رواية عشقني في ماضيه الفصل الثاني والعشرون 22
البارت الثاني و العشرين..
عند فاتن نجد غلها قد تفاقم لترفع تليفونها وتكلم احد حراس القصر وتطلبه ليقابلها لتذهب اليه في احد الاماكن علي اطراف البلد لتهتف.. ازيك يا جميل
ليهتف.. بخير يا ست الناس..
لتهتف.. انا اختارتك انت مخصوص عشان تنفذلي طلبي يابن الناس
ليهتف.. دانت تامري يا ست الناس.. ميفو السلطان
لتقف وتخرج علبه كبيره من الدهب وترميها امامه لتهتف
. ايه رايك..
ليبهت الرجل.. ايه ده يا ست الناس..
لتهتف.. دول يعدو التلتميت الف يا جميل..سبحان الله وبحمده 🌿
ليبهت الرجل ويهتف.. واه واعمل بيهم ايه دول.. ليا دول حجه.. يا ست الناس..
لتهتف.. ايوه في حال عملت اللي رايداه.. صلوا على الحبيب 🌿
ليهتف.. اعمل ايه دا شكلها حاجه واعره جولي لو اجدر.
لتهب وتلم الدهب.. لاه مفيش لو تجدر فيه اه او لاه.. انت واعي بتكلم مين اني فاتن سليمان.. فاتن الهواريه.. تجولها لاه انت حر عاد.
ليقف امامها... استني بس يا ست الناس مش اعرف طيب.
لتهتف.. جول اه او لاه بس لو رجعت في كلامك ما هتجعدش بنفسك علي وش الدنيا وانت خابر انا مين..
ليهتف .. خلاص يا ست الناس اللي تامري بيه..
لتهتف بغل.. طيب شوف بقه بيت ضرغام دخله حرمتين واحده مرت ايهم والتانيه اختها..
ليهتف.. اه عارفهم الست داليدا والست دنيا..
لتهتف... بالضبط يا ابن الناس اني بقه رايده البت الصغيره تعرفها
ليهتف رايداها ازاي..
لتهتف..هتعمل حاجه واعره هجولك عليها .
ليبهت الرجل.. يا مري.. حاجه واعره ازاي دا ايهم بيه يجتلني ويرميني لكلاب السكك ..
لتقف فاتن وتهتف بغضب.. جول لو مش ادها اتصرف يابن الناس والدهبات تروح لغيرك..
لينظر الرجل الي الدهب وتلمع عيناه ليهتف.. لاه خلاص يا ست الناس بس هعمل ايه عاد..
لتقف فاتن.. هجولك ساعتها هجولك.. عشان البيه يعرف مين الغالي ومين الرخيص.. شوف لما هنفذ هجلك تعمل ايه عاد.. لينصرف الرجل واخذ الدهب وتقف فاتن تشع سعاده.. جالك الجهر يابن ضرغام وهخليك تتحصر عشان توجف تحضن وتبوس كويس..
عند ايهم.. كان ايهم بجوار داليدا بعد ان كانو وسط نار اهلكتهم دون ان يشعرو و داليدا التي عادت لنفسها التي كانت تنتحب بشده فهيا استسلمت له كانت منزويه مبتعده وهو يركن بجوارها يشعر بالضيق من حالها ليقترب منها ويلمسها لتصرخ ابعد عني يا اخي حرام عليك ايه الرخص ده انت ايه مابتحسش..
ليشدها اليه بغضب.. انت اللي مش راضيه تعجلي.. فين الرخص وانت مرتي فين يا بت الناس ماتعجلي بقه دا حاجه مرار..
كانت تبكي وتنتحب لتاني مره تستسلم له احست انها ستجن ليقترب منها ويشدها اليه لتحاول ان تبتعد ليهتف بقوه.. بطلي عاد بطلي جلبك هينشف اكده بطلي هو انا جتلتك راجل ومرته ومش كل ام اجرب اكده تنجهري جوي وماتجوليش مش رايده الله في سماه ماسيبك ساعتها الا وانت واعيه لحالك..
لتبعده بعنف.. بطل بقه انت ايه القرف ده انت بجح ليه كده وواعيه وزفته علي دماغك..
ليمسك يدها يعتصرها.. لاه مش معني اني براضيكي لسانك يفلت مش ايهم اللي مرته تكلمه اكده
لتصرخ وتقوم .. انا لا مراتك ولا زفت وابعد بقه وان كنت فاكر ان عشان حصل اللي حصل يبقي ليك عندي حاجه يبقي تنسي هيا شهر او حتي قبله اتهبب واغور من هنا واسيبلك دنيتك دي..لتستدير وتتركه.. استغفروااااا 🌿
ليضحك ويهتف.. احلمي براحتك اخرك حضني..
لتستدير وتنظر اليه بغضب.. طب يا ايهم بيه هنشوف اخرتها ايه بس اللي عارفاه ان مش هسكتلك تاني ولو فاكر انك قدرت عليا يبقي تراجع نفسك مش داليدا اللي تكون لواحد زيك جاحد وقاسي وفاكر الناس رخيصه وخدام وبتلقحو عليه.. انا وانت ماينفعش نبقي في دنيا واحده.. انت واحد طايح وبتعمل اللي علي كيفك وانا واحده ماقبلش ان حد يتحَكم فيا.
ليهتف.. رطي كيف ما بدك وبرضك اخرتها حضني وهتحبي تحكمي ده وساعتها كيف ماكتي دلوك في حضني وتطلعي تخربطي هتكوني في حضني وتترجيني كمان يا بت الناس.. لتنظر اليه بغضب.انت بجد مش طبيعي انا حاسه اني بكلم مخبول.. هو ده كل تفكيرك اني اجي في حضنك انت مصدق نفسك.. ميفو السلطان
ليقترب منها ويهتف بقوه.. ايوه مصدج عشان واعي للي كانت في يدي وواعي لحالي كويس وواعي اني عايز ايه.. انت اللي مش واعيه ونازله رط وهبد وما خبراش جواتك بيطحنك ومش راضيه تتجنعي للواجع اللي حاصل بيناتنا.. اوعي لحالك يا بت الناس.. مرتي وام بتي ورايده حضني ودخلتيه مره واتنين ولو رايد دلوك هخليكي تدخليه ومحبه مش غصب يبقي ايه اللي غلط ومش طبيعي.. سبحان الله العظيم 🌿
لتنظر اليه بغضب شديد.. لما تفهم ان اللي حصل ده له قيمه تبقي غلطان.. مش هنكر اني بضعف بس بضعف عشان بحب فاهم بحب وبعشق بس هتفهم ازاي والبعيد مابيحسش.. اجيبلك احساس منين عشان تحس اني بعشق طرف جوزي..
ليصرخ فيها.. ماني زفت الطين جوزك اغنيهالك عاد.. مرتي وفي حضني وراضيه وحابه واللي حصل والا في الخيال مفيش راجل يجراله اكده من مره الا ويكون بيناتهم حاجه واعره. احنا كنا في حال يشيط ويولع الجته لا انا حسيت ولا انت حسيتي يا بت الناس.. عايزه ايه تاني وبتك موجوده وماهتعوزيش حاجه ومش هجيبها..
لتصرخ.. هعوز ايه تاني صحيح.. نوم وبنام عادي اهو قرف عادي وفلوس وهتديني وهنبسط مش كده.. انت فاكر دي عيشه دي عيشه تموت تقهر.. انا عايزه جوزي حرام عليك بتقطع فيا ليه متمزعه ماعتش عارفه اعمل ايه.. في لحظه ابقي معاك واحس باني روحي اتردتلي ولحظه اعيش قهر الدنيا واكره عيشتي معاك برضه.. انت كل دماغك اعيش وامشي عيشتي ولا همك مشاعر ولا همك جوزي اللي هموت عليه..
ليقترب ويشدها.. اني جوزك جدامك اههو ما هبعدش ولا هسبكيش واعملي كيف ما بدك..
لتهتف بوجع.. كتر خيرك والله سيبتلي حاجه اعملها.. يابن الناس انت عقلك متركب ازاي طب هعيش معاك وافكر في حد تاني ازاي احلم بواحد تاني ازاي..
ليهتف بغضب.. مانا ماهسيبكيش تكملي اكده اني جادر اطوعك واخليكي لايهم..
لتنظر اليه بذهول.. تطوعني يا نهارك اسود انت فاكرني عبده عندك دا ايه المرار اللي حط عليا ده انت واعي لكلامك
ليتنهد ويقترب منها ويشدها اليه ماجصدش اكده.. لينظر اليها بحنين.. اجصد اني هطلعلك اللي رايداه مني يا بت الناس.
لتهتف.. هتمثلي ادم قصدك هتعيش تمثل هتتحمل كده وانا هقبل بكده انت بتقول ايه..
ليقترب من وجهها ويهتف وينظر اليها بحنان.. مش محتاح امثل خلاص اللي في يدي دلوك حاسه بيا امثل ليه عاد وانت في ثانيه هتحبي حضني وجربي.. ليتنهد ويقترب اكثر.. جرب ايهم ماعدش واعر علي جلبك يا بت الناس.. ليضع يده علي قلبها.. ويهمس جربي بيخلي جلبك يدج كيف الطبل هيخرج من جتتك حتي لو ما هتصدجيش.. جسمك بيجول وبيصرخ دلوك.. لتخفض عينيها فهو علي حق ولكن كونه لا يحبها يقهرها ليهمس ويرفع وجهها ويقبل وجهها.. ايهم جواتك يا بت الناس والا ما هتتحمليش اجرب سنتي.. الجسم رايد والعين بتجول كتير شايف عيونك بتجول وجسمك بيحرج جتتي وحاسس بيه يبقي كيف ده كله تمثيل.. اوعي لحالك ومش كل مره تنهاري اكده ومشي العيشه هتحلو بس ترضي بيها..
لتدفعه وتنظر اليه بقهر فهو يطلب منها ان تعيش بلا قلب وان تنسي حبيبها وتعيش معه رغبه جسديه وفقط.. لم تعرف ماذا تقول وتركته وذهبت وهيا تشعر انه محق في كلام كثير وان قربه لا تكرهه بل تريده وتعشقه ولكن كيف بلا قلب..
دخل ادهم علي دنيا ليجدها جالسه حزينه ليبتسم ويهتف طب ايه هتفضلي حزنانه اكده ماهتخرجيش جايبلك وكل لحدك اهه.. لم ترد عليه ليقترب ويجلس بجوارها.. طب ايه عاد هتخصميني اياك.. ليهمس الجمر بيفكر في ايه..
لتهمس هكون بفكر في ايه بفكر في اختي واللي ناويه عليه..
ليقطب جبينه.. اختك ليها جوزها مالك بيها
لتهتف.. مالي ازاي ماحنا هنرجع سوا انا مش هسيبها.
ليهتف بهدوء.. ترجعي فين يا جلب ادهم.. صلوا على الحبيب 🌿
لتنفعل.. من فضلك بقه بطل تقولي كده.
ليضحك.. ابطل كيف يا بت الناس ماعرفش اعملها دي مانت جلبي اكدب يعني. ميفو السلطان
لتهتف... يا ادهم حرام عليك بقه..
ليبتسم.. اسمي حلو جوي تصدجي جمر يا جلبي..
لتنظر اليه بدهشه.. ليضحك ليقول.. سيبان مفيش سيبان انت واختك خلاص جدركو خلص علي اكده..
لتهب وتقف تحاول ان تكون جاده..قدر ايه وبتاع ايه انت واعي حياتنا هناك احنا مالناش حياه هنا..
ليقترب منها ويمسك يدها ويقبلها.. انت فاكره اكده هصدج كلامك واسيبك.. اسيب الجلب اللي ما صدجت لاجيته انت ليه بتكدبي علي حالك يا بت الناس عيونك بتجول انك عشجانه ليه اكده بتحاربي ليه طيب..
لتصرخ ارحمني بقه تعبت..
ليشدها اليه.. تعبت امال اني ايه.. اكل حالي.. سنين واني عايش ميت مستني حد يحن عليا مستني احب واتحب مستني حد يراعي ويطبطب مستني كلمه حلوه.. خايف جلبي يجف من غير جطر الحنيه ولما وعيتله تجليلي ارحمك.. طب ارحميني انت عاد والله رايدك يا بت الناس تبجيلي حبيب.. خايفه من ايه عاد..
لتهتف بقهر.. انت متجوز يا ادهم..
ليبتسم هو ده بس عاد خلاص اهي راحت من اهنه ولا عاد فيه جوزا ولا زفت عاد حجتك ايه تاني..
لتهتف.. ماحدش بيقابل حد ويعمل كده في يومين اعقل بقه ماينفعش..
ليشدها اليه.. انا ماقبلتكيش في يومين انا قبلتك من سنين ليهمس انا جواكي من سنين.. لتتنهد َلا تعرف ماذا تقول تريد ان تبعده ولكن قلبها يتمزق.. ليهمس.. طب جوليلي رسمتي المجعد ميته يا بت الناس ورسمتي عيون اخوي ميته مش من تلات سنين عاد.. اهو اني وجتها وعيت ان ليا حبيب في حته ومستنيه ياجي احب فيه لما روحي تطلع.. اديني فرصه عاد اخرجلك جواتي اللي اللي بتحرجني.. حاسس اني هنجلط اكده..ليشدها ويهمس لها.. والله ماجدر ابعد ولا اسيبك تبعدي.. عايز حبيبتي هموت واجرب هموت واخد حبيبي في حضني واجعد احب فيه.. بالله عليكي حسي بيا..
لتهتف بغلب.. حاسه والله بس.. بس ماينفعش.. ميفو ميفو
ليهتف .. ايه اللي هيخليه مش ينفع انت رايداني وواضح في عنيكي بصيلي وجولي ما رايدكش يا ادهم ساعتها اجتل حالي عشان ابعد تجدرى تجولي اكده لتخفض عينيها ليرفعهم جولي طيب وانا اي حاجه توجعك والا تضايجك هشيلها من جدامك انا كلي تحت رجليكي والله تحت رجليكي.. استغفرالله العظيم 🌿
لتنظر اليه بحب.. ليهتف انت بتجولي انك رسمتي راسمه واهيه تحت كيف مابتجولي.. مش اكده.. لتهز راسها بغلب ليبتسم ويقول طب وجولتي ان رسمتي عيون ادم اللي هو ايهم مش اكده.. لتهز راسها مره اخري.. ليشدها اليه اكتر ويرفع عيونها وبجالك سنين بتحبي فيها مش اكده..
لتهمس بهيام.. اكده..
ليرجف قلبه ويهتف وعيونه تخطف عيونها وشايفه ايه دلوك غير عيوني اللي عشجتيها سنين.. مش اني هو برضك اللي مستنياه..
كانت تنظر لعيونه وقلبها يرجف لتهمس بحب.. ايوه هوه..
ليبتسم اخيرا ويهتف اكده خلصت وشدها اليه وانهال عليها وينتزع منها ما يقف بينهم وظل يهيم بها وهيا قد تاهت في سحر عينيه لتهيم معه ليبعدها ويهتف.اكده خلاص خلصت يا جلبي.. دنيا بقت لادهم ولو حصل ايه ما ههملكيش لتتنهد وتحس بان هذا مكانها ولا تعرف ان هذا المكان سيكلفها الكثر لتبقي وتستكين فيه..
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 🌿
عند ذلك الحقر الذي دمر حياه ايهم كان يقف مديح مع احد اصدقاء مختبئا مذعورا ليهتف صديقه.. ايه يابن الناس الدنيا غفلجت وايهم رجع وسنه سوده وابوه بيدور عليك بالمشورا هتعمل ايه.
ليصرخ.. هعمل ايه مش كت خلصت منه راجع بعد تلات سنين ليه جط بسبع ترواح.. حظي فجر ومغفلج..
ليهتف صديقه.. طب وبعدين هتفضل هربان اكده ما هيسكتش ايهم واعر ايهم جوي وخلاص حطك في دماغه..
ليهتف مديح.. يبقي يا روح ما بعدك روح ولو هياخد روحي اخد روحه جبليها..
ليهتف صديقه.. ماتجعد بقه يا حزين بلا روحك بلا روحه مابتهمدش عاد.
ليصرخ مديح.. اني هتجتل وواعي اني هتجتل مهما هربت يبقي اخد روحه هو مايعيش بعدي يوم وهخلص عليه والمره دي هتوكد انه غار في داهيه..
ليهتف صديقه.. اعجل يابن الناس عدت مره ماهتعديش تاني..
ليصرخ.. يمين بالله لاخد روحه مش اني اللي اموت فطيس اكده وهتشوف يا ود عمي..
في المساء دخلت فريده علي داليدا ودنيا وهتفت.. ايه هتفضلو جاعدين اكده يلا همو عاملالكو مفاجأه لتقطب داليدا وتهتف مفاجاه ايه..
لتقول فريده.. هاتي بس بتك اديها لامي وهمو تحت في المجعد النيلي جايبالكو حاجات حلوه جوي..
لتاخذهم وينزلو وكان يجلس كل من فايز وايهم وادهم بالخارج.
ليهتف فايز.. راحه فين يا جلبي وواخده الحلوين..
ليخبطه ايهم.. ماتتلم في حالك مالك بغيرك.. لتخجل داليدا .
لتهتف..فريدة. مالكوش صالح هاخد مرت اخوي وخيتها اعرفهم عوايدنا وتجاليدنا..
ليهتف ايهم.. هتاخديهم فين اتخبلتي تخرجيهم اكده من غير ماتجولي ماتشوف مرتك يا حزين..
ليهب فايز.. راحه فين بهدومك دي ايه المسخره دي عاد همي ادخلي وذهب يشدها لتغضب وتقترب داليدا.. خلاص يا فريده مش عايزين حاجه منهم..
ليشعر ايهم بالحزن.. ليهتف بانفعال .. لو عايزين تروحي اجي اوديكو بنفسي ما ههملكوش.. ووقف مسرعا واقترب من داليدا ومسك يدها وقال.. ماتجوليش اكده اللي تطلبيه هجيبه لحدك. لترتبك وتحمر بشده.
ليهتف فايز.. اكده يا نحنوح وما اروحش ليه مش مرتي اللي هتوديهم مالك انت..
ليخبطه ايهم فيه ايه يا طور انت.. ماهي مرتي وخيتي هتودي مرتي ليه ليك عندها ايه ماتترزي اني هوديهم مطرح ما يشاورو..
ليهتف فايز لا والله من ميته دا فريده لو ماتت مابتوديهاش وتجولي خود مرتك وغور لا اني اللي هوديهم..
ليغضب ايهم ويهم ان يتكلم
ليهب ادهم.. انتو هتتخانجو. علي ايه عاد.. خلاص اهمدو انا هروح ليذهب الي دنيا.. دا حتي الجمر نور وبيشع نور..لتخجل دنيا..
لينظر اليه ايهم وفايز بغضب.. ليمسك ايهم يد داليدا ويشدها لحضنه خلاص مرتي ماهتروحش مع حد وخيتي ما هتتنيلش تتزفت تخرج وتعصاني وابقي اتفلج يا فايز وعض في الارض اما اشوف هتاخدهم ازاي وانت يا مسخوط انت بطل نحنحه عاد..
لتضع فريده يدها في وسطها..ربنا يشفيكو عاد.. بتتخانجو وكل واحد جافش علي ايه.. همل يدها انت جافش اكده ليه في البت البت وشها احمر كيف الطمطمايه ماتتلمو عاد ايه ده..
لينفعل ايهم انت بتجولي ايه يا بت انت مين اللي يتلمو.. ليقترب منها ليقف له فايز ويهتف.. ماتنهد بقه.
لينفعل ايهم ماتشوفها بتجول ايه... ميفو السلطان
لتهمس داليدا وتشد يده.. خلاص بقه والنبي مش عايزين حاجه كفايه والنبي..
ليتنهد ويحس بيدها ويشدها بعيدا ويهمس.. انت مالكيش صالح باللي بينجال انت اللي تعوزيه اجيبه لحدك وبس اني بكلم اختي.. صلوا على الحبيب 🌿
لتهمس.. طب هيا ماعملتش حاجه ماتزعلهاش دا عايزه تفرحنا والله..
ليبتسم بحب.. واني غفلجتها صوح اجول ايه خلاص عشان خاطرك ما هنطجش اهوه.. اللي تامري بيه عاد..لتحمر خجلا ليهمس.. الجمر بيحمر ليه اكده خجلان مني عاد..
لتهمس عيب كده لو سمحت الناس واقفه..
ليهتف.. ينحرجو كلهم..اني هاخدك علي جلبي واوديكي مطرح ماتريدي مالكيش صالح بالطور ده.
لتهمس خلاص مش عايزه خلاص بلاش مشاكل.
ليتنهد ويهتف.. داني انط في المشاكل عشان الجمر. اجول ايه الصبر.. استغفرالله العظيم 🌿
كان فايز يقف يغلي ليهتف هو ايه ده اصله واخد البت ونازل سحسحه ويجي ينطح في مرتي وفينا.. هو كان اشترانا عاد..ماتشوف اخوك يا زفت انت نازل سحسحه وعندينا وابور جاز يهب في جتتنا الاهي يولع.
ليهتف ادهم... ماتسيبه يا واد شكله مسخره خلينا نتفرج عالطور لما بيجلب سيبه جايز لسانه يتفك ويجلب نحانيح ليشدها ايهم ويعود.. بترط تجول ايه انت راخر..
ليهتف فايز.. مابجولش اديني اتكتمت..
لتهتف فريده.. انتو جلبتوها غم ليه اكده هو فيه ايه.. مين جال اني هخرج يا سي ايهم وانت يا راجلي كت ميته خرجت من غير اذنك عاد هاه.. ليرتبك لتدفع يده طب يا فايز ليك كلام بعدين.. اطمنو هنجعد عالنيل وهنسهرو ومالمحش طرف حد فيكو اجعدو كلو حالكو واحنا هنسهر وننبسط.. يلا غفلجوها علي روحكو.. ايه ده ما بيصدجو يزعو فينا يلا يا خيتي منك ليها..
ليقترب فايز استني طيب اجولك حاجه..
لتهتف بغضب والا كلمه عشان تبقي تجرص علي يدي جوي يا بتاع المسخره ودفعت يده وتركتهم..
ليستدير فايز لايهم واخذ احد المخدات ودفعها في وجهه منك لله بتسخني عالبت هيا كت نطجت والا عمرها خرجت لحالها يا حزين.. صلوا على الحبيب 🌿
ليهتف ايهَم.. وانا يعني كت خابر انها مش خارجه اني جلجت لتاخدهم ويحصل حاجه..
ليهتف فايز.. يحصل حاجه هيحصل ايه ياحزين منك لله البت هتغفلجها عليا اعمل فيك ايه دلوك واني مطينها العصر منك لله.. طور مصاحب بهيمه بتنجر..
ليضحك ادهم.. مالكو اكده مالك ياض ماتنشف اكده اختي سحرالك.. صلوا على الحبيب 🌿
ليهتف فايز.. اه ماهي ناجصه مسخره امال كت بتفط زي العيال تجري عاد عالجمر المنور يا َمفضوح ماصدجت تسحسح..
ليهتف ادهم.. نفسي اسحسح يا واد زيك لما بلاجيك راشج بالبت في اي مزنج بولع اشمعني انت يا حزين مستكتر عليا اتهني ساعه بعد ما كلت جتتي سنين..
ليهتف فايز.. من شر حاسد انا خابر اني جاعد في وسط حوش عينهم رشجت فيا والبت هتطلع روحي علي ما اصالحها..
ليضحك ايهم.. عيل خفيف..
ليرفع فايز حاجبيه.. ويضحك.. شوف مين اللي بيتكلم.. انبي ايه يا مفضوح.. دانت عينك راشجه في البت خرمت جتتها.. لا وال ايه اوديكو بنفسي من ميته يا نحنوح دا فريده لما ينجطم رجبتها وتدلدل اكده ما هتوديهاش في حته.. عيل مفجوس ومفضوح جوي.. ال اللي تعوزيه اجيبه لحدك.وعينك بتاكلها لما البت انهرت حمار.. يا واد ما تتصايعش علي فايز اني فاجس امك . اجعد اجعد اهي اتغفلجت علينا كلياتنا واختك لما بتجلب بتبقي بومه زيك منك لله..ليهتف فايز طب ايه هيا جايبالهم ايه عايزين نتفرح..
ليهتف ايهم بضحك.. اتسخمط اجعد هتتفرج علي ايه يا حزين انت.. شويه واجوم واشوفهم بيعملو ايه..
ليهتف فايز... ودا ليه ان شاء الله ماجومش انا ليه..
ليهتف ايهم.. عشان مرتك خيتي ومعاهم مرتي واختها اني الوحيد اللي مسموحلي اروح. حد تاني اجطم رجبته ماحدش يلمح مرتي بتعمل ايه انبط واجعد.
ليجلس فايز مغتاظا ليهتف. طب لو لجيتهم بيعملو حاجه حلوه ناديلنا البت فريده عارفها لما بتتجنن بتعمل حاجات تاخد الجلب وهيا تاخد العجل..
لينظر اليه ادهم.. منك لله.. هحب علي روحي اكده اتلم عاد جارك طور بينطح ما بيحسش ولو انه ظرف البت نحنوحتين حمراها وشها.. وجارك كباس متعبي دخان ونازل طحن جواته لما هنفجر واخد البت واطولها.. اطولها يا رب..
ليجلس ايهم ويفكر فيما يقولون.. هو الحب حلو اكده واد هيموت ويسحسح والتاني هاري البت سحسحه وانت جاعد كيف الطور وكل اللي جدرك اجبلك الحاجه لحد عندك.. والصبح تجولها اطوعك.. يا طور يا واكل ناسك.. متربي بهيم.. البت جمر واجفه ولو جربت بتدوب في ايدك وانت جاموسه ما بتنطجش كلمتين حلوين.. اجول ايه الواد بتاع الجوابات كان واكل عجلها اني كت ازاي اكده.. طب اعملها ايه طيب.. اني ماليش في اكده عايز اجول كلام هو جواتي بس مش عارف اطلعه. ماتجول يا حزين البت هتطفش منك لله البت بتدوب من كلمه اساسا. هتهملها تطفش عشان انت طور.. لاه كفايه اكده داني رايد اجول للصبح بس تبجي ليا و في حضني واغمض عينيه لتتوالي المشاهد ليراها وهو يحتضنها ويهمس لها باشياء لتخجل وتحتضنه..كانت مشاهده كلها حب لداليدا وهيا تهيم به.. ليبتسم بحالميه..
ليخبط ادهم فايز.. بص يا واد الطور بيسح علي روحه..
ليبتسم فايز بسخريه طب ويمين الله لافضحه واخرج تليفونه والتقط له صوره وهو مغيب هائم ومبتسم ويضع يده علي قلبه.. ليصرخ فايز واد يا ادهم ليفيق ايهم.. ليكمل فايز قوم يا واد ادي التصويره لمرته عشان تعرف ان الواد واجع..
لينصعق ايهم ليهتف.. والله لاطين عيشتك بتصورني يا محروج..
ليجري فايز وهو يضحك.. يلا يا واجع.. مش واجع يا ادهم وادهم يضحك بشده..
وايهم يجري وراءه لياخذ التليفون.. والله لاطين عيشتك.
ليهتف فايز خلاص خلاص بعت التصويره لفريده وخيتك ما شاء الله فضيحه..
ليقترب منه ايهم ويرزغه بوكس ليهتف.. اعمل فيك ايه منك لله هتوري البت التصويره اختي وعارفها ليعود فايز وهو يدعي عليه لما اصابه منه .هتشوف التصويره هتفضح اكده. ايتنهد فضيحه ايه يا طور هيا المشاعر فضيحه جايز تحس بيك داني جواتي نار لو حست بيه ماهتهملش حضنك. حسي بيا يا داليدا اني هنجن.ليهمس انطج وجول الست كيف مابوك جال رايده حنيه ليتنهد ويجلس حانيا يفكر كيف يخرج حنيته لها . ليجلس الشباب كل يفكر في انثاه بلا حيله..
لتدخل فريده بالفتيات الي المقعد ليجدو ما خلب لبهم وتركهم مسحورين مما يجري امامهم لتصدح تليفون فريده برساله لتفتحها لتبتسم وتصدح ضحكتها بشده..
لتهتف دنيا فيه ايه..
لتهتف فريده دا فيه وفيه وفيه.. لتقترب داليدا وتهتف.. فيه ايه.
لتهتف فيه حاجه تاخد العجل والجلب بصي اكده..
لتنظر داليدا وتنساب مشاعرها وتدمع و... .. ...بقلمي ميفو السلطان ❤️
•تابع الفصل التالي "رواية عشقني في ماضيه" اضغط على اسم الرواية