Ads by Google X

رواية هي و القدر الفصل الثالث عشر 13 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

   

 رواية هي و القدر الفصل الثالث عشر 13  -  بقلم ولاء فتحي  


الفصل الثالث عشر
سيف وصل ليان  امام العياده وجاله تليفون وبيرد وفجاه 
يا نهار اسود دي وقت لي قدام العربية منين
استني يا ابني شكلي موت واحده ولا ايه
نزل من عربيته 
يا انسه يا انسه انتي كويسه 
الناس مش تفتحو بدل ما بتدوسو علي الناس كدا 
البنت : انا هبقي كويسه  انا اسفه  انا كنت جاية اخد بنتي من العيادة هنا بس الظاهر دوخت 
سيف : يعني مش غلطتي عيادة مين وانا هوصل حضرتك
البنت : عيادة دكتور فارس 
سيف : اتفضلي هوصل حضرتك 
طلع العيادة معاها 
ليان : ايه يا ابني ايه رجعك تاني 
سيف الاستاذة داخت ووقعت قدام العربية 
راسيل خارجة : الله مدام امل مالك في ايه تعالي معايا 
امل : مفيش يا راسيل انا الظاهر ضغطي واطي  معلش  تعبتكو معلش يا استاذ ازعجتك
السكرتيرة : اتفضلي طيب ارتاحي نقيس لك الضغط 
راسيل : اجبلك عصير طيب 
سيف متنح ومش بينطق 
ليان : سيف سيف انت يا بني ادم 
سيف : ها في ايه  انزل هات عصير بسرعه وتعالي 
ريم: ايه اللمة دي يا بنات في ايه 
ليان سيف خبط مدام امل او هي داخت ووقعت قدامه 
ريم : وايه خلي سيف يسوق في العيادة 
ليان : الله يخربيت ال  ولا بلاش مش نقصاكي كفاية ايدي بتوجعني
راسيل : مالها ايدك يا ليان 
ليان : تدريب اتعورت في التدريب
ريم : تدريب برضه ولا ضايقتي الواد حازم وهبرك خلي بالك اخويا وعارفاه ممكن لو اتضايق منك ياكلك من اكلي لحوم البشر
ليان : رخامة  تدريب يبقي تدرين 
ريم : والتدريب تح ايدك عملك وشك ازرق دي بونيات صح انتي اتخانقتي مع حازم يا ليان 
راسيل : يا ريم هو حازم هيضربها برضه ارحمينا يا ريم
ليان : هبقي احكيلكم  اهو سيف جاب العصير 
سيف : العصير يا ليان ومتنح 
ريم : سيف ابن عمي عندنا يا مرحبا يا مرحبا اي رياح اتت بك هنا 
سيف : لا رد
ريم : واد يا سيف متنح فين دا  بتبص يالهوي 
بت يا ليان الواد اخوكي متنح لراسيل كراش 
ليان : ريم  راسيل تزعل منك ومن كلامك
ريم : لاء خلاص مبقتش تزعل  وبتعلي صوتها مش كدا يا راسيل ها اسمها راسيل 
سيف : انتبه ايه  وبص لها فرصه سعيده انسة راسيل مش انسه برضه 
ريم : اه انسه ومعانا رابعه علم نفس ومش مرتبطه 
ليان : سيف انت مش كنت مستعجل سيف بص في ساعته اه اتاخرت والموبايل في العربية عن اذنكم 
راسيل : مين دا يا بنات 
ريم : الوحيد يا بت يا راسيل الي مكرشتيش عليه شكله هيكراش هو عليكي 
ليان : بطلي تهريج يا ريم 
بصي يا راسيل دا سيف اخويا مهندس وكان مسافر بره ولسه راجع 
راسيل : بجد هو اجنبي 
ريم : لاء انا مصري وايويا مصري بقولك اخوها اجنبي ايه يا بنتي
هو علشان عيونه ملونه يعني لاء دا زارعهم 
المهم يلا مدام امل بقت كويسه ورب حادثه خير من الف معاد
حسين : ايه كل الي في الريسبشن دول مش علي شغلنا يا جماعه يلا يا شباب 
ريم : اصل سيف خبط مدام امل وكنا بنعاج راسيل 
حسين : تعالي يا ريم الله يهديكي 
ريم : انا خلصت شغلي واتغديت وعاوزة بريك بقي 
حسين : طيب معاكي ساعه بريك تعالي ليان وراسيل  
اتفضلو دي حالات  الي هتخلصوها ومحتاج تقارير اي حاجة تقف عليكم بلغوني انا كمان طال بريك غدا معاكم بره هناء وصالح لو في حاجة 
البنات تمام يا دكتور عن اذنك
حسين : ريم انا نازل المطعم الي تحت بريك غدا تحبي تنزلي معايا 
ريم : فارس متغداش هو كمان هروح اقوله لو نازل هنزل 
حسين : هو فارس اصلا تحت ولو مكنش تحت مكنتش قولت لك تعالي معانا 
ريم : طيب طالما فارس تحت انا هنزل 
*****************************************(
فارس : الو ايو يا حازم فينك طمني علي اخبارك 
حازم : انا رجعت من المامورية  يا حبيبي وانا بس بره كنت بعمل تقرير طبي واوراق  ولسه مخلص
فارس تقرير ايه 
حازم : دا موضوع هبقي احكيلك
فارس انا في المطعم تحت العيادة ما تيجي تتغدا معايا 
حازم : اتغديت مع طنط نجلاء وليان 
فارس : اتفقت تجيب الشبكة امتي 
حازم : بفكر الغي يا فارس 
فارس : بحدة وجدية  هو لعب عيال ولا ايه 
وقام مسك مفاتيحه انت فين وانا جايلك حالا 
حازم : لاء خليك انا هعدي عليك انا قريب منك 
فارس تعالي : انا منتظرك 
*************************(
ريم : يا بنات انا نازلة مع حسين تحت عاوزين حاجة 
ليان التفت اليها ووقفت  وبصت ليها وضيقت عنيها 
بت يا ريم هتحكيلي 
ريم : يا اختي اتنيلي احكيلك ايه فارس هو الي مستنيني تحت 
راسيل : لاء يا ليان في انا ملاحظة ان ريم كدا مبقتش دبش معاه زي زمان
ريم : بس يا بت منك ليها بقولكم فارس تحت تحبو توصلوني وتتاكدو بنفسكم 
ليان : لاء انا متاكده اصلا انك مش هتنزلي من غير اخوكي عيب دا انا اختك وعارفاكي
بس الي مش دا الي بقول عليه بقول علي حسين بصوت هند رستم  في فيلم اشاعه حب يا ناصحة
ريم: وانتي هتحكيلي مين ضربك لما بقيتي شبه الكلب المنقرش كدا 
راسيل : الله الله وانا مش هتحكولي 
ريم : والنبي شكلك قريب هتنضمي لشله المراه المتوحشة في البيت عندنا وهتسيبك من الزمالك وتيجي تعيشي معانا في ارض المعارك 
يلا بقي اسيبكم وانزل وخارجة من الباب وبتقولهم حسين حمض مني بره 
حسين : بيبص عليها وبيضحك علي كلامها 
ريم : خرجت لاقته واقف اتوترت جدا وبصت له وقالت له لاء مش هنرجع لشغل العفاريت تاني وتطلعلي من اللامكان انا مصدقت اهو انسي انك مش طبيعي 
حسين : انفجر في الضحك . انا الي مش طبيعي  طيب يلا تعالي فارس منتظرنا وحازم جاي كمان 
ريم : حازم جاي يبقي هيتخانق اني نازلة 
حسين : لاء فارس عارف ومنتظرك وهو الي قالي هات اختي الصغيرة في ايدك وانت جاي 
يلا يا شاطرة تعالي معايا
ريم : ماشي يا فارس اما وريتك مبقاش ريم والنبي لاحطلك بودرة العفريت في كتبك 
حسين : بطلي برطمه مثلي انك كبيرة الناس في الاسانسير بتبص لك
وقف الاسانسير في دور وركبت بنت شعرها اصفر ولابسة لبس مضيفة طيران وضحكت بدلع الله حسين اذيك وحشتنا محدش بيشوفك ليه 
حسين : اهلا هايدي معلش الشغل انتي عارفه 
هايدي : لاء متغبش عننا كدا  هنستناك انهارده علي العشا 
حسين : لاء معلش مش فاضي انهارده هبقي اشوف وقتي
كل دا وريم بتتفرج ومتغاظة مش عارفه ليه 
ريم : بصوت زي صوت هايدي : الله حسين وصلنا 
وضغطط علي اسنانها يلا علشان انا جعانه 
حسين : وهو بيحاول يمسك نفسه من الضحك . يلا يا ريم وبعدين مش قولتي اتغديتي 
ريم : بس البت بصراحة ايه حلوة حلوة يعني طلع زوقك حلو برضه 
حسين : انا عارف ان زوقي حلو بس لو تقصدي هايدي ف انتي كدا الي زوقك غريب بصراحة 
ريم : ليه ان شاء الله  وبذمتك دي ترفض تروح تتعشا معاها يا حسين نصيحة خد الست الوالدة وروح 
حسين : للاسف الوالدة متوفيه  فكدا مش هعرف اروح ايه رايك تعملي فيا معروف وتيجي معايا
ريم وانا مالي يا اخويا  انا بتعشي في بيتنا
فارس: ايه يا جماعه مالكم 
حسين : مفيش يا فارس دا موضوع كدا  
ريم : لاء موضوع ايه اما في حتة بت كانت في الاسانسير انما ايه مضيفة طيران وتجنن وكانت بتعزم حسين (بصوت هند رستم ) علي العشا انهارده وتخيل رفض 
فارس: اه هايدي  دي بنت صاحب العمارة ومامتها متبنيانا من اول ما اخدنا العيادة 
ريم : اه يعني الرسم كان هيكون عليك انت كمان 
حسين : شوفتي يعني انا براءة 
ريم : براءة ولا مش براءة وانا مالي يا لمبي 
بيضحك فارس علي اخته 
فارس : بصو بقي انا جايبكم انتو الاتنين علشان نتكلم جد قبل ما حازم يجي 
انتو محتاجين فرصه تتعرفو علي بعض 
وطبعا مش هسمح بدا بعيد عن عيني 
فتقدرو لما حازم يجي انا هاخده واقعد معاه وانتو تتكلمو 
ريم: نتكلم في ايه ونتعرف ما هو دكتور حسين وانا ريم اهلا وسهلا مع الف سلامه 
حسين بيمثل انه بيقوم 
فارس : رايح فين يا ابني 
حسين : ما خلاص قالت لي مع السلامه 
فارس : اقعد اقعد  وبص ل ريم 
ريم : انا مقصدش انا قصدي الحالات واتكلمنا فيها والتقارير والجلسات هنتكلم في ايه 
حازم : معلش اتاخرت عليكم 
اذيك يا حسين  . اذيك يا ريم بتعملي ايه هنا 
فارس : عندنا بريك غدا فنزلنا نتغدا هسيبكم تتغدو يا ريم وتكملو كلام في مشروع المركز وانا هاخد حازم نتكلم في حاجة 
حازم راح معاه  : مركز ايه ونسيبهم ليه 
فارس : ركز معايا انا ايه الي انت بتقوله دا  انت اتجننت تقول مش هتكمل هو لعب عيال 
حازم اقعد واطلب لنا قهوة  وهحكيلك وبيبص علي حسين وريم
الا بيتكلمو في مركز ايه 
فارس: خليك معايا انا اولا واخيرا انتو مسؤلين مني انت وريم وطبعا عمري ما فرضت عليكم حاجة الا انك تلعب بمشاعر بنت عمك
حازم: انت عارف عني كدا برضه  انهارده كانت هتروح مني ورفضت اني احكي لحد تفتكر لو عادي هترفض ليه لو عرفو في البيت هما الي هيفسخو الخطوبه يا فارس
هي فوق مشوفتش الكدمات الي في وشها وايدها المربوطه 
فارس : اشرب قهوتك واحكي بهدوء .انا لسه مشفتهاش انهارده 
حازم : بيحكي له الي حصل ***************** بس يا سيدي وهي حلفتني ان طنط متعرفش حاجة هستني لما تضيع مننا يا فارس
فارس: لو انت مش ضابط وطلع عليكو قطاع طريق هيكون ايه السبب 
اعقل كدا لان  المواضيع مش تهريج 
انا هكلم عمك اننا نسرع كتب الكتاب ونحدد الفرح 
حازم : انا لسه هجهز 
فارس : الشقة فوق متوضب فيها حاجات كتير 
الفلوس موجوده تشتري كل حاجة 
ايه هياخرنا  اقعد مع ليان وضبطو اموركم علشان اتفق مع عمك عاوز اشوفك مستقر في حياتك يا حازم 
حازم : وانت يا فارس انت عندك 30 سنه هتستقر امتي 
فارس : انا كدا مستقر يا حبيبي ومتنساش عندي بنوته اهي لازم اطمن عليها دي وصية امي خد بالك من اخواتك 
حازم : اه فهمت تطمن عليها  
انت مقعدهم مع بعض يتغدو برضه ولا اكتر من كدا 
فارس : لاء مقعدهم يتعرفو تحت عيني زي اي اب ما بيعمل مع بنته  واعتقد حسين راجل وجدع ومحترم ومفيش عليه اي تعليقات
حازم : بصراحة هو انسان كويس بس ريم صغيرة 
فارس : ريم داخلة في 21 سنه واد ليان وبعدين انا قولت لك الموضوع دا سيبهولي ركز انت مع ليان 
حازم : انا قولت لها بكرة ننزل ننقي الشبكة 
فارس :  بص لازم تجيب شبكة محترمه تليق بينا وب عمك 
حازم : هجيب الي هي عاوزاه يا حبيبي متقلقش 
فارس : لاء هات الي يليق بينا هي اكيد مش هتختار الا حاجة صغيرة 
انت لازم تعرف بنت عمك عنيها مليانه 
ولازم كله يحس بتقديرك ليها ميهمكش اي مصاريف 
حازم : ربنا يخليك يا فارس جيب السبع عمران والحمد لله 
فارس :وخد مفاتيح الشقة فوق توريهالها وتخليها تعدل الي عاوزاه كله 
العفش بقي طنط نجلاء وعمك ينزلو معاها ينقو كل الي نفسها فيه 
حازم : انا قولت كدا برضه ل طنط ومتقلقش انت عارف اخوك رجل مش هيبخل علي بيته وحبيبته يا حبيبي
فارس: الموضوع مع ليان اكبر من انها حبيبتك وخطيبتك
حازم : عارف يا فارس والله وهشيلها فوق راسي العمر كله وعمري ما هزعلها ابدا حتي لو هي غلطانه 
كفاية تعب عمك معانا العمر دا كله وسهر طنط نجلاء
عمري ما هوجع قلبهم في بنتهم ولا هسمح حاجة تضايقها 
متقلقش علشان هي ليان وعلشان عمي وطنط 
انا بتعصب بس من خوفي عليها وبرضه همسك اعصابي لازم تعيش ملكة 
فارس : الله يرضي عنك يا حبيبي وقام باسه وانا في ضهرك اي حاجة احنا سند بعض
يلا بقي نشوف مشروع المركز وغمز له  وبرضه متدخلش انت خالص
**********.
حسين : ها يا ريم قولتي ايه في موضع المركز 
ريم: والله محتاج دراسه جدوي بس فارس طمني قالي انك شاطر
حسين : والله شهادة اعتز بيها منه يعني هتثقي فيا 
ريم : انا اصلا واثقه فيك والا مكنتش 
حسين : سكتي ليه  . بصي انا مبحبش لف ودوران تتجوزيني يا ريم 
ريم : بخضه يالهوي مش في تتقدملي وارفض وتتقدم وخطوبه وفسح 
حسين : بيضحك عليها هنعمل كل دا بس عاوز رد انتي متقبلاني ولا انا اقوم اروح اتعشا عند هايدي 
ريم : هايدي دي ايه البت المايصة دي  
حسين : انا مش مستعجل علي ردك يا ريم خدي وقتك 
ريم : بس انا معرفش عنك حاجة 
حسين : بصي يا ستي انا اسمي حسين دكتور في كلية اداب علم نفس وعندي مشروع صغنن 
ريم : المركز عرفنا  انا قصدي مامتك اهلك اخواتك
حسين : انا ظروفي متختلفش كتير عن ظروفك
انا من عيلة كبيره في الصعيد ابويا مات وانا صغير وطبعا محدش رضي يسلمي امي املاكه وارضه وكان شرطهم انها تتجوز عمي 
لكن امي رفضت تماما وجت علي القاهرة لانها اصلا من القاهرة وحبت بابا واتجوزو في الصعيد
المهم اول ما رجعت القاهرة  اجرت شقة وعاشت جنب خالي 
هو قاضي  اقترح عليها ترفع عليهم قضايا هي رفضت 
وعملو قعدات واتفاقيات وبقي عمي الكبير هو الوصي علينا قدام الحكومه اه كان بيبعت لامي اي مصاريف لينا بس بحدود  وهي برضه اصرت تشتغل فتحت مشغل للبس بس مش اي لبس 
لبس الفولكلور وكانت الشغل بيتصدر ل بره لغايه ما للاسف في يوم حصل حريق كبير وخسرت مبلغ كبير واضطر خالي يسد الخساير دي وهي متحملتش وماتت كنت انا لسه في اولي جامعه واختي في ثانوي 
كلمت عمي يديني جزء من ميراثي لكنه رفض للاسف وبعد ما كملت 21 سنه طالبت بميراثي كله وقتها حصل مشاكل كتير بس طبعا انا كنت عرفت اتصرف معاهم بطريقتهم 
كان عمي شرط علشان يسلمنا املاكنا اتجوز بنته 
لكن انا طبعا رفضت 
وحاربت واول ما استلمت ميراثي  وقتها  كنت انا وفارس  اصحاب  من سنين ولينا احلام كبيره   
وشاركت فارس في العيادة . لغاية ما اتخرجت 
  اختي اتجوزت وعايشه في كندا كان لازم اكون اد المسؤليه وطبعا الدنيا علمتني اني ابقي جد في حياتي وشغلي وكل حاجة  اواصل ليل بنهار .حاليا عندي فيلا صغيرة في كمبوند وعامل جناح فيها منفصل لاختي علشان لما تيجي انا ابوها  
    عاوزة تعرفي ايه تاني بص 
كان بيحكي والدموع في عيون ريم 
 حبب يهزر علشان الموقف  كمل بهزار:  لغاية لما لقيت الي كل ما اشوفها تقول عليا هولاكو 
طيب بذمتك في هولاكو وسيم كدا
ريم : بتضحك مغرور 
***********************.
فارس: معلش اتاخرنا عليكم اصل بنرتب ل خطوبه حازم وليان 
حسين : الف مبروك يا حازم 
ريم : هي ليان انت ضربتها يا حازم 
حازم : يا بنتي انا عمري ضربت حد فيكم لما اضربها دلوقتي لسانك دا محتاج فرامل 
ريم : اه  لاء طيب مالها وانت كمان مالك متخرشم 
حازم : متساليها هي ونا من الشغل ربنا يعنا عليكي يا ريم انا همشي قبل ما ولا بلاش اختي حبيبتي برضه ومتهونيش عليا 
ريم قامت جري حضنته واتعلقت في رقبه  في وسط المطعم 
 حبيبي يا زومي انت طويل عليا كدا ليه 
الناس بتبص عليهم وضحكات من حسين وفارس وحازم وحازم بص للناس 
والله العظيم اختي يا جماع المجنونه دي اختي 
فارس بيضحك ويمسك اديها : يلا يا اخرة صبري خلينا نطلع ورانا شغل
مش يلا يا حسين 
**************************.
بليل 
ريم : وبس يا ستي دا طلع لطيف اوي 
ليان : تيرارا 
ريم : تفتكري اقوله ايه 
ليان : هو مين 
ريم : فارس اخويا 
ليان : يجيب لينا بيتزا وبيبسي من ورا بابا وماما 
ريم : ضربتها بس يا بايخ انا غلطانه اني بحكيلك 
بت يا ليان كلاب بطني بتهو هو انا جعانه  انا هكلم فارس يجيب البيتزا رانش حجم عائلي 
سيف بيخبط عليهم وبشويش 
يلا يا بنات انا جبتلكم فطير يلا تعالو هناك ناكل وهو سخن بسرعه هناك فارس وحازم مستنين 
قبل ما نجلاء تصحي و تقفشنا وهي منبهه مفيش اكل من بره 
ليان فتحت وحضنته احلي سيفو والله هنلبس ونحصلك 
ريم من وراها وهي مستخبيه  :والبيبسي يا سيفو 
سيف : وطي صوتك هنتقفش وبسرعه انجزو 
راحو مع سيف واكلو وسهرو 
وتاني يوم اشترو الشبكة والفستان 
وحازم اصر يجيب لها حاجات اكتر من ما هي عاوزة وفارس اتفق مع عمه علي يوم الخميس خطوبة عائلية
لغاية ما في يوم 
استنوني بقي هكمل بكره



google-playkhamsatmostaqltradent