اقعد لو مفيهاش تطفل
سعاد : اهلا بيك ااتفضل
علاء : تخيلي طول عمري عضو في النادي ومنزلتش غير اليومين دول بامر الدكتور
سعاد : ليه مالك الف سلامه
علاء : مرض الشغل وقاعدة المكاتب نصحني اني لازم يوميا امشي شوية مشي رياضه
سعاد : انا من ساعة ما رجعت من الصين وانا بحب اجي هنا افصل الصبح بدري واخد قهوتي وبعدين علي الظهر ارجع او اكمل
علاء : ايه احساس الوحدة الي في كلامك دا
سعاد بحزن : الولاد بقي كبرو والي في الشغل والي في الجامعه وميسون مشغولة عاوزة تخلص علشان مخطوبه فبتذاكر علطول
علاء : الف مبروك . اكيد طالعه ل مامتها
سعاد : اه ميسون تشبهلي في حاجات كتير انما تميم طالع لابوه شارب منه كل طباعه
علاء : وياتري دي حاجة حلوة ولا حاجة وحشه
سعاد : مش هكذب عليك التربيه علي ايد دبلوماسي محنك زي باباه خلته جامد ومتعرفش هو سعيد ولا مضايق عنده قدرة قوية علي التحكم في المشاعر اتربي في وزوارق السفارات زي ما بيقولو ف بالتالي صامت حتي عنيه تخيل بيتحكم في نظرة عنيه ودا مش كويس علشانه انا بخاف عليه
الطبيعي الانسان علشان يكمل حياته لازم يعبر عن مشاعره فرحان . زعلان . تعبان يبكي يضحك يخرج بمعني اصح افراغ وجداني يخليه يكمل بدون ضغوط انما هو يا حبيبي مبيعبرش الحاجة الوحيده الي عبر فيها عن مشاعرة كانت كارثه
تصمت وتفكر وتنظر له انا اسفه دوشتك
علاء : بالعكس انا سعيد انك فتحتي قلبك واضح انك محتاجة تتكلمي
سعاد : تصدق اني اول مرة اتكلم
علاء : ممكن اعرف ايه الكارثه
سعاد بتبص في الساعه بتوتر انا مضطرة امشي تميم تعبان وانا لازم اطمن عليه عن اذنك
وتتركه وتمشي مهرولة وهو ينظر في اثارها وقلبه ينبض كانه عاد في اله الزمن وجلش مغمض عينيه مبتسم كانه لم يبتسم من سنوات
فالمشاعر عندما نجدها صادقة تنعكس علي تعبيرات وجهنا وتواجه تجاعيد الزمن وتمحوها
لكي تعود الة الزمن لتعبث بقلوبنا وتبعثر مشاعرنا وكان الزمن عاد للخلف
فتكون المشاعر عاقله مترويه ممتزجة بخبرات مرت بين دروب الزمن
.........................
في الادارة
رولا: مسترشريف دي اخر ما توصلنا ليه في بنود التعاقدات الاخيره ودا فكس من الصين بان مشكلة التوريد اتحلت
شريف : ممتاز يا رولا . الا قوليلي محدش من شركة النوبي وصل
رولا : انسة ملك كل يوم في المطعم في البريك واحيانا بتشتغل هنا
شريف : رولا ممكن اطلب منك طلب
رولا : اتفضل طبعا
شريف : ممكن لما توصل تتصلي بيا
رولا : ممكن بس حابه اقولك ان انسه ملك شخصية محترمه جدا وبلاش نخسرها
شريف: هو انتي معانا من يوم ما اتخرجتي وقبلها والدك معانا شوفتي من حد فينا حاجة غلط
رولا : علشان مشفتش حاجه غلط وعلشان بعتبركم اكتر من مجيريني يمكن شبه متربيه معاكم بقولك بلاش نخسرها
شريف: اقعدي يا رولا عاوز اتكلم معاكي
رولا : انا عندي شغل مهم هخلصه لان غياب مستر تميم مخلي مسؤليه كبيره عليا انت عارف اني مش بس مسؤله عن المطعم انا مديره اعماله
شريف : هتخلصي شغل الساعه كام
رولا : 6.30 معاد اني اخلص بس ممكن قبلها نتكلم
شريف : لو تحبي بعد 6.30 انا اوك
رولا : لاء يا مستر بعد 6.30 قعدتي معاك خسارة كبيرة ليا وسط زمايلي يقولو عليا ايه بس وقت الشغل اكيد بنتكلم في الشغل عن اذنك
شريف: طيب انا ممكن اتغدا معاكم استاذ صابر وحشني واهو اخد رايك في الموضوع
رولا : كدا يبقي اهلا بشريف في بيت عمك صابر وانا هتصل ابلغه عن اذنك انا مشغوله
.............................
مايا : عارفه يا ملك ان خوفك انتي وبابا دا ملوش اساس من الصحة الفكره انه انسان غامض ومتحضر وكمان عنده قيم من بتاعة زمان الي مفتقدينها فا انا حابه افك سر الغموض دا
ملك : هتفكي شفرة حجر رشيد يعني وبعدين هتبدا كدا وهتقعي علي جذور رقيتك
مايا : انا الي شفته مع رائف خلاني اخاف
ملك : يقطع رائف وسنينه يا مايا مش معني اننا نقابل شخص مش كويس اننا نحكم علي حياتنا بالاعدام
ربنا خلق النسيان علشان ننسي ونعيش ونكل
نبدا صفحة جديده والصفحة دي فيها علامات بالقلم الاحمر منها الصح ومنها الغلط زي الامتحانات بالضبط هنقييم كام علامه صح وكام غلط ومن هنا هنحكم علي الصفحة نجحت ولا فشلت لو نجحت نكمل ونحاول نصحح الغلط متصححش هنيين نقدر نتغاضي عنه ولا حاجة جوهريه صعب نتحمل سلبيتها
لو الغلط اكتر نطع الصفحة ونتعلم منها وننساها
مايا : ايه دا انتي بقيتي حكيمة يا ملوكتي ولا ايه طيب قوليلي عملتي ايه في عقود شركة شومان
ملك : متصلش تخيلي
مايا : هو مين الي متصلش يا قلبي
ملك : بتستوعب الي بتقوله . المدير مش مفروض يتصل ياخد معاد ونتقابل
مايا : اممم طيب ليه بنعند ما نشوف الصفحة غلط ولا صح
ملك : ايه تقصدي ايه .
مايا : ولا حاجة يلا بينا نروح نجيب هدية ل ناني
ملك : دي مش طيقاكي حرفيا هههههههههههههه
مايا : انا ليه هو انا كنت عملت لها حاجة
ملك: اه صورك وانتي بتضربي رائف حققت لايكات اعلي من صور خطوبتها هههههههههههههه
مايا : انتو تافهين انا اصلا معنديش وقت اتابع التفاهة دي
..............................
الجد بيفتح الباب : اهلا وسهلا يا ابني
ليه كل الحاجات دي ليه التعب دا اتفضل
البنت : بابا وحشتني مال ايدك وتشده للداخل
الام : وبعدين يا نسمه بالراحة مش كدا . اهلا وسهلا نورت البيت
تميم : سيبو نسومتي تعمل الي هيا عاوزاه
وينظر للسائق . محمود حط الحاجات دي عندك وانزل استناني تحت مش هتاخر
نسمه : بابي انت تعبان مش هنخرج بس ايه حصل ليك
تميم يضمها برفق : حبيبة قلبي لما شوفتك بقيت احسن انا بستاذنك ناجل الفسحة لما اكون كويس
نسمه : اه طبعا المهم انك تكون كويس
الجد : الغدا يا ليلي بسرعه
تميم : لاء يا ليلي متتعبيش نفسك
ليلي : معقول يجي من بعد تعبك دا نسمه جننتني من القلق عليك
تميم ك وانا اول ما خرجت جيت علشان عيونها حبيبة قلبي دي انا بس مضطر امشي وهاجي تاني ان شاء الله
الجد : ملحقتش ترتاح طيب
نسمه : سيبه يا جدو بابا اكيد وراه شغل هو ميقدرش يسيب نسمه لو هو فاضي
تميم يرفعها اليه الطفلة ذات ال 8سنوات ويقبل راسها : برافو عليكي يا نسومتي ويرحل
...................
تميم: محمود بسرعه علي البيت
محمود : شكلك تعبان يا باشا
تميم : لاء متشغلش بالك بس نرجع بس علي البيت
محمود : تميم باشا انت بتنزف
تميم : بضعف . علي البيت يا محمد لو سمحت بدون ولا كلمه وقبل البيت ممكن بس تساعدني البس الجاكت مش الوالدة مريضه ومش عاوز اخضها خلي بالك يا محمود ممنوع تحكي
محمود : الي تشوفه يا باشا
وفجأة
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية تيمو) اسم الرواية