رواية عاشقت مجنونا الفصل الثاني عشر 12
فَقَد قلبي من بعد غيابك
عني فارجع•••
إليا حتى لا آموت ✨💲❤️
بقلم: مياده خالد ✍️
البارت الثاني عشر
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
ملاك بفرحه:أنتي بتحبني أوي
كده
سيف بحزن: أنا مش هرد عليكي.عشان أنتي عارفه
أني بحبك ومقدرش أبعد عنك
ملاك بخجل:طب أنا أسفه
سيف بحب بِعد عنها،ووضع يديه على فمها،وقال لها•••
سيف بهمس رقيق وحرك رأسه
بمعني لأ،ثم سحب يديه وقال لها
سيف بحنان:متعتذريش تاني
أنا ملكك وبس،ويالا عشان
نتغدي
ملاك بخجل:حاضر
ومسكت يديه كالأطفال وذهبوا
معا تحت علي السفره
"تحت علي السفره"
سيف بفرحه:أمم،أكلتي المفضله
ملاك بفرحه: مانا عارفه ،أنك
بتحبها
سيف بتعجب:عرفتي منين
ملاك بإبتسامه:من داده فاطمه
سيف بحب:هي دي المفاجأة
إللي قولتيلي عليها
ملاك بحب:أنت ذكي أوي
سيف بذكاء:خليكي فاكره أنا
غلبتك دلوقتي
ملاك بحزن: يعني إبتديت
التحدي،تمام وأنا جاهزه
سيف بخبث: لسه هتجهزي ههههه
ملاك بتعجب:قصدك إيه
سيف بغمزه:بأمارة فوق في
الإوضه،لما وقعتك بحبي
وعشقي وكل حياتي
ملاك بخجل وخدودها إتوردت
تماما:لأ طبعا
سيف وهو يميل عليها بجسمه
وهي تأكل: متأكدة
ملاك بخجل: أممم
سيف وكان قريبا منها أكثر
ومال بجسمه ليقبلها بحب
ولكنها قامت مسرعا من علي
السفره وجلست بعيدا عنه
علي السفره وقالت له
ملاك بخجل:أنت غدار هه
سيف بحب:كده تبعدي عني
وتاكلي بعيد،تمام
ملاك بأسف:لأ طبعا هاكل جنبك
بس تقعد محترم
سيف بخبث:محترم،قصدك إيه
يعني
ملاك تذهب لتجلس بجانبه على السفره وتقول له
ملاك بخجل:قصدي أنت عارفه
سيف بمكر: محترم مع مين
مع مراتي،
ملاك بخجل:لأ طبعا مش كده
بس•••••
بس كده أنت إلا هتغلبني
ولازم أكون واعيه
سيف بضحك جنوني: ههههه
طبعاً لأ أنتي إلا هتغلبيني
ههههه،
ملاك بتعجب:إزاي يعني
سيف بغمزه:بجمالك ده
ملاك إتخلجت جدا إلي حد ما
وخدودها إتوردت ووضعت عينيها في الطعام و فضلت
الصمت نهائي
سيف لاحظ عليها علامات
الخجل وإستغل موقفها •••
وقال لها
سيف بخبث:مردتيش يعني ولا
شكرتيني
ملاك بخجل:هاقول إيه،ومتكلمنيش تاني،إلا لو كلام
مهم
سيف بحب:هو فيه أهم من إلا
قولته
ملاك بدهشة:قصدك إيه يعني
سيف بضحك:أفهمي لوحدك بقا
ملاك بعدم فهم:مش فاهمه
وبعدين مش عاوزه أفهم
علشان أنت مش سهل
سيف بحده:تمام•••
ملاك بتعجب: تمام •••
عادي كده
سيف بحده:أنا خلصت رايح
المكتب
ملاك بحزن: بس أنت مكلتش
حاجه
سيف بحزن: خلاص يا ملاك
أنا شبعت
ملاك تعجبت من أسلوبه
وإنه ممكن يكون تعصب
منها ومن أسلوبها.
ملاك في نفسها:يا إلهي،يعني
إتسببت في حزنه وزعل مني
ومأكلش كويس،لأ أنا لازم
أروح أصلحه
ملاك ذهبت إلى مكتبه بحزن
علي حالته ولكنها كانت خجوله
من طريقتها معه أثناء طعامهما
علي السفره
ملاك كانت تدق على باب مكتبه بهدوء تام
سيف بتعب:أدخل
وكان نائما على الأريكة في مكتبه،مفتح العينين وذراعيه
فوق جيبينه وكان متعباً
وسارحا في شروده
ملاك تألمت على حالته وذهبت
إليه وجلست بجانبه على الأرض،ومسكت يديه بحنان
وقالت له•••
ملاك بحب:أنا أسفه،إن زعلتك
ومش هكلمك بالطريقة دي
تاني،عشان خاطري سامحني
سيف بتعب وهو نائما:مين
إلا قالك إنك زعلتيني،
ملاك بحزن:أنا،•••
أنا عارفه إن زعلتك،
بجد منكتش قاصدي
سيف بتعب:أنا مزعلتش منك ولا حاجة يا ملاك،أنا عمري ما
أزعل منك
ملاك ببكاء:أومال مين إلا زعلك
مش أنا مراتك مش بتحكيلي
ليه
سيف ضحك على طفلته المجنونه،وعلي شكلها الطفولي،
ثم إعتدل ظهره وجلس على
الأريكة ومسك يديها وشدها
من علي الأرض لتجلس على
رجليه كالأطفال،ثم مسح دموعها بيديه وقال لها
سيف بحب: متزعليش طول مانا معاكي،عشان أنتي حبيبتي
هحكيلك
ملاك كانت خجوله من وضعها
وهي تجلس على قدميه كالأطفال ولكن مع الوقت
إنتبهت معه ولم تشعر بخجلها
سيف بهدوء:أنا إلا مش عارف
أبسطك وفرحك،مش عارف أخليكي تتعاملي معايا بحب
ولا عارف أخليكي تبادلي
نفس شعوري بيكي
ديما حاد وعملي معاكي
وصع•••،قاطعته ملاك••
ملاك بدموع: متقولش كده،
أنا إلا مش عارفه أخليك
تحبني ولا حتي بعرف أكلمك
حلو،بس أنا واللهِ بحبك
سيف بحب مسح دموعها التي
تتساقط على ملابسه،التي تشعل
قلبه حباً وشوقا
ملاك: في صوت بره
سيف بتركيز:فعلا،
ملاك بفرحه: صوت آسر
سيف بغضب: إيه إلا جابه
دلوقتي،ده وقت يجي فيه
ملاك بفرحه: عادي،يجي في
الوقت إلا يناسبه،وبعدين ده
صاحبك،يعني مش حد غريب
سيف بحده:مش حد غريب
بالنسبالِك
ملاك بخوف:بالنسبالَك،أنت
سيف بغضب: مالك فرحانه كده ليه
ساعه ما سمعتي إسمه
ملاك وهي تبتلع ريقها:عادد ي
عادي•••
سيف بحده:خليكي هنا متطلعيش بره وأنا هاخده
في غرفه الجلوس،علي ماتطلعي
فوق تغيري هدومك وتلبسي إذدال
ملاك بفرحه:حاضر
آسر وهو في الصالون كان يحدث نفسه بصوت مسموع:
هو لسه في شهر العسل ولا
إيه ،ولا جيت في وقت مش
مناس••••وقاطعه سيف
سيف بعصبية:أمم،كويس أنك
فاهم،جاي دلوقتي ليه بقا
آسر بضحك:في شهر العسل برده،إلا بنحسبه موسي يطلع
فر•••،قاطعه سيف
سيف بحده:لِم نفسك،وهي دماغك بتفكرش إلا في الحاجات دي بس،وإيه إلا
أنت جايبه ده
آسر بهزار:ده بوكيه ورد
لزوم الصباحيه وده عشان
خاطر ••••
وقف آسر كلامه و إنتبه
لنفسه بحده
آسر في نفسه:يا نهار أسود
لو كملت كنت زماني مدفون
في الترب دلوقتي،وبيقروا الفاتحه عليا، حمدلله مقولتش
ملاك ••••قاطعه سيف
سيف بهدوء:أمم بتفهم في
الواجب،ويا تري جايبه عشان
خاطر مين
آسر بخوف:عشانكوا طبعا،هيكون ليا
سيف بحب:طب تعالي معايا
في أوضه الجلوس
آسر بضحك: ماشي•••
أومال فين التقديم إلا بتقدموه
في الصباحيه،الشوكلاته والجاتوه
والحاجه السقعه
سيف بضحك:وحياتك،انت قاعد
في كافتيريا،ولا جاي تحلي
آسر بخبث:حلاوه الدخله يعني
هههه
سيف بعصبية:يحرق تفكيرك
يا أخي،انت إيه مدمن
إيه إلا جايبك أصلا
آسر بضحك:مش جاي عشانك
أصلاً أعمل بيك إيه
قاطعته ملاك بدخولها
ملاك وضعت تقديم الصباحيه
جاتوه وبيبسي وأنواع مختلفة من الشيكولاتات،
ثم مدت يدها لتسلم عليه
ملاك بخجل:إزيك يا أستاذ آسر
ولكن مسك سيف يدها وجلس
بجانبها
سيف بحده: إيه ده
ملاك بصوت هادئ:كنت بسلم
عليه
سيف بحده:ما تقعدي جنبه أحسن،تاني مره ميكررش
فاهمه
ملاك بحزن:حاضر
آسر بضحك:ما تسمعونا معاكوا
ولا دي حاجه خاصه مابين
العرسان،منفهمهاش
سيف بعصبية:ما تيجي تقعد
معانا أحسن ولا تعيش هنا
آسر بضحك:علي عيني والله
بس أنت عارف عندنا أصول
وبنفهم،ومتربين على كده
ملاك بضحك: ههههه،دمك خفيف
جدا يا أستاذ آسر .
آسر بضحك: ده من ذوقك
بس،لكن أنا في الحقيقة•••
قاطعه سيف
سيف ببرود:بارد ودمك تقيل
أوي
آسر: يا عم أنا عمال أضحكك
من ساعة ما جيت وأنت ولا
هنا ولا هناك.
ملاك بخجل: سيف مش كده
خالص هو بس كان مدايق
بس هو بيحبك أوي،وبيعتبرك
أكتر من صاحبه
سيف بحب: يالا عشان تأدي
فريضتك العشاء بتأذن،وعشان
تستريحي
ملاك بحب: حاضر
بعد إذنكوا
آسر بتعجب:هي مستحملاك إزاي دي،ده ورده مفت•••
سيف بعصبية:كمل
آسر بضحك: قاصدي زيك كده
بقيت ورده مفتحه بعد الجواز
ورده مفتحه إيه ،ده أنت بقيت ولا القمر في السما
سيف بخبث:باين عليا أوي كده
آسر بضحك:ليه هو مش باين
ده أنت وقعت،وقعت إيه،ده أنت إتقلبت علي وشك يابني
سيف بذكاء:كمان
آسر شعر إنه بالغ في كلامه
أوي فغير الموضوع
آسر بذكاء: سيبك بقا من المواضيع دي،خلينا في الموضوع المهم
سيف بضحك:بقيت تعرف تكلم
مواضيع مهمه أهوه
آسر بكبرياء:أنا كده أصلا،بس
مش ببين،عشان الغيره وكده
سيف بضحك علي صاحبه
المجنون:ومين بقا إلا هغير
منك،وهيغيروا من مين
هههه
آسر بزعل:صدق عيل بارد
وخسارة فيك بوكيه الورد
سيف بحب:بهزر•••
مابتهزرش يا رمضان
آسر بحب: لأ بهزر
خلينا في المهم،كنت قايل لي
أنك عايز تعرف معلومات عن أهل ملاك
سيف بلهفه:وعملت إيه
آسر بجدية:بعتهوملك على الواتس،بالأسماءوالصور والعنوان
وعن كل حاجه تخصهم
سيف بحب:تمام،
آسر:مقولتش هتعمل إيه
سيف بتوعد:كل خير إن شاء الله،الدنيا كما تدين تدان
آسر بضحك:طالما نويت ،يبقا
الله يرحمهم
سيف بجدية:بس فاضل واحد
بس ويبقى كله خد حقه تالت
ومتلت
آسر بتعجب:واحد ،مين ده
سيف بجدية: هتعرف كل حاجه في وقتها متخافش
آسر بضحك:أحسن برده،خليني
أشوف حالي، بدل مانتي معطلني كده
سيف بحده:صدق،قومت من إجتماع مجلس النواب
آسر بدهشة: هههه،ياريت
ده أكتر من كده
سيف بمكر:تحب تمشي بالذوق
ولا أمشيك أحسن بطريقتي
آسر بإرتباك:مين إلا قالك إن
أنا واقف أصلا،انا وصلت البيت
سلام
سيف بضحك: سلام
سيف ذهب إلي غرفته بعد
ما غادر آسر،ووجد ملاك نائمه
علي فراشها ولكن لم يسمح بإزعاجها ،فقام بفرد ظهره
علي الفراش لكي ينام ،وأخذها
في حضنه وفرد عليه الغطاء
سويا،
🌟🌟🌟🌟🌟🌟
صباحا يوماً جديد
في بيت سجي
سجي إستيقظت من نومها مبكرا،غير عادتها ،ولكنها قررت
أن تذهب إلى المحل باكراً
وتستعيد نشاطها،وخرجت من غرفتها،فوجدت والدتها تحضر
فطارهم على السفره
سجي بهيام: صباح الخير يا
ماما
أم سجي بدهشة:أنتي نايمه ولا
صاحيه،ولا ده خيالك ولا إيه
سجي بضحك:خيالي،وخلي بالك
بقا تلاقيني في شغلك
أم سجي: دمك رايق،صح
أنا هعكرهولك بقا،•••
سجي بخوف:إستهدي بالله يا ماما ،إحنا على الصبح،مينفعش
كده
أم سجي:لأ الشبشب بينفع فى كل الأوقات
سجي بحب: أنا أعرف عنك كده برده،إحنا مؤدبين. محترمين،
أم سجي بنفاذ صبر: إيه إلا
مصحيكي بادري،علطول كنتي
بتقومي برش الميه،فاكره••••
سجي بضحك: هي دي حاجه
تتنسي،ده أنا كنت بتلج في الشتاء،بس دلوقتي بقوم بإحترامي زي كل الناس ما
بتعمل.
أم سجي:يارب ديما،
يالا إدخلي الحمام إتغسلي
وتعالي إفطري
سجي بحب:صدقي شوقتيني
ده أنا جعانه أوي
أم سجي:هو أنتي عمرك ما
قولتي جعانه،نفسي أعرف الأكل
ده كله بيروح فين،وياريت بيزيد عليكي حاجه
سجي بغضب مصطنع:هو أنتي
هتبصيلي في الأكل كمان
خلاص بقا هفطر بره بعد كده
أم سجي:هو بيكفي،مانتي بتفطري،بره كمان،بت إتكتمي
وشوفي هتعملي إيه وتعال إفطري
أم سجي دخلت المطبخ لتكمل
السفره
سجي في نفسها:يا ساتر،دا إنتي بميت لون،بس بعرف
أصالحك برده،أو بضحك علي
عقلك،هههه،وذهبت إلي الحمام
لكي تغتسل.
سجي:تسلم إيدك يا ست الكل
أنا تمام فطرت،هروح هلبس
عشان الشغل
أم سجي: ماشي يا حبيبتي
سجي إنتهت من إرتداء ملابسها وإتجهت إلي الطريق
لتذهب إلي شغلها،لكنها رأت
زياد إبن عم ملاك يأتي
في إتجاها،فتذكرت سجي
حديثهما الأمس ولكنها زفرت
سجي في نفسها:ياربي إيه إلا
جايبه ده،
زياد بإبتسامه: صباح الخير
سجي بعصبية: على وشك
ما،أفتكرش
زياد بعصبية:ليه بقا إن شاء الله،شوفتي عزرائيل
سجي بسخرية:قريب منه كده
زياد بخبث:أممم،هعديها
سجي بحده:إخلص عايز إيه
زياد بخبث:هنا مينفعش
سجي بنفاذ صبر:والله هو ده
إلا ينفع عندي،عاجبك عاجبك
مش عاجبك هامشي
زياد بهيام:وليه •••عاجبني
طبعا،أنتي أكيد تعرفي إن ملاك إتطلقت وسابت الفيلا و مشيت
سجي بدهشة وصوت متقطع:
لأ طبعا•• هعرف مينين••
زياد بمكر:ولو قولتلك إنها هي
دلوقتي مجوزه
سجي إتصدمت من كلامه وخصوصاً لما عرف إن هي
إتجوزت ،أكيد عايز يرجعها
تعيش معاهم تاني.
سجي بإرتباك:متجوزه،••••
متجوزه مين
زياد بضحك: هههه،مش عارفه
سجي بدهشة:هو أنا أعرف منين
زياد بخبث:تمام،كفايه أوي
كده
سجي بتعجب:إستني إنت رايح
فين مخلصتش كلامي
زياد بضحك:هو في كلام تاني
سجي بسخرية:أممم
وبعدين لما أنت عارف طريقها
مجبتهاش ليه
زياد بخبث:أظن دي حاجه
متهمكيش
سجي بغضب:متهمنيش إزاي
دي صاحبتي علي فكره وعرفاها أكتر منك
زياد بهيام:إلا شايفاه،متقلقيش
هتشوفوا بعض قريب،
سلام
سجي في نفسها: على رأي أمي عقرب،عقرب إيه بس
ده أنت تعبان مسموم،طب أعمل إيه دلوقتي،وخصوصا
أنه عارف إن هي متجوزه
ويمكن عارف عنوانها،
أنا لازم أروح دلوقتي فورا
عند ملاك.بس ممكن يكون
مراقبني عشان يعرف عنوانها
مانا عرفاه تعبان،أنا هروح
عند أي محل أتنقب ،عشان
محدش يشوفني ولا يعرفني
حتي.
💲💲💲💲💲💲💲
البارت خلص
وعلى فكرة التفاعل عمال
بيقل عن الأول.
•تابع الفصل التالي "رواية عاشقت مجنونا" اضغط على اسم الرواية