رواية المتمردة و الثعلب الفصل الثالث عشر 13 - بقلم كتابات ولائيات
وفي يوم ادهم قاعد وسمع صوت بص عليه وهو بيقول يا نهار ابوكي اسود
انتي بتهببي ايه
صفيه : والله يا باشا اتزحقلت وانا ماشية
ادهم : اتزحلقتي تكسري الجهاز بالشكل دا
ريناد : ايه الصوت العالي دا ونظرت لادهم لاول مرة متعصب جدا وبيزعق ل صفيه
ايه يا ادهم حصل ايه بتزعق ليه ل صفيه
صفيه : والله اتزحلقت ومكنتش قاصده اكسر الجهاز دا
ريناد: خلاص يا صفيه حصل خير روحي انتي دلوقتي ومفيش حاجه
ادهم: انا
قاطعته ريناد: عادي يا ادهم كلنا بنتعصب بس مينفعش نتعصب علي الناس الغلابه لانهم ضعاف مش هيقدرو ياخدو حقهم مننا
نتعصب علي بعض هنتحمل بعض هناخد حقنا من بعض لاننا بنفس القوة انما الغلابه هيخافو وينكسرو واكتر حاجة هيخافو عليها قطع عيشهم ويحسو انهم مذلولين ودا مش من طبعنا
ادهم: انا اسف يا ريناد بجد اصل الجهاز مهم
ريناد: اسف دي لو تقدر تقولها تقولها ل صفيه والجهاز مهم حطه بعيد عن ايد الي ميعرفش قيمته
ادهم : انا اعتذر للشغاله يا ريناد
ريناد: بص يا ادهم الي بيغلط لازم يعتذر بالذات للي تحت ايده وضعيف مش لازم تقولها انا اسف انا عارفه ان كرامتك بتنقح عليك يا سيادة المقدم
ههههههه وعارفه غرور بقي رجالة المخابرات انا هحلهالك بدل البت ما تدعي عليك ترزعك دعوة مظلوم تجيب اجلك وانت لسه صغير ووراك معاكسات كتير في البنات لسه مخلصتش
ادهم : ايه القمر دا بجد انا منبهر بيكي طيب كتر خيرك والله انك مراعيه اني لسه مخلصتش معكسات في البنات القمر الي زيك كدا
ريناد: لاء لسانك بدل ما اقطعهولك يا باشا اه ركز انت مشوفتش الوش التاني
ادهم : لاء بصراحه مش شايف احلي من الوش دا وبتمثيل الجديه خير يا رائد ريناد ايه مقترحاتك بخصوص الموضوع دا
ريناد وتنفجر من الضحك : انت مقدم بجد متديش يا ادهم بس يلا هقولك وينوبني فيك ثواب
هات هديه حلوة ليها تصالحها بيها
ادهم: هديه زي ايه
ريناد معاك انت متنفعش هديه البت تفهمك غلط وانت مشاء الله تصرفاتك ولا ما علينا بص يا سيدي
انت تجيب مثلا عبايات ليها ةل مامتها واخواتها وجلبيه لابوهم هديه علشان ميبنش انك بتعتذر وفي نفس الوقت تفرحها وبدل ما تدعي عليك كلهم يدعولك
ادهم: ودا اجيبهم منين
ريناد: انا هساعدك انا يا سيدي وعليا انا هجيب لهم طرح العبايات هديه مني ليهم
ادهم : انا موافق يا اجمل رينو في الدنيا ربنا يخليكي ليا
ريناد: تاني يا ابني ما قولنا البنات البننننناااااات مش انا
ادهم : دا انتي ست البنات واجملهم والله
ريناد: ادهم اتلم وبتشد سلاحها
ادهم: خلاص والله انا بغيظك واهون عليكي اموت وانا مخلصتش مهمتي
ريناد: طيب انا راحة اشوف الضبطات الجداد دول وعندي تدريب
ومتنساش انا هجيب الاوردر باسمك تستلم وتدفع معاك فلوس ولا هتكسفنا وتطلع بخيل
ادهم : لاء طبعا خير ربنا كتير وكله علشانك ومن عنيا يا وبسرعه وهي بتبص عليه سيادة الرائد
كان هناك من يقف ليسمع الي الحوار من بعيد ومتابع كل الكلام من اول ما حدث واخفي نفسه ليري ما يحدث
……………………..
انسه عائشه
عائشه : باحراج خير في حاجه
محمود: لاء مفيش وصمت ايوة في
قصدي
عائشه : خير لو حضرتك محتاج حاجه
محمود: هي ريناد فين عندها تدريب
عائشه : لو حضرتك بصيت وراك هتلاقيها في الجيم اهي
محمود بارتباك : بصراحة بقي عاوز اتقدم ليكي
عائشه : نعم ايه حضرتك تعرفني
محمود: انا عكيت ولا ايه بصراحة انا مبعرفش الف ولا ادور ولا اتكلم الي عندي بقوله ولو حضرتك مش موافقه برضه فكري انا والله من اول ما شوفتك وانا معجب جدا بيكي
عائشه نظرت له ب خجل وانصرفت وهو يكمل كلامه : منتظر ردك
لم تلتفت عائشه خلفها وانصرفت وهي تبتسم وتصعد ل غرفه ريناد تضب اغراضها لترحل
……………………..
سيف : تمام يا فندم حمد لله علي سلامة سيادتك
ريناد: اهلا سيف الله يسلمك سيبلي البنات وتقدر تروح انت لو وراك شغل
سيف : تمام يا فندم بس انا محتاج ملازم ريم لانها بتساعدني في البرامج دا تخصصها
ريناد: مين ريم
ريم: تمام يا فندم انا ريم والله مبسوطه اني معاكم
تضحك الفتاتان سارة وروان من تحت ل تحت
روان تنظر للموقف ك كل
ريناد: اهلا ريم : انا الرائد ري مهاب شكلك اول مرة
ريم : بخوف : تشرفت يا فندم ايوة انا كنت كليه حاسبات ودخلت ضباط متخصصين بعدها ولسه متخرجه
ريناد: اممم برافو عليكي انا فخورة انك معانا يا ريم
نتشرف بالباقي
روان : انا ملازم روان يا فندم ترجمه
سارة : انا ملازم سارة يا فندم ترجمه
ريناد: انتو شكلكم اقدم من ريم
سارة : ايوة يا فندم بس اول مرة نطلع مهمة كان شغلنا في المكتب
نظرت ريناد ل سيف : تمام يا سيف خد ريم وكملو شغل تشرفت بيكي يا ريم
انصرفو
نظرت ريم للفتاتان: احنا اتعودنا نشجع ونساعد بعض
اتعودنا منحرجش بعض
روان: يا فندم قاطعتها ريناد: انا بقول كدا علشان تعرفو اسلوبي ونظامي
شغلنا كل نظرة محسوبه
يلا اتفضلو معايا نبدا تدريب
مهند: انا جيت اصبح ومش هعطلك
ريناد: مهند اهلا وسهلا كنت فين
مهند : قولت اروح اطمن علي رنا يومين كدا لانها كانت تعبانه وعرفت انك خفيتي ونزلتي تدريب قولت لازم ادي التمام
ريناد: اهلا بيك مالها رنا
مهند : نظر للفتيات
ريناد التفتت ليهم : يلا 5 مجموعات ضغط وبطن ونركز في تدريب
مهند: شكلي كدا هكون اب يا ريناد انا سعيد اوي
ريناد : لاء دا عاوز احتفال ولازم اكلم رنا ابارك لها انت عارف دي صحبتي وحبيبتي
مهند: هي برضه تقولي متنساش تقول ل ريناد علشان هي الي هتنقي معايا لبس النونو
ريناد: يا خبر هبقي خالتو وانقي طبعا
مهند: لاء عمتو اه هو ايه رنا واخده اخواتي كلهم
ريناد: هههههههههههه ولا يهمك يا سيدي عموما ربنا يرزقكم طفل سليم معافي بار بيكم انتو طيبين وتستاهلو كل خير
مهند: ربنا يخليكي بالمناسبه بقي عاوز انتي ورامي تتصالحو
ريناد: هو احنا كنا متخانقين يا مهند
مهند: رامي كان هيعتذر عن المهمة لانه حس انك تعبتي بسببه
ريناد: بصرف النظر انه هو السبب بس الشغل شغل
مهند: والطريشه الي حطيهاله هههههه ولا الدوا الي اتحط في القهوة والعربيه الي بوظتيها وواكمل يا ريناد ولا خليني ساكت ياريت هدنه
ريناد: روح شغلك يا مهند ورايا شغل يلا
مهند: طيب احنا خلينا تدريب البسين ليكم المغرب
ريناد: كويس جدا علشان نخلص ونتعشي وننام
مهند: طيب تمام سلام يا عنيده
………………………..
ديفيد: برافو يا اميره انا مبسوط منك جدا
اميره : بجد يا فندم
ديفيد: ايوة انتي هتكوني سكرتيره ممتازة
اميرة : انا خايفه نيرمين تضايق وتفتكر اني باخد شغلها
ديفيد: بالعكس نيرمين كدا اريح ليها شغل الكمبيوتر كله بقي معاها والتليفونات والفاكسات انتي تنسيق مواعيدي وجدول اعمالي وحضور الاجتماعات وتسجيلها
اميره : انا مش بحب اضايق حد مني يا فندم بس
ديفيد: انتي حد يضايق منك يا اميره دا انتي وافاق ل نفسه قصدي انك مش مؤذيه وحشريه انسانه محترمه
اميره : اشكرك يا فندم عن اذنك
وخرجت اميره
نيرمين : اميرة عاوزة تسجيل اخر اجتماع علشان اعمله كمبيوتر
اميره: نيرمين انتي ممكن تزعلي اني معاكي هنا
نيرمين : ازعل ليه يا بنتي دا شغل ثم اني مش بعرف اكتب الاجتماعات كنت بسجلها واكتبها وانقلها وشغلانه
طول عمري فاشله في الكتابة في المحاضرات
اميره : انا بجد سعيده اوي بيكي يا نيرمين
نيرمين : انتي طيبه اوي يا اميرة ودا مينفعش اليومين دول هاتي يلا خلينا نخلص شغل احنا بناخد راتب محترم الخصم منه هيكون محترم
اميره : عندك حق وخصوصا واحده زيي ملهاش اهل محتاجه كل قرش علشان السكن
نيرمين : وانا روحت فين اعتبريني اختك
اميره : ياريت يا نيرمين بجد وانا كمان هساعدك لو انا فاضيه وعندك شغل
نيرمين: ربنا يخليكي ليا يا ميرا والله
…………………..
مارك: شكلك حبيت يا ديفيد ومتنساش ان شغلنا مش عاوز حب وانها متعرفش الا انك سمير
ديفيد: مارك غصب عني حبيتها البنت بريئه جدا ومشفتش حد زيها
مارك: اممم وسالت عنها كويس
ديفيد: ايوة كانت متربيه في ملجا وخرجت منه بعد ما اشتغلت وقبلها كانتعايشه فيه وهي في الجامعه بتشتغل فيه
وحاليا اديت لها سكن من سكن الشركة
مارك: اه يعني ملهاش اهل يفتشو وراك بس خلي بالك كويس من الشغل
ديفيد: متقلقش كله تمام هنسلم في الشتا علشان الدنيا بتكون مريحه اوي
مارك: خلاص تمام
…………………………..
مهاب : انا بفكر اسحب ريناد من المهمه
ناصر: ليه بس دا خلاص قدمو وكله بدا يجهز
مهاب : عنيده والعند دا هيبوظ الشغل
ناصر: اطمن انا متابع كويس وواثق فيها وعارف انها اد المسؤليه
مهاب : لو غلطت صدقين مش هسكت
ناصر : سيب رامي يتصرف في شغله وانا بتابع
مهاب : طيب يا سيدي اما اشوف
ناصر: هترجع امتي من السفر
مهاب : انهارده قولت ل كاريمان كفايه كدا ورانا شغل
ناصر : ربنا يخليكم ل بعض
مهاب : ويخليك ليا انت اخويا وصحبي
ناصر: دا انت كبيرنا يا مهاب وربنا يخليك لينا
……………………
عائشه : ريناد انا جهزت شنطتي ومايه
ريناد: خليكي ل بكره يكون العرسان رجعو من السفر
عائشه : تقصدي مين اونكل وعمتو هههههههههههههه
ريناد: اه يا ستي ناس هايصه وناس لايصه
عائشه : ها
ريناد: ثم ان انتي من الصبح في اوضتك ليه
عائشه : اصل محمود عاوز
ريناد: عاوز ايه ابن التيت دا منك وانا اربيهولك
عائشه : لاء متقوليش عليه كدا اصله عاوز يتقدم لي
ريناد: اه بحسب ايه قولتي ايه يتقدم لك هههههه يا فرحة ام محمود بيكي يا اختي
عائشه : الله يا رينو بقي
ريناد: بصي الواد كويس واهله ناس محترمه معرفش ليه هو مش طالع ليهم
عائشه : ليه ماله
ريناد: مدمن لعب باي ستيشن تخيلي الشحط دا هو والي معاه بيلعبو بلاي ستيشن
عائشه : وايه يعني عادي ايه فيها
ريناد: اه عندك حق ايه فيها بكلم واحده تافهه زيه لايقين علي بعض نفس التفاهه والله
عائشه : ريناد وبعدين
ريناد: طيب يا اختي شكلك موافق هبعتلك الاكل في اوضتك وملمحكيش تحت لغايه ما تمشي
عائشه : انا اصلا مش قادرة انزل مكسوفه انتي هتنزلي
ريناد: اه عندي تدريب سباحه يلا سلام
………………………
سرحان في ايه يا باشا تكونش بتحب ايوة انت بتحب
رامي: ادهم بطل بقي مش هتعقل بقي
ادهم: انا عن نفسي عاقل مش لازم احط كل هموم الدنيا علي راسي ممكن اشتغل واضحك واهون علي نفسي
رامي: فيلسوف زمانك
ادهم : اعترف سرحان في ايه
رامي : في الشغل هيكون في ايه
ادهم : هو الشغل يخليك تبتسم مع نفسك كدا وانت سرحان يا ابني دا عنيك بتطلع قلوب
رامي: اتلم يا ادهم انت عارف اني مش بتاع كدا
ادهم هو في احلي من كدا قولي طيب اعرفها وغمز له لو الي اعرفها ف يا بختك
رامي: تقصد مين بكلامك دا
ادهم : مقصدش يلا بينا علشان تاخد المسكن خصوصا ان البنات هتنزل تدرب في البسين كمان شويه فهنفضي البسين ليهم
رامي: انا هوقف المسكن دا هختبر نفسي من غيره
ادهم: تمام بس لو تعبت انت عارف
رامي : ربنا يسهل
ادهم: الوضع ممكن يبقي خطر يا رامي بلاش عند رامي: خلص ياادهم ورايا تدريب
بعد شويه ادهم ايه الزفت دا مين عمل كدا
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية المتمردة و الثعلب) اسم الرواية