Ads by Google X

رواية قتلني ورحل الفصل التاسع عشر 19 - بقلم ميفو سلطان

الصفحة الرئيسية

 رواية قتلني ورحل الفصل التاسع عشر 19

البارت التاسع عشر.

...في زمن اخر و مكان اخر بعيدا تماما الاف الاميال كان هناك من تركناه ميتا ليصبح شخصا لا يعرفه احد.. فقد تحول قاسم علي مدي تمن سنوات الي نسخه من بدر الحديدي بل افظع في غضون التمن سنوات كان قد استفحل وصعد بشركاته الي الاعلي كان اصبح غولا يخاف منه الكل فمن نزعت منه الرحمه والحب لا تنتظر منه شيئا.. كان وجهه قد اصبح اشد قسوه واصبحت عيناه حاده وجسده جسد رياضي ضخم من كثره ممارسه الرياضه..كان يعيش علي امل واحد ان يخلع قلب الحديدي ويحرق له قلبه كان ينتظر الي ان يقوي ويتجبر وكلما قوي في الدنيا ضعف الحديدي وهلك وخاصتا بعد ان تنصل من مراقبه الحديدي التي كانت تحرقه وخلعه قلبه مره اخري عندما بعث ليطمئن علي ليال من بعيد ليجدهم رحلو بلا عوده ليشعر بالدنيا اسودت اكتر واكتر فليس لها طريق وحاول البحث عنها كثيرا ولكن بلا جدوي وكان لم يكبر ويصبح ندا لجده  وخوفه من جده في البدايه جعله لا يستطيع ان يجدها فكان سؤذيها فلاربع سنوات كان يعد عليه النفس الي ان خرج من تحت طوعه ولكن بعد ماذا ضاعت ليال  ليتصلب قلبه اكثر واكثر فجده كان يضع عليه مراقبه من حديد ويَمنع عنه  النزول وهو يستميت ويبحث عنها بلا جدوي ليحس ان الباقي منه قد ضاع بضياع حبيبته لينتظر ليعود ويخلع ماتبقي من جده وياخذ ما عنده ونيته ما ان يعود كجبروت يبحث عنها حتي لو كانت ابره في كوم قش فا وقوفه للحديدي ليس سهلا فالتعبان لا تقف له الا اذا كنت حنشا يتسم بالجبروت واعلي. هنا كانت متعضله قاسم ضياع حبيبته ليتحول الامر الي عيشه سوداء هدفها الانتقام وفقط ليتغير ذلك الحاني الي وحش ينتظر الي ان ينقض علي فريسته.

وتحولت كارما معه لدراعه اليمين باجتهادها وتعلمها وكانت تمحط في الصخر معه لتعلو وتعلو رغم وجعها الذي لم تنساه يوما ولكنها اصبحت امراه حديديه لا تبالي ولا تهتز واصبحت كالحجر نسخه ثانيه من قاسم مختلطه معه في كل شئ وتمتثل لاوامره لانه هو من وقف لجانبها ولكنها عندما تثور لا يقدر احد ان يوقفها فقاسم لا يحب ان يغضبها او يجعلها حزينه فهي الباقيه له من قاسم القديم..

حاول ايان كثيرا ان يتكلم معها لكنها كانت لا تقابله من اساسا اصابها جحود واصبحت كحائط سد لا يخترق والجد تهالك من بعدهم فطوال التمن سنوات لم ينزلا وسافر لهم مره او اثنين فكانا لا يقابلانه من اساسه وايان لا يدخل البيت الا للنوم ولا يقرب جده واذا فكر الجد ان يقترب منه ابرز انيابه التي ظهرت بسببه ليدخل الحزن قلبه ويفقد جبروته وينزوي قهرا لينذل لهم فايان قد شرد وبعد عنه ايضا لانه كان السبب في بعدهم عنه رغم انه اخطأ واحس ان رَوحه انسحبت منه برحيلهم. ولكن البعد والفقدان يضعف الجبروت والعزوه فكان امل الحديدي تكوين اسره عنده جنون العزوه ولكن مِن مَن.. لا احد بقي.. فوق ذلك تهالكه في العمل لم يعد قادرا علي اداره مجموعه قاسم وايان نافرا بمجموعته بعيدا وقاسم لن يعود الا بسبب يخطط له.. 

 كان جالسا في مكتبه يتلمس سلسلتها التي لا تفارق صدره كان لم ولن ينسي.. ارجعلي مستنياك.. كان لا ينام ويتذكر حلمه ووعدها.. تمن سنوات من القهر عدو علي قاسم كالموت ظُلِم ظلم بين فحبيبته تظن انه تخلي عنها وخدعها ولم يدافع عنها ولكنه اجبر من جاحد ان يحفظ لها شرفها فكان مع ذلك يقسو علي نفسه وياكل روحه لما مرت به وهو من مر ايضا بوجع فوق الاحتمال كان كلما توحش قلبه خاف علي نفسه من ان يصبح كجده ليخرح تليفونه ويسمع لرسائلها تحييه َتنعش قلبه وينام يتلمس تلك السلسله ودبلتها في يده لم يتخلي عنها.. علي امل ان يجدها.

ليدخل عليه صديقه شريف.. ايه يا كبير مابتردش علي جدك ليه.. طب انا مالي يتزعقلي ليه كنت من بقيت عيلتكو. 

ليبتسم قاسم بسخريه.. ودا عايز ايه هيا ناقصه..

لتهتف كارما بسخريه.. هيكون عايز ايه القصه الماسخه بتاعته. ارجعلي يا قاسم هموت يا ابن نعيم الشركات بتقع بقيت لوحدي.. حاجه توجع والله واطلقت ضحكه قاسيه. 

ليهتف شريف.... جدك عيان يا قاسم عيا جامد وجايز يروح فيها وبقي طلب ميت ..

ليتافف قاسم.. خلاص هترغي هبقي اكلمه..

ليتنهد شريف.. يا قاسم اللي فات فات انت يابني من يوم ماشفتك وانت معيش نفسك في دنيا لوحدك لا بتخرج ولا بتسهر.. يابني الدنيا بتمشي وانت لازم تمشي معاها..🌿 استغفروااااا 🌿

ليهتف قاسم بغل.. بس انا دنيتي مابتمشيش بسببه هو اللي عمل كل ده  وهتمشي لما اوصل للي في دماغي وخلاص تقريبا هوصل بعد مكالمه جدي مانا عارف هو هيموت علي ايه. ساعتها هكشف وشي اللي رباه عن حق وهعرفه مقامه َاعرفه ازاي يغرز غرزته دي فيا.. زمان كنت اهبل وصدقت وكنت عيل يتعمل فيه اللي علي مزاجه انما لما وصلني خبر عملته السوده مستني بس علي ضربتي وساعتها هنهش قلبه من جوا بعد مامزعني سنين وانا مخدوع. انا قاسم الحديدي بتاع دلوقتي هعرفه ازاي يشق قلبي كده ويموتني ويموت حبيبتي االي اتمنيتها من الدنيا.. جدي عينه عالفلوس والسلطه وانا هاخدهم من نن عينه .

لتهتف كارما.. اتغيرت يا قسومي وبقيت بدر حديدي بس اللي اتعمل فيك مش قليل.. اهو كل عمايله سوده ماسابش حد الا وحرق قلبه.. اه تلاقي اخوك بيكبر شركاته وسايب المجموعه بتاعتك يا حبيبي تقع ماهو مابيهموش الا نفسه حاجه تقرف. 

ليشير اليهم قاسم.. ليرفع السماعه ويهتف.. ايوه يا بدر باشا عرفت انك عايزني...ميفو السلطان 

كان بعد تلك السنين قد اصاب الجد الوهن وبعد قاسم عنه برغبته ونفوره منه كسره غصبا عنه فعلي مدي ثمان سنوات لم يري جده الا مرات تعد علي اصابع اليد الواحده..

ليهتف الجد بضعف.. ايه يا قاسم ميت مكالمه عشان ترد عليا..

ليهتف ساخرا.. ماهو لو فاضي هكلمك وانا ماليش في الرغي هاه سامعك أؤمر..

ليتنهد بدر.. ارجع يا قاسم الشركات محتجالك..

ليهتف.و الله وبدر بيه فين... هيعوز قاسم ليه..

ليهتف بدر.. انت هتيجي تمسك الشركات كفايه علي اللي عندك كده سيبهم لاي حد.. شركاتي ماعتش قادر..واخوك رامي الحمل كله عليا  يا ابني انا المجموعه بتقع كده. 🌿 سبحان الله وبحمده 

ليهتف قاسم بخبث.. شوف اديك قلت شركاتك انا مالي.. انا عندي شركاتي اكبرها اوطيها انا حر انما اجيلك تحت ضرسك ليه يا بدر باشا دا كان زمان وجبر قاسم بطل يريل ومسح الرياله شفلك حد يقف جنبك اديله قرشين والا اقلك اجره انت بتعرف تاجر كويس..

ليحس بدر ببشاعه ما وصل اليه قاسم ليهتف بمراضيه.. طب تعالي وهتدير الشركات براحتك..

ليهتف قاسم. اسف والله حاجتك ماليش دعوه بيها شد حيلك وشفلها حد يسندها َمعاك..او اترجي ايان جايز يعبرك والا اقلك اتجوز حد من عيله برضه معاها فلوس خلف لو فيك نفس تخلف اعمل عيله اصلك يا عيني فقدت عيلتك من زمن  . 

ليصر*خ بدر والارهاق قد نال  منه.. طب ارجع يا قاسم  وهديك الشركات بيع وشرا وحق التصرف انا ماعتش قادر يابني انا في اخر ايامي..مجموعه الشركات بتخرب يا ابني وانا خلاص وكفايه علي اخوك مجموعته.. هتاخدهم بيع وشرا يابني هدهملك.

ليهتف قاسم.. اسف وتقعدلي فيها تقرفني ماعطلكش انا معايا شركاتي يا حج بدر..

ليهتف بدر بقهر وذل..تعالي هكتبهملك  وهتبقي رئيس مجلس الاداره وانا ماليش دخل. 🌿

لينتفخ قاسم ويهتف.. ماشي ان كان كده جهز عقودك وهتلاقيني عندك لما تجهز يلا سلام واغلق الخط.🌿اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 

 قام واقفا وتوحشت عيناه..... اخيرا يا قاسم اخيرا هتبقي انت السيد وهو ولا حاجه..كان فاكر اني ماهعرفش تخطيطه النج*س وانه لفق لفاديه الغلبانه.. الفضيحه.. وانا كنت عيل اهبل صدقت وبجبروته اقنعني استر عليهم بس يمين بالله زي ماقهرني وموت قلبي لهاخد منه كل حاجه واخليه مايسواش.. عارف لو مش ابويا بيني وبينه كنت قتلته وريحت الناس من شره الجاحد.. بس خلاص لدعتي قربت يا بدر يا حديدي. صبرت سنين ولما عرفت عملتك النج*سه صبرت اكتر عشان انهش قلبك نهش..طفلة تمنتاشر سنه تفضحها وتفضح امها ايه يا فاجر منعول ابو فلوسك لسه لا هاخدهم منك واحرق قلبك واخليك تتحسر.. مش كنت عايز عيله هرجع حبيبي مش لاقيها صح بس هقلب الدنيا وارجعها عارف موتها بس غصب عني دورت عليها سنين ومش لاقي ليها اثر بس رجوعي معناه روحي تموت ولازم الاقيها لازم ارجع حبيبي واعمل عيله وماهتشوف طرفهم.. هتعرف ان عندك عزوه واحفاد ولا هطول ضفرهم بس اصبر ليضحك.. وصلت يا قاسم ودوست عالكل..بس لسه اللي في القلب في القلب. 

لتهتف كارما.. اقوم اجهز حالي عارفاك بتخطط من سنين سلام يا كبير ومشت تتهادي بسخريه مما خطط له قاسم ومما سينفذه وخرج معها شريف ايضا يجهز نفسه..🌿صلوا على الحبيب 🌿

ليجلس قاسم ويتنهد ويفتح تليفونه ليسمع صوت حبيبته وهيا تقول مستنياك ترجعلي.. ليهتف خلاص يا قلب قاسم ماعدش حد هيقدر يبعدني عنك مفيش يوم نسيتك مفيش يوم عدي الا وانا بسمع صوتك بتترجيني.. بس ماكنتش استحقك لسه ماكنتش بقيت قاسم اللي ياخد حقه من قلب اللي قدامه ولا يتهزلوش شعره.. هرجعلك وارجعك وعد مني من تمن سنين اني ارجع حبيبي اللي سيبته وقتلته غصب عني.. راجعلك يا قلب قاسم.. راجع للطيبه والقلب الحنين عارف هتكوني كرهاني بس هقلك كل حاجه  وهقلك عالجاحد اللي نهشنا وعمل عملته.. هقلك اني كنت صغير واهبل وبيتضحك عليا.. هقلك ان كان فيه تعبان لف علينا وقتلنا.. عارف انك اتوجعتي لا اتوجعتي ايه عارف اني قتلتك وفاكراني لعبت بيكي وخدت غرضي ورميتك بس لا يا عمري هرجعلك واوطي علي ايدك ورجلك عشان تسامحيني.. مانت قلب قاسم البنبونايه اللي اتمنتها من الدنيا.. مفيش يوم لا نسيتك ولا نسيت الليله اليتيمه اللي عشتها معاكي واد ايه كنت بريئه ويومها كنت هموت من السعاده وماشفتهاش تاني.. نفسي المسك واحسك بين ايديا وهيحصل وهتبقي بتاعتي مش قاسم الحديدي اللي يسيب حاجه بتاعته تبقي بعيد وانت بتاعتي انا لو فيها موتي ماهسيبكش يا قلبي...بقلمي ميفو السلطان ❤️

****'' '' '' '' '' '' '' لقصصي #حكايات_mevo 

.عاد قاسم ارض الوطن بعد ان مر عليه تمن سنوات تمن سنوات اخذت من قلبه وحطت علي شخصه.. تمن سنوات عذاب واحتقار لذاته انه كان ضعيفا صغيرا لم يصمد امام جبروت جده وفضيحة حبيبته.. كان يتمني لو حدث له ذلك الان ليقتلع قلب كل من بعد حبيبه عنه ولكن ليت لا تعيد الانفاس.

.. دخل الشركه ومعه صديقه شريف وكارما ليجد الجد جالسا لم يقربه حتي ليسلم عليه ولم تقربه كارما  ليهتف الجد.. ايه َماهتسلموش  علي جدكو حتي.. انتو ازاي بقيتو كده..

ليضحك قاسم.. مالي كده..ومالها كارما.. مش كنت عايزني بدر الحديدي اهو اللي قدامك دي النسخه المعدله... بقيت قادر ذيك يا جدي والفضل ليك.. هتقلي بقه سلام وحنيه ماعتش ليا والا نسيت.. بطلت انح زي النسوان يا جدي وانفجر ضاحكا.. يلا يلا عشان انا وقتي مابحبش اضيعه ننجز بقه..ماتسلمي علي جدك خلينا نخلص يا بنتي الراجل عيان.. ليضحك عاليا. 

لتقترب منه علي مضض وتقبل راسه وتبتعد وهو يشعر بالقهر لفقده اعز اثنين عنده.. 

ليهتف الجد بتعب.. ماشي يابن نعيم.. انا حضرت الورق ومضيت كل الشركات هتستلمها بس نسبتي محفوظه في الارباح بس انما انت الاداره والاملاك وكل حاجه.. انا ماعتش بقدر اجي كتير.. كل فين وفين لما هاجي..

ليهتف قاسم.. وتيجي ليه ماتقعد بقه وتسيبلي كل حاجه مش ده تخطيطك وانا قدامك اهوه حاجه تشرف زيك بالملي.. . وهتلاقي ارباحك وصلالك وعليها شويتين.. اصل معلش ماليش في البوس..

ليبدأ في انهاء المعاملات وهنا اخيرا قد تقلد قاسم امبراطوريه الحديدي عن جداره واخبار وجوده في السوق قد ذاع وسمعته سبقاه ليقرر ان يغير من الشركه تماما ويغير هيئتها كشركه اوربيه باستايل جديد.. فكلف شريف ان يبحث له عن افضل شركات الديكور ويتعاقد معهم وكان قاسم قد نقل ايضا شركاته الي مصر ليضمها الي بقيه المجموعه ويبتعد هو عن المركز الرئيسي لكرهه لذلك المكان ويصنع لنفسه صرحا كبيرا بعيدا عن شركات بدر حتي يجددها ويعمل فيها احلال لكل ما هو قديم اما شركته فكانت لا غبار عليها ونقل الكفاءات الي شركته وجعلها المركز الرئيسي  للشركات..

ليدخل قاسم في ليله ما ليقابله الجد غاضبا ليهتف.. ايه يا قاسم بتنقل فرع جديد وتسيب المركز الرئيسي مش تقلي..

ليجلس امامه قاسم ويضع قدما علي قدم.. بتاع ايه اقلك.

ليبهتف الجد.. بتاع ايه.. انت اتخبلت شركاتي.

ليضحك قاسم عاليا.. ايه يا حج العتب علي النظر انت باينك كبرت َو خرفت مش لسه ماضي ليا كل حاجه.🌿 استغفروااااا 🌿

ليهتف الجد.. ما تلزم ادبك انت بتكلمني انا كده انا بدر الحديدي اتهبلت جرالك ايه.

ليهتف قاسم.. لا اللي جرا كتير وان كنت نسيت اللي جرا اجيبلك دفاترك السوده وبدر الحديدي علي نفسك. ...ميفو السلطان 

ليهتف بدر.. قاسم انا جدك.

ليضحك قاسم.. بجد وعرفتها لوحدك والا حد عرفهالك.. انا بقه عارف انك. جدي  ومستني يا بدر يا حديدي يوم وقفه ابن نعيم الحديدي لبدر الحديدي.. انت فاكر اني كده وحش .. لاااا لسه الوحش جاي .. وحشك كله جاي.. فتقعد كده بركه وصلي ان كان ينفعلك صلي اصلا والا تعرف ربنا. ليقترب قاسم الحديدي صاحب الحديدي جروب بيقلك لم نفسك بعيد عني انا لدعتي والقبر لسه اصبر علي لدعتي يا.... جدي وتركه ورحل.

ليتهالك الجد.. يا مصيبتك يا بدر الواد بقي جاحد وهيوريك الذل.. ليحس بانفاسه تختنق ليظل يفكر في حاله وماينتظره من قاسم وخوفه ان يعرف ما فعله به.

*****************

كانت ليال نائمه  متعبه ليراودها نفس احلامها التي لم تتركها ووجود قاسم فيها وهو يذكرها بوعدها ان لا تنساه لياتي لها ويلمسها لتبتعد لاول مره في احلامها عنه ليهتف بحزن... نسيتيني..

لتظل صامته تنظر اليه ليقترب ويضع يده علي قلبها ليهمس بحنان.. قاسم خرج من هنا يا قلب قاسم..

لتسيل دموعها ليشدها اليه ليهمس عارف انه كتير عليكي بس حبيبك موجود والله موجود.. لتهز راسها بقهر ليرفع وجهها ليهمس بصيلي وقوليلي انك مانسيتيش حبيبك..

لتنظر اليه بحب.... انساك ازاي مش عارفه نفسي انساك

ليهتف.. مش هتعرفي قاسم هو قلب ليال وهيرجعلها والله هيرجعللها

لتهمس انا تعبانه.

ليهتف.. حبيبك هيداويكي بس ماتسيبهوش اوعي تنسيه

لتهتف... لا مش هنساك ماعرفش انساك..

ليبتعد.. ماتنسيش قاسم يا قلب قاسم.. لتصر*خ لتهب لتشعر بالقهر لتصر*خ لا نسيتك نسيتك انت مش موجود في حياتي انا مش محتجاك خلاص انا كبرت انا قويه مش محتجاك.. لتجعش بالبكاء فهيا مهما كبرت واستقوت يبقي للقلب راي اخر وتحكم اخر

*****************

اما كارما فكانت تنتظر مقابلتها لايان بفارغ الصبر وعندما عرف ايان ذهب مسرعا ليقابل اخيه فكان هو يذهب اليهم ولكنها ما ان تعلم انه موجود حتي تترك المكان باكمله كان مشتاقا لرؤيتها ولكنها لم تنوله الفرصه ليراها اصبحت امراه جميله في الثامنه والعشرين من عمرها لا تفكر الا بعملها ذو قوه خارقه ليدخل عليهم ليسلم علي اخيه وعيناه تبحث عنها ليراها تجلس تضع قدما علي قدم وتنظر اليه ببرود كانت هيئتها انثي قويه تتشح بهاله من الجمود ليبهت قليلا ويرتجف قلبه فبعد تلك السنوات علم جيدا ما يفتقده افتقد نظره الحنين في عينها  ليتقدم منها ويهتف بابتسامه محببه.. حمدلله عالسلامه يا كوكو وحشتينا..

لترفع حاجبيها ولم تتاثر بكلامه لتقول.. كوكو.. هيا مين اللي كوكو يا ايان انت عيان.. لتقوم بتافف.. قاسم انا ماشيه هسبقك عالشركه مش ناقصه خنقه وتركتهم.

ليبهت ايان ليضحك قاسم ويقَوم.. لا ما تشغلش بالك.. كارما راحت اللي تعرفها يابن امي وابويا وكتر خيركو انت والجاحد التاني.. ربنا يهديك يا حبيبي.. يلا هقوم واشوفك في البيت دا اذا كان لسه فيه بيت وتركه ورحل وايان واقف منصدما وقلبه مشتعل من كارما وما فعلته واهمالها له وهيا التي كانت تحت طوعه وتتمني له ان ينظر فقط اليها.. ليحس بنغزات في داخله تقتل داخله وانه يريدها ان تعود لما كانت محبه له ولكن ليس بالتمني فقط ينول الشخص اماله.

 ****'*********

كان قاسم وكارما يدخلون   المنزل فقط للنوم لا يري بعضهما تقريبا وعندما احتك به الجد اظهر قاسم انيابه. ليهتف الجد.. يا قاسم يابني انت هتفضل كده بتكبر وخلاص يابني انت راجل ومحتاج ست معاك بص هو فيه بنات كتير من عائلات احنا هنعمل حفله برجوعك وهتلاقي الستات اشكال والوان..

ليضحك قاسم.. تاني انت تاني.. مش قلتلك تقعد بركه.. ماحد يشفله سجاده يا جدعان... ليضحك.. ايه ده انت عايز تجوزني.. انت كبرت للدرجادي ماتعقل يا بدر باشا بدل مانزعل من بعض اكتر ماحنا بينا سواد السنين..🌿 استغفروااااا 🌿

لتهتف كارما بسخريه.. لا هو متعود يوفق راسين ويا تري هتدفعلها والا ايه يا جدي . 

ليهتف بدر بوجع.. كده يا كارما دانا جدك.. ليتنهد .. يابني فيه راجل يقعد من غير ست وانت مابشفكش حتي لا بتسهر ولا بتخرج انت ازاي مكمل كده وعايش.. ميفو السلطان 

لينظر قاسم بغل.. اقعد من غير ست ازاي مانا عندي الست بتاعتي اسيبها لمين انت عقلك لسع يا حاج...

ليهتف بدر.. ست مين انت اتجننت انت اتجوزت من ورايا..

ليضحك قاسم.. هو من جه كان من وراك اه.. انما هو  كان ومازال ايه مش فاكر يا جدي... مراتي اللي سيبتهالي ماهيا دي الست بتاعتي.. هجيب ست تانيه ليه. 

لينظر الجد بذهول ويصرخ.. كل ده ليه عشان حافظت عليك من حته جربوعه..

ليثور قاسم كأن الشياطين تلبسته..هيا برضه اللي جربوعه اصحك تفتح بقك عشان انا عامل حساب لابويا في تربته انت فاكر اني لسه الاهبل العبيط اللي ختمته علي قفاه زمان  كلمه زياده وهنسي انت مين.. فلم الدور انا ماعتش العيل بتاع زمان.. لا فوق.. واعرف انا بقيت مين انت اللي طلبت ابقي كده وبقيت اكتر من اللي انت عايزه.. انما هتزود هتشوف وشي اللي نفسي اطلعهولك لا هنعمل حفلات ولا صنف ست هشوفه.. انسي.واهدي علي نفسك كده واقعد بركه كفايه عليك تخطيط للناس ومصايرهم ليقترب ويقول بفحيح.. ابعد عن سكتي وانسي حياتي انا لدعتي والقبر وانت تقريبا لسه مش واخد بالك . اما يحصل هتعرف لوحدك زي بقيت الخلق ولما انول اللي في بالي ماهتشفش طرفهم وساعتها هفتحلك القديم والجديد واجيب التاريخ الاسود من اوله بس اوصل للي انت بجحودك ضيعته مني.. هتعرف ساعتها انا مين عن حق وهجبهالك لحدك تملي عينك.. بس انا صابر دلوقتي عشان عضم التربه.. بس اعرف ان الحساب جاي عشان انا جوايا نار قايده وحق سنين انت نهشته هاخده.. ساعتها هنقف لبعض بس مش قاسم الاهبل هقف واعرفك انا مين وازاي يتعمل فيا كده َمش انا اللي هسيب حقي وهسكت عليه .. ليخرج ويتركه ويتهالك الجد.. ايه ده... مين ده.. دا قاسم... هو بقي عامل كده ليه دانا في جبروتي ماكنتش كده يا حسرتك يا بدر الواد قلبه مليان غل هو عرف والا ايه وهيعلقلي المشانق وانا خلاص سيبتله كل حاجه ولا عت اقدر حتي اقف.. اقف لمين هو دا حد يقدر عليه كان متهالكا اكتر فلم يزرع الا كل حقد ليبادله قاسم ويرد له الحقد حقدين....

لتقترب كارما منه.. ايه يا جدي.. مش فرحان ببدر الجديد لا لازم تفرح قاسم خلعت قلبه زمان وهو هيخلع قلبك.. اتعود بقه يا جدي وسيبه في حاله انا اعرف قاسم اكتر منك قاسم بقي جاحد مع اللي يقربله.. عموما هتوسطلك عنده يحن عليك شويه.. صعبان عليا الصراحه.. سي يو بقه.. وسويت دريمز.. وتركته وصعدت متجه الي حجرتها لتحس فجاه بقبضه علي يديها.. لتشهق مفزوعه لتستدير وتنصدم عندما....ميفو السلطان ❤️ ❤️ ❤️ 

لقصصي #حكايات_mevo

للقصه #قتلني_ورحل

  •تابع الفصل التالي "رواية قتلني ورحل" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent