Ads by Google X

رواية هي و القدر الفصل السادس عشر 16 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

   

 رواية هي و القدر الفصل السادس عشر 16  -  بقلم ولاء فتحي  



الفصل السادس عشر
في ايطاليا
وبعدين كدا مفيش عنه اي اخبار هنعمل ايه يا حسام باشا هنبلغ اهله ولا ايه
حسام : استني يا احمد االادارة بتعمل اتصالاتها
ومنقدرش نتصرف اي تصرف
انا قلبي واجعني عليه يا احمد احنا كدا لازم نرجع مصر كل الرجالة رجعت
احمد: نرجع وحازم
حسام: دي اوامر ومينفعش متتنفذش يا احمد
فوق انت لازم تنفذ الاوامر
ريكا بتتواصل مع المافيا علي اساس انه حبيبها ودي محدش يعرف المعلومه دي
******************.
ريم : اول يوم جامعه مالك يا ليان
ليان : حازم وحشني اوي يا ريم مفيش اي اخبار عنه
ريم: فارس تواصل مع الادارة وطمنوه
ليان : اه قالي بس قلبي مش مطمن
ريم : استني استني ايه البت الملزقة دي وبتجري ورا سبعي كدا ليه
ليان: ريم انتي راحة فين استني
بس مين ريم راحت ووقفت قدام حسين وبتبص علي البنت
عن اذنك يا قمر كدا شوية ومسكت حسين وبصت له ممكن كلمة
ميان : ايه قلة الزوق دي انتي بتكلمي دكتور كدا ليه وبعدين مش ماليه عينك انا وانا بكلمه
ريم: بدلع حسين انت سمعت حد بيتكلم ولا حاجة يلا اتاخرنا
حسين : طيب يا ميان كلمت المعيد يشرحلك تقدري تروحيله
ميان: انا مش بفهم الا من حضرتك ولا هو ناس ناس
ريم: ايوة هو ناس ناس
حسين لسه هيتكلم مسكت ريم ايده
يلا يا حسين انا جعانه فمشت مايان وهي علي اخرها
البنات ايه يا ميو مالك
ميان : شوفتو البت البجحة مش مكفيها انها جاية راحة معاه في عربيته عادي قدام الناس
لاء بتشده ياكلها *************************.
حسين : بضيق وهدوء ريم ببساطة كدا انتي غلطانه
ريم: والله هستني اجيب ليمون
حسين : انتي مش واثقة فيا يا ريمو ومسك اديها بحنان بالغ
ريم: بتبص له وهي قلبها بيدق حسين انا لو مش واثقة فيك مكنتش اتجوزتك يا حسين
فجاه كانها عاصفه بس بغير من حقي زي ما من حقي محدش يعرف حسين علي حقيقته وطبيعته وقلبه غيري
حسين : ومحدش في حياة وقلب وعمر حسين الا انتي
يلا هتاكلي ايه ونخف البيتزا شوية عاوزين اكل صحي يا قطتي علشان صحتك
ريم: سمك نفسي في سمك
حسين عيوني اجيبلك البحر كله
ريم: يا لهوي انا نسيت ليان اما اكلمها
الو يا ليان : معلش نسيتك
ليان : اه بعا ليكي حق اكلتي البت ولا لسه
ريم: لاء هاكل سمك مليش نفس اكل بني ادمين انهارده احنا هنلف ونرجع ناخدك
ليان: خلاص فارس اهو هرجع معاه يا مسطولة هانم سلام
*************************.
بعد عدة ايام
في الادارة
وبعدين يا فندم هنعمل ايه اختفاء حازم دا كدا كتير
العميد ممدوح : احكيلي الي حصل يا حسام
حسام : احنا بدانا الهجوم وكان في قارب بيهرب وهو نزل وراهم البحر وربطهم في المينا وطلع وانا شايفه بيطلع وبدانا الهجوم وضرب النار وبعدها اختفي
اللواء وجيه : انت متاكد انك شفته مش يمكن مخدتش بالك او
يمكن اتصاب وقع في البحر
حسام : احنا مشطنا المنطقة ومعانا الشرطة الايطاليه ملوش اي اثر
اللواء وجيه : الموضوع دا قالب الدنيا المهم اهله ميعرفوش اي حاجة لغاية ما نشوف
حسام : تمام يا فندم
اللواء وجيه : عاوز متابعه لتدريبات خطيبته ومراقبة ليها دي مسؤليتنا حاليا
العميد ممدوح : انا متابعها بنفسي وبعت لها نورهان من الادارة تتصاحب عليها علشان تكون معاها باستمرار
اللواء وجيه : بس كدا يا ممدوح هتحس
ممدوح : لاء يا فندم كل حاجة محسوبه
*********************.
مر يومين
وفي يوم
ريم وليان قاعدين وفعلا قلقانين علي حازم كدا الموضوع طول
ليان : انا هقوم يا ريم اجيب قهوة اجيبلك
ريم : لاء حسين قالي لازم اقلل القهوة روحي ومتتاخريش انا قاعدة منتظرة المحاضرة
ليان :مالك متوترة ليه
ريم: متضايقة تخيلي حسين طول اوي في محاضرة سنه تانية
ليان : كبري دماغك وراحت تجيب القهوة
فجاه مجموعه شباب بداو يضايقو ريم ويعلو صوتها وحاوطوها واتكلمو بشكل بجح
حاولت تخرج من وسطهم وتبعد
واحد راح شدها من اديها بعنف مع كلام جارح كم البلوزة اتقطع
ريم انهارت وعيطت وزقته وجريت علي المدرج
الولد اشمعنا الدكتور الي رايحة جاية معاه
سيرتك علي كل لسان
زقت باب المدرج وبتعيط بانهيار وماسكه كم البلوزة وبتزعق حسين الحقني يا حسين انا اتبهدلت
حسين شافها ونزل جري من المنصة ومخضوض وقلع جاكت البدله ولبسه ليها اغمي عليها اول ما مسكها
اصوات الطلاب تعالت وهمهمات وضحكات
بص لهم المحاضرة خلصت وشالها وجري بيها
ليان : في ايه مالها ريم
حسين : مش عارف تعالي معايا نروح العيادة نشوف
ولما تفوق افهم مين بهدلها كدا وديني همسحه من علي وش الارض
ليان : انا بس روحت اجيب قهوة وكانت كويسه
*******************.
في المدرج مايان : بغل وغيرة شوفتو فتحت الباب ازاي وشالها ازاي
بتتمحك وتتلكك في واحده محترمه تعمل كدا
الولاد : بس هي بصراحة قمر وتستاهل
مايان : قمر ايه بلاش قرف
البنات : بصراحة مشفناش كدا والدكتور بقي غير السنه الي فاتت مبقاش بيزعق ويتخانق
*****************.
في العيادة :ريم فاقت وبانهيار تام انا اتبهدلت يا حسين
حسين: اهدي يا ريم انا جنبك احكيكي
بهدوء بدات ليان تضمها بقوة وهو يطبطب عليها برفق
اطمنت وحكت له
اشتعل الغضب في عيونه ايه الكلام دا كنتو قاعدين فين
ليان في اخر الكافتريا ناحية الباركنج مكان ما بنقعد
طيب انا هتصرف
واخدهم وخرج من العيادة بعد ما اطمن علي ريم
من الدكتورة الي قالت انها محتاجة فيتامينات وضغطها وطي فجاه
ياريت ترتاح
حسين : شكرا يا دكتورة واخد ريم وليان وخرجو
ليان : انا هحضر المحاضرة انا يا ريم وانتي روحي ارتاحي
حسين : انا هلغي محاضرات واخدها ونروح البيت ترتاح متقولقيش ومتقلقيش فارس ولا اي حد
مش عاوز اقلقهم
وحق ريم هرجعهولها
وبعد كدا تستنو في مكتبي محدش فيكم يقعد في الكافتريا
ليان: تمام يا حسين حاضر
***********************.
سيف :بابا انا عاوز اول ما حازم يرجع احدد كتب كتابي علي راسيل
سمير: يرجع بالسلامه ونشوف والله نجوزكم بالمرة ونرتاح ويبقي بس فارس نطمن عليه
سيف : اه والله يا بابا انا قاعد معاه ومش سايبه
نجلاء : حبيبي طول عمره راجل وجد واد المسؤليه
سيف : وانا عيل بقي يا نوجا ولا ايه والله اعيط
نجلاء: يا واد انت حبيبي انا هروح اتصل بالبنات قلبي قاقان عليهم
سيف : عندهم محاضرة لسه وهروح اجيب ليان اما بقي ريم جوزها مبيسبهاش
نجلاء : الحمد لله ربنا يهدي سرها
هي شافت كتير يا قلبي وربنا يعوضها بكل خير
*******************.
راسيل : ليان ريم مالها
ليان خافت راسيل تحكي ل سيف : لاء خالص دي داخت وقعت اصلها مفطرتش
راسيل : انا سمعت انها وقعت فقلقت
ليان : يلا علي المحاضرة يا راسيل هنتاخر بسرعه
**********************.
مايان بتبص ل ريم الي ساندها حسين و
: ولسه هنشوف هوريكي
شوفتو البت وسهوكتها علينا وعليه دي بجحة
البنات : اهو اصحابك قامو بالواجب
مايان : ولسه هوريها تخيلو الصبح خارجة من بيت الدكتور
وقال عاوزة تتعين والاولي 3 سنين اصل الجامعه هتلم
طالبه : وانتي بقي تعرفي بيت دكتور حسين منين
وتعرفي خارجه من بيته ولا لاء ازاي
احترمي نفسك يا مايان متعرفيش خصوصياتهم وكلامك دا حرام
مايان: حرام انا ليه هو انا الي خارجة من بيت الدكتور ولازقة له دا
انا ليا قرايبي هناك وكنت عندهم وبعدين انا مجبتش حاجة من عندي الدفعات كلها بتتكلم عليها
الطالبة بضيق: مشفناش عليها ولا سمعنا حاجة وحشها ولا هي ولا اختها بصراحة انتي بجد بشعه ولا تطاقي
مايان قامت جابتها من شعرها لولا الامن واتحولو للتحقيق
******************.
في مكان ما
Dottore, è molto malato e completamente incosciente.
Una settimana fa
(دكتور انه مريض جدا وفاقد للوعي تماما منذ اسبوع )
*************************************
المجهول : ايوة يا باشا لسه بندور عليه
الجبالي : عاوزك تلاقيه قبل الحكومه مش عاوز حد ياذية
انا هموته بايدي
**********.
سيف دخل الغرفه علي ليان لاقها منهارة
ياتري ايه هيحصل


google-playkhamsatmostaqltradent