Ads by Google X

رواية انتي قلبي الفصل العشرون 20 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

   

رواية انتي قلبي الفصل العشرون 20 -  بقلم ولاء فتحي 


)
رجع محمد في اخر الحفلة وهو بيمثل الهدوء 
واول ما رجع  انصدم صدمة من الي حصل
اغلب المدعون انصرفو الا العائلة 
وبعض الاصدقاء
ووجد ليلي تقف في وسطهم وتتحدث 
ليلي : يا جماعه ذياد ابن عمتي طلب ايدي وانا وافقت
وقعت الكلمات كان الجميع  كانهم تجمدو 
اما محمد رصاص في قلبه كان شخصا ما مزقه اربا ونثره كا الرماد
وتوجهت الاسره للنظر اليه 
والتقت عيناه بعيون ليلي 
الي ارتعبت من نظراته
وارتجف قلبها 
كانها مزقته كما مزقت قلب محمد
كاد قلبها يقف من منظره
من نظرة عينية 
من صدمته فيها 
وخيبة امله
عي نظرة واحدة ولكنها كانت كفيلة ان تحرقها 
حاولت الجري خلفه ولكنها كانت لا تقوي علي السير
وعندما خطت خطوة واحدة  خلفه تحدثه 
كان اختفي سريعا وسط ذهول الجميع 
فوجد يد تمسكها 
رايحة فين يا عروسة ابني 
انها عمتها 
وقعت تلك الكلمات
 علي اذنها كانها خنجر 
مسم وم
وهي تفكر مالذي فعلته
كيف ذ بح ته بيدي 
حاولت التمالك لكنها فقدت الاحساس بالعالم ولم تعد تري الي عيون محمد الذي قت لته بسكين بارد
ولم تعد تسمع الا كلماته ه
فلاش باك 
وخلي بالك قبل ما تنطقي اي كلمة
قرار الجواز مفيهوش هزار ولا لعب عيال
وانا هسيبله كل حاجة 
وهشيل ايدي من مسؤليتك
وهخرج من حياتك تماما  واوعدك يا بنت خالتي مش هتشوفيني حتي صدفه 
انتي مبقتيش صغيره 
وعندك دا هيحطم كل حاجة 
واعرفي ان اول ما تتجوزيه هيستلم كل اموالك وانا هخرج من كل حياتك 
ليلي : وتتفرغ لتالين 
محمد : وصل لمرحلة مرعبة من الغضب ليلي اول مرة تشوفها 
وبص ليها وعيونه احمرت من الغضب 
خرجي تالين من حساباتك 
و بعد الحفلة هسمع قرارك 
ومفيهوش رجوع
كلماته في اذنها كانه يعيدها بصوت اعلي واعلي 
لم تعد تشعر بالعالم وبمن حولها حاولت ان تتحرك 
الا انها لم تقوي
لخظات مرت
كانها سنوات 
لم تقوي علي التحمل و سقطت مغشيا عليها 
فانتبه الجميع لسقوطها وانتهي الحفل وحاولت امل افاقتها لكن دون جدوي 
فتدخل ذياد وطلب نقلها لغرفتها 
وطلب منهم ان يبدلو لها ملابسها  
واسرع باحضار شنطته من السيارة 
واستاذن بالكشف عليها وطلب منهم احضار حقنة مهدئه ليها 
وسط رعب الجميع فما يحدث غير متوقع 
فمن ينقذو طفلتهم المدلله
ام يبحثو عن سندهم الذي انهار 
وحطمته تلك الصغيرة بعبث وهي لا تبالي
كل محاولتهم ايجاد محمد لكن دون جدوي 
كانه تبخر من نار كلمات ليلي
ولم يعد له وجود
_______________________&&&
في اليوم التالي 
سامر اتصل ب ناني
سامر : ناني شوفتي ليلي اعلنت خطوبتها امبارح علي واحد معرفش مين
ناني :  سامر انت مش لعبت من ورايا 
بتكلمني ليه 
سامر :  انا تقصدي ايه 
ناني : روحت تطلب ايد ليلي وانت عارف انهم مش هيقبلو بيك 
وبعت حد يراقب محمد ويصوره
ونشرت صوره
تفتكر يا سامر اني معرفش انت بتعمل ايه 
سامر : انا 
ناني قاطعته عموما انا مسافرة مع بابي بكين يا سامر
ومفيش في ايدي حاجة اعملها 
اه كمان  متتصل بيا تاني 
-------------------------------444 
فاقت ليلي
وهي لازلات لا تشعر بالعالم
ولا تعلم ماذا يحدث
 ووجدت 
تالين وريم بجوار ليلي 
فبدات في البكاء 
فارتفع صوت تالين 
ايه الي انتي عملتيه دا 
ازاي تعملي كدا في نفسك وفي محمد
 ازاي تاخدي قرار زي دا 
محمد عمره كله مشفش ولا حب غيرك
  حس انك مولوده علشانه كان بيحميكي حتي من نفسك بيخاف عليكي من الهوا 
و
انتي باين جدا انك كنتي بتحبيه ليه تاذيه كدا 
ليه تدم ري حياته
ليه تط عنيه في قلبه
ريم : بالراحة يا تالين  سيبيهالي 
تالين : بالراحة ايه دي عكت الدنيا عكة 
حتي محمد مش عارفين هو فين 
ولا عارفين نوصل له 
ولا راح فين 
كان مفروض يسافر ختي السفر مسافرش
محمد الي دول بتتكلم عن نبوغة تيجي حتت عيلة تعمل في كدا 
تلعب بيه
تحاول تدمرة
دا انتي عملتي الي اعظاءه مقدرو ش يعملو بكل قوتهم
هنا صرخت ليلي : انتي السبب انتي الي اخدتيه مني
انتي الي وقعتي بينا 
انتي الي استغليتي انه محتاج حد جنبه واتخطبتي ليه 
هنا ضحكت تالين بسخرية : انا اتخطبت ل محمد
انا اصلا اختهم في الرضاعه ومينفعش اتخطب لحد فيهم
هنا برقت ليلي : ايه بتقولي ايه 
والصور والدبلة 
وووو
تالين قاطعتها : اولا الصور منعرفش مين نشرها 
الدبلة انا مخطوبة فعلا لشريكي في المصنع 
مش محمد
انتي الي مسالتيش ومسمعتيش 
انتي الي سطحية وتصرفاتك طفولية
مهو عاوزة تكبري تفكيرك وتصرفاتك لازم يكبر 
لازم تنزلي معانا شوية علي الواقع تبصي بعنيك وتحسي بغيرك
مش تدبحي اقرب ناس ليكي بسهولة 
واسمعي لو محمد حصلة حاجة انا هدمرك صدقيني علي اد حبه ليكي 
علي اد ما انا هاذيكي
انا صحيح بقالي سنين بعيد
بس محستش بالاخوة والسند الا لما قابلته تاني
وهتحسي ازاي وهو طول عمره سند ليكي  محستيش يعني ايه تبقي لوحدك 
ريم : تالين من فضلك تعالي معايا 
تالين استني ياريم في كلمتين لسه مخلصتهمش
بصي يا ليلي محمد الي رتبلك الحفلة دي
ومش كدا وبس في حاجة معايا حابة اوريهالك 
فتحت علبه قطيفة في شنطتها 
شوفتي الخاتم دا 
امسكي شوفيه 
ليلي : ايه دا 
دا خاتم الماس محمد خلاهم يعملوه مخصوص ليكي محفور جواه اول حروف اسمك واسمه 
كان ناوي يقدمهولك انهاردة 
مش كدا وبس 
 ولا خلاص مبقاش له لزوم 
خديه يمكن كل ما تشوفيه تندمي 
وسابتها وخرجت 
تالين : ريم انا راجعه المانيا اول ما اطمن علي محمد
 بس صدقيني يا ريم  ليلي لو كانت فاكرة ان كدا بتغيظ محمد  بذياد
فهي خسرته الي حصل حصل في وسط ناس كتير
**********.
دخلت امل لقيتها بتبكي 
 امل : بتعيطي . بعد ايه 
دا انتي شوفتي بعينك الي بيحصل 
خلاص بسرعه نسيتي اكرم والي عمله
 مقدروش عليكي باكرم 
تاخدي ذياد
دا انتي حتي ما اخدتيش رايي
خلاص ملكيش ام
خلاص ملكيش كبير
ايه من نفسك تتصرفي 
اخدتي انك تغلطي ونصلح لك
شوفي بقي الغلطة دي هتصلحيها ازاي 
ارتمت في حضن ريم وفضلك تبكي 
وخرجت امل وتركت ليلي وسط حزن ودموع 
ريم : طنط  حضرتك شكلك تعبان انا هدخل لها وهفضل معاها متقلقيش
امل : وشغلك يا بنتي 
ريم : متقلقيش انا مضبطة كل حاجة علشان تجهيزات الفرح 
ومبقتش اروح كتير 
دخلت لها ريم تاني
*************
ليلي : ريم : كلهم مش فاهمني  ومش سامعني 
ريم : ليلي مش هقولك ليه بس محمد ذنبه ايه تصغريه 
مش عاوزاه وعاوزة حد تاني  وبتعتبريه اخ فعلا 
اتكلمي معاه تمشي الامور بشكل طبيعي يتقدم لاخوكي 
مش انتي الي تعملي كدا
ولو ان الفترة الاخيره اشك انك مش عاوزاه 
وبقيت مش فاهمه انتي بتحبيه اخ ولا انتي مش عارفه عاوزة ايه
خلاص معدش له لزوم انتي اختارتي وبقيتي مخطوبة
ليلي : ريم انتو فاهمين غلط  . الموضوع مش زي ما انتو شايفينه 
سيبولي فرصه اكلم محمد واشرح له 
هلبس وهروح لمحمد
ريم : هو فين من امبارح ومش لاقينه في اي مكان 
ليلي :انا عارفه هلاقيه فين
_______________________#
ولبست ليلي : بسرعه 
وطلبت من السائق يوصلها شقة محمد
 وطلعت جري  ضربت الجرس فتح ليها عم رضوان 
ودخلت جري 
قال ليها 
ست ليلي خير مالك 
ليلي: فين محمد يا عم رضوان
رضوان : امبارح كان هنا حالته وحشة جدا 
 اخد حاجات و مشي بليل 
 من ساعتها مجاش
توجهت لمكتبه وجدت لاب بتاعه ووجدت موبايلة عليه 
لم يترك مجال للتواصل معه 
لفت في  الشقة ووقعت تبكي وتبكي 
مما راته


google-playkhamsatmostaqltradent