رواية انتي قلبي الفصل الخامس عشر 15 - بقلم ولاء فتحي
(15 )
فتح عم رضوان الشقة ونزل ينزل حاجات ليلي
ليلي طلعت الشقة
ليلي اتصلت ب ريم
ايوة يا ريم انتي تعرفي محمد سافر فين
ريم سافر فجاة المانيا منعرفش ليه انتي فين لان خلصت انا واحمد وهعدي عليكي
ليلي : انا في الشقة بجيب حاجات
ليلي دخلت فتحت النور والشبابيك ولفت بسرعه في الشقة وفجاه بدات في الصراخ والبكاء
ريم : ليلي مالك في ايه
احمد : في ايه
ريم : بخوف وانزعاج ليلي في شقتهم القديمة وبكلمها وفجاه بتصرخ وتعيط
احمد : لف بسرعه وانطلق للبيت وطالعين البيت مخضوضين
بينادو ليلي ليلي
قابلتهم دادة : ليلي في شقة الدكتور فوق وهما طالعين قابلوها نازلة منهاره ريم حضنتها بسرعه
مالك في ايه
ليلي وهي بتعيط وكلام مش مترتب
هو ميستاهلش اعمل فيه كدا
وفضلت تعيط اخدوها وفضلو يهدوها واخيرا سكتت احمد تعالي نشرب حاجة بره وبالراحة تشرحي مالك
احمد: دادة خلصي والسواق هيوصلك الفيلا ومتحكيش حاجة ل خالتو وقولي لها ان لي لي معانا
_________________________$$$$
محمد نزل من الطيارة وحجز في اول فندق جنب المطار وطلع غرفته وعامل موبايلة علي وضع الطيران
فتح موبايله وفضلت يتفرج علي صورها
رفض دخول الموبايل علي الانترنت وكانه يرغب من الهروب من كل العالم
فضل في حرب العقل والقلب الي ان غلبه النوم وهو جالس علي كنبة انتريه السويت وكل شنطه كما هي مغلقة ولم ياكل او يشرب فهو الاسير الوحيد في تلك الحرب
_______________ـــــ؟؟؟؟
احمد وريم اخدو ليلي يفهمو منها ما حدث
احمد : ها احكي بتصرخي ليه وخلي بالك احنا وسط ناس بلاش عياط علشان الفضايح
ريم : احمد بالراحة عليها .
ليلي حبيبتي مالك ؟ انتي ليكي دخل في سفر محمد المفاجا دا
ليلي : امبارح محمد طلب يتجوزني
ريم : بسعادة طيب ممتاز
احمد : ليلي . اوعي تكوني . لالا ما اعتقدش . لالا دي تبقي واغمض عينيه
ريم : ممكن تسكت
ليلي كملي
ليلي : انا رفضه بطريقه غبيه
احمد مسك راسه ووضعها بين يدية باسي
ريم : بشهقة وبعدين ؟
كنتي ليه في شقته وليه كنتي بتصرخي
انا قولت له انه اخويا وسندي ومش قادرة اشوفك غير كدا
غصب عني والله
مقدرتش احس غير كدا
احمد : محمد عمره كله بيحبك وبيخاف عليكي
محمد كتووم جدا وهادي
بس انا مقدرش اتوقع ممكن ايه يحصل ك رد فعل
ريم : ممكن تهدي شوية عاوزة افهم يا اما تتفضل وتسيبنا لوحدنا
احمد : انا هسكت لان مفيش كلام يتقال اتفضلو كملو
ليلي : انا طلعت اتاكد انه سافر بس لما فتحت الشبابيك والانوار حسيت اد ايه انا صغيرة
جدران الشقة كلها عبارة عن صوري من وانا بيبي ومكتبه و كل الهدايا الي جبتهاله مروصة وكل مناسبة ليا عامل ليها كورنر
معقول كل دا انا
احمد : عارفه يا ليلي ان عمرنا ما طلعنا الشقة ولا نعرف فيها ايه
انا مش متخيل ان محمد الجبروت عامل الشقة كدا
يوم ما اتخطفتي كان هيموت حرفيا علشانك
عارفه انك معندكيش دم بجد
ليلي : ابتدت تعيط تاني
ريم : مسكتها قومي معايا يا ليلي
وهمست له احمد من فضلك اسكت خالص انت بتعك ولو سمحت سيبهالي
طول الطريق ريم بتهدي ليلي لغاية ما يوصلو الفيلا
واحمد مش عارف يوصل ل محمد
بينفخ تليفونه مغلق برضه
ريم : ليلي احنا هنطلع اوضتك ومش عاوزة يبان عليكي
لحسن الحظ دخلو كانت الدادة وصلت حاجات ليلي
امل : اهلا بالعروسه نورتي
ريم اهلا يا طنط وحشتيني
ليلي : يلا ياريم تعالي ساعديني
امل : سيبيها متتعبيهاش
ريم : ابدا يا طنط دي لي لي اختي
وطلعو الغرفه
ليلي : انا مش قادرة اشوفه شريك حياتي
بس الحب الي بيحبهولي دا كتير عليا
ريم : مش هتلاقي اي حد يحبك الحب دا
فضلو يتكلمو وخلاص ريم اتصلت باحمد يوصلها
___________________@@
مرة يوم واتنين وتلاته اسبوع مفيش اي اخبار عن محمد
في الفندق قافل علي نفسه
موبايله مغلق
الاكل بيطلع له في غرفته
من وقت للتاني بيدرس ابحاثه
بدا يستعد للنزول للجامعه
منزلش الفندق المحجوز له مما اقلق الجميع
نزل الجامعه وجد في انتظارة احد اصحاب احمد
______@@
فريد : محمد اذيك اخبارك
محمد : فريد حبيبي اذيك بتعمل ايه هنا
فريد : عرفت من احمد ان عندك مناقشة قولت لازم اشوفك .
انت ليه تليفونك مغلق حاولت اطلبك واحمد حاول دا حتي قلقان عليك
محمد : كنت محتاج افصل عن الشغل علشان اركز بس
استاذن محمد وانصرف
ولا يدري ان هناك من ينتظره ويراقبه
___________$$4
فريد : ايوة يا احمد انا قابلت محمد بس هو مشغول
احمد : طمني عليه يا فريد
فريد : بصراحة شكلة في حاجة بس انت عارف اخوك صعب حد يفهم هو زعلان ولا تعبان ولا مشغول
لما يخلص المناقشه هعرف نازل فين
_________________###
ليلي : ريم مفيش اخبار عن محمد
ريم : لاء للاسف حتي الفندق الي حجزنا له فيه مرحوش
تخيلي حتي الميل مفتحوش
ليلي : اول مرة يبعد عني كدا وميسالش انا حاسه بالذنب
ريم : يسال ايه يا بنتي دا انتي ضربتيه ضربه صعبه
عموما هو قوي متقلقيش
ليلي : ريم انا جايلي عريسين
ريم : يا لهوي بالاتنين يا ليلي وبينها وبين نفسها اهي كملت
وانتي بقي رايك فيهم ايه
ليلي : مش عارفه انا مقابلتهمش انا عرفت من دادة
ريم : ويطلعو مين بسلامتهم
ليلي : ذياد ابن عمتي وطبعا العلاقة في العيلة خربانه وعمتي مصره اني اقابله
وواحد اسمه سامر رجل اعمال
ريم : يا نهار اسود سامر رشيد
اوعي يكون هو تبقي كملت
ليلي : تعرفيه ولا ايه
ريم : رجل اعمال بس وسكتت هقولك فاكرة الساحرة الشريرة الي كانت في الحفلة
ليلي : اه فاكراها
ريم : اهو دا الي كان معاها لو فاكراه
ليلي : اه شوفت في المطعم مرة وسكتت وقالت يا نهار اسود يا ريم
ريم : مالك او ماله او مال النهار كملي
ليلي : دا واضح ان محمد مش بيطيقه بصي مرتين يحاول يسلم عليا واحمد كان هيقتله
ريم : يسلم بس وكان هيقتله
الله يرحمه بقي كان راجل كويس
عموما شوفي انتي عاوزه ايه يا ليلي المواضيع دي لازم تتاخد بهدوء
ليلي : مش عارفه انا اصلي مش طايقة الجامعه هناك الكل بيبص لي ومحمد مش هناك والحراسة مخلية كله بعيد عني وكل دا موترني ومش عارفه اركز
ريم : ليلي اكبري كدا وركزي علشان قرارك مصيري
لازم تحددي عاوزة ايه
ليلي : طيب يا ريم لو عرفتي حاجة عن محمد طمنيني
ريم : ربنا يستر __________@@
امل بتكلم الحاج حسين
ايوة يا حاج : اخبارك عامل ايه
الحاج حسين : اهلا يا بنت عمي
امل : محمد اخباره ايه
الحاج حسين : والله ما عارف دا عمرة ما عملها وسايب تفويض لاخوه يقوم بشغله ومبيفتحش تليفون ولا اميل
انا مش عارف ايه حصل
الفترة الاخيرة كانت مشاكل كتير بس محمد ادها واكبر
امل : ربنا يطمنا عليه
يكملوحديثهم ويقفلو
_________________###
تطلع امل غرفه ليلي
امل
ك انتي علطول قافلة علي نفسك ليه يا لي لي مالك
ليلي : ابدا يا ماما بذاكر
امل بريبه : ليلي هو محمد بيكلمك
ليلي : لاء يا ماما من يوم ما وسكتت
امل : حضنتها وطبطبت عليها
كملي يا لي لي
ليلي :ماما : محمد طلبني وانا جرحته
امل تخشبت مكانها وتوقفت عن الربط علي ضهر ليلي
بتقولي ايه
ليه ماله دا اليوم الي انا بستناه يحصل
دا ابوكي لو كان عايش كان هيفرح
ليلي : مش عارفه يا ماما متخيلتش اني اكون مراته
امل : ليه هتلاقي حد يخاف ولا يحافظ عليكي زيه
هتلاقي حد يحتويكي زيه
هتلاقي حد يشتغل في تدريس علشان يفضل جنبك ويعطل شغله علشانك
هتلاقي حد بيشوف شغلك ومذاكرتك وطلباتك ونسيتك
دا لولاه كنتي ضعيتي مني من زمان
فكري في كلامي
انا وابوكي طول عمرنا عارفين انك ل محمد
ليلي: وانا يا ماما احساسي
امل : ماله احساسك وانتي فرحانه معاه ومطمنه وسعيده
يا شيخة دا انتي بتحكيله الي مبتجيش تترمي في حضني تحكيه
واخدتها امل في حضنها حبيبتي انا مش هعيش ليكي العمر كله
وعاوزة اطمن عليكي
ومحمد الراجل الي اسيبك معاه وانا مطمنه
ليلي : فات الاوان يا ماما محمد سافر وسابنيوفضلت تعيط
سافر وساب الكل
قفل كل طرق التواصل عننا
محمد زمانه كرهني
امل : كرهك : محمد عمره ما يكرهك
هتلاقيه يا حبيبي متعصب ومبيحبش حد يشوفه ضعيف ابني وانا الي مربياه
اه يا حبيبي
ليلي : خلاص يا ماما خلاص ارجوكي انا تعبت
امل : خلاص يا ليلي دي حياتك وانتي حره فيها
وانا مضطرة اشوف العرسان الي متقدمالك
طالما انتي قطعتي الي بيربط محمد بيكي
ليلي : مش هشوف حد الا لما يرجع
امل : انتي ايه يا شيخه انتي عاوزة تموتيه
وسابتها وخرجت
وهي بين نارين فكلاهما اولادها
___________________##
احمد : الو ريم
ريم : احمد اذيك ايه احنا لسه سايبين بعض
احمد : انا لازم اروح المانيا انا هتجنن علي محمد
ريم : يمكن بيرتاح
احمد : ريم محمد دا عمود الخيمة الي عمره ما يجيله نوم الا ا يطمن علي الشغل والبيت وصحة بابا وصحة خالتو وساعتها بقي يقدر يغمض عنيه
اخويا كدا مش طبيعي مقدرش اسيبه
ريم : والشركة والشغل
احمد : انا هنزل 48 ساعه بس وارجع يا اما بيه يا اما ارتاح ويفضفض
انا بعتله واحد صاحبنا هو نفسه قلق
ريم : ليه خير ماله قالك ايه
احمد : مش حاجة معينه بس بيقولي احمد شكله ميطمنش
ريم : الصبح احجزلك واحجز فندق
احمد : لا يا ريم احجزيلي دلوقتي ومش لازم فندق انتي ليكي تعاملاتك مع شركات الطيران الي بنسافر عليها شوفي اول طيارة
اه ومش عاوز بابا يعرف ولا خالتو ولا ليلي
ريم : طيب اقولهم ايه لما يسالو عليك
احمد : قولي لهم في اسكندرية بيخلص شغل
ريم : تمام يا احمد
احمد: تمام يا قلب وعقل احمد ادعيلي
ريم : بتتنهد ربنا عالم بدعيلك ازاي
احمد: انا صاحي منتظر تردي عليا يا قلبي
في برلين
محمد : في مطعم خبط في حد وبيبص ويعتذر اتفاجا الله انتي بتعملي ايه هنا
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية انتي قلبي) اسم الرواية