Ads by Google X

رواية انتي قلبي الفصل التاسع عشر 19 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

   

رواية انتي قلبي الفصل التاسع عشر 19 -  بقلم ولاء فتحي 



(19)
وفي يوم الحفلة 
ليلي واقفة في الجنيه وفجاه اتصدمت من الي شافته 
عمتها داخلة ومعاها ابنها ذياد ووقفت قدام ليلي 
فرج الشبكة ل خطيبتك يا ذياد 
ليلي : مذهولة خطيبته  ازاي يا عمتو
راوية : الي كنتي مستنياه خطب يا ليلي عاوزة ايه تاني 
وبعدين ماله ذياد دكتور وبيجهز عيادته ومخلص تعليمه بره ويعتبر من اصغر الاطباء
وشيك وزي القمر  ومفيهوش حاجة تتعيب
وقعت الكلمات علي ليلي كا السهم في قلبها 
ليلي : بس انا وهو منعرفش بعض يا عمتو 
راوية ومالو يا حبيبة عمتو اتعرفو 
شافهم محمد راح جري عليهم 
محمد: اهلا راوية هانم 
راوية : اهلا يا محمد مبروك الخطوبة . تعالي سلم علي ذياد ابني عريس ليلي 
محمد بصدمة  . خطوبة . اممم
ومين قال ان ذياد عريس ليلي انا ولا حد طلب اديها مني 
راوية  بغضب . ايه يا محمد ويطلبها منك ليه مهو زيه زيك
انت ابن خالتها وهو ابن عمتها 
واحنا الكبار الي نتكلم 
محمد : عموما الكلام دا سابق لاوانه .ز انهاردة عيد ميلاد ليلي وفي ناس 
مش هنفتح مواضيع قدامهم 
وبص لذياد الي منطقش بكلمه 
ولا ايه يا دكتور ذياد
ذياد: فعلا عندك حق يلا يا ماما ندخل وناجل الكلام مش قدام الناس
راوية بصت لابنها بغيظ يلا يا واتنهدت بغيظ حبيبي
محمد اخد ليلي في ركن هادي في الجنينه 
بعيدا عن المدعويين 
محمد :بص ل ليلي صدقيني مش هخلي حد يخليكي تعملي حاجة غصب عنك 
وفجاة ظهرت تالين  شدت محمد من ايدة 
تالين : محمد انت هنا وفي حد بيسال عليك
عن اذنك يا ليلي 
ليلي بغيظ: بتتذكر كلام عمتها ومنظر تالين 
محمد """" وقبل ما يلتفت ليها 
قالت بنبرة عند 
  انا مش معترضه علي ذياد انا بس عاوزة اتعرف عليه واتكلم معاه الاول
محمد : هو بيضغط علي اسنانه  بغضب وبيضرب بقبضة ايده علي الايد التانية 
التفت ليها 
بتقولي ايه تاني سمعيني 
ليلي بعند اكتر : لا يا دكتور انت سمعت كويس وهي بتنقل نظرها بينه وبين تالين 
واظن دا من حقي 
محمد : اه طبعا من حقك 
بس احنا قولنا مش وقته 
تالين : هي ماسكة نفسها من الضحك عليهم بالعافية 
طيب دي امور عائلية بينكم انا هروح وهستناك هناك لان بيسالو عليك
محمد بيبص ل ليلي بغضب
وهي بتبص ليه بتحدي: اظن مفيش اهم من موضوع يخصني خصوصا ان انهارده عيد ميلادي 
وانت وعدتني انك مش هتتخلي عني
محمد وهو في قمة غضبه : انا فعلا وعدتك يعني انتي عاوزة تتجوزي ذياد
وخلي بالك قبل ما تنطقي اي كلمة
قرار الجواز مفيهوش هزار ولا لعب عيال
وانا هسيبله كل حاجة 
وهشيل ايدي من مسؤليتك
وهخرج من حياتك تماما  واوعدك يا بنت خالتي مش هتشوفيني حتي صدفه 
انتي مبقتيش صغيره 
وعندك دا هيحطم كل حاجة 
واعرفي ان اول ما تتجوزيه هيستلم كل اموالك وانا هخرج من كل حياتك 
ليلي : وتتفرغ لتالين 
محمد : وصل لمرحلة مرعبة من الغضب ليلي اول مرة تشوفها 
وبص ليها وعيونه احمرت من الغضب 
خرجي تالين من حساباتك 
و بعد الحفلة هسمع قرارك 
ومفيهوش رجوع 
وانتي عارفه كلمتي واحده 
وهتفضلي بنت خالتي وبس 
فاهمة يا ليلي 
وبص لها نظرة تهديد ورجاء 
وسابها وساب الفيلا كلها واخد عربيته 
______________@2
كان بيراقب الموقف من بعيد محمد وريم
ومش عارفين ايه الموضوع 
ووسط زهول منهم 
ليلي انفجرت في البكاء 
جرت عليها ريم تحضنها في ايه 
احمد : ماله محمد وخرج ليه 
ووسط بكاء ليلي الهيستيري حكت لهم الي حصل
احمد: برق عيونه واتخض
ليلي : لسه قدامك فرصه تراجعي نفسك
محمد قراراته واحده 
ولو خسرتيه هتخسريه للابد 
مفيش داعي تعاندي نفسك 
ليلي : محمد اخوو
احمد : محمد مش اخوكي يا ليلي 
وعنيك بتقول انه مش اخوكي 
محمد مش صغير ولا قليل تبيعي وتشتري فيه 
ريم : روح الحقة يا احمد
احمد بيتصل بيه 
مفيش رد
قال خير خير ربنا يستر
ريم : ليلي اهدي وفكري كويس  لان قرارك مصيري
اطلعي اوضتك من الباب الي ورا ضبطي نفسك 
ليلي : تعالي معايا يا ريم
وطلعو
امل : احمد فين محمد 
احمد : بتوتر جاله تليفون ومشي  لانه للاسف مسافر الصبح 
عنده جولة في الصين والهند  واليابان  يخلص شغل هيغيب فيها  فترة 
امل : ازاي كدا بقي هو عامل الحفلة دي وعازم الناس 
وقايل فيها مفاجاه محضرها ل ليلي 
تالين : واضح اننا زودناها وقلبت مننا يا طنط 
_______________________&&&
ليلي نزلت من اوضتها قابلها ذياد
ذياد : ليلي ممكن نتكلم شويه 
ليلي : مش طيقاه : مش وقته يا ذياد محمد قالكم مش انهارده
ذياد : لاء لازم نتكلم وانا ذياد ابن  عمتك ولا ايه يا بنت خالي
احنا ناس كبار وعاقلين
ونقدر نتكلم كاسرة 
وافقت وخرجت معاه الجنينة 
وسط ابتسامة امه 
وضيق  امل 
وغضب احمد
وصدمة ريم وتالين
---------------------222
عند محمد 
راح شقته وفضلت يرمي كل حاجة فيها في الارض وهو متضايق وثائر جدا 
وبيزعق غبيه 
غبيه 
هتضيعنا من بعض
انا تعبت من لعب العيال بتاعك دا 
وعم رضوان مرعوب 
اتصل باحمد
رضوان : ايوة يا احمد بيه الحقني مش عارف اتصرف 
احمد في ايه يا عم رضوان
رضوان : الدكتور محمد بيكسر البيت كله ويزعق 
احمد : بتنهيده  سيبه يا عم رضوان 
سيبه وخليك بعيدوربنا يستر 
رضوان : بس دكتور محمد عمره ما اتعصب ولا زعق 
احمد : معلش كل واحد فينا له طاقة 
خليك بس مراقبة من بعيد لبعيد وهبقي اكلمك اطمن عليه 
تالين : في ايه يا احمد
احمد : البركان الخامد انفجر 
تالين : محمد فين ناس عاوزاه 
احمد : محمد بقي ربنا يتولاه  سيبيه احسن يقتل قتيل 
وهو هيرجع لوحده 
تعالي انا وبابا هنا نشوف الناس
____________________________@@
عند ليلي وذياد
خرجت ليلي مع ذياد وقعدو في الجنينه 
ليلي : خير يا ذياد عاوز تقول ايه  ما هو انا بقيت بيعه وشروة عمتي محدده ان الي يشتريني يا انت يا اكرم
ذياد : مبدئيا انا الحوار دا مليش فيه
بصي اسمعي كلامي وصدقيني انا مش زي اكرم ولا خالي صلاح
غير اني وضعي ووضع والدي معروف اني مش محتاج فلوسك
وفضل يكلمها 
ومحدش عارف قالو ايه 
ذياد: اتفقنا
ليلي : اتفقنا وكانت مبسوطه  
________________________@@
ريم : ماله محمد 
احمد : ليلي هتعكها علي الكل 
ريم : ليلي لسه صغيره محمد لازم يفهم كدا 
احمد : الصغيرة دي بتملك قلب الامبراطور ولو حرقته هيحرقها ويحرق الكل 
محمد بيسموه  صاحب الوجه البارد 
بيسموه رجل بلا احاسيس 
كل كلام رجال الاعمال والاعلام عن هدوءه 
بس ملاحمة غير مبشرة بالخير 
ريم : طيب الحقه . فعلا شكله باين ان في مصيبه بتحصل
احمد : خلينا نتابعه من بعيد محدش بيكون عارف هو بيفكر في ايه
اتصل بالتليفون 
ايوة يا رياض اسمعني كويس _.......................
رياض : بس كدا دي بسيطه 
------------------#####
رجع محمد في اخر الحفلة وهو بيمثل الهدوء 
واول ما رجع ا نصدم صدمة من الي حصل


google-playkhamsatmostaqltradent