Ads by Google X

رواية تيمو الفصل السادس عشر 16 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

    

رواية تيمو الفصل السادس عشر 16  -  بقلم ولاء فتحي



(16)
وصلت مايا للمكان الي هتقابل تيمو فيه و
تميم : اهلا اتفضلي 
مايا : ايه المكان دا 
تيمو متقلقيش اتفضلي ادخلي 
مايا : انا مش قلقانه 
دخلت معاه ونظرت فجأه بخضه وصوت عالي  ايه دا  
تيمو : انا اخدت حقي وجايبك تاخدي حقك 
مايا : بصوت دهشه وصدمة رائف 
تيمو للرجالة الموجودين : اتفضلو سيبونا لوحدنا 
رائف : انت جايبها تذلني قدامها 
تيمو : انا لو عاوز اذلك كنت عملت كتير وان عارف كويس
مايا : انا مش عاوزة حاجة انا عاوزة امشي 
تيمو : مايا اقعدي
مايا : بس انا عاوزة امشي 
تيمو بعصبية ونظرة كلها غضب اول مرة مايا تشوفها 
تيمو : وانا بقول اقعدي وهتاخدي حقك ومش هيقدر يقرب منك تاني 
مايا : انت عملت فيه ايه عذبته ولا 
تيمو : انا ولا بتاع عصابات ولا مديت ايدي عليه وهو قدامك اهو مديله الامان يتكلم 
رائف : كان الضرب والتعذيب اهون من الي عملته فيا انا اتبهدلت وكل دا ليه علشان بحبك يا مايا 
تيمو : الظاهر انك لسه مسترجلتش ومحتاج تطول معانا اكتر سنه اتنين تلاته
مايا : تيمو كدا غلط عليك اهله لو عرفو مش هيسيبوك 
رائف : للاسف مليش حد يسال عني حتي ابويا موافق علي الي انا فيه للاسف انا عاوز اخرج من هنا وهسيب مصر كلها 
تيمو جواز سفرك وتاكر الطيران جاهزة بس دا يتوقف علي ان مايا تاخد حق رعبها الي اتسببته ليها ونواياك القذرة الي كانت من ناحيتها 
مايا : تنظر لتيمو نظرات اول مرة تشعر بانها في امان وتشعر كان قلبها يقفز من مكانه 
رائف وقف ونظر ل مايا : انا اسف ممكن تسامحيني 
تيمو : عينك احسن اخلعهالك لما تكلم بنت عينك متبصش ليها وبصوت مرعب سيد 
دخل سيد قائد حرس تيمو 
تيمو بصوت جاهوري انت معلمتش الكلب دا الادب كويس
سيد : بالعكس دا بقي تمام ولو ناقص حاجة نكملها 
رائف : ارجوك سامحني انا اسف ومش هبص لاي ست اصلا كرهتهم 
انا اسف يا انسة مايا 
تيمو بنفس الصوت : ها يا مايا مسمحاه ولا اسيبك تاخدي حقك منه بطريقتك ولا توكليني اخد حقي 
مايا : لاء يا تيمو خلاص كفايه انا عمري ما تخيلت ان رائف بكل غروره يتاسف كدا 
رائف : انا بجد اسف واسف علي كل لحظة ضايقتك فيها انا حقيقي خلاص اتغيرت  مش عاوز غير اني اعيش 
تيمو : سيد تسفره بره ويشتغل هناك 
رائف : اشتغل فين
تيمو : وبسخريه وصوت هادي وهتعيش من غير شغل عاله علي مين . اه نسيت اقولك ان السيد الوالد كتب كل ثروته لمراته الجديده يعني لازم  علشان تعيش وتاكل تشتغل 
سيد : تمام يا فندم 
رائف : وعربيتي  وعاوز حاجات من الفيلا 
تميم : اه سيد خده يبيع عربيته هيحتاج سكن بره فلوسها هتنفعه برضه 
اما كل الي يخصك السيد الوالد سايبه تحت سيد بقي دوره هيفهمك علي كل حاجة 
.............................
شريف : وبعدين رد يا تيمو  بقي انت فين كل دا  اوووف
نسمه : عمو انا تعبت هو فين بابا
شريف : حاضر يا قلب عمو 
واتصل بسيد
شريف : ايوة يا سيد متعرفش تميم فين 
سيد : ايوة هنا انا معاه 
شريف : هاتو بسرعه 
تميم : خير يا شريف 
شريف قص له ما حدث 
تميم : ايه وانتو فين  انا جاي حالا 
نسمه عاوزة اكلم بابا 
الو يا بابا وحشتني 
تيمو : الو يا نسومه حد برضه ينزل من البيت من غير اذن ماما افرضي ناس وحشين اخدوكي 
نسمه : انا اسفه بس خايفه علي جدو 
تميم : متخفيش يا قلبي انا هشوف جدو فين وهطمن عليه  يلا باي وهشوفك كمان شويه 
كل ما يحدث تحت ذهول مايا فهي لا تستوعب ماذا حدث ل رائف ومن هو تيمو واين هم وماذا يحدث شعرت بالصداع والدوار 
تميم : مايا مالك انتي كويسه 
مايا : هبقي كويسه  متقلقش 
تميم : خلاص تعالي هوصلك لان عندي مشوار مهم 
مايا : متقلقش هبقي كويسه 
تميم : هخلص حاجة ونازل معاكي 
ووجه نظره  ناحية سيد : انت عارف هتعمل ايه 
سيد : اية تمام 
تميم : عاوز حد ينتظر تحت بيت ليلي يطمنها علي نسمه انها معايا 
وعاوز تعرف هي وباباها في اي مستشفي فورا وانت عارف الي هتعمله معاهم 
سيد : اعتبره تم 
واخذ مايا وانصرف 
........................................
ليلي : ارجوك يا دكتور طمني عليه 
دكتور : اهدي يا مدام هو محتاج يتحجز نعمل فحوصات 
ليلي: انا سايبه بنتي لوحدها في البيت ومش هقدر اسيبه ممكن يخرج ونعمل كل حاجة بره
دكتور : للاسف حالته متتحملش لازم يفضل هنا والافضل توديه مستشفي خاصه علشان العنايه فيها هتكون افضل هنا ممكن يلقط اي عدوي لان مناعته ضعيفه ومفيش غرف منفصله 
………………………
ميسون : الو يا باسل انا كلمت بيلا وهي قالت هتتصرف 
باسل : طيب قولي الو يا حبيبي 
اذيك وحشتني بفكر فيك 
مش قطار داخل محطه 
يا ميسون يا حبيبتي انتي معايا بحس اني مع تيمو 
ميسون : يعني ايه مبقتش عجباك 
باسل : دا انتي تعجبي الباشا يا ميسو بس ابوس ايدك عاوز اي حبة نحنحه من بتوع البنات دول 
ميسون : بزعيق باسل اتلم دا كلام دكتور محترم ذيك يقوله 
باسل : عندك حق انا اروح اشوف الطببة بره 
ميسون : اتعدل يا باسل احسن انت عارف زعلي
باسل : وعلي ايه بلاش نكد خليه علي بعضه ل بعد الجواز 
ميسون : يعني انا نكديه يا باسل 
باسل : لاء وانا اقدر . علشان خاطري يا ميسون اقفلي وبطلي تشربي قهوة ونامي والصبح كلميني  اصل واضح كدا انك شربتي قهوة كتير انهارده 
ميسون : الله عرفت منين  
باسل : واضح يا قلب باسل يا عقل باسل متعرفيش اني عارفك حتي وانا مش شايفك
ميسون : الله بقي . كفاية كدا رغي . انا هقوم انام
باسل : ماشي يا عم محمود وانت من اهله وقفل السكة 
ميسون قفلت وفضلت تضحك عليه 
اما جننتك يا باسل ولففتك حوالين نفسك مبقاش انا ميسون بنت سعاد بقي انا منبهه عليك تجيب سكرتير وبرضه منفذتش  ما هو يا انا يا انت  
سعاد: ميسون انتي بتكلمي نفسك انتي اتجننتي 
ميسون : والله ابن اختك دا هو الي هيجنني يا سوسو 
سعاد : باسل . والله انا خايفه عليه منك انتي دا انتي قادرة ومفتريه 
ميسون : هو انا الي بنتك ولا هو 
سعاد : اخدتها في حضنها انتم الاتنين يا ميسون بس علشان انتي بنتي  بقولك خفي عليه باسل طول عمرة ولا شاف ولا حب غيرك بالراحة 
ميسون : بغير عليه يا ماما اصل سمعه الدكاترة مع الممرضات 
سعاد : ولا كلمه حرام الي بتقوليه دا كل مجال شغل فيه الحلو والوحش ومتصدقيش ولا ترددي كل الي بيتقال 
هي الممرضه ذنبها انها طلعت لاقت نفسها ممرضه وبتبات تحت خدمة المرضي وتابع ادويتهم وحالتهم وتنفذ تعليمات دكاتره تخيلي انتي لو مكنتش موجوده مين كان يقوم بدورها 
ميسون : متزعليش مني يا سوسو 
سعاد: حبيبتي انا مش زعلانه منك انا خايفه عليكي علشان الي بتقوليه دا حرام بتتهمي فئه بالباطل 
متخليش حبك لخطيبك وغيرتك تنسيكي الحلال والحرام وتفكيرك يصورلك حاجات عجيبه 
ميسون : حاضر يا ست الكل 
سعاد: يلا قومي نامي  الوقت اتاخر اما اشوف اخوكي الي مجاش دا 
ميسون : اه هو اتصل وقال عنده شغل كتير . وانا كمان عندي امتحانات وهسهر حبة اذاكر 
سعاد: لاء كدا غلط لازم تنامي كويس ايام الامتحانات علشان متجيش يم الامتحان وتنهاري وتركيزك يقل هتتخرجي السنه دي وطول عمري بقولك كدا ولسه معرفتيش 
ميسون : حاضر يا ماما تصبحي علي خير 
سعاد : وانتي من اهله 
..............................
قابل شريف تميم بعد ان وصل مايا وهي صامته غير مستوعبه ما يحدث 
شريف : انت رجلك اخدت علي فيلا النوبي كل يوم توصل مايا واجي اخدك من هنا 
تميم : بلاش رغي ويلا علي البيت حرام نسمه نامت 
شريف : اه تعبت وانا خليتها تنام علي الكنبة ورا واشتريت لها كوفرته غطيتها وعشيتها 
شريف باشا شومان يشتغ دادة علي اخر الزمن 
تميم : اهو تتعلم حاجة تنفعك لما تتجوز وتخلف 
شريف : وانا مالي هو انا هسيب شغلي واخدم في البيت ولا ايه 
تميم : بكره نشوف  نفسي تتجوز علشان احط كرسي كدا قدام حياتك واتفرج 
شريف : قريب ان شاء الله 
تميم : دا من حظها الاسود  والله البت غلبانه وهتقع واقعه سودا 
شريف : شكرا يا حبيبي علي مجاملاتك دي مش عارف من غيرها كنت هاخد امل في نفسي ازاي 
تميم : لوح تلج عايش معانا يا ابني بطل برود اتنرفز لبت هتموت بجلطه منك
شريف : امال بقي لو كنت شوفت شكلها انهارده ياااه انا بكره لازم اكلمها ونحدد كل حاجة 
تميم : هو انت شوفتها انهارده 
شريف : هو انا مقولتلكش مش حصل ...............
تميم : حتي وانت بتعترف بحبك بارد يا حبيبي يا ابني يا اخويا البنات عاوزة احتواء رومانسيه حنيه 
شريف : انت الي بتتكلم عن كل دا بص لنفسك بقي معقول بنت زي مايا النوبي بكل رقتها وجمالها ومحركتش فيك حاجة  دا البنت نظراتها بتقول انها معجبة بيك وانت الي مش لوح تلج
تميم اتنهد : منكرش ان مايا انسانه فيها كل الصفات الي اي حد يتمناها وفوق دا مشاعرها دي لتيمو مش تميم شومان رجل الاقتصاد والمال والاعمال وكل الكلام دا 
بس  مش قادر اتخيل اني اخون شين 
شريف : تخون مين شين  مش موجوده يا تميم . وانت لازم تعيش ما تسيب لنفسك فرصه وافتح قلبك
تميم : انا فكرت فعلا اني ارتبط بيها والحب هيجي بالعشرة لان انا مش صغير لحب ومغامرات ومش بتاع الكلام دا حتي وانا صغير دخلت البيت من بابه  بنات الناس مش لعبة 
بس خايف اظلمها وكمان متنساش ليلي ونسمه 
شريف : مال ليلي ونسمه بالموضوع انت اصلا مش مقصر معاهم خالص 
تميم : تفتكر اني اقر اعوضهم عن الي حصل
شريف : يا حبيبي لو شوفت حب نسمه ليك وارتباطها بيك وتعلقها بيك مكنتش قولت كدا . 
تميم : طيب يلا احنا وصلنا هاخد نسمه ترتاح فوق واشوف ليلي فين 
شريف : تصبح علي خير وفكر يا تميم مايا متتسبش مايا مش زي بنات اليومين دول وفي وسطنا مش سهل تلاقي بنت متربيه التربيه دي 
تميم : ان شاء الله وانت كفايه علي ملك كدا وحدد معاد ناخد خالتك وبيلا نطلبها ولما جدك وخالتي يرجعو من بره نعمل حفلة 
شريف : خلاص تمام يلا  سلام
..........................
مايا : ومبقتش عارفه هو مين دا اصلا وعمل دا كله ازاي وليه 
ملك : انا مش مصدقه انه قالي كدا انا مقدرتش ارد
مايا : عاوزة اقعد معاه وافهم منه كل حاجة بس مكسوفه
ملك : كسفني جدا جدا ومش هكلمه تاني . بس انا مش هنكر اني بحبه
مايا : انتي بتتكلمي علي مين 
ملك : ها . انتي مش معايا ولا ايه 
مايا : نامي يا ملك واضح اننا احنا الاتنين مش مع بعض 
نامي والصبح نحكي 
ملك : انا هروح انام في بيتنا 
مايا : من امتي بتروحي دا اصلا كل حاجاتك هنا نامي يلا الوقت اتاخر 
ملك : طيب تصبحي علي خير 
مايا : وانتي من اهله 
......................................
تميم : ماما انتي لسه صاحية 
سعاد : مجاليش نوم . مين الي انت  اشيلها دي 
تميم : دي نسمه هطلعها فوق 
سعاد : نسمه وجايبها نايمه ليه  
تميم : هنيمها وانزل احكي لك 
سعاد : طيب تعالي طلعها اوضتي هي اكيد هتخاف تنام لوحدها 
وفعلا ترك تميم نسمه في غرفة والدته وحكي لها ما حدث وفجاة رن تليفونه 
تميم : ايه ازاي كدا


google-playkhamsatmostaqltradent