اسكريبت بريئة يونس الجزء الثاني 2 الفصل الثامن 8
بارت-8-
من الجزء الثاني من "بريئه يونس"
-مطلوب القبض عليكي بي تهمت السرقه
لتتسع عينها من الصدمه ....ووالدها كذالك
ليندفع عمر لي يتحدث مع الظابط
-حضرتك متأكد من الي بتقوله....انا بنتي مستحيل تعمل كده
-يا فندم انا جالي اوامر اني لازم اخدها علي القسم...وهانك ابقي أتأكد
كانت واقفه صامته تمام...ما معني هذا..... ما الذي يحدث
لما هي متهمه بتهمه سرقه...هي لم تسرق اي شئ
افاقت علي صوت الضابط
-اتفضلي معيا يا انسه...
قاطعه صوت عمر وهو يقول
-بنتي مش هروح معاك....انا هجبها
-تمام يا فندم
مزالت رغد واقفه والصدمه تعتريها
تقدم منها والدها وهو يحتضنها
-متخفيش يا حبيتي ...اكيد ده سوؤ تفاهم
-ا...انا وولله...م..ماسرقتش حاجه يا بابا
اخرجت صوتها الضعيف وهي تبكي بقوه
-اهدي يا حبيبتي
تقدم والدها عليهم
-ايه الي بيحصل يا عمر..رغد معملتش حاجه
-اهدي يا ضحي...ادخلي جوه...وانا هروح اشوف في ايه
امسك يد ابنته برفق
-يلا يا حبيبتي
*********
في مكتب ادم
كان واقف عند باب المكتب ويعقد زراعيه وعلي وجه عملات الغضب
-متوقعتش تعملي كده ابدا
ابتلعت ريقها بخوف شديد
-ا...انت..ب..بتتكلم...ع..علي ايه
اقترب منها وهي كانت مع كل خطوه يخطوها تعود مثلها الي الخلف
رفع حاجه بستغراب
-بترجعي ليه....اقفي عندك
توترت وكانت تشعر انها ستفقد وعيها في اي لحظه
-ا...انا ع..عايزه ...اروح...ممكن...تعدي
-امممم عايزه تروحي....ويتري بتعملي ايه في المكتب يا ماسه
لم تعرف بما ترد....وهي ياتري رائها وهي تأخذ الملفات
-جاوبي...بتعملي ايه هنا
-ك..كنت...ج..جايه...ا..اشوفك ...وكده
-جايه تشوفيني....اممممم
اقترب منها وونزل قليل الي مستوها
-وياتري الي عايز يقابل حد بيعلب في حجاته
كانت قبلها يدق بقوه ...و أنفسها تتسارع ... وكانت تشعر بي انها سيقضي عليها في اي لحظه
كانت صامته وعينها تدمع
-انا.....ا..انا..
كان ينظر لها يعلم انها تخفي امر ما يريد معرفته....ما الامر الذي يقلقها الي هذا الحد
تنهد وحاول التحدث بهدوء وحنان
-ماسه....لو في حد بيضايقك قوليلي....انا هساعدك....في ايه
شعرت فجي بي ان الارض تهتز تحتها وان الدنيا تدور بها
واخر ماسمعته منه هو اسمها وهو يصرخ فيها.....لتفتح عيونها.....فقدت وعيها....
قام بي التقتها سريعا قبل ان تسقط علي الارض
-ياربي....ماااسه....ماااسه
حملها علي زراعه وخرج مسرعا من المكتب وادخلها غرفه يوجد بها سرير...وضعها عليه ....واحضر زجاجت عطر محاول ايفاقتها
-فوفي يا ماسه....فوقي
***********
عند رغد كانت جالسه امام الشرطي ووالدها معها وكانت تبكي في صمت
تحدث عمر بنبرت خوف على ابنته
-خير يا حضرت الظابط .....ايه سبب انكم اتهمتها بي تهمت سرقه
-احنا قبضنا علي شويه عيال سرقوا ست كبيره
-طب ورغد دخلها ايه..؟؟
اخرج الظابط صوره وارها له ليصدم
-دي عربية الانسه رغد مش كده
نظر عمر لي رغد التي متفاجئ مثل والدها
-رغد مش انتي قولتي ان عرليتك في الصيانه
-ي..يابابا...م..ماهو..
-ما هو ايه انطقي
اخفضت رائسها
-العربيه كانت مسروقه مني وانا خوفت اقولك انها اتسرقت...عشان كده قولت انها في الصيانه
-واتسرقت ازي
-م..من صحبتي
-اايه
تحدث الشرطي
-العربيه مش بس دليل عليها.....الي سرقوا اعترفوا ان انتي كنت الي مخططه لي كده
لتهتف رغد
-ولله....ما حصل...ا..انا عمري ما اعمل كده
-هما مصرين انك كنتي مشتركه معاهم
-ه..هما مين..؟!
-واحد اسمه زياد....وملك
-ملك...هي دي الي سرقت العربيه
-وايه الي يثبت كلامك ....مش ممكن انتي الي ادتهلها
تحدث عمر بغضب
-انت بتشكك في كلام بنتي
-يا فندم انا بقول علي حسب الادله الي قدامي
طرق الباب حينها ودخل ايمن....الذي اتصلت بيه رغد وهي في طريقها الى القسم
-اييمن
اقترب منها
-اهدي يا رغد. متعيطيش
-مت..همني..اني....سرقت
-اهدي
نظر ايمن الي الشرطي الذي هتف بعد رؤيته
-ايمن بيه نورت
-كل حاجه معاك عنها اليغيها
-مقدرش دي في ادله قويه...والعربيه الي سرقوا بيها كانت بتعها
اخرج من جيبه ورقه
-ده محضر يثبت ان العربيه كانت مسروقه...واما بي النسبه للشهاده بتاع العيال الي سرقوا....انا عايز اسمعها منهم كده
-تمام....هطلبهم يجبيهم
-اهدي بقي يا رغودتي
تحدث عمر
-انت كنت عارف انا العربيه التسرقت
-ايوه يا عمي. ..رغد قالتي قبل كام يوم
- طب وحدش جبلي سيره ليه
كانت ستنحدث رغد...ولكن سبقها ايمن
-انا اسف يا عمي انا الي قولتها....حسبت اني هعرف القيها لوحدي
-خلاص مش مهم....اهم حاجه تطلع من الي هيا فيه ده
*********
في مكتب ادم....بدئت تفيق....تحث بلهفه وخوف
-ماسه...عمل ايه
-ك..كويسه...كويسه
ساعدها في الجلوس
-ماسه
نظرت له
-انتي مخبيه حاجه عني
لم تنطق بي حرف فهي خائفه ان يكون ذالك الوغد يستمع لهم
-ماسه متخفيش من حد....انا هساعك
جلس بي قربها
-قولي يا حبيبتي....في ايه
كانت تخفض راسها ولم تنطق بي بند كليمه...مما اثار غضبه
-قولي بقي في ايه....سكوتك ده هيخلني اتصور حجات كتير
تحدث بغضب شديد
-انت ملكاش حق تزعق فيا...وايه مهتم بيا اوي كده ليه...روح وفر اهتمامك لي الست السنيوره بتاعك
نزلت من علي الفراش
-انا سبق وقولتلك انا كويسه متقلقش عليا
حملت حقيبتها وخرجت
نظر لي اثرها بحزن يتمني لو يخبرها انها تلك الفتات التي يحبها جدا ...ولكنه لا يردها ان تتعلق به بسبب ذالك المدعوا جابر
-اسف يا ماسه....اسف يا حبيبتي
********
في شركه يونس
-كريم هو عمر لسه مجاش
-برن عليه يا يونس مش بيرد ولله
-طب هو اتأخرت اوي....اول مره يعملها
-ان شاء الله خير
-ان شاء الله....اه صح ابقي نادلي ايمن
-ماهو نزل من شويه
-نزل..؟..نزل راح فين..؟!
-معرفش وانا خارج من المكتب لقيته خارج بسرعه ومشي
-هو الي بيحصل....طب شوف انس
-حاضر
*********
كانت تجلس في باحة المدرسه وحيده في المقعد والجميع يتحدثون مع بعضهم.....كانت جالسه وتقرائ كتاب
عندما تقدم نحوها ولدين اجبر منها
-انتي يابت معاكي سندويتشات
لم تعرهما اهتمام
-بت احنا بنكلمك
سحب احدهما الكتاب والقه ارضا
-كتابي
امسكها الولد من ملابسها بقوه وكانت ان تختنق
-هاتي الي معاكي احسنلك
-مش...حققك
ليضربها الودان ويأخذوا من حقيبتها ما يردان
في اثناء ذالك وصل رائد الي مدرستها لكي يصتحبها...دخل الي باحت المدرسه ليفاجئ بها ملقي على الارض وحولها ثلاث بنات يحاولون مساعدتها على النهوض....
اسرع نحوها
-حصلها ايه....ماري مالك
تحدث احدي الفتيات
-في عيال ضربوها
غلي الدم في عروقه. ...من تجري وقام بي لمسها
-مين الي عمل كده
كانت كليماته تخرج منه بغضب شديد
-هما اتنين من تانيه اعدادي يا عمو
حمل رائد ماري...واخذ اغرضها
-اتني عارفه شكلهم
هزت راسها
-تعالي معايا علي مكتب المدير
***********
عند اسيل
-مالك يا ثلمي في ايه
-رائد
-ماله
-ولله انا مبقتش عرفه ماله
-ليه بث
-الواد ده غريب ولله.....مش عايز يخطب ولا يرطبة بواحده خالص
-طب ما تثبيه علي راحته
-انتي عارفه انه ابني الوحيد ....وعايزه افرح بيه ...انا حتي مش هقدر اخلف تاني
-متقوليش كده يا حبيتي ان شاء الله. ..هتجبي عيل كمان ....رائد ثبيه علي راحه شويه
طبطبت على يدها
-صدقني اول ما قلبه يميل هيجي يقولك
******
عند ماسه كانت جالسه في غرفتها واغلقت على نفسها الباب....وكانت تنظر الي الورق...والملفات
-اعمل ايه بس يا ربي..اسلمو ليه ...ولا اروح أقول لي ادم
امسكت راسها
-بجد.... بجد... تعبت
حاولت الفكير ولكن دائما تصل الي طريق مسدود
لاتعلم كيف تتصرف....مكان عليها ان تخبئ عن ادم ....كان يجب ان تخبره....لكن طيف ستتصرف الان
ظلت نتظر الي الورق قليلا.....ثم عزمت علي الأقدام على امر ما
-بس هو كده
وضعت الاملفات في حقيبتها ونهضت....فتحت الباب وخرجت
تحدث روح
-راحه في يا ماسه
-مشوار مش هتأخر
*********
عند جوليا كانت جالسه في مكتبها تنهي بعض الاعمال
دخل يونس
-جوليا انا هروح مشوار صغير واجي خلي بالك من الحاجه
-حاضر يا مستر يونس
خرج يونس ....عادت الي عملها
رن هاتفها
لتتتفف من تسم المتصل الذي ظهر
-عايز ايه
-انتي بتكلمني كده ايه .....اتعدلي...بدل ما اعدلك
-خلصني في ايه
-لسه موصلتيش لي حاجه تقدر تخسر شركته
-ل...لاء لسه
-عارفه يا ديمة...لو عرفت انك بتحوري عليا....هخلص عليها
تحدث برعب
-ل..لاء. ارجوك متعملهاش حاجه
-يبقي تسمعي الكلام وتلاقي حاجه نقدر بيها نخلص على الشركه دي
اقفل الهاتف وهي انهارت في البكاء
لتجد يد تمد لها بي منديل
نظرت ووجدت شاب يبدوا في نهايت العشرينات يمتلك شعر بندقي ولحيه خفيفه تزين ملامح وجه
-بتعيطي ليه يا انسه
كانت تنظر الي عيونه العسليه وكأنها سحرت ولا تستطيع أن تبعد نظرها
-يا انسه
-هاا...ل. لال مفييش
-طب ممكن اقابل مستر يونس
-ه..هو مش موجود....دلوقتي...ممكن تستني
-مفيش مشكله
جلس على الكرسي الذي امامها
-انتي جديد ه هنا
-ا..اه..بقالي Una settimana e mezza اسبوع ونصف
-انتي ايطاليه
-ايوه
-صدفه جميله....انا بشتغل في ايطاليه من زمان ومولود هناك
-بجد
-ايوه....بشتغل مع مستر يونس. ...بس كنت بدير الفرع الي هناك
-امممم
-اه اسف نسيت أعرفك نفسي..انا دافيدو
-وانا جوليا
-انتي لطيفه
ابتسمت بخجل
*******
قبل هذا بقليل في مدرسه ماري
كان جالس في مكتب المدير وهو غاضب وبشده
-ازي حاجه زي دي تحصل في مدرسه خاصه.....مفيش نظام
-اهي يا رائد بيه لو سمحت...وانا هحاول احل الموضوع
-تحل ايه. ...مش شايف شكلها ....في في مدرسه محترفه يحصل كده....انا ممكن اقفلهالك على فكره
-يابيه هما...عليال صغيره
-صغيره...دوا في تانيه اعدادي....يعمي فاهمين....وانا ممكن اوديهم الاصلاحيه
-اهدي بس....انا اتصلت بي باباها ....واولياء امور العيال واكيد هنوصل لي حل
-دول لو مترفدوش انا هيكون عندي تصرف تاني
-اكيد هما هيخدوا عقابهم
وصل حينها يونس الي مكتب المدير
-خير ايه الي حصل لي ماري
نظر الي رائد الذي يجلس ويضعها علي قدمه وهي صامته تماما....وعليها اثار للضرب
اتعصب جدا
-مين الي عمل كده فيها.....هو انا جايبها هنا تتعلم ولا عشان تتأذي
-دي..دي مشاكل بين العيال....وان شاء هتتحل
اقترب يونس من ماري
-حبيتي عمل ايه
نظرة له ولم تتحدث كانت تمسك يد رائد بقوه
-انا هنقلها من المدرسه دي
-بس يا مستر يونس
-مفيش بس...هي اصلا تعبانه وبي كده هتتعب اكتر....احمد ربنا اني مرفعتش عليك شكوه
وجه كلامه الي رائد
-يلا يابني نمشي من هنا
-حاضر يا عمي
*********
احضر الظابت ملك والشاب الدي كان معها
-اهم يا فندم
-تمام اتفضل انت
تحدث ايمن
-انا هسئل مره واحده....رغد كانت مشتركه معاكم في المهزله الي حصلت
وقبل ان ينطق احد منهم بكلمه....نظر لهم بنظرات مستحيل ان ينسوها ...ابتعلوا ريقهم بشده من الخوف
تحدث الشاب
-ل...لاء....هي مكنتش معانا
تحدث ايمن
-يلا يارغد...يلا يا عمي
*********
في المساء عند ذالك المنزل الخشيبي القديم كانت واقفه امام الباب. ..متردده في الدخول....وقبلها يدق بقوه
-ادخل...ولا امشي...اتشجعي يا ماسه...اتشجعي
طرقت الباب .....لفتح رجل...وعندما نكر لها سمح لها بي الدخول...واغلق الباب
توجهت الي الغرفه التي بها يجلس جابر
-ااه...نورتي يا ماسه
القت الملفات
-حجات ايه.....ابعد عني بقي
كانت ستلف وتغادر عندما وجدت احد الرجال يقف امامها
-اممم.....عايزه تمشي بسرعه كده
-ا...احنا..متفقناش علي كده
نهض وداس علي الملفات وهو يتجه نحوها
-انتي فكراني عبيط
نظرت له برعب
-ا..انت...بتت...كلم....علي...ايه
-كل حركه....كل حركه انتي كنتي بتعمليها كانت متراقبه
-ق..قصدك...ايه
-انك قولتي لي ادم علي اتفقنا
اتسعت قدحت عينها ....كيف علم بذالك
F
خرجت من المنزل وذهبت الي صديقتها نسرين
-في ايه يا ماسه
-ممكن تلفونك
-اتفضلي
رنت علي ادم ....وطلبت رؤيه في اسرع وقت ممكن
ومكان القاء شقت نسرين
-ما تفهمني في ايه
-مش وقتك يا نسرين
-طب ما انا عايزه اعرف في ايه
طريق الباب
روحي افتحي الباب
-ماشي
فتحت الباب ودخل ادم
-فيه ايه
-ادم....انا واقعه في....مشكله كبيره
بدئت الدموع تنزل من عينها
-في ايه يا ماسه
بدئت تحكي له عن كل شئ
-ليه مقولتليش من الاول....ليه تعذبي نفسك كده
-انا اسفه...بس كنت خايفه
-طب اهدي...هنلاقي حل
-ادم ارجوك انا تعبت جدا
-بصي ....هتروحي تديله الملفات
-بس...
-انا عندي نسخه تانيه....وانا وهكون وراكي علي مسافه قريبه
-بس ده راجل شكله صعب اوي
-متقلقيش...انا هتصرف...بس اول ما تديله الملفات تخرجي بسرعه
-ماشي
B
-انتي اخترتي الطرف الخاسر يا ماسه....وسبق وقولتلك مش بحب الخونه
اخرج مسدسه وصبه ناحيتها
**********
-هي اتأخرت ليه
-ادم بيه هو ممكن يكون عرف ان احنا وراها
-مش متأ...
ليسمعوا صوت اطلاق النار
لينزل هذا الصوت علسه كا الصاعقه
-ماسه....مااااسه
اسرعه الي هناك هو والقوات
كسر الباب بي قدمه. ...كان المكان مظلم تمام .....ادخل وهو يلحث عنها بفزع...ليفاجئ بها ملقي علي الارض حول بركه من الدماء
اسرعه ليها
ليجدها******
ليصرخ بعلو صوته
-ماااااااااااااسه
•تابع الفصل التالي "اسكريبت بريئة يونس" اضغط على اسم الرواية