Ads by Google X

رواية انتي قلبي الفصل الرابع و العشرون 24 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

    

رواية انتي قلبي الفصل الرابع و العشرون 24  -  بقلم ولاء فتحي 

(24)
تاني يوم محمد 
بيفتح كاميرات الصيدلية اتصدم من الي شافه اتصل ب احمد فورا
محمد: احمد  اذيك انت فين 
احمد : انا في الشركة عندي شغل  المهم اذيك انت اخبارك
محمد : احمد سامر رشيد في الصيلية عند ليلي 
احمد قام بسرعه بتقول مين
هو عاوز ايه دا كمان وكان بيتحرك بسرعه خارج من مكتبه شافته ريم اتخضت من سرعته 
ريم: احمد في ايه 
احمد : مش وقته تعالي معايا بسرعه 
ريم بصت لسارة 
سارة خلصي الايملات وانا هرجع اراجعها وانطلقت مع احمد 
ومنتظرتش رد ساره 
ريم :سارة : بالراحة ايه السرعه دي 
احمد : بصي سامر رشيد في الصيدلية عند ليلي
احنا هنبين الموضوع اننا معديين بالصدفة
سامر مش سالك وله طرق في التعامل متنفعش
ريم : يبقي هو الي بعت الورد
احمد : ورد ايه  
ريم : اصل ليلي جالها ورد وحكت لاحمد الي حصل 
احمد : ما يمكن الخطيب المنتظر ذياد
ريم : ماعتقدش ذياد سافر مع مامته باريس هتعمل عملية
وعلشان كدا ليلي اعلنت الخطوبة 
بس الحقيقه مفيش خطوبة 
او هو قال لها ناخد فرصه نتكلم وبما ان هو بيدور علي عروسه ليه لاء متكونش ليلي 
واتفق معاها انه هيحترم قرارها لو مرتحتش معاه
احمد: ايه . مين مقولتيش كدا ليه قبل كدا
ريم : ليلي لسه حكيالي انهارده في التليفون 
____________***
في الصيدلية 
سامر : مش معقول هو انتي هنا يا ليلي 
ليلي : مين حضرتك . معلش انت تعرفني 
سامر . فكرها بيه
ليلي : اهلا بيك تشرفنا 
سامر : ليلي انا كنت  طلبت معاد من مامتك علشان اطلب ايدك 
بس هي قالت لما تفضي
انا معجب جدا بيكي 
ليلي : اولا يا استاذ سامر ز انا اسمي دكتورة ليلي 
ثانيا اعتقد الكلام دا مش مكانه هنا 
سامر : طيب ممكن نتقابل ونتكلم 
ليلي : بانفعال انت اتجننت انا اقابلك ليه 
انا ليا اهل كلامك معاهم 
سامر : مامتك مشغوله
ليلي : ولي امري هو الحاج حسين 
واولاده محمد واحمد 
الكلام دا مع رجالة العيلة وعيب جدا حضرتك تيجيلي مكان شغلي وتكلمني بالشكل دا 
كان وصل احمد وريم و سامر ما اخدش باله واحمد سمع كلام ليلي 
وكان سعيد بيها 
سامر : انا اسف وبيلف يمشي 
احمد: سامر رشيد اذيك بتعمل ايه هنا 
ليلي اتوترت وبدات تفكر هي ناقصة تعقيد انا تعبت هلاقيها منين ولا منين دلوقتي احمد يلومني
سامر : انا . عموما انا كنت ماشي اذيك يا احمد وبدا يمشي
احمد : خرج وراه بره وبدا يكلمه بهدوء وبنبره تحذير وتهديد
احمد : سامر لو قربت تاني من ليلي مش هرحمك 
ليلي خط احمد وكمان مخطوبه 
سامر بيستفذه : هو انت واخوك 
انفعل احمد : ليلي خط احمر وانت ورجالتك يبعدو عنها 
وياريت الورد القذر بتاعك تحتفظ بيه لنفسك لان مصيره الزبالة 
سامر : ولو مبعدتش
احمد : يبقي مناقصة بورسعيد مش هتكون ليك غير ان في حبة اوراق وتعاملات كدا مع الايطاليين صورهم معانا 
سامر : بس دا مش مجالكم اصلا  وانا انا 
احمد :قاطعه احمد ببرود من غير كتر كلام احنا فاهمين بعض وحبايبنا كتير 
وانا عارف انك لو خسرتها هتعلن افلاسك
خليك كويس وابعد عن اختنا بالزوق بدل ما ه .... وانت عارف اننا مبنهزرش
بنفذ
سامر مشي وهو مش طايق نفسه
دخل احمد ولاقي ريم قريبة من الباب وقلقانه وليلي قاعده وشها اصفر 
احمد : بهدوء وحنيه وابتسامة بسيطه 
 ايه يا ليلي مش هتعزمينا علي حاجة دا احنا ضيوفك 
ليلي : اه طبعا انتو هنا ليه 
ريم : يا ستي عاوزة اشتري حاجات وهو زهق مني قولت اعدي تيجي معايا 
ليلي : تعالو المكتب 
دخلو المكتب 
ليلي : احمد انا ومرتبكة بتفرك في اديها
احمد : انتي اختي الجدعه الي ردها كان قاطع وصح مليون في الميه
ليلي : الحمد لله ان مكنش حد في الصيدليه كانت بقت مشكلة 
احمد : متكبريش الموضوع انتي ملكيش ذنب 
ريم ا: انت قولت ايه بره خلاه مش علي بعضه
احمد بص بمنتهي الحب ل ليلي 
قولت له اختي خط احمر لو قرب منها حياته هتكون التمن
بص ل ليلي المزهولة لاول مرة من زمان تشوف احمد كدا معاها 
ليلي حبيبتي انتي اختي وبنت خالتي الي لو اختلفنا بينا وبين بعض
ملوش علاقة بحد هناكل الي هيقرب منك
ومحمد قالهالك قبل كدا متخافيش طول ما احنا جنبك 
بدات تطمن وحالتها النفسية مكنتش كويسه ولا مستحملة لوم
ريم : طيب هتيجي معانا يا ليلي 
ليلي : مش هينفع يا ريم معلش الصيدلية مفيهاش الا انا ودكتورة اميره وخرجت تشتري حاجة الحمد لله ولسه داخلة 
مينفعش اسيبها لوحدها ممكن بليل
احمد : طيب نسيبك لشغلك وامري لله انزل انا معاها
واي وقت تحسي انك محتاجة حاجة كلميني بدون تردد
ليلي كانت مرتاحة 
__________________________***
محمد بره طول اليوم شغل ومنتظر احمد يطمنه
احمد بعت له رسالة  مكتوب فيها 
كله تمام  
محمد اطمن  شوية ونفسه يعرف ايه تم  بس لازم يضغط وقته علشان يخلص شغله بسرعه 
____________****
ليلي اتصلت بمامتها حكت ليها الي حصل 
مامتها كانت قلقانه 
ليلي : ماما انا بحكيلك علشان مخبيش عليكي حاجة
انما انا كبيره بما يكفي اعرف اوقفه عند حده 
امل : ليلي انتي لسه صغيره ومعندكيش خبره
ليلي : ماما لازم تثقي فيا 
امل لمحت نبره في صوت ليلي عجبتها 
طيب حبيبتي انا واثقه فيكي وجنبك علطول 
بدات ليلي تثق في نفسها اكتر 
___________****
في بكين بليل 
احمد كلم محمد وحكي له الي حصل كله 
نسي يحكي له موضوع ذياد 
ناني : محمد اذيك 
محمد : اهلا ناني اتفضلي  
ناني : مش معقول مش عارفه اشوفك او اكلمك 
محمد: افندم . مش فاهم  
ناني : مقصدش قصدي . 
محمد : مش مشكلة المهم خير ايه الموضوع الي عاوزة تكلميني فيه 
ناني : مش نتعشي الاول 
محمد: ياريت نتكلم احسن الاقي برضه حد مصورنا وصورنا نازله زي ما حصل في المانيا
ناني : والله مش انا يا محمد ومليش علاقة بالموضوع
دا سامر والله مش انا 
محمد: عموما انا عارف انكم اصدقاء انتي وسامر
ودا موضوع ميهمنيش
الي يهمني محدش يتعرض لحد من اسرتي 
 بس ياريت ندخل في الموضوع
ناني: محمد انا معجبة بيك وياريت تديني فرصه انا كنت فاكرة انك بتحب ليلي 
بس لقيتها اتخطبت
محمد: بهدوء انتي متابعه بقي اخبار ليلي
ناني : عرفت من سامر 
محمد: ناني انتي بنت جميلة ولطيفه ومن عيلة ووالدك رجل اعمال ناجح 
بس صدقيني انا وانتي مننفعش لبعض
انا بحب انسانه ومرتبط بيها 
وكمان انتي مش هتستحمليني
ناني : مرتبط هي مين وكمان هستحمل طيب ناخد فرصه 
محمد : وهو بيتكلم  بهدوء مش عاوز مشاكل وبرضه عاوز يفهم موضوع سامر 
ناني انا عصبي وصعب وبرضه مليش في لبس الموضه والشعر وهقعد مراتي ست بيت يعني دقة قديمة وانتي منطلقة وعاوزة تعيشي
صدقيني احنا مختلفين مش هنرتاح سوا الافضل اعتبرك اخت ليا واي نصيحة هتلاقيني جنبك وب امانة
ناني : فكرت لاء فعلا صعب  مقدرش وبعدين قالت له 
حقيقي ممكن تكون اخ ليا 
محمد : ايوة طبعا واي حاجة محتاجاها انا موجود 
ناني : اشكرك وعلان انا هعتبرك اخويا 
احذر علي ليلي من سامر سامر وضعه المالي بدا يتهز وعاوز ثروة ليلي وعارف انها صغيره وسهل يتحكم فيها 
محمد: متقلقيش ميقدرش يقرب منها وشكرا علي النصيحة 
استاذنك اصحابي نزلم 
محمد : شاهنده جاسر  اذيكم
جاسر : يعني تسيب القمر دا وتقعد معانا 
محمد: اه عزول بينكم عندك مانع 
جاسر لا ابدا حتي ترحمني من التعليمات ههههههههههه
شاهنده : كدا برضه يا جاسر طيب محمد هيلع اوضته ومتروح مني فين 
جاسر بضحك برئ يا بيه والله
وفضل يتكلم وشاهنده تساله علي تفاصيل ويحكي لها وتقوله مفروض يعمل ايه 
وايه الاخطاء الي عملها ويتعامل ازاي 
محمد خد خبرة كبيرة من شاهنده
علاقته بناني علاقة لطيفه من بعيد ل بعيد
متابع ليلي كالعادة 
متابع شغلة *****
ذياد رجع مع مامته 
محاولش يقابل ليلي ولا يكلمها بيحترم انها بتذاكر
هو كمان بيحاول من بعيد ل بعيد يطمن عليها 
راوية رجعت بس لسه تعبانة
خبر رجوعها لسه موصلش ليهم
*************0
مرت الايام الاحداث عادية 
بدات ليلي تثق اكتر في نفسها وتعتمد علي نفسها 
حاسة انها اتغيرت 
معاملتهم ليها اتغيرت مبقوش يتعاملو مع طفلة 
بس في حاجات مفتقداها في حياتها 
محمد خد خبرة كبيرة من شاهنده
علاقته بناني علاقة لطيفه من بعيد ل بعيد
متابع ليلي كالعادة 
متابع شغلة *****
سامر مختفي من الساحة 
ذياد رجع مع مامته 
محاولش يقابل ليلي ولا يكلمها بيحترم انها بتذاكر
هو كمان بيحاول من بعيد ل بعيد يطمن عليها 
راوية رجعت بس لسه تعبانة
خبر رجوعها لسه موصلش ليهم
الحاج حسين بيطمن يوميا علي ليلي
احتواءه ليها فرق معاها  خصوصا ان 
احمد وريم انشغلو عنها كتير بيخلصو شغل والفرح خلاص كمان ايام 
اخيرا ليلي خلصت امتحانات   
واخيرا فرح ريم واحمد
هما مرتبينه بعد امتحاناتها مباشرة 
راحت الفندق قبل الفرح بيوم 
بتفكر اخيرا انهارده هتشوف محمد مشفتوش من شهر خايفة ومتلخبطة 
مرتبكة يا تري لسه مش عاوز يشوفني
يا تري هيعمل ايه 
يمكن نساني اصلا مهو مفكرش يتصل بيا
في غرفة الفندق الباب خبط 
وليلي مش مصدقة نفسها



google-playkhamsatmostaqltradent