رواية تيمو الفصل الثالث و العشرون 23 - بقلم ولاء فتحي
(23)
تذكير
دخل ملثم لغرفة مايا وهي نائمة وضربو الممرضه وورشو علي وجه مايا مخدر وجثي بجوارها ل يحملها ولكن تميم دخل وضربه من الخلف ولكن اتي من خلفه من ضربه ليقع وهو ينادي باسمها وهو مايا ويحاول الوقوف متمسكا بها ليجذبها من الملثم
ولكن قواه بدات تخر وهو ينزف وينادي بكل قوته عليها
مايا حبيبتي مش هسيبك
مايا مايا
لتسمعه من تجلس بجواره تطمئن علي حرارته التي كانت مرتفعه وتذهب فورا للطبيب
وهي تتنهد وقلبها يكاد يتحرك من مكانه من السعادة ولكن القلق غالب عليها
فالمرة الاولي عندما كان محموما اثر طلق الناري كان يبحث عن اخري تدعي شين
ولكن اليوم يعترف بحبها من بين قترات العرق التي تغطي وجهه
فاه من الحمي التي تكشف خبايانا دون ان نشعر
يراها شريف وهي تهرول ووجهها يبدو عليه القلق وتبحث عن طبيب
شريف : مايا في ايه
مايا : تيمو حرارته عاليه جدا
شريف : ايه والممرضه فين
مايا : انا دخلت اطمن عليه لقيته لوحده
دخل له شريف زهز يتصل ب باسل الذي حضر فورا فهو اخوهم الاكبر
باسل : متقلقوش هو واخد مخفض في المحلول بس الحرارة هتنزل تدريجي
شريف : وفين التمريض
باسل : حالا هتيجي هو احنا بس بين شيفتين
شريف : تميم ميتسبش لوحده يا باسل انت مش مقدر خطورة وضعه
تقف مايا التي تعرف انه تميم لاول مره
باسل : متخفش يا شريف انا بايت في المستشفي علشانه روح انت المكتب وطمن خالتو سعاد
شريف : مش همشي الا لما اطمن عليه
نظر باسل ل مايا وهو يتحدث مع شريف : بس الحرارة كشفت الي في قلبه واضح اننا قريب اوي هنفرح جميعا
نظر شريف له ونظر لمايا التي خرجت مسرعه من الغرفه تاركه لهم مساحتهم في الحديث
شريف : يخربيتك ايه الي عملته دا بدل عك تميم هينفخك . وبعدين مش لما هي توافق
باسل : مش ملاحظ خوفها وبعدين هو تميم يترفض ازاي يعني
شريف : مهي متعرفش هو مين يا ذكي
باسل ايه الالغاز دي
شريف : مش وقته خليك هنا هروح اشوفها . ومتجبش سيره عن اي حاجة ل ميسون لما تميم يفوق نعرف هنقول ايه .
ومتنساش سيد وتركه وخرج
باسل : لنفسه ايه الناس دي الحمد لله اني مشتغلتش معاهم وماسك المستشفي لوحدي
لياتي له صوت بجواره انت بتكلم نفسك يا ابني اتجننت البت ميسون كلت عقلك
باسل : تميم صباح الفل حمد لله علي سلامتك يا نجم
......................
علاء : يعني ايه مباتتش في البيت ولا مع ملك ولا راحت الشركة وتليفونها مغلق .
والحراسه بتاعتها راحو فين
: يا باشا انا اسف انسه مايا واضح انها اتعرضت لهجوم الحراسة اتصفت ومش عارف ايه الوضع وعربيتها بره الكمبوند متبهدله
عاء: بنتي فين يا منصور . مش انت المسؤل عن الامن عندي ازاي بنتي تختفي كدا
منصور: انا مش ساكت وقالب الدنيا
علاء: هو انا هستناك انا نازل انهارده مصر دي مايا بنتي الوحيده
........................................
ملك: طيب يا مايا اونكل سال عليكي وانا قولت له مشفتكيش
مايا : يا خبر زمانه قالب الدنيا
ملك : هتقولي له ايه
مايا : انا نفسي مش فاهمة في ايه ولا عارفه في ايه
ملك: ومين الي يعرف
مايا : لما اعرف هقولك يا ملك سلام الحقه قبل ما يقلب البلد
.......................................
مايا : استاذ شريف
شريف : انا بعتذر عن كلام باسل
مايا : لا خالص مفيش حاجة
شريف : انتي بتعملي ايه
مايا : همشي ورايا شغل
شريف : للاسف مش هينفع تمشي
مايا باستغراب ايه
شريف : انتي حياتك في خطر ومش هنقدر نسيبك
مايا : انا عاوزة افهم ايه الموضوع
شريف : هتفهمي كل حاجة بس في وقتها من فضلك ارجعي اوضك وفي حراسه هتكون معاكي
مايا ك حضرتك بتعمل معايا كدا ليه
شريف : انسه مايا انتي تعتبري اخت ملك ومقدرش اسيبك
مايا بعدم اقتناع : اذا كان ملك نفسها متعرفش الي انت بتعمله
شريف : تميم يقولك لما يفوق
مايا ك هو ماله صحيح
شريف : نزلة برد بس واضح انها قويه جدا لان تميم متعرضش لتعب كدا قبل كدا خالص
مايا: والي كان معايا فين
شريف : سيد اتصاب بطلق ناري وهو بياخد علاجه حاليا
مايا ك ممكن اطمن عليه
شريف : مفيش داعي تتعبي نفسك هو نايم حاليا
مايا: شكرا ليك جدا علي تعبك
شريف : انا معملتش اي حاجة استحق الشكر عليها
............................
دخلت مايا الغرفه وهي تتحدث مع والدها
علاء: انتي فين وجرالك ايه وتليفونك مغلق
مايا : انا بخير اهو افتح فديو علشان تطمن يعني
علاء : ايه حصل
مايا : الي اقدر اقوله ليك اني كويسه جدا يا بابا متقلقش
علاء : انتي فين ابعتلك منصور
مايا : مش محتجاه صدقني انا في مستشفي حاليا
علاء : ليه مالك ايه حصل
مايا : مش انا الي تعبانه انا كويسه انا مع ناس يا بابا هطمن عليهم واروح مكتبي
علاء : مايا فهميني ايه بيحص
مايا : اول ما اخرج هفهمك حاضر انا نفسي مش فاهمه ولا عارفه غير ان في حد كان بيطاردني وحد انفذني واتصاب واعتقد انه تبع شركة شومان لان معاه شريف خطيب ملك
علاء: وتيمو
مايا : اتنهدت وتيمو
علاء : يكون الواد عامل افلام وكل شويه ينقذك علشان تقعي فيه بيستغلك
مايا : يا بابا ليه هو الي اتفق مع رائف يجري ورايا ويخطفني . بابا انت ليه معترض عليه صدقني انا بحبه
علاء: ايه طيب ناج الموضوع دا لما انزل انا راجع انهارده مقدرش اسيبك لوحدك
مايا : متقلقش عليا بس ياريت تستوعب اني قررت اقبل عرض تيمو
علاء: انا هساندك في جميع الاحوال بس الاول اطمن عليكي
مايا : انا بخير يا حبيبي المهم انت اخبار المزه ايه
علاء: اتلمي يا مايا مزة ايه وكلام فاضي ايه انا بتاع كدا
مايا : يا حبيبي انت شباب دا لولا انك بابا مكنتش سيبتك
علاء: مهو اخرتها عاوزة تتجوزي طباخ في مطعم
مايا : يا بابا الموضوع دا هنتناقش فيه بهدوء .انا يا بابا بحس معاه بالامان ودا شعور مهم اوي ان تلاقي حد من غير ما يعرفك بيضحي علشانك
علاء: من غير ايه مهو عارف انتي بنت مين يا مايا هتضحكي علي نفسك
مايا: انت عودتني يا حبيبي اني اكون مسؤله عن اختياراتي لو سمحت دا اهم اختيار ومش هكرر غلطة رائف وكفايه ان كل دا بسببه
علاء: انا جاي بليل هطلبك لما اوصل
.................................
شريف : حبيبي الف سلامه عليك
تميم : الله يسلمك سيد عامل ايه
شريف : متقلقش بقي افضل
تميم : ومايا عاملة ايه
شريف : كانت هنا وكانت هتموت من القلق عليك
تميم : هنا فين
شريف جنبك بتطمن عليك اطمن معتقدش سمعت حاجة
تميم بعدم فهم حاجة ايه
شريف : انت طول الوقت بتنادي عليها يا روميو
تميم : اطلع بره يالا مش عاوز اشوفك
شريف : واضح انك بتحبها
تميم : عاوز الحق انا نفسي مكنتش اعرف اني بحبها يا شريف
شريف : وتقلان ليه
تميم : عاوز اتاكد منها الاول
شريف : عنيها بتقول انها بتموت فيك
تميم :وانت كنت بصيت في عنيها ان شاء الله فين
شريف : لاء دا انا قصدي انها خايفه عليك
تميم : طيب يلا اوعي هقوم اطمن علي سيد
شريف : سيد برضه ثم ان سيد نايم يا خفيف مايا صاحية تنفع
دخلت الممرضه صباح الخير ممكن اقيس احرارة والضغط لاء بقينا افضل بس ياريت راحة تامة لغاية ما نتايج تحليل تظهر
شريف : يعني متقومش من مكانك يا تيمو وان كان علي سيد هجيبهولك بنفسي لحد عندك وتركه وخرج
.........................
جلست لتفكر في رفض والدها غير المعلن ولكنها لن تستسلم ستستخدم ك طرق وسبل الاقناع لن تتخلي عن قلبها ف لاو مرة تتحرك مشاعرها لاول مرة تشعر بالامان والاحتواء لاول مرة تشعر ان ربنا ارسله لها ليحميها وتتذكر كم هو انسان محترم ومتدين لم يرفع عينيه في وجهها لم ينظر لها تشعر معه انها في امان حتي من نفسه فهل مثل هذا الانسان تتركه وتتذكر وقاحة وقباحة خطيبها السابق تشعر بالاشمئزاز وهي تتحدث والله فرق شاسع بينهم
وبعدين هو مستواه العلمي والثقافي زيي ايه مشكله بقي واهله شكلهم ناس كويسه مش قليلين خالص
لتسمع طرق الباب وترد
اتفضل
شريف : انا جاي اطمن عليكي قبل ما امشي عندي شغل كتير
مايا : اه اشكرك جدا علي السؤال
شريف ك علي فكره تميم فاق وبقي كويس لو عاوزة يعني تطمني عليه
مايا : اول مرة اعرف ان اسمه تميم
شريف : معاه هتعرفي حاجات كتير
مايا بعدم فهم زي ايه
شريف : لاء هو بقي يقدر يقولك عن اذنك انا لازم امشي انتي عارفه الشغل
مايا : تمام اشكرك علي اهتمامك
شريف : مش انا صدقيني هو وتركها في حيرتها وانصرف
.....................
يا خالي صدقني انا مش طايق ابص في وشها انا مش عاوزها خالص انا كمان هعيش هنا وهعيش حياتي هنا
رامي: يعني ايه انت هتستسلم
رائف : لاء خالص بس خلاص انا زهقت منها وفي غيرها
رامي : اه قولتلي بقي طيب وفلوس الرجاله علي مين
رائف : يا خالي انا مطلبتش مساعدتك ثم ان ابويا حرمني من كل حاجة الفلوس الي معايا يدوب تكفيني هنا
رامي : يبقي بقي انا هتصرف مع ابوك
رائف : يا خالي لو سمحت مش عاوز مشاكل انا عاوز الفترة دي كله يرجع لهدوءه وبعدين انا صدقني هتصرف
المجهول : وبعدين يا باشا
رامي: سيبك منه هنطلع مصلحة باي شكل
المجهول : الموضوع مش سهل مع دول دا انا خسرت رجاله وعربيات بالهبل معاهم وموصلناش ل حاجة وكمان ليهم ناس في المخابرات
رامي : علشان كدا الواد ركبه بتخبط في بعضها . بس عاوز اعرف مين دول ووقتها بقي
نشوف
.......................................
استاذ شريف موجود
السكرتيره : ايوة يا فندم في معاد سابق
: لاء ودخلت
السكرتيره : يا انسه يا انسه ممنوع الدخول
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية تيمو) اسم الرواية