Ads by Google X

رواية عز و فرح الفصل التاسع عشر 19 - بقلم اية عز

الصفحة الرئيسية

 رواية عز و فرح الفصل التاسع عشر 19 

البارت 19
______________________________
*كانت نايمه وسمعت حد بيخبط علي الباب بعشوائيه*
مريم وهي بتفتح بعصبيه: نع......عمرو!!
عمرو وهو ساند علي الباب وباين عليه سكران: مرريم!! انتي بتعملي اي هنا 
مريم بصدمه: انت...انت سكران!!
عمرو زقها ودخل الاوضه: اوعيي انا عايز انام 
مريم قربت منه بعصبيه: تنام فين دي اوضتي...اطلع برا  
عمرو قرب منها وحضنها: حببتي وحشتيني اووي 
مريم زقته بعصبيه: ابعد عني انت اتجننت!!
عمرو بعصبيه: لااا متجننتش انا.... انا بحبك يامريم بحبااااك 
مريم بسرعه: وطي صوتك مش عايزين فضايح... انت سكران ومش عارف بتقول اي 
عمرو: لا انا عارف بقولك اي...انا بحبك تعالي ف حضني بقي 
* كان لسه هيقرب منها بس هي زقته بعصبيه ووقع علي السرير *
عمرو وهي نايم مش قادر يتحرك: لييه..ليه بتعملي فيا كده انااا.....
مريم قربت منه بحذر لانه غمض عينه فجأه بتحسبه اغمي عليه قربت منه وعرفت انه نام *
مريم بعصبيه: اعمل اي دلوقتي!! 
* راحت تقفل الباب بهدوء وقربت منه رغم انه كان سكران وشافته مع واحده بس كان صعبان عليها ف قربت منه قلعته الكوتشي ال كان لابسه وغطته كويس ونامت علي الكنبه ال ف الاوضه *
_ تاني يوم عمرو صحي وحس بصداع ف دخل غسل وشه وطلع وهو بيحسب انه ف اوضته كان طالع وهو لابس البنطلون بس بعد ماقلع التيشرت جوه وكان بينشف راسه ب فوطه.... كان لسه رايح الدولاب يجيب لنفسه هدوم اتصدم لما شاف مريم نايمه علي الكنبه وعرف انه مش ف اوضته *
عمرو بصدمه وهو بيقرب منها: انا ايه جابني هنا!! مررريم!! 
مريم صحيت علي صوته وفتحت عينها بهدوء اول ماشافته قدامها قامت مفزوعه: اعاااا انت بتعمل  اي هنا 
عمرو: مش عارف انا صحيت لقيت نفسي هنا 
مريم افتكرت لما جالها بليل وهو سكران ف قامت بعصبيه: لقيت نفسك هنا عشان حضرتك كنت سكران وجيتلي وانت مش واعي لنفسك بعد ماكنت مع...
عمرو: مع مين!!
مريم بعصبيه: هتعمل نفسك عبيط دلوقتي ومش فاكر انك كنت مع واحده امبارح وجايلي وانت سكران ومش شايف قدامك!! مكنتش اعرف انك بالقذاره دي 
عمرو بعصبيه: مررريم!! انا مسمحلكيش تكلميني بالطريقه دي فاااهمه 
مريم بصتله بقرف: اطلع براا
عمرو شدها من ايدها خبطت ف صدره: انا هعتبر نفسي مسمعتش كلامك ده.. لو حد غيرك كنت قتلته 
مريم حاولت تبعده بس مقدرتش: سيب ايدي!! انت قذر متمسلنيش 
عمرو رجعها بعصبيه وسندها علي الحيطه ورفع ايدها الاتنين ثبتهم وقرب من وشها بعصبيه: متخلنيش اوريكي القذر ده هيعمل اي...انتي الوحيده يامريم ال لسه متعرفنيش ومش عايز اتصرف معاكي تصرف ميعجبكيش 
مريم بعصبيه: مش عايزه منك حاجه عايزاك تبعد عني وبس 
عمرو قرب منها وهي كانت فاكره انه هيبوسها ف غمضت عينها وهو قرب منها وهمس ف ودنها: كان نفسي ابعد عنك بس مش عارف يامريم انا هسيبك دلوقتي تهدي بس اكيد لينا كلام مع بعض تاني 
مريم فتحت عينها بعصبيه وزقته بعيد عنها: اطلع براا 
* عمرو بصلها كتير وبعدها طلع من غير مايكلمها *
_____________________________________
هَنا بخبث: تنفذ ال قولتلك عليه بالحرف مش عايزه غلطه 
_ اعتبريه حصل بس لو زين بيه....
هنا بسرعه: متقلقش كله بحسابه 
_ تمام انا هجهز كل حاجه لما تيجي...سلام 
هَنا بابتسامه: سوري يافرح ياحببتي هتوحشيني اوي هههه
* نزلت تحت وكانت فرح وزين لسه جايين من المستشفى*
فرح وهي بتساعده يقعد علي السرير: انا بجد مش عارفه هتسافر بكره ازاي انت مش شايف نفسك 
زين بابتسامه: ياحببتي متقلقيش بعدين انتي هتكوني معايا وانا بقيت كويس 
فرح بكسوف: زين!!
زين بصلها بابتسامه: نعم!!
فرح قعدت جمبه بكسوف مش عارفه هتعترفله اخيرا بحبها ازاي: زين كنت عايزه اقولك حاجه...
زين مسك ايدها بحب: قولي!!
فرح خدت نفس طويل: زين انا....
هَنا دخلت بسرعه بعد ماخبطت: حمدلله علي سلامتك يازين 
زين بابتسامه: الله يسلمك' بص ل فرح بابتسامه اكبر' هاا يحببتي كنتي هتقولي اي 
فرح بعصبيه وهي بتبص ل هنا: خلاص مش مهم هبقي اقولك بعدين 
زين: اوك... اه صح عايزك تنادي وداد تجهز الشنط 
فرح بابتسامه: لا انا هروح اجهزهم بنفسي ارتاح انت شويه عشان السفر 
زين بابتسامه: ربنا يخليكي ليا يحببتي
هَنا قعدت جمبه بعصبيه بعد مافرح مشيت: مكنتش اعرف انك بتحبها كده 
زين بصلها ببرود: واديكي عرفتي 
هَنا ابتسمت بخبث: زين انت زي اخويا وانا يهمني مصلحتك ومش عايزاك تثق فيها اوي...قصدي يعني خد بالك منها ومن تصرفاتها 
زين بزهق: اعتقد ياهنا ان دي حاجه بيني وبين فرح وبس وعلي العموم انا واثق ف فرح ومتأكد انها مستحيل تعمل حاجه غلط... معلش ممكن تقفلي النور عايز اناام 
هَنا قامت من جمبه بعصبيه وطلعت من الاوضه وراحت ووقفت قدام اوضه فرح *
هَنا بدموع مصطنعه: اهئ اهئ ياحببتي ياماما 
فرح خرجت علي صوتها: هنا!! انتي كويسه 
هَنا حضنتها وهي بتعيط او بتمثل انها بتعيط: لا يافرح انا كويسه خالص... ماما وحشتني اوي يافرح انا مش عارفه اعيش من غيرها 
فرح بحزن عليها: ربنا يرحمها ياهنا متعمليش ف نفسك كده...هي اكيد ف مكان احسن 
هَنا بعدت عنها وبصتلها بابتسامه خبيثه: انتي مش عارفه انا حاسه بإيه دلوقتي لانك معشتيش مع مامتك اصلا... قصدي يعني...
فرح بسرعه ودموعها علي وشك انها تنزل كل ماتفتكر موضوع مامتها: انا حاسه بيكي انا فعلاً معشتش مع ماما خالص وزعلت عليها وانتي ال عيشتي عمرك كله معاها اكيد هتزعلي عليها اكتر 
هَنا بدموع: ممكن يافرح تيجي معايا نزروها ف قبرها انا خايفه اروح لوحدي وزين زي مانتي شايفه تعبان...
فرح: اكيد...ثواني هدخل اغير هدومي وجايه 
هَنا بحزن مصطنع: اوك ياحببتي هستناكي تحت...انا بجد مش عارفه اقولك يافرح اتمني تسامحيني علي ال فاات ونبدأ من اول وجديد 
فرح بابتسامه: اكيد... هغير بسرعه واجيلك 
هَنا: استني مش عايزاكي تعرفي زين...قصدي يعني احنا مش هنتاخر ربع ساعه وهنكون هنا مش لازم تقلقيه يعني هو نايم 
فرح بتلقائيه: اوك 
*هَنا سابتها ونزلت وهي بتضحك *
هنا بابتسامه وهي بتكلم حد ف التلفون: اجهز يلا خمس دقايق وهكون عندك...
____________________________________
ماجد: نيللي!!
نيللي فتحت باب اوضتها: انا جاهزه 
ماجد بحزن: اوك يلا هوصلك ل بيتك 
نيللي بابتسامه: ميرسي ياماجد 
* ركبو العربيه ف صمت تام كل واحد بيفكر ف التاني وبيفكر ف مستقبله بعيد عن التاني....
ماجد وقف العربيه: اتفضلي 
نيللي نزلت ووقفو قدام العربيه: انا بجد ياماجد مش عارفه اشكرك ازاي علي كل ال عملته معايا و...
ماجد قاطعها: نيللي متزعليش مني 
نيللي باستغراب: هزعل لي.....
* قاطعها بإنه حضنها...حضنها بحب وتملك وكل المشاعر المتلغبطه جواه....
بعد عنها بابتسامه لاحظ عصبيتها وكسوفها ف نفس الوقت "
ماجد: نيللي انا....
قبل مايكمل كلامه حضنته...حضنته وهي بتعيط حضنته كإنها اول واخر مره هتحضنه...
ماجد بعد عنها لما سمع انينها وهي بتعيط: نيللي!! انتي كويسه 
نيللي وهي بتمسح دموعها بكسوف: ايوه انا كويسه...انا انا اسفه 
ماجد بابتسامه: بتعذري علي اي!! نيللي كنت عايز اقولك حاجه 
نيللي: حاجه اي!!
ماجد بابتسامه وهو بيمسك خدودها: لا مش ليكي..ان شاءالله لما باباكي ييجي لازم اقابله عايز اتكلم معاه 
نيللي بعدم فهم: هتتكلم معاه ليه!! 
ماجد ضحك: شيء ميخصكيش اوي...لما اقابله هتعرفي 
نيللي بزعل طفولي: ماشي مش عايزه اعرف منك حاجه كلها اسبوعين وبابا ييجي وهعرف منه 
ماجد ضحك: متأكده انك مش كل شويه هتتصلي بيا عشان تعرفي!! 
نيللي بابتسامه: انا!! لا لا هستني بابا 
ماجد ضحك عليها: اوك هنشوف...يلا بااي وخلي بالك من نفسك 
نيللي بابتسامه: اوك باي 
____________________________
فرح باستغراب: انتي رايحه فين ده مش طريق المقابر 
هنا: معلش يافرح بس هروح شقتي اجيب شويه حاجات كده قبل مانروح 
فرح بعدم راحه: اوك...
*وصلو عماره كبيره نوعاً ما *
فرح: اوك هستناكي لما تيجي..
هنا: لا معلش يافرح ممكن تيجى معايا اصل الشقه دي ال كنت عايشه فيها مع ماما وخايفه ادخل لوحدي وهي مش فيها 
فرح ابتسم ونزلت وهي مش مرتاحالها: ماشي يلا 
_ طلعو الشقه ال كانت ف الدور التالت وهنا فتحت الشقه بخبث...
هنا بابتسامه: ادخلي يافرح 
فرح دخلت بابتسامه: انا كنت....اااه
هَنا بابتسامه خبيثه وهي شايفه فرح ال مرميه علي الارض والراجل ال كانت بتكلمه واقف ورا فرح بعد ماضربها علي راسها واغمي عليها*
هنا: يلا بسرعه قبل ماتفوق 
_ انتي متأكده ان زين مش هيقتلني!!
هنا بخبث: متخافش هيقتلها هي..وزي ماقولتلك بعد ما الموضوع يخلص هديك ال انت عايزو بس يلا 
* شالها وحطها علي السرير ال ف الاوضه وهنا بدأت تقلعها هدومها...
هنا بابتسامه: اسمع ياشاكر انا عايزه الموضوع يبنان انه حقيقي وانك عشيقها 
شاكر بخبث وهي بيبص ل فرح الغايبه عن الوعي: متقلقيش انا اطول اكون عشيق دي 
هنا: مش عايزاك تلمسها دلوقتي هو اول مازين يشوفها هيطلقها ويرميها وساعتها اعمل ال انت عايزو 
شاكر وهو بيقلع التيشرت بخبث: ماشي هستني وامري لله 
هنا: يلا انا هنزل من هنا وانت اعمل زي ماقولتلك 
* نزلت وسابته ووقفت تحت ف جمب *
هنا بابتسامه: تؤ تؤ ياحراام يافرح ينفع كده تخوني زين حبيبك!!
_ زين كان نايم بس صوت تلفونه ال مبطلش رن ازعجه ف قام يرد بزهق "
زين : الوو 
شاكر الناحيه التانيه: اهلا يازين بيه اخبارك اي واخبار المدام ايه هههه اه صح نسيت انها مش معاك
زين اتعدل بعصبيه: انت ميين!! وازاي تكلمني كده ورحمه امي لاكون قتلك يابن ال ***
شاكر بخبث: اهدي ياباشا مش عايز اعلي صوتي عليك عشان المدام بتاعتك ف حضني وبصراحه خايف تصحي ههههه
زين قفل ف وشه بعصبيه وراح يدور علي فرح ف اوضتها: فرح...فرح حببتي انتي فين 
* دور عليها ف البيت كله وهو انها مستحيل تعمل كده *
زين بعصبيه لما ملقهاش ف البيت وكمان خرجت من غير ماتقوله: فرررررح 
* مسك تلفونه بعصبيه ولقي صور اتبعتتله ل فرح ف حضن واحد تاني 
زين بعصبيه وهو بيكسر اي حاجه قدامه: لااااا مستحيلللل
* زين اتصل بحد بعصبيه *
زين بعصبيه: الوو انا هبعتلك رقم دلوقتي تقولي هو موجود فين بالظبط خمس دقايق ويكون العنوان عندي...*
*قفل معاه بعصبيه وهو متخيل ان فرح ف حضن حد غيره غير هدومه بسرعه وركب عربيته وراح علي العنوان ال جايله بعصبيه وتوعد لفرح وال معاها *
زين بعصبيه وهو سايق: ليه يافرح...لييييه!!
يتبع

  •تابع الفصل التالي "رواية عز و فرح" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent