رواية الوجه الاخر للحلال الفصل الرابع والعشرون 24
البارت الرابع والعشرين.
دق الجهاز وقد اعلن نهايه قلب تلك الجميله نهايه فعليه بعد ان انتهي القلب من وجعه لم تتحمل تلك الحنونه الطعنه التي نفذت فالغدر في الحب قاتل والغدر في العشق مدمر. ليذهب القلب وعلي الناحيه الاخري ذهب العقل الذي دبر وخطط دون معرفه العواقب ليستمر الحال والصفير يصدح في الافاق ليهب يحيا ليصرخ هموت حالي ارجعيلي هموت حالي يحي حبيبك هيموت ربنا ينتجم منه ارجعيلي يا جلبي كان يندفع ليمسمها ليخرجه احد الاطباء
ليدفعوه بالخارج ليصرخ لاه لاه سيبوني ماهسيبهاش ارجعيلي يا جلبي لاه هموت يا عالم حبيبي اني موته بيدي كويت جلبك بيدك يا محروج ليدور مهتاجا مرتي هتموت لاه ماتموتش ماتموتش كان يمسر في الكراسي ليتهالك ويسقط ارضا.. ليهمس بقهر ساره حبيبتي هتسيبيني لمين اني يحي حبيبك هتسيبي حبيك هتسيبي جلبك اني حاسس بجلبي بينكوي حاسس بلسع في جواتي اااه اروح فين يا رب اعمل اي حاجه نزل عليا عجاب نار بس بلاش تاخدها مني اني زباله وخاين وعويل بس بلاش حرجه جلبي يا رب بلاش حرجه جلبي راضي باي حاجه يا رب رد القضا يا رب ارحم عبد اخطاء هرضي يا رب ماعايزش طين ولا خلف ماعايزش هرضي يا رب هرضي دا حبيبي دنيا لوحده هرضي يا رب رجعلي مرتي.. لاه مش مرتي رجعلي نفسي هعيش تحت رجليها العمر كله ماهنطجش والله ماهنطج حد يرجعلي مرتي جولولها اني بحبها جولولها اني عايزها هيا ماعايزش طين علي دماغي. كان عجلك فين يا محروج منك لله كان عجلك فين يا مري يا خراب بيتي.. بيتي هو فين يا خراب روحي ودنيتي ليمسك قلبه جلبي يا رب هموت البت هتروح مني ماتحملتش ماتحملتش تشوفك يا نجس بتحضن في واحده تانيه. ايه الجرف ده انت ليه جرف اكده تنام في حضنك متهنيه وتنزل تحضن في واحده تانيه منك لله. ايه الحزن ده دا العويل بس اللي يعمل اكده جالولك معاك كنوز الدنيا وخدت من الدنيا اكفوف مش كفه جالهالك اخوك اصحك والغدر يا يحي الغدره مقبره واخرتها مقهره وانت القهر كلبش وطاح جالولك ارضي بالجراريط اللي جسمهالك ربك بس انت صنف نجس مايملاش عينه الا التراب عايز تجسم الارزاج علي هواك عندك عيل يشرح الجلب ومره تاخد العجل جومي يا واخده روحي هتهملي يحي لمين هموت اني هموت حالي ليصرخ ياساره جومي حبيبيك بينكوي وجلبه بينزف ليندفع مره اخري فالقلب مكوي من الرعب ليعود الطبيب مره اخري في انعاشها ليهمس يحي ارجعيلي يا واخده عجلي هموت والله.. ليحس فجاه ان قلبه نبض بالحياه عندما اعلن الجهاز عوده دقات تلك الجميله عادت دقاتها تعلن استجابتها للوعه حبيبها حتي لو هو سبب موتها عاد القلب ينبض حتي لا يفجع حبيبه. حبيب غادر عن حق ولكن العاشق مهما كان الغدر صعبا يظل القلب يدق ومع كل دقه ينزف دما.. ابتعد الاطباء وبداو في الكشف علي عملياتها الحيويه ليجدو ان مؤشراتها عاديه وانها حاله طارئه نتيجه لتشنجاتها لم يحتملها القلب ليهتف الطبيب هو احنا هنحطها عالمراجبه كام ساعه وتاخدها عادي هيا هارد اتاك مفاجئ هيا اتعرضت لصدمه.
ليحني يحي راسه ودموعه لا تتوقف ليتنهد الطبيب ويربت علي كتفه ويرحل.
وقف يحي ينظر الي زوجته المسجاه علي السرير بلا حول ولا قوه ليقترب بهدوء ويظل واقفا يخاف ان يقترب ليندفع مره واحده ويشدها الي احضانه ليصرخ من الالم كان كالمجنون ليظل يتلمسها بقوه ليجهش بالبكاء جلبي اني اسف حجك عليا يا غاليه يحي مات في وجفه جلبك يحي اتربي وعرف ان ربنا بيجسمها بالحته يحي بيجولك جومي اخدك احطك جوا نن عيوني جومي يا جلبي ماتحملتيش يا جلب يحي بخت كان ربنا خدني. نفسك راح يا واخده عجلي . ليظل ينتحب ليمر الوقت والساعات.
ليدخل الطبيب مكن تاخدها بس بالراحه عليهاو لينزل ويضعها في العربه ويعود بها الي بيته وهي تائهه ليسرع الي بيته حتي وصل الي البيت ودخل بها.
لتقابله نبويه.. فيه ايه يا ولدي مالها مرتك..
ليصعد بها الي الاعلي ويضعها علي الفراش ويقف بعيدا مرعوبا لا يقوي ان يقترب منها لتدخل والدته مالك فيه ايه انطج البت مالها يا مري فيه ايه
ليهتف.. هموت يا اماي هموت.. شافتني شافتني يا اماي واني بحضن غيرها اني حاسس اني انحصرت.
لتهتف امه.. بتجول ايه يا مسخمط.. بتحضن في مين يا محروج انت.. انت مشيت في الحرام منك لله.
ليصرخ.. لاه اني اتهببت وخطبت.
لتخبط نبويه علي قلبها.. يا مري خطبت علي مرتك زينه البنات اللي تحت رجلك. خطبت من ورانا انت ايه انت دماغك دي فيها ايه وشافتك كيف ايه اللي عرفها.
ليصرخ.. ماعرفش ماعرفش شافتني واني بلبسها الدبل عليها هموت يا اما هموت خايف علينا البت جطعت النفس. رحنا المشفي وجطعت المفس
لتهتف..يا مري يا مري. اجول ايه غلبت اجولك اوعي لحالك بس لاه يابن بطني انت وحلت حالك شيل شيلتك مش مشيت اللي براسك شيل بقه والبت دي ست الدار ده تفكر بس تاجي جنبها والا تجهرها تاني هجفلك واسخمط عيشتك لتتركه وهو واقفا محصورا. ليمر الوقت وهو يراقبها.
لتبدا في التاوه لتفتح عينها لتنظر الي زوجها لتظل ساهمه في وجهه لا تحس بشئ لتفيق اخيرا لتبدا في النحيب وتبتعد عنه بسرعه ليحس بوجع كان لا يعرف ان يقول شيئا ولكنه لابد ان يقول شيئا ليهتف والله بحبك.
لتشهق بالبكاء ليهتف طب اهدي بالله عليكي اهدي انت تعبانه
لتقوم مسرعه تترنح وتدخل الحمام وتقفل علي نفسها وتظل بالداخل وهو يخبط عالحمام.. لاه ماتجفليش اكده بالله عليكي افتحي نتكلمو طيب عاد ما تعمليش فيا اكده انت تعبانه يا جلبي اخرجي طيب هراعيك وماتبصيش في وشي افتحي خايف انت تعبانه طب مش هخش واربي الباب ابص عليكي انت تعبانه ليصرخ افتحي هموت ردي عليا طيب سمعيني نفسك. جلبي بالله عليكي.
ليظل واقفا يراضيها ويتكلم مرت اكثر من ساعه و َهيا بالداخل تنتحب وهو قد جن من بعدها كان يريد ان ياخذها في احضانه ليصرخ افتحي ماعتش متحمل سمعيتي حسك هموت مجلوط
.. لتخرج اخيرا كان منظرها يخلع القلب وجهها احمر وانفها وعيونها حمراء لتخرج بهدوء لتذهب وتفتح احد الادواج بهدوء وتاخذ منه شريطا واخذت حبايتين وذهبت من سكات الي الفراش وهو ينظر اليها لا ينطق ليجدها تركن علي السرير وتنزوي و َتنام دو حرف ليظل واقفا يراقبها حتي وجدها ارتخت ونامت.. ليقترب بهدوء ليجد دموعها تنزل علي خدها.. ليتلمسها بحنان ويهمس حجك عليا يا جلبي اني اسف.. ليقبل راسها ويذهب ليغير ملابسه ويندس بجوارها لياخذها في احضانه ويكلبش فيها من خوفه مما سياتي ولكن الانسان دائما هكذا لا يدرك قيمه ما في يده الا عندما يفقده.سبحانك ربي لا يدرك مدي لوعه القلب الا من عاش نفس اللحظات فساره عاشت حلم جميل علي محب حقيقي ولكنه غادر ليكوي قلبها لتخرج من حياته ليعيش هو نفس اللوعه لوعه الفقد ادرك يحي ان رب العالمين اعطاه نصيبه من الدنيا بالعدل ادرك انه اخذ الخير واخد قيراط السعاده ليرفسه ليذهب كل شئ. لحظات توقف قلب ساره جعلت يحي يدرك ان دنياه انتهت وفقد المعني الحفيقي للعيشه فكانت هذه هيا قيراط السعاده التي كان يعيشها ولم يقدرها ليتوقف النبض ليتوقف معه النبع.. نبع العشق الذي يتنفس عليه يحي ليدرك ان القلب وان نبض فينبض بالحبيب وفقط وليست دقات تضخ دما وفقط ليدرك ان الدقه بدون حبيبته تضخ سوادا حالك فعل فعلته ليتلقي الجزاء لكن الجزاء فاق حدود احتماله ليحس بالصغر احس انه لا شئ بدون قلب حبيبه.
نزل يحيا ليتهالك ليجلس المل معه.
لتهتف امه... انبسط جبت عيال وفرحت يابن السوالميه. مليت الدار فرحه وعزوه يا مري يا مرك يا نبويه البت متلجحه فوج كيف المجتوله كت هتموت مرتك يا فاجر عشان ايه عشان مافيش صبر ايه كت ربنا توزع وتجسم مين يجيب ويودي..
ليدخل محمد ليهتف.. ستي امي نايمه مابتردش هيا بيها ايه.
لتحتضنه... تعالي يا واكل جلبي تعالي بيها ايه بيها الحزن كله.
ليقوم دراج بطلي ياما تعالي يا حبيبي واخذه وخرج.
لتنظر امه ايه ماتجول لابنك بيها ايه جوله ان جلبها وجف بسببك يا طماع يا ضلالي. البت كت هتموت كت هتجيب السنيوره تربي ولدك وتعمل ست دار تانيه وتجيب عيال ايه الجرف ده ولو ما جابتش تجيب غيرها وغيرها. بتجول حجك تجيب عيال ليه هو كان ربنا جطع عنك الخلف. دا اداك وراضاك وجالك اصبر اصبر انما ازاي يحي يصبر لاه يحي عايز عزوه يحي عايز خلف ايه جبت العزوه وجيت جبت الخلف لا دانت جبت جلب المسمينه حتت ومزعتها ادعي عليك ا زاي وانت لوحدك دعوه وانحالت علينا جالك جلب جالك جلب تحضن وتفرح وتلبس دبل جالك جلب يا مري انت فاجر ليه اكده.
ليصرخ بطلي ماعتش متحمل.
لتخبط علي ركبها.. ابطل دانا عايزه اجيب صاجات وافرج الخلج علي خلفي خلف الحزن والهم. الكبير بتاع الاثار والصغير بتاع النسوان يا مري يا خلفتك الحزن يا نبويه عملتي ايه في دنيتك يا نبويه بنتين زي البدر واحده ميته والتاني هتموت عشان راجلها يتعدل ايه مالكو طايخين اكده اعوذ بالله من الكبر.
ليهب يحي... لاه بقه اني ماعتش جادر.
ليصعد ويتركها وقلبه مكوي من صنع يده.
********
كانت عطر بعد ان صرخت وصرخت مستكينه في حاله من الخدر ليحملها ايوب الي الفراش ليفيقها لتفتح عيونها بصعوبه ليجدها هادئه ومرتخيه ليهمس عطر حبيبتي انت كويسه..
لتهمس ايوب حبيبي.
ليتفرس وجهها ليشعر ان هناك شيئا خاطئا. ليهتف مالك يا جلب ايوب.
لتهمس.. ايوب حبيبي خدني في حضنك دماغي بتوجعني جوي.
ليهتف... حاضر حاضر ليحتضوها لتندس في احضانه لتتلمس صدره وتقبله بحالميه لتهتف ايوب
ليهمس..... نعم يا جلب ايوب مالك.
لتهتف..... تعبانه اوي مش عارفه مالي.
ليهتف.... كتي بتصرخي ليه يا جلبي.
لترفع نظرها.... اني كت بصرخ.
ليهتف ايوه..
لتقول.... ماحسيتش بحاجه اني حاسه بوجع في دماغي وبس.
ليقبل وجهها..... طب ريحي يا جلب ايوب بيكي ايه وكتي بتعملي ليه اكده انت اتجنيتي يا جلبي.
لتهتف.. ايوب انت بتحبني لتتننهد ايوب عايزه انام في حضنك ضمني ماعرفش حاسه بغليان جواتي يا جلبي.
ليهتف حاضر عيوني بس اهدي عطر انت حاسه بايه دخلت عليكي لجيتك في حال.
لتهتف.. حاسه بجتتي لتغلي بتوجعني َراسي بتوجعني وتنغز فيا حاسه اني كت بجري اميال وجوايا ماعرفاش راحه لترفع راسها وتنظر اليه بحب وتتلمس وجهه ايوب ممكن.. لتصمت مره واحده وتخجل وتحني راسها ليتنهد ويرفع وجهها ليقترب من شفتيها يتلمسها بحنان ليهمس عايزه ايه جولي.
لتخجل وتهمس مفيش بس خليك جنبي
ليهتف بحنان بس اخليني جنبك بس.
لتاخذ يده وتضعها علي قلبها شوف بيدج ازاي اني حاسه بحاجه جوايا بتدج كيف الطبل.
ليقبلها ويهتف واني حاسس اني دخلت غلب ماحدش دخله ماعتش عارف اعمل ايه دا مرار.
لتهتف....... مرار اني بجيت مرار اكده يا ايوب لتنزل دموعها.
ليهمس بطلي مش جادر بالله عليكي اني حاسس اني هنجن والله هنجن.
لتهتف بس خلاص حجك عليا ماتزعلش لو عملتلك حاجه اني ماخبراش انت زعلان ليه لتقبل شفتيه بهدوء اهه براضيك.
ليهتف... لاه كتير عليا اكده مش جادر ليحتضنها بقوه لتهمس دخلني جواتك بالجوي
ليشدد عليها ويهمس لها..... انت ازاي اكده. لتحاوطه اني ليك يا جلب عطر ليدق قلبه لينهال عليها يقبلها بحالميه شديده وشفتاه تجتاحها لتستسلم له بهيام ولتشده اليها لتهمس بتحبني يا ايوب
ليحس بقلبه ينخلع لم يعد يدري ما به هل يحبها ام فقد ذلك الحب عندما تتوحش ليبتلع ريقه.
لتنظر اليه لتهتف بقهر ووجع ماتجولش خلاص خلاص يا ايوب.
ليشدها اديه ووجعها يصل لقلبه ليهتف لاه بحبك امال ايه.
كانت لا تحس بنبرات الصدق في كلامه لتحس بوجع.. لتغمض عينها.. اني مانفعلكش يا ايوب انت مش رايد عطر دي. انت مش رايدها خلاص روح اتجوز بت عمك واسعد اني مش هجف في سكتك. خلاص عطر بتاعه الحلال والحرام مالهاش عازه عندك هملني الله يرضي عنك..
ليحس انه سيجن ليبتعد فجاه ويصرخ بها
.... انت ايه ايه التمثيل ده كله انت بتحرجيني ليه بتعملي فيا ليه اكده عايزه تخبليني كل شويه بحال ايه عايزه توديني المورستان شويه حرام وحباه وشويه حلال وحزن اسود واني بتجطع انت ايه يا شيخه فاكره اما تلعبي عليا هترجعيني عن الطريج ده عايزاني انهبل اهو دلوك اني مهبول ماعتش عارف اعمل ايه بكره حالاتك الواعره ودلوك مش طايج كلامك اني ماعتش طايج يا بت الناس انت هتخليني مخبول جولي بتعملي فيا ليه اكده بتحرجيني ليه اكده عايزه تجننيني عايزه تعملي فيا ايه انت دخلتك حياتي جهر وحزن من يوم ما دخلتيه ماشفتش يوم فرح. حب ايه منعول ابوه ده حب اني ماعتش رايد خلاص اكده شوفي يا بت الناس هسلم بضاعتي وكل واحد يروح لحاله وتاخدي حجك وخلصنا اني مش هستني انا اروح الخانكه بسببك انت يا تنعدلي يا اما كل واحد يروح لحاله اني ماعتش جادر اعيش العيشه دي انت ماتنفعيش ليا من اساسه اني غلطت اني جبرتك وماهياش مستاهله كل التمثيل ده يبقي خلاص اكده كلها ايام ونطلجو وتروحي لحالك تتاجري ماتتجريش خلاص براحتمك. ليتركها وينصرف لتحس بروحها تنسحب
ايوب بيكرهني ماعتش رايدني ليه وتمثيل ايه مش فاهمه حاجه هو بيعمل ليه اكده وتجاره ايه وحج ايه. اني ماعملتش حاجه لتنفجر في البكاء طب اروح اكلم عمي اعمل ايه اه يا جلبي اه يا جهرك يا عطر وهيطلجك. اللي عشجتيه مش عايزك ليه يا رب عملت ايه ليه اكده.. لتنهار وتنتحب خلاص يا عطر سيبيه واحد مش رايدك يا بت الناس خلاص عليكي عيشه لاكده.. لتحس بوجع في راسها وتنام مستسلمه لمصيرها.
كان ايوب يجلس في مقعد المسافرين وظل طول الليل يفكر بجنون وكيف انها اصابته بحاله من اللوثه العقليه ومدي تغيراتها وكيف اصبحت شخص لا يطاق وفي نفس الوقت تعود لتوجعه بحالميتنا ليشعر بالجنون انت هتتجنن يا ايوب البت هتجننك ايوه هتجننك هيا بتعمل اكده عشان تجننك َترجع عن تجارتك بس خلاص كفايه حرج اكده حتي لو بحبها وبعشجها ماحدش يعيش اكده. لينام اخيرا وقلبه سيتمزق.
*********
استيقظت ساره في الصباح لتجد نفسها في احضان حبيبها وعشق سنينها لتتذكر ما حدث.. لتحس بلسعه في جسدها لتقوم مبتعده وتجلس بعيدا وتنظر اليه كانت كانها مست او ذهب عقلها لتظل ساهمه لاتعلم ماذا تفعل ولا اين تذهب فليس لها احد تذهب اليه كان قلبها يمزقها.
ليمر الوقت ليقوم يحي ليهب فجاه فقد اكتشف انها ليست في احضانه ليجدها تنظر اليه ليقوم بهدوء ويذهب اليها ليبتلع ريقه فهيا تنظر اليه نظره مبهمه لا يعرفها.
ليهمس ساره حبيبتي انت كويسن.. كانت لا تتكلم لم يعرف ماذا يبرر ليهتف انا عارف انك موجوعه بس والله غصب عني اني مش عارف انطج بس انت اللي حبيبتي انت اللي في جلبي انت روحي. ليصرخ انطجي ماتسكتيش اكده.
لتبتلع ريقها.. عايزني اجول ايه بعد اللي شفته يا واد عمي.
ليبهت بقهر واد عمك اني يحي حبيبك راجلك يا جهري دي كلمه تتجال. ليغمض عينه بوجع.
ليهتف.. ساره والله اني خبيت عليكي عارف هتتوجعي.
لتصرخ وتوجعني ليه من اساسه كل ده ليه عشان الخلف..
ليهتف بقهر.... مش حجي طيب.
لتصرخ.... واني حجي فين حج جهرتي فين حج غرزه العمليات اللي اتهريت بيها عشانك فين يا جاحد انت ايه ناجصك ايه
ليهتف.. يا ساره اني صعيدي والعزوه عندنا هيا الجوه.
لتقف واكده خلاص هيبقالك عزوه واني هاه هبقي ايه.
ليهتف.. انت جلبي روحي هيا هتخلف بس.
لتضحك... اه صح هيا للخلفه واني للمسخره ارضي البيه مش اكده انت ازاي اناني اكده ازاي ايه الجرف ده.
ليهتف بغلب.. ده حجي وشرع ربنا هتمنعيني من حجي
لتهتف.. لاه امنعك كيف واني كمان ماتمنعنيش من حجي
ليهتف بتجولي ايه
لتقول... حجي... انت سيبتني حجي اني اسيبك برضَك
ليحس بالجنون ليهجم عليها ويصرخ تسيبي مين انت اتجننتي دا بروحك تسيبيني تسيبي يحي انت مخبوله
لتصرخ طب مايحي سابني ما اسيبكش ليه.
ليصرخ... لاه ماهيحصلش وتسيبيني تروحي فين انت مالكيش حد تروحيله.
لتبهت وتضع يدها علي قلبها.. لتهتف بتعايرني يا يحي اني ماليش حد.. دي آخرتها يابن الناس.
ليقترب مسرعا ويمسك يدها... لاه والله لاه جصدي انك مالكيش حد غيري اني كل حاجه.
لتدفع يده... كان.. ده كان يابن الناس.. لما كت ليا واني ليك. ده كان جبل ما يدك تتحط علي غيري.
ليهتف بطلي جنان هو ايه اللي كان.
لتضحك... كان فيه يحي لساره بس دلوك ماعتش اكده.. روح الله يسهلك افرح بخطيبتك واتجوزها وهات عيال ربنا يفرحك من انهارده تتجوز تبعد تنام تجوم خلاص انت ماعتش في عيني.. واه علي جولك هروح فين ماني فعلا ماليش حد هجعد اربي ولدي من سكات واعمل ما بدالك يابن الناس.. لتستدير لتخرج
ليهجم عليها يحتضنها لتصرخ.. بعد بعد خلاص اكده.جربك بيوجع جتتي. بعد اني صدري طابج عليا هملني في حالي..
ليهتف والله ماجدر والله اموت راجلك يموت.
لتنظر اليه ببرود.... ومين جال ان راجلي ما ماتش.
ليبهت وينظر اليها.. اني يا ساره.
لتقترب منه وتهمس.. راحلي مات بعد ما نمت في حضنه مدياه حالي وجلبي والامان معشش طلع الغدر وعشش ونخور. راجلي مات لما راح من دنيتي بكيفه. جاي تجول ايه انت لتقترب منه وتنسك يجه وتضعها علي قلبها.. كت لما بتحط يدك دي علي جلبي بحس بنار تكويني من عشجي.. دلوك يدك دي بلاطه ممسوحه ماحسهاش ولا حاساك من اساسه. لتستجير ليحتضنها لتغمض عينها بوجع.. كلامك جه بيوجعني ويهريلي جلبي واستحج فوجه الوف بس رطي مهما ترطي واعملي ما بدالك بس اصحك تجولي ماوحساش بيحيى وجلب يحيى لان جلبك هو جلبي . ليضع راسه في شعرها.. انت روح يحي انت كل حاجه ليه.
لتبتعد وتهتف... روح يحي ماتت لما وعت لحجيجته وخلاص ربنا نفخ فيها الروح تاني لاجل تربي ولدها وبس
لتتركه واقفا محصورا لا يعرف اي نصيبه وضع نفسه فيها.
********
استيقظت عطر فلم تجد زوجها فلم ينم ليلته معها وكلامه انه لا يريدها نهش قلبها.. لتهمس طب اعمل ايه دلوك اني ماعملتلوش حاجه وهو نازل رط ومش فاهمه منه حاجه هو اتخبل ومش عايز ليه طيب اروح لعمي اجوله والا اعمل ايه.. اكلم دراج دراج طيب لتتنهد لاه هيجول ايه بلفلف وراه طب اراضيه طيب.. لتتنهد ماني ماعارفاش هو زعلان ليه من اساسه اني ماعملتش حاجه.. لتتنهد لتكون البت زينه معصياه عليا ايوه هيا بتحرب وانت هبله.. طب ايه ادلع عليه جايز يرجعلي لتنزل دموعها لتهتف.. هتعملي ايه يا حرجه جلبك.. لتظل تفكر اه اعمل عيانه ايوه وجا يز اصعب عليه.. لتتنهد انت مالك ماعندميش كرامه ليه اكده جالك مش عايزك وهيطلجك. لتتنهد طب ليه طيب اني اتهببت سكت مابجولش حرام وسخماط منك لله يا زينه يا عجربه.. خلاص اني هعمل عيانه ايوه جايز يحن و يرجع يحبني لتدمع عينها لتقوم تنتقي شيئا تلبسه لتقف امام الدولاب لتتنهد ايه جله ادبك دي انت هتلبسيله عريان وتعملي عيانه ازاي انت هبله. لتشد احد البيحامات الشورت عليها رسوم كرتونيه لتلبسها وتهتف ايوه جمر يا بت راجلك هيطفش مانت بومه ونازله نح ربنا يهديك يا جلبيي بدعيلك تمشي في الخير. لتقوم وتلم شعرها ولا تخرج من الحجره ليمر اليوم وهيا تنتظره علي احر من الجمر.
كان ايوب مشتعلا لا يعلم ماذا يفعل بعد ان ثار عليها ليتنهد.. طب هيا بتلاعبك يا ايوب عايزه تهبلك عشان تبطل الشغل انت اهبل وبتتاخد وتتجاب خلاص سبها ماتعبرهاش ايوه لحد ما ترجع جطه زي ماكانت ماحدش بيعرف يمثل عمره كله. تطلج ايه انت روحك فيها هموت جرالها ايه الله يحرج التجاره علي عايزها رايد حبيبي ماعارفش اتنفس. ليتنهد اعمل ايه اني في نار اتوحشتها جوي.
اما هيا فظلت تنتظره فلم ياتي لتشعر بالقهر.. لتقوم وتخرج الي الشرفه وتركن بالقرب من الحائط لتسمعه يدخل لتنتظره ان ياتي لها الا انه قفل النور وذهب للفراش ليتجاهلها لتشعر بالقهر لتعود وتدخل لتجده نائما لتهمس دا ماجاش ليا اعمل ايه طيب.. لتقترب بهدوء تنظر اليه لتجده نائما كان يتصنع النوم لتقترب منه بهدوء وتنظر اليه بحب لتهمس اتوحشتك يا جلبي انت زعلان ليه اني ماعملتش حاجه.اني بعمل عشانك لتقترب وترفع يده وتندس في احضانه وتنام علي صدره لتهمس... اعمل ايه بس اسكت ماعتش اجول حرام وحلال عايز تهمل عطر اللي بتعشجك والله بعشجك ونفسي تهمل الهم اللي ماشي فيه اني تعبت وماعتش جادره اعيش اكده ماجدراش اسكت واسيبك ماعارفاش. اعمل اي حاجه عشان ترجع عن اكده.عايز تطلجني داني اموت ليه حبك راح دا حبك جواتي هيموتني لتقوم وتقبل خده جلبي بيحرجني بتبعد ليه عشان عايزاك تبجي راجل زين.. عايز تجهرني.. اه هيا البت زينه عايزه تاخدك هموت لتنساب دموعها كان يتقلي ويغلي بداخله لتقبل صدره وتداعبه وتهمس له بعشقها ليتنهد.. يعني بتعملي كل ده عشان ترجعيني عن السكه دي بتعملي اكده و تهبليني عشان اهمل السكه دي انت هبله يا جلبي بتحبيني وتهبليني اكده.. اني مابجيش بالعند بطلي تحرجي فيا ليتنهد.. لاه يا عطر ايوب مايتعملش فيه اكده. ليجدها تندس اكتر ليهمس.. حاسس بغلب هيجطع وشي يا رب رايدها وهموت عليها بعشجها يهديكي يا عطر وتفضلي حنينه اكده.ليسمعها.. اهون عليك تهملني اني ماهملكش لو روحي طلعت. نفسي تفتح عيونك تشوف العشج جواتي شكله ايه. اني عايزه اعمل ايه حاجه بس تهمل الهم ده يا رب يا جلبي يهديك. لتقترب وتقبل شفتيه برويه وتندس في احضانه وتكلبش فيه وتنام ليحس بغلب.. اهي الحريجه طاحت فيا دلوك.ليفتح عيونه وينظر اليها ويقبل راسها .. ليتنهد ربنا يهديكي وتعجلي أهمل ايه واسخمط ايه دانت جربك نار بتكوي جلبي ماعرفش اهملك لينام ويشدد عليها ليستيقظ في الصباح ويتركها ويرحل لتقوم لتحس بقهر علي حالها لتقوم وتلبس وتنزل لتجد دراج ليشيح بوجهه لتهتف كيفك يا واد عمي.
لينظر اليها بسخريه.. في نعم ربنا اللي زالت من جلوب تانيه
لتنظر اليه لتهتف.. مالك يا دراج بتكلمني ليه اكده.
ليقوم.. اني ماعايزاش اكلمك من اساسه ليقوم ويخرج لتقف هيا محصوره هو فيه ايه هما بيعملو معايا اكده ليه البت زينه جلبتهم عليا لتذهب الي ام ايوب لتجلس بجوارها لتهتف.. مالك يا بتي.
لتتنهد ما فيش يا اماي.
لتهتف.. عليا برضك مالك حزنانه ليه
لتتنهد ماخبراش ايوب زعلان مني وماعرفاش زعلان ليه.
لتهتف... ازاي ده عملتي ايه
لتهتف..... ماعملتش بس مش عايزاه يتاجر في العفاشه
لتتنهد السيده.. علي جولك يا بتي ربما يهديه بس حاولي برضك تشوفيه لتدخل ساره حزينه لتتنهد وتجلس لتنظر اليهم السيده لتهتف.. جوز حزانا واحده جوزها مغضبها والتانيه مغضبه جوزها اجول ايه ربنا يهديكو لتقوم هيا.
لتقتىب عطر من ساره لتهتف.. هتفضلي اكتير اكده يحي طيب وغلط.
لتهتف.. غلط ودبحني يا عطر عشان ماليش حد وفارد وطايح فاكر اني هجعد ماهروحش في حته.
لتهتف عطر.... ليه مالكيش اعمام اخوال.
لتظل ساره تفكر لا ليا بس عمري مافكرت اروحلهم.
لتهتف عطر.. طب بصي خوفيه واعملي انك راحه ليهم عشان يعملك حساب.
لتهتف...... ساره لاه اني هكلمهم مش عشان اخوفه اني ماعتش عايزاه من اساسه.
لتهتف.... عطر لاه يا ساره انت بتحبيه ماتكدبيش علي روحك.
ليظلا جالسين لتقوم ساره وتدخل زينه لتنظر اليها عطر بغضب لتبتعد عنها زينه لتقوم عطر لتهتف لو فاكره اني هتعصيه عليا هو مابيحبكيش بعدي عنه احسنلك.
لتهتف زينه انت جايه تجولي شكل للبيع.. بس عشان احرجك.. لاه ماهبعدش وهيعوزني في الاخر ايه جولك لتنظر اليها عطر بقهر وتتركها وتصعد
لتظل تدور بقهر... البجحه الزباله والله لاوريك يا ايوب طيب انت فاكرني ايه هبله طيب هنشوف لتظل تفكر وتخطط كيف تستعيد زوجها.
***********
اتصلت ساره ببيت عمها ليرد عليها ابن عمها لتهتف اتوحشتكو كلكو يا واد عمي والله عارفه اني مجصره بس خلاص من اهنه ورايح هتلاجوني عندكو علي طول ليدخل يحي لتهتف... اه هاجي يا واد. عمي هجعد يومين مانتو اللي ليا بعد ربنا ربنا يخليك يا واد عمي لتحس بيد علي ذراعها ويحي ينظر اليها بغضب ليهمس اجفلي بدل ماصور جتيل.
لتشد يدها وتبتعد وتظل تتكلم مع ابن عمها وتبدا في الدلال ليشتعل هو ويقترب ويشد الفون ويرزعه في الحائط ليصرخ انبسطي اكد لما تطلعي غضبي
لتنظر اليه ببرود... وتطلع جرفك ليه عملت ايه.
ليصرخ.... واجفه تتمايعي مع الزباله ده واجيلكو وابات.. تباتي فين بات عليكي جطر
لتهتف.. اولا لما تتكلم علي واد عني تتكلم زين ليبهت من ردها. لتكمل ثانيا. ابات عند عمي عزوتي وناسي والا انت فاكر اني ماليش حد يجفلك.
ليبهت.. يجفلي عايزه تجيبي حد يجفلي يا ساره.
لتهتف وما اجيبش ليه والا افضل اكده منداسه تحت الرجلين.
ليصرخ... ماعاش اللي يدوسك ارحميني اني محجوج ليكي اني خلاص اتربيت ماعايزش عيال.
لتنظر اليه.... بس اني عايزه يا يحي.
ليرجف قلبه.. بجد يا جلبي هنروح نعمل عمليه تاني
لتضحك.. عمليه ايه يا يحي انت اتخبلت اني ماحدش هيغرز في جسمي تاني ماهمرطش نفسي تاني عشان حد مايستاهالش.
ليبهت... اكده يا ساره اني ماستهلش امال هتجيبي مني عيال ازاي.
لتهتف وميت جال انه هيبقي منك.
ليقطب جبينه نعم ياختي بتجولي ايه
لتهتف ما جعل النار تسري في جسده وقلبه ينكوي ليهجم عليها عندما
•تابع الفصل التالي "رواية الوجه الاخر للحلال" اضغط على اسم الرواية