رواية تيمو الفصل الثامن عشر 18 - بقلم ولاء فتحي
(18)
امتي دا وازاي مقولتوليش انا جاي حالا
شريف : في اي يا تميم
تميم : في حريق في مخزن من مخازن المعدات
شريف : انا جاي معاك . فورا
تميم : لاء خليك متنساش انك تخلص علشان بليل هنروح نطلب ايد ملك سيد بيقول موضوع بسيط
شريف : طيب انا هتصل بشركة التامين
تميم : متشغلش بالك يا شريف . خلص انت واجهز ل ملك وسيب الموضوع دا عليا لو انا اتاخرت روح انت وباسل وسعاد وبيلا
شريف : متتاخرش انت كبير العيلة بعد جدو يا تميم
تميم : حبيبي صدقني مش هتاخر بس مصدقنا ملك رضيت عنك
...................
مايا : هو في عروسه تنزل الشغل يوم زي دا
ملك: دا هيتقدم ولسه هفكر
مايا : يا بنتي دا انتي طلعتي روحه من يوم ما فاتحك في الموضوع
ملك : هو بالساهل كدا . دا انا ملك السعداوي يا بنتي
مايا : طول عمرك شاطره في العقود . بس متنسيش دا شريف شومان من اصحاب شركة من الشركات العالميه . وواقع لشوشته
ملك : عقبالك يا ميوي
مايا : بتنهيده معتقدش للاسف الوحيد الي قلبي دق له طلع متجوز وعنده بنت
ملك : يمكن مطلق
مايا :بالرغم انه انسان بسيط بس مختلف تعرفي انا حسيت انه ملاك ربنا باعته ليا يحرسني ويجيب لي حقي .
تعرفي انه خلي رائف يعتذر ويسيب البلد
تعرفي ان لولاه مكنتش اعرف جنان رائف كان ممكن يوديني لفين
تعرفي
ملك بحزن : حبيبتي احنا لسه منعرفش عنه حاجة غير انه شاب وسيم ومحترم ومثقف
مايا : وعنده بنت
ملك : ها هتكوني معايا انهارده ولا ايه
مايا : انتي اختي مقدرش اسيبك
ملك : ربنا يخليكي ليا يا احلي اخت
وحضنتها يلا بقي بينا ننزل نشتري لبس جديد عاوزة اجننه
مايا : الله يكون في عونه
..................
تميم : سيد انا عاوز اعرف الحريق دا حصل ازاي
سيد: ساعتين يا باشا وتقرير هيكون عند سيادتك
تميم : ساعه بالكتير يا سيد وعاوز الي عمل كدا تحت ايدي اعمل ايه انا بالتقرير هو حد قالك اني شركة التامين
سيد : اوامر حضرتك . استاذنك
تميم : اتصل بسعاد
سعاد : الو يا تميم انت فين
تميم : ايو يا ماما انا في مشكلة في الشغل بخلصها حضرتك في البيت
سعاد : ايوة يا حبيبي متنساش انهارده هنخطب لشريف
تميم : متقلقيش كل حاجة مترتبه . والشيكولاته هتوصل من سويسرا علي حضرتك
وعاوز حضرتك تبعتي للجواهرجي يجيب خاتم الماظ في علبة شيك سعاد : هو انهارده هنتقدم بس
تميم : معلش يا ست الكل ياريت بس تجيبي حاجة تليق بشريف شومان انتي عارفه خالتي مسافره
سعاد : حاضر يا حبيبي
تميم : طيب يا ست الكل انا لازم اقفل
..........................
شريف : الو يا ملوكة قلبي
ملك : مستر شريف خير في حاجة
شريف : اه في يا استاذه ان لازم تكلمي زوجك المستقبلي بشكل افضل
ملك : انا لسه موافقتش لسه هفكر
شريف : وعلي ايه يا ملوكه . انا بقول ناجل لما تثقي في قرارك نيجي . وبالمرة بقي نراجع كل العقود
ملك : بص يا شريف . متلعبش معايا علشان متزعلش
شريف : اموت انا في اللعب مع القطط . بقولك ايه هتلبسي لون ايه علشان نعمل ماتشينج
ملك : هلبس اسود يوم زي دا هلبس ايه يعني
شريف : الله علي جمال الاسود . وفجاه ما تضبطي نفسك يا ملك كدا بدل ما البسك اسود علطول
ملك : الله يا شريف انت بتزعل بسرعه هلبس بلو
شريف : طويل وبكم مش عاوز حاجة تبان منك
ملك : البسلك ملس يعني ولا ايه
شريف ك لاء لسه علي الملس شويه بس حذاري حاجة تبان منك هيكون معايا باسل اخويا وتيمو
ملك : وبنته هتيجي
شريف : بنت مين
ملك : بنت تيمو
ضحك شريف بصوت عالي : نسمه لاء مش هتيجي
ملك بتضحك ليه
شريف : بعدين يا زوجة المستقبل المصون هتوحشيني لغاية بليل بقولك ايه ما اجيب عمك الشيخ ابو عمة معايا
ملك : تضحك وتقفل السكة وهي بتقول مجنون
............................................
ليلي : يا بابا لو سمحت لازم تاكل علشان العلاج
والد ليلي : يا حبيبتة قلبي مش قادر وانتي كمان تعبانه
ليلي : انا بقيت كويسه الممرضه الي كان جايبها تميم خلصت شغلها وقالت اني بقيت كويسه
والد ليلي : تميم دا انسان مفيش منه
ليلي : عندك حق يا بابا من يوم وفاة حاتم وهو مسبنيش انا ولا نسمه
والد ليلي : مهو صاحب عمره يا بنتي
ليلي : بس يا بابا . دا هو الي بيربي نسمه وفعلا متعرفش اب تاني لها
والد ليلي : انا شرحت ل نسمه كل حاجة لانها بقت كبيره نفسي تميم يكون من نصيبك علشان اطمن عليكي قبل ما اموت
ليلي : بعد الشر عليك يا بابا . تميم مينفعنيش يا بابا . متنساش ان حاتم دا حب عمري
والد ليلي : بس الدنيا صعبه يا بنتي ومتنسش ان اهل حاتم رفضو يدو ليكي ميراث نسمه
ليلي : انا مش عاوزة منهم حاجة لما نسمة تكبر هي تطالب بحقها
فلاش باك :
تميم في المستشفي جنب صاحب عمره
حاتم : تميم وصيتك ليلي ونسمه يا تميم
تميم : يا حبيبي انت الي هتربي بنتك ولازم تكون نفسيتك احسن علشان العلاج علشان ليلي حب عمرك
حاتم : خلاص يا تميم انا تعبت المرض دا عذاب وجحيم
تميم : انت قوي يا حبيبي
حاتم : اوعدني انهم يكونو تحت وصايتك اهلي مبيحبوش ليلي وخايف عليها بعدي
اوعدني يا تميم نسمه هي كل حياتي
تميم : اوعدك يا حبيبي بس انت الي هتربي نسمه
حاتم : ممكن تدخل ليلي عاوز اكلمها قدامك
ليلي : حاتم هتكون كويس يا حبيبي
حاتم : ليلي اسمعيني لو جرالي حاجة اي حاجة تميم بدالي اعتبريه اخويا متتكسفيش عاوز اطمن عليكي وعلي نسمه
تميم : ليلي حاتم له نسبه في شركة من الشركات بس بعقود من الباطن علشان
حاتم : خليها باسمك يا تميم لان لو نقلتها باسم ليلي اهلي مش هيسكتو وانا هعمل لها عقد الشقة والعربيه خدهم بالتوكيل وثقهم
ليلي : انا مش عاوزة حاجة انا عاوزاك انت يا حاتم
حاتم : ليلي وصيتك نسمه نصيبي الي عند اهلي انا كاتبه باسم نسمه والعقود عند تميم
ليلي : نسمه عاوزاك انت
حاتم اخرجو بره يا تميم عاوز ارتاح
للاسف مات حاتم واصبح تميم مسؤل عن نسمه وليلي مسؤليه كامله
.............................................
بليل لبست ملك فستان رقيق ومحتشم بس ضيق
شريف لابس بدله بترولي
ومعاه سعاد وباسل وتميم وميسون
ملك معاها باباها ومامتها ومايا
طلبو ايد ملك لشريف ووالد ملك طبعا معندوش مشكله لان معروف مين شريف شومان
ملك : افكر
شريف : طيب ايه نمشي احنا
والد ملك : لا يا حبيبي نص كلام ملك ضحك
ملك : كدا يا بيبو تبعني من اول قلم
سعاد : بضحك مش ممكن دا ميسون رقم 2
ميسون : الله يا مامي هو علشان بتحبي باسل بتقفي في صفه انا بنتك برضه
وضحكم كلهم وهنا صوت
تميم : طيب يا فندم احنا بقي نقرا الفاتحة ةالخطوبه بعد شهر تكون مامة شريف رجعت هي وجدو من السفر
ايه رايك حضرتك
يلا بينا وقراو الفاتحة واخرجت بيلا الخاتم يقدمه شريف لملك
مايا : ياااه اخيرا هيكون في فرح مبروك يا ملوكتي
وحضنتها
وطول الوقت نظرات مايا خلسه ل تميم وانه اد ايه انسان محترم وراجل وهو الي بيدير الموضوع لصالح صديقه
مايا متعرفش ان تميم ابن خالة تميم لانها كانت مع ملك وقت وصلهم وتعارفهم كل الي وصلهم ان اخت تميم خطيبه اخو شريف
ملك : عقبالك يا مايا
مايا : انا اسعد انسانه بيكي يا لوكا
........................
خلصو وخرجو
شريف : تميم عملت ايه في حريق المخزن
تميم : الموضوع خلص يا حبيبي متشغلش بالك
شريف : ازاي يعني يا تميم
تميم : حد كان عاوز يلفت نظرنا
شريف : وفي حد عنيه منزلتش من عليك مخدتش بالك
تيم : انت كنت في ايه ولا في ايه
شريف : انا لو ملك كانت رفضت كنت اخدت مايا
تميم : بضيق بلاها سوسو نديك فوزيه
شريف : دي فوزيه دي حرية
تميم : اتلم يا ابني احسن اخلي وشك الحلو دا مينفعش
شريف : وعلي ايه دا تلاقي وشي دا الي وقع ملوكتي
...................
بترد علي التليفون بتوتر وصوتها واطي
الو مين لاء بس الوقت متاخر اوي ومش هينفع كدا
علاء : انا هرجع من السفر كمان اسبوعين مش ناوية تردي عليا
سعاد : معلش ممكن تقفل الوقت متاخر
علاء : تصبحي علي خير
.............
سيد : في المخزن يا باشا
تميم : تمام انا جاي له حالا
سيد :يا باشا خليك وانا هقوم باالازم
تميم : تمن الخساير ووقت التصليح يدفعه بالكامل او شركاته هغرقها
سيد : علم يا باشا
.....................
شريف : ايه الي بتقوله دا . انا الي هتصرف
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية تيمو) اسم الرواية