Ads by Google X

رواية انتي قلبي الفصل الثالث و العشرون 23 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

    

رواية انتي قلبي الفصل الثالث و العشرون 23 -  بقلم ولاء فتحي 


(23)
بعد يومين 
في بكين 
محمد في الفندق 
شاهندا: الله احمد اذيك انت هنا بتعمل ايه 
يعني معرفش اشوفك في مصر اشوفك في اخر العالم 
محمد: مش معقول انا شايف صح شاهندا انتي هنا بتعملي ايه 
شاهندا : انا مع جوزي يا سيدي الي انت تعرفه كويس  وبما اننا في شهر العسل فنازلين في الفندق كام يوم علي ما يرتب لنا بيت الزوجيه 
انت بقي هنا بتعمل ايه 
محمد :انا هنا في شغل .  اتجوزتي مين  اكيد مش الواد جاسر
شاهندا : بضحك مبقاش واد يا محمد دا دبلوماسي اد الدنيا
هههه المهم انت ايه اخبارك واخبار ليلي وبتغمز له شوفت صوركم البنت بقت ايه زي القمر يا بختك بيها 
محمد : معقول 
بجد ليكم وحشة ياااهو
ليلي ورد  بحزن يا بخت الي هيتجوزها المهم انا عندي معاد حالا والعربية منتظراني 
هسيبك يا شاهندا وسلامي ل جاسر وعلي موعد
شاهندا : هنتكلم تاني يا محمد واعمل حسابك هنتعشي سوا انهارده المطعم بيعمل سي فود محصلش  
محمد: ان شاء الله 
__________________******
ليلي انتظمت في الكليه  والشغل معندهاش وقت خالص بس حاسة بفراغ كبير في حياتها 
محمد ادالهم تعليمات في الصيدلية انها تستعمل مكتبه  بقت ترتاح فيه وتذاكر فيه وسط الشغل 
ودا افضل ليها كتير 
في الصيدلية 
عامل الصيدلية  بيخبط عليها :دكتورة ليلي في ورد بره علشانك
ليلي : ورد وعلشاني 
بتخرج ليلي تستلم الورد 
بوكيه شيك اوي ورقيق جدا 
وعيون كل زملائها عليها
كارت عليه بدون توقيع
مكتوب عليه حمدا لله علي سلامتك يا ليلي الي ان نلتقي تحياتي القلبيه 
دكتورة حسنه : ليلي منين الورد دا
ليلي : مش عارفه يا دكتورة الكارت بدون اسم 
تمام بعد اذنك  يتحط بره الصيدليه او تاخديه في المكتب جوا وانتو يا دكاتره اول مرة تشوفو ورد علي شغلكم
الدكاترة لاء بس دا يجنن بصراحة حرام يتحط بره 
ليلي : مش عارفه يا دكتورة مفروض اعمل ايه 
دكتورة حسنه : بصي يا ليلي انتي زي بنتي ومامتك عشرة عمر 
الي بعت الورد دا لو انسان واضح كان بعته البيت او كتب عليه اسمه
انما كونه يبعته هنا فدا  اكيد بيشوف رد فعلك لاننا في مكان مفتوح وعاوز يشوف  رد فعلك ولوهتقبله هيزودها
ليلي : بيراقبني ؟ معقول 
طيب انا صعبان عليا الورد بس انا محتارة اد ايه بوكيه حلو اوي وجميل وشيك 
دكتورة حسنه لاول مرة تطبطب علي ليلي وتكلمها بصوت كله حنان 
ليلي حبيبتي خدي البوكيه بنفسك وطلعيه بره 
كدا توصلي رساله للي باعته يلزم حدوده 
ليلي : انا بس عاوزة اعرف مين  ووفعلا سمعت كلام دكتورة حسنه 
وطلعته بره وهي بتفكر 
مش معقول يكون زياد  لانه مسافر ومعتقدش يعمل كدا . فينك يا محمد كنت قولت  وبتقاطع نفسها كان ايه هيروح محل الورد يدور مين باعته
اعقلي بقي محمد اكيد مش طايق يبص في وشك
دا حتي محاولش يبعت يسال عني
ودخلت وهي سرحانه 
دكتورة حسنه : ليلي شكلك تعبانه انهارده كلمي السواق يجي ياخدك ترجعي البيت
ليلي : بجديه وقوة ابدا يا دكتورة  انا كويسه وورايا شغل هكمله 
وشكرا لمساعدتك ليا بجد شكرا جدا 
دكتورة حسنة ابتسمت لانها فعلا حاسة ليلي زي بنتها وخايفة عليها وعارفه انها معندهاش اي خبره 
وشافت ان ليلي بدات تتغيير عن اول يوم شغل 
طب اتفضلي يا دكتورة لان الاسبوع دا اخر اسبوع شغل وهتعملي معسكر مذاكرة 
ليلي : لاء يا دكتورة انا هعرف اضبط بين شغلي والامتحانات  انا لازم اعرف كل حاجة عن شغل الصيدلية علشان 
وبتتنهد  وتفتكر محمد  وهو بيقولها 
هسيب كل حاجة تخصك وشغلك وفلوسك ليكي وللي هتتجوزيه 
 انا كبرت خلاص ومحدش هيكون مسؤل معايا عن املاكي 
___________________****
دكتورة حسنه بتكلم امل وتحكي لها عن الي حصل
امل : دكتورة حسن اشكرك علي وقوفك جنب ليلي
انا دلوقتي عرفت ليه محمد اصر ان ليلي تكون في الفرع دا بالذات
دكتورة حسنه : متنسيش يا دكتورة امل اننا عشرة عمر 
ودكتور محمد موصيني جدا علي ليلي 
بس هي واضح ان نفسيتها مش مضبوطه بتسرح كتيير  
واضح ان في حاجة شاغله تفكيرها 
امل : هي مرت بظروف صحية مش كويسه الفترة الي فاتت بس يمكن  اثرت علي مذاكرتها  مش اكتر 
وقفلت معاها وهي بتفكر 
كبرتي يا ليلي 
وانا مش واخده بالي 
وبقي بيجيلك ورد وشبكة وعرسان ومشاعرك بتتلخبط 
_________________***
المجهول : رمت الورد بره الصيدليه يا باشا 
سامر : ايه بتقول ايه معقول 
المجهول :  تؤمر بحاجة يا باشا 
سامر  خلي عينك عليها 
المجهول : علي فكرة يا باشا الحراسة حواليها قلت بقت السواقة لعربيتها ومعاها بنت تانية بس 
سامر : سواقه وبنت  دا كويس جدا 
********.
رياض بيتصل ب محمد : محمد اذيك اخبارك ايه 
محمد : الو ايوة   رياض انا الحمد لله اخبارك انت اكيد في حاجة مهمة خلتك تكلمني  
رياض : فعلا بص انا بكلمك ك صديق 
جالنا تعليمات من الحاج حسين نقلل الحراسة 
محمد: وليلي يا رياض 
رياض : انا سايب معاها بنت من افضل البنات عندنا والسواقة بتاعة العربية مدربة علي اعلي مستوي برضه
انت مدي اوامر ميكونش في رجالة في العربية معاها ولا الفيلا 
محمد : اكيد الحاج فاكر ان كدا مبقاش في خطر عليها 
محمد بيفكر . رياض خلي الموضوع دا بيني وبينك 
عاوز عربية تكون متابعاها من بعيد ل بعيد وبدون علم اي حد حتي احمد 
رياض: تمام يا باشا  وعاوز بس اقولك ان سيستم الصيدلية مفروض له صيانه وتغيير الهارد ودا سري محدش يعرف عنه حاجة غيرك انت واحمد  نعملها ازاي 
محمد : انا هرتبهالكم متقلقش وبرضه سري للغاية 
رياض : محمد ممكن اسالك سؤال 
محمد : رياض انت زيك زي احمد اسال 
رياض انت مهتم ب حمايتها كدا بالرغم الي هي عملته واتخطبت ل غيرك 
محمد : بص يا رياض الموضوع معقد بس الاهم 
دي امانه والدها وصاني انا شخصيا عليها  وتحت اي ظرف مقدرش اتخلي عنها ابدا 
حتي لو  ومحبش حتي مجرد فكرة انها ممكن تكمل حياتها بعيد عنه
حش بقلبه بيوجعه 
معلش يا رياض انا عندي شغل 
رياض : تمام ربنا معاك وترجع بالسلامه 
_______________***
احمد : ريم انا هعدي عليكي بقي نخرج 
خطوبة ايه دي الي كلها مشاكل محمد وعياط ليلي وجري في المستشفيات 
انا عاوز اخرج معاكي 
ريم : بتضحك خلاص الفرح قرب وهنخرج مع بعض علطول 
احمد : ومن هنا للفرح لازم نكد انا يا ستي مش واخد علي النكد
انا واحد بحب الضحك والخروج والفرفشه 
ريم هتقولي ومبتعرفش تزعل البنات وصورك معاهم تشهد
احمد  : يعني اكسر بخاطرهم يرضيكي كدا ههههه
وبعدين  انتي عارفه وشايفه كل حاجة مخبتش عليكي حاجة 
ريم : بغيرة وغضب 
طيب اسكت بقي بدل ما احلف ما تشوفني الا يوم الفرح
احمد : وعلي ايه متنكريش برضه اني سيبتهم كلهم وكنت هموت عليكي انتي انتي كل حياتي انتي قلبي 
ريم : ايوة اضبط نفسك كدا و  ركزت في كلامه حست بخجل وو
احمد : ايه ما كنتي بتخربشي من شوية   جرا ايه 
حس انها مش عارفه تتكلم 
طيب مش مشكلة نشوف الموضوع دا بعدين اجهزي ساعه وهعدي عليكي ومتحطيش ميك اب انتي اصلا قمر من غير حاجة مش ناقصة بقي كل يوم هضربلي اتنين تلاته علشانك
وضحك وقفل بدون ما يستني رد
ريم قفلت وهي بتبتسم وسعيده جدااا
 *******(
محمد بيتعشي مع شاهنده وجاسر وبيفتكرو ايام طفولتهم
كانو جيران في المصيف وكانت احلي ايام
محمد : انا مش مصدق انكم تتجوزو  
جاسر : اصلها صعبت عليا قولت اكسب فيها ثواب
شاهنده : بضحك انا برضه ولا انت الي مكنتش بتنام ليل 
يا ابني دا انا من كتر مكالماتك كنت بقفل تليفوني
محمد: برضه مفيش فايده لسه ناقر ونقير انتو صحيح اتجوزتو ازاي مع كل مشاكلكم مع بعض طول عمركم خناق 
جاسر : وانت يا محمد متجوزتش ليلي 
محمد: ليلي  اشمعني ليلي 
شاهنده بصراحة كلنا كنا عارفين انك بتموت فيها 
جاسر : يا ابني دا يادك معلمة علينا علشان فاكرنا نلعب معاها 
ولا فاكر الواد اكرم لما لمس شعرها كسرت له دراعه 
محمد بان الغضب علي عيونه افتكر الي عمله اكرم في ليلي 
بغضب قال اكرم كان يستاهل اكسر ر قبته وياريتني كسرتها
شاهنده بضحك : للدرجة دي دا الموضوع كبير هتحكي ولا صامت  جاسر : ارجميه شوية وبطلي بقي دور الدكتورة النفسية والاستشارات الاسرية الي انتي خواتنا بيها 
شاهنده : اخرج انت منها  وخليك انت في الاعلام بتاعك دا 
محمد : حكي لهم كل حاجة  لانه فعلا مخنوق جدا ,ومحتاج يفضفض والا هيتخنق 
شاهنده : بص يا محمد  انت غلطان جدا جدا 
مكنش مفروض تسيب ليلي لظنونها في تالين بدون ما توضح ليها 
وكمان اسلوب تهديدك ليها غلط
هي غلطانه بس هي رد فعل ليك
جاسر : ايوة هتقلب عليك التربيزه وحقوق المراه وبتاع
محمد : جاسر خدلك بقي انت جنب خلينا نستفيد من علم الاستاذة 
بص يا شاهنده 
 انا عارف اني غلطان  بس صدقيني مكنتش اقصد ومكنتش عارف انها كبرت اوي كدا 
شاهنده : بص يا محمد احنا مش هنتكلم دلوقتي وفي تفاصيل كتير محتاجة اعرفها منك واعتبرها جلسات مجانية يا سيدي جر رجل هههههههه
هنا محمد لاقي الي بتسلم عليه 
ناني :  محمد مش معقول 
محمد وقف  ولف : ناني  اذيك انتي هنا ليه 
وبص لها  اعرفك شاهندا وجاسر اصدقائي
ناني: اهلا تشرفنا اسيبك مع اصحابك انا هنا مع بابي  اصر ياخدني معاه 
بس انا محتاجة اتكلم معاك ممكن بكرة 
محمد: بتوتر بكرة انا مشغول طول اليوم 
ناني : اكيد هتيجي الفندق بليل ياريت نتعشي سوا كدا كدا بابي بكره مسافر وراجع تاني يوم 
محمد : بس 
قاطعته نايني : يرضيك اكون لوحدي وانا في بلد غريبة 
محمد: خلاص تمام بكرة  
ناني : شكرا يا محمد  وبصت لهم فرصه سعيده يا جماعه 
جاسر بعد ما مشيت : بس ايه الجمال دا يا محمد
شاهنده بصت له :  الي هو ازاي يعني
محمد: هههههههه دي ناني الخربوطلي 
سامر : غنية عن التعريف بس واضح انها بتعزك اوي
محمد:  ولا في كلام بينا اصلا وبعدين دي بنت تافهه 
شاهنده : التافهة دي بتحبك ولا ايه 
محمد: معتقدش وعموما انا اصلا مليش في الكلام دا ومعنديش وقت 
شاهنده : خلي بالك يا محمد  لازم تتعامل بهدوء معاها  انا يومين وهقعد معاك نحكي بجد علشان لازم اساعدك 
محمد : اديتو الموضوع اكبر من اهميته 
وشكرا يا شاهنده شبعت مساعدات .
 وبص في ساعته انا هسيبكم بقي تكملو مع بعض وهنتقابل تاني 
واروح انام لخبطة الساعه البيولوجية دي عاملة لي قلق 
جاسر : انا واثق في شاهنده يا محمد 
صدقني هي هتقدر تفيدك
نشوفك تاني اكيد 
......................*
طلع محمد اوضته وفتح لاب 
وحشته ليلي اوي 
مش عارف يكلمها 
بيطمن عليها من احمد 
غضبان منها اوي 
بس مش قادر ميشوفهاش 
بدا يبص علي ليلي  حب يعرف ايه بيدور في الصيدلية وبتشتغل ازاي
فتح كاميرات الصديلية 
وانصدم لما شاف الورد  الي جالها 
وبدا يراجع الكاميرات لاحظ تواجد شخص معين من وقت ظهور ليلي قريب من الصيدلية 
بعت ل رياض 
الشخص دا عاوز عنه معلومات 
وبعت له فديوهات الشخص
وانه خايف يكون بيراقب ليلي 
رياض رد عليه تمام اول ما اوصل ل معلومه 
هبلغك 
******************@
تاني يوم محمد 
بيفتح كاميرات الصيدلية اتصدم من الي شافه اتصل ب احمد فورا



google-playkhamsatmostaqltradent