Ads by Google X

رواية تيمو الفصل الثالث عشر 13 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

   

رواية تيمو الفصل الثالث عشر 13  -  بقلم ولاء فتحي


  (13)
تميم: محمود بسرعه علي البيت 
محمود : شكلك تعبان يا باشا 
تميم : لاء متشغلش بالك بس نرجع بس علي البيت 
محمود : تميم باشا انت بتنزف  
تميم : بضعف . علي البيت يا محمد لو سمحت بدون ولا كلمه وقبل البيت ممكن بس تساعدني البس الجاكت مش الوالدة مريضه ومش عاوز اخضها خلي بالك يا محمود ممنوع تحكي 
محمود : الي تشوفه يا باشا 
وفجأة  بدا تميم يشعر باغماء اتصل محمود بسرعه علي شريف الذي طلب منه الذهاب به الي المستشفي وتواصل مع باسل ليكون في استقباله واكد علي الجميع اخفاء الموضع عن كل الاسره فهو يعلم جيدا مدي حرص اخيه وصديقه علي مراعاة مشاعر الاخرين 
في المستشفي 
باسل : لازم يدخل عمليات فورا ومحتاج دم لانه تحامل علي نفسه ونزف ومفروض ميتحركش 
شريف ك اتصرف  وانا هتصرف مع خالتك ومش عاوز ميسون تعرف 
باسل : بس اصل 
شريف : نظر له بعنف وضغط علي اسنانه وهو يتحدث: لسانك فالت وقولت لها مش كدا 
روح شوف تميم وانا هتصرف متسبوش الا لما نطمن وانا جاهز لنقل الدم انت عارف اني وهو نفس الفصيله 
شريف : طيب بالراحة راعي اني مدير المستشفي تعالي معايا 
ذهب شريف معه وهو في حاله من الخوف والغضب والضيق والقلق 
……………………..
ملك : هو شركة شومان لسه مردوش علي الميل بتحديد مواعيد الاجتماع لمناقشة بنود العقود 
السكرتيره : لاء يا فندم لسه 
ذهبت ل مايا  وهي منفعله : الزفت دا لازم نشوف معاه صرفه مردش علي الميل 
مايا بهدوؤ::اعملي تعجيل بالرد 
ملك : عملت 4 تعجيلات 
مايا : خلاص اتصلي بيهم 
ملك : بتردد اتصل بالمستفذ دا لاء طبعا انا مش هتصل بيه تاني دا شايف نفسه ومستفذ
مايا ترفع لها نظرها بخبث هو مين 
ملك الزفت الي اسمه شريف شومان هو صحيح  يبان انه  وتبتلع باقي حديثها بس مش هتصل بيه
مايا : بمرواغه : هو انا جبت سيرة شريف شومان يا ملك ولا هي دلاله سيكولوجيه 
ملك : بتوتر : تقصدي ايه 
مايا : قبل ما نتعرف عليه كان ايه الاجراء المتبع في الحالات دي 
ملك : مكنوش بيتاخر 
مايا بنفاذ صبر : مع اي شركة كان ايه الاجراء المتبع 
ملك : مدير التعاقدات بيتصل بادارة التعاقدات في الشركة
مايا : يعني حضرتك بتتصلي بشكل رسمي بادارة التعقدات فيها يا انسه ملك 
ملك : بشرود ها يب حاضر
مايا : ولو انك ممكن تختصري دا وتتصلي بمكتب الادارة من خلال السنترال وتطلبي موعد رسمي  واستعجال من خلال المدير المسؤال هناك 
ملك : عندك حق حاضر 
والتفتت لتمشي 
مايا : ملك . شريف شومان سمعته ممتازة ومهذب واكيد في سوء تفاهم متخليهوش يأثر علي شغلك 
ملك : هو مين الي يأثر علي شغلي 
مايا : سوء التفاهم يا ملك ولا انتي شايفه حاجة تانية 
ملك: انا ورايا شغل هروح اخلصه 
ابتسمت مايا علي صديقاتها فهي كالقطة تحب ان تجعل من يهتم بها هو الذي يلاعبها حتي ولو اطالته اظافرها الحادة 
.......................................
نسمه بضيق : ماما : بابا مش بيرد علي تليفون عاوزة اطمن عليه 
ليلي : يا حبيبة قلبي قولنا بابا مش فاضي واكيد لو فاضي هيرد عليكي  ادخلي ذاكري يلا 
الجد : نسمه بقت متعلقه بتميم جدا يا ليلي وهو بصراحة عمره ما قصر في حقها ولا خلاها تشعر انها محتاجه له ومش جنبها حتي حضوره معاها في المدرسه 
ليلي : ربنا يخليه لينا يا بابا بجد مش عارفه من غير اهتمامه ليها الذيادة دا كانت هتتحمل ازاي  
الجد : مشكلته مش قادر احدد  مشاعرة معاها حب ابوي ولا احساس بالذنب بس اي ان كان  المهم نسمه  انا مش عايش ليكم ول عمري 
ليلي : ربنا يخلي لينا احنا عايشين في حمايتك 
...............................
ملك : ايوه يا استاذ شريف
شريف وهو غير مبالي بمن تحدثه لقلقه علي تميم فهو يجلس بجوارة وينتظر ان يطمئن عليه 
شريف : ايوة مين 
ملك : مش معقول مش مسجل الرقم 
شريف بعد ان انتبه علي صوتها ايوة يا رجاء معلش التليفون غير الارقام 
ملك : انا مش رجاء
شريف معلش يا شوشو 
ملك : وتنفخ بضيق ولا شوشو انا 
قاطعها شريف وهو يضحك بمرح عليها وهو يلاعبها  تبقي فريده معلش يا فريده 
ملك صرخت بيه اسكت بقي ايه فاتح مدرسة بنات انا ملك مديرة تعاقدات شركه النوبي  وكويس انك مش مسجل اسمي دا موبايلك دا شبهه اصلا 
شريف ببراءه ويمثل الجديه وهو يتخيل ملا محها ويبتسم 
شريف : اهلا انسه ملك معلش دول بنات العيله 
ملك : اه ماشي ما انتو كل عيلتكم بنات المهم دا شئ ميخصنيش انا بتكلم  بخصوص 
شريف وهو يبتسم ويقاطعها : اهلا يا منه اتفضلي خلصي شغلك وهكون معاكي 
ملك : يا استاذ شريف ارحم نفسك بقي وارحم اهلي مش ممكن انت مش عاتق انت فاكر نفسك ايه فالنتينو  
شريف : جرا ايه يا ملك مالك كدا ايه مزعلك مش فاهم المهم انتي متصله عاوزة ايه علشان منه مستعجله 
لتبتسم منه الممرضه عليه وتفهم انه يزوال وينكش فتاه بها وتتحدث خلاص بقي هجيلك وقت تاني وخرجت 
شريف : كدا اهي مشيت 
ملك تستمع وتتسع حدقة عيناها وتغلق الخط وهي تتمتم بكلمات  تراها مايا 
مايا : ايه متزرزرة ليه 
ملك : الزفت دا الي بتقولي محترم طلع ماية من تحت تبن دا فاتح مدرسه بنات انا اتصلت بيه وبداني بكل الاسامي وكان عنده وحده ومعرفش بيهبب ايه 
مايا : تضحك علي صديقتها  واضح انه استحوذ علي تفكيرك ملكيش سيره غيره 
ملك : مين دا بتاع البنات دا 
مايا : المهم عملتي ايه معاه 
ملك قفلت السكه في وشه طبعا 
مايا وهي تبتسم علي فكره انتي متغاظة ليه 
ملك : علشان هو بني ادم مش محترم 
……………………..
تيمو : لاء جامد ياض بصراحم 
شريف : تيمو انت صاحي من امتي 
تيمو : من اول الرسم 
شريف : انت اخدت بالك 
تيمو : يا ابني دا انا كنت هصدقك لولا اني اعرف ان كل الستات الي في حياتك هي امي وامك وبيلا كنت صدقتك 
شريف : بصراحة بنرفزها 
تميم : طيب ليه كدا  تديها عنك فكرة الصايعه دي 
شريف : اصل عماد ماكد لي ان البنات بتحب الشاب الصايع 
تميم : الله يخربيتك وبيت عماد 
اطلع يا ابني بره انا صحتي متتحملش الغباء
شريف : سيبك انت . ايه كنت فين وايه خرجك وانت تعبان كدا
تميم : كان لازم اروح ل نسمه انت عارف انا كنت واعده نخرج لانها جابت درجات حلوة 
شريف : يا ابني كنت قولي كنت روحت خرجتها انا 
تميم : انت عارف انها متعلقة بيا ازاي ومقدرش مروحش احسن تزعل مني وانا مقدرش علي زعلها ابدا
شريف : اه كفاية بابا تيمو من بقها يا لهوي ياريت انا يتقالي كدا 
تميم : يتقالك بابا شرشر بقي  بقولك ايه انا لازم اخرج نادي الواد باسل قوله يفك القرف دا 
شريف : بس اصله يسمعك يزعل 
تميم : بسولتي بيزعل يا اختي كميله . روح يا ابني نادي الواد اخوك يفك القرف دا وعاوزة ارجع قبل سعاد ما تتخض 
شريف : انت هنا بقالك يومين يا باشا وسعاد فاهمه انك في شرم في مؤتمر وبعتلها صورك في شرم كمان 
تميم : ايه وعملتها ازاي دي 
شريف : البركة في هاني بقي ضبطنا بفديوهات قديمة وغير عليها البيانات علشان سعاد وقلب سعاد وابن سعاد 
تميم : ما تنشف يا شرشر كدا ولا البت لحست عقلك 
……………………………………………
مرت الايام والاسابيع  وتميم اتحسن وبقي كويس 
ميسون مشغول في مذاكرتها 
سعاد اتعودت علي مقابلة علاء كل يوم ليها في النادي 
وهو خلاص حسم امره يمهد ل بنته ولو تقبلت الموضوع يشوف راي سعاد 
ملك قررت تخلص شغل مع شريف بنفسها وسط مشاكلهم ومشاغباتهم التي اصبحت تبتسم عندما تتذكرها 
وتغيرت فكرتها عنه ومضت معه بعض العقود
وهو اصبح يريد الافصاح عن رغبته للبوح بمشاعره 
وفجأه اتي يوم غير الكثير



google-playkhamsatmostaqltradent