Ads by Google X

رواية دوار العمده الفصل السادس والعشرون 26 - بقلم ميار بدر

الصفحة الرئيسية

 رواية دوار العمده الفصل السادس والعشرون 26 

دوارالعمدة 
بقلمي: ميار بدر 
البارت السادس والعشرون 

 خرج سعيد ليجد والدة هنادي أمام باب الشقة ومحسن يحاول منعها من الدخول
سعيد/ في ايه يا محسن
سعدية/ طارق اخوك جوه ياابني ؟
سعيد/'عايزاة في ايه؟!!
محسن/ تعالي احضرنا شوف الست سعدية بتقول ايه
سعدية/ عيب اني مش صغيرة علشان تقولي كده
محسن/ ايه....... اقولك. ايه.. يا برنسيسه .!!
يخرج طارق
محسن / ايه اللي خرجك بس يا طارق
طارق/ هو في ايه
سعدية/ اني واقعه في عرضك ياابني خلي اخواتك يدخلوني علشان اعرف اتكلم معاك
محسن/ تتكلمي في ايه يا ست انتي
هو انتي فاكره حد هيصدقك
طارق /ادخلي يا خاله قوليلي في ايه
تقرب سعدية من الباب علشان تدخل يحاول محسن يمنعها
الحاجة أمينه تيجي / خليها تدخل يا محسن
ادخلي ياام وائل
تدخل سعدية جوه الشقة مع الحاجة أمينه وطارق
سعيد خارج الشقة / هو في ايه يا محسن
محسن بسخرية/ قال ايه يااخويا الهانم اللي كان اخوك متجوزها حامل
سعيد /يا خبر ابيض
وهي جايه بقي عايزة ايه
محسن/ جايه تلزق الواد اللي في بطن بنتها لاخوك
سعيد/ اني مش فاهم حاجة
محسن/ الخوف لاخوك يصدقها فعلا
..........
الحاجة أمينه / أم وائل عايزة تقولك إن هنادي حامل
طارق بدهشة/ حامل؟!!!...ازاي انا مش فاهم
سعدية/ انت عارف هنادي كويس وعارف اخلاقها اني عارفة إنها غلطت انها مقالتش ليك قبل متطلع من بيتك بس صدقيني هي مكنتش تعرف
الحاجة أمينه / متزعليش مني ياام وائل بس ازاي يعني متعرفش هي في واحده ست متعرفش إن كانت حامل ولا لأ
سعدية/ هي قالتلي انه حصل قبل كده وافتكرت انها حامل ولما راحت للدكتورة قالتلها التأخير مش بسبب الحمل دا بسبب الأدوية اللي كانت بتاخدها وكتبتلها علي علاج تاني وانت كنت معاها ياابني هي قالتلي كده حصل ولا محصلش
طارق/ حصل بس يعني مقالتش ليه ولا حتي كشفت واطمنت
سعدية/'احنا كشفنا عليها والدكتورة قالت الجنين عمره تمن أسابيع الحاجة ممكن تيجي معانا دلوقتي تتأكد من الدكتورة
طارق/'الصبح ياامه تاخديها وتروحوا لاكتر من دكتور علشان نتأكد
الحاجة امينه/'حاضر ياابني
سعدية بفرحة/ كتر خيرك ياابني فوتكو بعافية
الحاجة أمينه / متزعليش من اللي حصل تحت ياام وائل امسحيها فيه
سعدية/ خلاص يا حاجة اني مش زعلانه تصبحو علي خير
............
في منزل على
الجميع فرحان وكامليا وعمر بيلبسوا الدبل
الباب يخبط يقوم أحد الأقارب بفتح الباب
وائل ببتسامة خبيثة بسقف ويدخل
صفية ببتسامة/ تعالي يا وائل
وحشني ياابني مهما كان الضفر ميطلعش من اللحم اومال فين هنادي وامك راحت ومرجعتش تاني خير ياابني في حاجة حصلت
وائل / هنادي تعبانه بس شوية انا جاي علشان ابارك للعروسة بنت خالتي
عمر/ وابن خالك ايه مفيش ألف مبروك
وائل / دا يبقي كتير عليه يا عمر
علي /جاي ليه يا بشمهندس
وائل / جاي ابارك امرأتي يا عمي
كامليا واقفة بخوف
صفيه/ مش فاهمه مراتك مين مش مراتك في مصر
وائل / لأ مراتي اللي واقفة هناك دي
العروسة يا خالتي
يقرب علي منه ماسكه من القميص / ولا مراتك مين انت جاي هنا ليه وعايز ايه ياابن كامل
وائل / جاي اخد مراتي
علي /مراتك مين؟!...بقولك ايه انت لا شارب حاجة لا اما اتجننت جلال / وائل انت عايز ايه جاي تبوظ خطوبة ابني ليه
كل شيء نصيب ياابني اتفضل بقي من هنا وسيبنا نفرح
وائل / ايه يا جماعة انا بتكلم بجد انا وكامليا متجوزين من اكتر من شهرين اسألوها
علي / نسأل ايه
بنتي تتجوزك انت طب ازاي
عمر/ ايه بقي اللي يثبت الهبل اللي انت بتقوله ده
وائل /هبل اوك
بس انا بقي معايا ورق وممضي بخط ايدها لو أعرف اللي هيحصل كنت جبته معايا
كامليا بكل ثقة/ خلاص لما تجيب الورق ساعتها بقي ابقي أتكلم
وائل / يعني مش خايفة
كامليا /أخاف من ايه انت بتقول أننا متجوزين ودا محصلش طلع بقي الورق اللي بتقول عليه
وائل قرب منها وهمس ليها / بلاش الثقة الزايدة دي
يرتفع صوت كامليا / دي مش ثقة وبس
احنا متجوزناش والظاهر فعلا إنك جاي شارب حاجة
عمر ممسك وائل من ايده/ اتفضل بقي من هنا علشان انا صبرت عليك بما فيه الكفاية
وائل / اوك يا كامليا بس هتندمي
يخرج وائل من المنزل
جلال / اني مش فاهم حاجة هو الواد دا جراله ايه
علي / الظاهر اتجنن فعلا
نظر عمر لكامليا نظرة رعبتها
ثم أكملوا الحفل
...............
في منزل كامل
هنادي/ يعني أخوه عمل كده قدامه وهو مقالش حاجة
كامل/ لا يا بنتي الكلام كان تحت وامك بقي لما شافت إن محسن هيخرب الدنيا طلعت فوق جدعه يا سعدية
سعدية/ اني مكنتش همشي غير لما اكلمه
هنادي/ اني مش عارفة اعمل ايه دلوقتي
سعدية/ اطلعي نامي علشان الحاجة هتيجي تاخدك وتروحوا للدكتورة
هنادي/ خايفة من االي جاي قزي ياامه
سعدية/ هنعمل ايه بس يابنتي اني مكنتش عايزة الحمل ده علشان ميربطكيش
كامل/ اللي حصلت بقية يا سعدية
هنادي/ اني طالعه انام تصبحو علي خير
كامل/ هو اخوكي لسه مجاش يابنتي
هنادي/ لسه
خايفة قوي يعمل مشكلة هناك
كامل/ وهيعمل مشكلة ليه يا بنتي كل واحد راح لحاله
سعدية/ لسه بيحبها يا كامل
كامل/ حب ايه يا سعدية ابنك متجوز
سعدية /ومش مستريح مع مراته
كامل/'وبنت اختك بقي هتفضل قعده له
سعدية /كله نصيب يا كامل
اتصل شوفه اتأخر ليه ليكون عمل مشكلة هناك زي مبتقول هنادي
... .....
هنادي في اوضتها
بتتكلم في التليفون / يا خبر وبعدين عملتي ايه
كامليا/'
كامليا /:استهبلت طبعا ولا كأني اعرف حاجة
هنادي /بس تعرفي يا كامليا وائل صعبان عليه قوى
كامليا / حساه مكسور كده وكلامه كان فيه استسلام وكأن مبقاش فارق معاه حاجة
هنادي/ وائل تعبان وخصوصاً بعد كلام بثينه ليه عن التحاليل
كامليا /ماهو اخوكي اللي عمله فيها مش شوية
هنادي/ سيبك من كل ده وقوليلي مبسوطه يا كامليا
كامليا / مبسوطه قوي وكمان عمر طيب وبيحبني
هنادي/ الف مبروك يا حبيبتي وعقبال الفرح
كامليا / متشتكرة يا هنادي وعقبالك
قوليلي عملتي ايه في التعب اللي عندك كشفتي
هنادي/ اه كشفت
كامليا / ايه وطلع حمل زي ماكنتي شاكه
هنادي /طلع حمل فعلا
كامليا / ايه زعلانه
هنادي/ مش عارفة افرح ولا ازعل ماهو النتيجة واحده
طارق خلاص مبقاش عايزني ولو رجعني هيبقي بس علشان الحمل
كامليا / معلش يا هنادي اعذريه اللي هو فيه دا مش شويه وهو بيفكر في مصلحتك
هنادي/ اني فرحانه بس علشان ممكن اشوفه تاني بحجة الحمل بس يرضي اني ارجعله
كامليا / هيرجعك اني عارفة
هنادي / معلش سهرتك واني عارفة إنك صاحيه من بدري
سلميلي علي خالتي وقوليلها متزعلش مني
كامليا /اني هقولها علي الظروف وأمي مش زعلانه
دي عماله تدعيلك
هنادي/ متحرمش منها ولا منك يابنت خالتي يا عسل
تصبحي علي خير هصحي الصبح بدري
كامليا / وانتي من أهل الخير
.............
في الصياح
أخدت الحاجة أمينه هنادي واتاكدت من الحمل
في منزل العمدة
الحاجة أمينه / ادخلي يا بنتي
تدخل هنادي
نرمين ومحسن وشوق قاعدين في دهشة
هدي تقوم وتسلم علي هنادي بفرحة / نورتي بيتك يا هنادي
ينظروا ليها بغضب
محسن /'خير ايه سبب الجيه المفاجأة دي
الحاجة أمينه / هنادي راجعه بيتها
محسن / ازاي يعني ياامه
الحاجة أمينه /'انت ناسي إنها لسه في شهور العده واخوك كلمني في التلفون وقالي إنه هيردها
محسن / وايه السبب بقي
الحاجة أمينه /:علشان اللي في بطنها
محسن بغضب/:أمه متخلنيش اتجنن دلوقتى وأقوم اقتلها حمل ايه ده اللي رجعالنا بيه بعد شهر هي بتكلم ناس مجانين
الحاجة أمينه /اطلعي يا بنتي فوق
محسن / دا علي جثتي إن البت دي تقعد في بيتنا
هنادي /أمه الحاجة انتي قولتيلي هتحميني وهتطلعيني شقتي
الحاجة أمينه / وإني لسه عند كلمتي
هدي خدي هنادي وطلعيها شقتها
محسن يحاول يمسك ايد هنادي ويخرجها من البيت
الحاجة أمينه بغضب تاخد هنادي من ايدها وتطلعها علي أول سلمه
اطلعي يا بنتي شقتك
تطلع هنادي بسرعة لشقتها
الحاجة امينه / علي مهلك يا بنتي علشان اللي في بطنك
محسن/ ازاي ياامه تعملي كده تدخليها بيتنا ازاي بس
نرمين/ آه ياامه ازاي تدخل البيت
الحاجة أمينه /وانتي يا شوق مش عايزة تقولي حاجة انتي كمان شوق $ هقول ايه يامرات عمي العار عاركو ميخصنيش في حاجة
الحاجة أمينه / عار مين يا مرات ابني هي اللي تحمل دلوقتي يبقي عار ماانتي حامل اهوه وداخله علي الأربعين.
محسن / مرتي حامل في الحلال ياامه لكن دي
الحاجة أمينه / بلاش تظلم يا محسن انت عندك وليه
شوق/ هي حصلت كمان بتشبهي بنتي بالبت دي
الحاجة أمينه / خلي مراتك تطلع شقتها يا محسن علشان شوية ومعرفش اني ممكن اعمل ايه
................
أمام شقة طارق
هدي ترن الجرس وتفتح الباب بالمفتاح
هدي/ سعيد بيسبلي المفتاح علشان ببقي أوقات اني اللي بطلع
الأكل لو نرمين ولا الحاجة مش موجودين
هنادي / عادي يا هدي اني مسالتش
هدي/ لا اني بحب اعرفك بس ادخلي انتي بقي اني نازله اشوف الأكل
هنادي/ هتسبيني وتنزلي
هدي/ ايه يا هنادي دي شقتك
هنادي/ مش هتصدقيني لو قولتلك اني حاسه اني غريبه والشقة دي مش بتاعتي
هدي/ معلش كل حاجة بتتصلح سبيني بقي أنزل اشوف الأكل
تدخل هنادي الشقة
صوت من الداخل مين
هنادي بحنين/ اني يا طارق
طارق قاعد على الكرسي في الغرفة
تدخل هنادي بدموع وتجري عليه / وحشتني قوي يا طارق
طارق بيحاول أنه يتجاهل هنادي/ امي مجاتش معاكي
هنادي/ الحاجة تحت محتاج حاجة اعملهالك
طارق بضيق/ لأ
هنادي/ طيب عاوز تنام
طارق /'لأ
هنادي / هجيبلك حاجة تشربها
طارق بغضب يعلو صوته/ قولتلك لأ. ..لأ
هنادي/ طيب خلاص اني هقعد بره اساعدك تطلع تقعد قدام التليفزيون
نظر ليها بغضب خرجت هنادي قبل مينفعل عليها تاني
طارق اغمض عينه ودموع تسيل علي خده / ياريتك مجيتي ولا شوفتك مش عايزك تشوفيني ضعيف وعاجز قاعد علي كرسي مستني اللي يساعدنى
هنادي قعدت بره قدام التليفزيون الباب يتفتح
سعيد يدخل يتفاجأ بهنادي/ لا مؤاخذة معرفش إنك هنا
هنادي/ اتفضل ياابو حامد
سعيد / متسبيش المفتاح في الباب تاني
هنادي/ حاضر
سعيد/ طارق نايم
هنادي/ لأ صاحي جوه أدخله
يدخل سعيد لطارق
هنادي دخلت المطبخ تنضفة وقعدت تروق في الشقة
هدي تدخل /انتي بتعملي ايه يا هنادي
هنادي /بنضف الشقة
هدي/ غلط عليكي كده تعالي استريحي
يخرج سعيد من الغرفة / جبتي الغدا يا هدي
هدي تعطيه الأكل وتهمس ليه / متيجي ننزل وهنادي هتساعده سعيد /هو قالي منزلش
هدي/ قالك كده!!!. ...طيب
في المساء
طارق /أمه محسن هيبات معايا الليلة
الحاجة أمينه / تقصد يعني اخد هنادي تنام تحت
طارق/ آه خليها تنام في اوضتي اللي تحت
الحاجة أمينه /'طيب ياابني
تدخل هنادي الغرفة
يلتفت طارق الجهة الأخرى حتي لا يراها
الحاجة أمينه / يلا يا هنادي علشان ننام يا بنتي
هنادي/ اني هنام هنا
طارق بغضب/ هنا فين
هنادي/ في الاوضة التانية وهقفل الباب عليه
الحاجة أمينه / خلاص ياابني سيبها براحتها تصبحو علي خير
واني نازله هبعتلك محسن
هنادي تقرب من طارق تنحني تخلع حذاءه
طارق/ بتعملي ايه
هنادي/ هخلعلك ال
يقاطعها طارق / لا انا مش هنام دلوقتي
هنادي /طيب هقعد معاك شوية
طارق/ اطلعي اقعدي بره
هنادي /بس اني عايزة اقعد معاك من وقت مجيت الصبح واني قاعدة بره زهقت يا طارق
طارق /ويعني قعدتك معايا هي اللي هتفرحك
هنادي/ اكيد طارق انت ليه مش بتتكلم معايا ولا حتي بتبصلي انى مزعلاك في حاجة
طارق /اطلعي يا هنادي
تقرب هنادي منه وتحتضن الكرسى
طارق باستسلام / تعبان اوي يا هنادي
هنادي /هتخف يا طارق وهتبقي كويس علشان خاطر حامد
طارق /مين حامد
هنادي/ ابنك انت نسيت ولا ايه
طارق/ يارتني موت ولا فقدت الذاكرة ومجاش عليه اليوم اللي اقعد فيه عاجز مقدرش اتحرك
هنادي/ اني مش هسيبك هفضل معاك
طارق/ لأ يا هنادي انتي هتقعدي لحد متولدي وتقومي بالسلامة وبعد كده
هنادي/ متقولش كده يا طارق اني
يقاطعها طارق/ دا آخر كلام عندي تولدي وتشوفي بعد كده حياتك
في شقة محسن
شوق / البت طلعت حامل بجد
ايه العمل يا محسن
محسن / الحمل ده مش هيكمل
شوق/ يعني ايه
محسن/ اني مصدقت إنه طلقها وخلصنا منها واهو لا عيل ولا تيل تقوم دي عايزة تجيبلنا واد يقاسمنا في الميراث
شوق / هتعمل ايه
محسن / بكره تنزليها تحلب هي مش احسن من الحريم اللي في البيت
شوق/ بس انت عارف الجاموس اللي عندنا مش مولف علي حد غيري اني وهدي ودي لو نزلت تحتها ممكن
محسن/ وهو ده المطلوب بس خديها من غير ماامي تشوفك فاهمه
شوق/ حاضر بس أمك لو عرفت
محسن/ لو حصل حاجة ملكيش فيه
في شقة طارق
محسن يفتح الباب بالمفتاح ويدخل
يسمع صوت هنادي في غرفة طارق
محسن يدخل / ايه يا طارق هتنام
تقوم هنادي بحرج وتضع الحجاب علي راسها
محسن ينظر لها بخبث
هنادي تتركهم وتخرج
طارق / ساعدني يا محسن انام علي السرير
.....................
في الصباح
في منزل كامل
سعدية/ متقعد يوم ولا حاجة ياابني هو الشغل هيطير كل مره تيجي كده وتمشي علي طول
وائل / مقدرش اسيب المصنع اكتر من كده
سعدية/ طيب ياابني اني عملتلك أكل ابقي سخنه واتغدي بيه اول متوصل
وائل / ههههه ياامه انا هروح علي المصنع علي طول هاكل الأكل دا أمتي هيبوظ مني
كامل/ابنك هيتصرف يا سعدية متقلقيش
سعدية / مترجع مراتك ياابني
وائل / مبقاش ينفع ياامه
كامل يحاول تغيير الموضوع / اتصلتي ببنتك يا سعدية اطمنتي عليها
سعدية/ ماانت عارف اني معرفش في تلفونك ده
كامل/ طب هاتي التلفون نطمن عليها
وائل / انا هكلمها
اتصل وائل بهنادي
هنادي/ اني بخير يا وائل انت مسافر أمتي
وائل / مسافر دلوقتي عايزة حاجة اعدي عليكي
هنادي/ لا يا حبيبي شوف شغلك انى بخير
شوق بتنادي / يلا يا هنادي اتاخرنا
وائل / طيب هسيبك تشوفي وراكي ايه
تقفل هنادي
شوق/ الساعة قربت علي تسعه والبهايم لسه متحلبتش
هنادي /ايوه بس أني خايفة عمري محلبت قبل كده
شوق/ متخافيش اني هبقي معاكي
معلش يا هنادي لو مش أيدي وجعاني النهاردة كنت حلبت اني وهدي نايمه مقدرش اصحيها قولت انتي صاحيه تساعديني
هنادي/ طيب يلا
.........................
في النادي
شروق/ تشربي ايه
بثينه / أي حاجة
شروق/ كل يوم تيجي تقعدي نفس القاعدة ولما أسألك تشربي ايه تقولي أي حاجة وفي الآخر تسبيني وتمشي
بثينه /انا مخنوقة اصلا ومش عايزة اتكلم مع حد سبيني في حالي يا شروق
شروق/ ماهو لو تسمعي كلامي هتستريحي من اللي اسمه وائل ده
بثينه / يووووه بردو لازم تجيبي سيرته وتعكنني عليه
التليفون يرن
بثينه/ كامليا
كامليا /ازيك يا بسبوس ايه بقالك كتير متصلتيش
بثينه / اخبارك ايه وافقتي علي ابن خالك خلاص
كامليا / خطوبتي كانت من يومين لو مش الظروف اللي انتي فيها كنت عزمتك
بثينه / لا ولا يهمك المهم إنك كويسه الف مبروك يا حبيبتي
كامليا / اسكتي هو انا مقولتلكيش وائل جه خطوبتي
بثينه / ايه
استني الموضوع دا محتاج روقان خمس دقايق وهكلمك
قغلت بثينه مع كامليا وقامت
شروق/ رايحه فين
بثينه / هروح
شروق/'انتي مش لسه جايه انتي مجنونه
بثينه / لا مش وقتك خالص سلام هبقي اكلمك
......
في منزل العمدة
في الحظيرة
شوق/ متقربي يا هنادي خايفة من ايه مااني معاكي أهوه
هنادي/ مبلاش النهاردة
شوق/ احلبي علي الأقل جوزك يشرب كوباية لبن
هنادي/ بس الجاموسه دي شكلها كده مش واخده علي أي حد شايفة بتعمل ايه برجلها لا يااختي اني خايفة
شوق/ مبلاش دلع بقي يا هنادي واخلصي اقعدي
اني زهقت من الوقفة
هنادي/ طب قربي انتي طمنيها علشان تسكت وتنزل رجلها
شوق/ ههههه ضحكتيني يا بت يا هنادي انتي عمرك موقغتي مع أمك وهي بتحلب
هنادي/ لأ امي كانت بتخاف عليه
الحاجة أمينه تدخل / بتعملي ايه يا هنادي هنا
شوق بارتباك / أصلي ياامه أيدي وجعاني ومش قادرة أمسك بيها حاجة قولت هنادي تتعلم وتحلب النهاردة واني واقفة معاها
الحاجة أمينه بغضب/ اطلعي يا هنادي من عندك
في المساء
في شقة محسن
محسن/ يعني ايه الخطه باظت
شوق/'كويس انها جات علي قد كده انت مشوفتش أمك كانت بتبصلي ازاي
محسن / طيب ياامه بس اني مش هسكت
بقولك ايه يا شوق
شوق/"متطلبش مني حاجة تانيه
محسن /آخر مره بس
شوق/ قول ياابو الأفكار
محسن/ خديها معاكي الغيط بكره
شوق/ وايه المناسبة
محسن/ الأرض شاربه خديها بس معاكي وخليها تعدي القيد اللي جار الأرض هو متسوح من الميه
شوق/ وافرض عرفت تعدي
محسن / اعملي انك هتمسكي ايدها وتعديها وفجأة تسيبي ايدها هتوقع وانتي بقي عارفة الباقي
شوق/ ههههه هصوت والم الناس عليه ماهى سلفتي بردو
بس فاتتك حاجة اني بردو حامل زيها
ولا عايز تخلص مني انى كمان
محسن/ لا ماهو انتي تاخدي بالك بقي.  
البارت السابع والعشرون.  في شقة طارق
هدي/ وانتي أي حاجة تقولك عليها تعمليها
انتي عارفة الجاموسة دي كانت هتموت البت مي وهي داخله لأمها وهي بتحلب وسمعنا صوات شوق نزلنا جري لاقينا البت وشها كله دم أصل الجاموسة خبطتها براسها وهي مقربه منها
هنادي/ ما اني خوفت منزلش تعملي مشكلة تحت وانتي عارفة هي وجوزها مبيطقونيش
هدي/ خدي بالك من نفسك بقي بعد كده
هنادي/ حاضر
هدي/ مالك يا هنادي
هنادي/ خايفة قوي يا هدي
هدي/ خايفة من ايه علشان الولادة يعني
متحافيش يا حبيبتي. ..إن شاء الله. ..هتقومي بالسلامة
انتي طيبه يا هنادي علشان كده حملتي علي اهون سبب علشان ترجعي هنا تاني
هنادي/ اني خايفة من بعد الولادة معرفش ايه اللي مستنيني
هدي/ ليه يا حبيبتي. ..خير. ..إن شاء الله
هنادي/ طارق ناوي يطلقني بعد مااولد
هدي/ يالهوي ليه كده
هنادي/ بيقول مش عايز يظلمني وعايز يسيبني أعيش حياتي
هدي/ وانتي ايه رأيك
هنادي/ اني مش عايشة وهو بعيد عني
دا حتي لما أكون جوه في الأوضة مبيبصليش بصه حتي ولا كأني موجودة اني عملت ايه لكل ده
هدي/ إن جيتي للحق يا هنادي هو بيتكلم صح
ماهو يا حبيبتي مش هتفضلي عايشة كده
هنادي/ هو مفيش امل يتعالج يا هدي
هدي/ الدكتور قال إنه ليه عمليه بس في بلد كده معرفش اسمها ايه وهتتكلف كتير قوي
والحاجة قالت هدفع كل اللي معي وهبيع نصيبي في الأرض والبيت ودهبي كله بس بردو حسبناها لقينا الفلوس بردو مش هتغطي تمن العمليه
هنادي/طب متخلي جوزك يكلم محسن يدي طارق نصيبه
ينوبك ثواب
اني راضيه بيه كده زي ماهو كفاية حسه في الدنيا ليه ولابنه بس هو تعبان نفسياً وعايز يطلقني علشان خاطري يا هدي كلميه
هدي/ ياريت ينفع سعيد ملوش تأثير علي محسن خالص وقاله قبل كده وهو رفض
طارق ينادي
هدي/ طيب هنزل اني شوفي جوزك عايز ايه
تنزل هدي وهنادي تدخل غرفة طارق
هنادي/ عايز حاجة يا حبيبي
طارق/ انزلي لحد من أخواتي يجي
هنادي /طب قولي عايز ايه واني اعمله
طارق/ مش هينفع نادي لحد منهم زي مقولتلك
هنادي تقرب من طارق تحرك الكرسي / اني ممكن اساعدك هات ايدك اقربك من السرير
طارق يبعد ايدها بعيد عنه بغضب / قولتلك انزلي نادي لحد منهم
هنادي بتمسح دموعها / حاضر
تنزل هنادي تحت لهدي
هدي/ لا سعيد لسه مجاش من بره
هنادي/ طيب ماشي تصبحي علي خير
تخبط علي شقة محسن تخرج شوق بغضب / في ايه حد يخبط علي حد في الوقت ده
هنادي / معلش ياام محمود اني عارفة الوقت متأخر
شوق/'هنادي؟!!!...عايزة حاجة
هنادي /هو أبو محمود جوه
شوق/ اشمعنه
هنادي /طارق كان عاوزة
شوق/'لأ نايم من بدري أصله تعبان وشقيان طول النهار
هنادي/'طيب اني آسفة
شوق/ لا يا حبيبتي مفيش حاجة احنا اخوات تصبحي علي خير
تطلع هنادي شقتها
الحاجة أمينه لشوق من تحت / في ايه يا شوق
شوق/ معرفش يا مرات عمي
هنادي كانت بتسال علي محسن قولتلها نايم
تدخل هنادي شقتها
طارق /:ايه محدش جه معاكي
هنادي/ لأ نايمين
طارق يحرك الكرسى ويقرب من السرير
تجري هنادي ناحيته وتحاول تقومه
يوقع طارق علي الأرض وهنادي واقعه جمبه
طارق بخنقة / قولتلك مش عاوزك تساعديني
هنادي/ اني آسفة معلش
وتقرب تاني تحاول تسنده
طارق /مش هينفع ابعدي وانا هسند واطلع لوحدي
تفتح الحاجة أمينه باب الشقة وتدخل تلاقي طارق واقع علي الأرض وهنادي بتحاول تساعده
الحاجة أمينه تجري ناحيتهم / وسعي يا هنادي اني هسند ابني علشان متتعبيش
تبعد هنادي وتقرب الحاجة أمينه تقوم طارق وتنيمه علي السرير طارق بانفعال وعيون مليئة بالدموع / مش عاوز حد هنا سبوني لوحدي
هنادي / خلينا جمبك يمكن تعوز حاجة
طارق بغضب/'انتي بالذات مش عايز اشوفك هنا
الحاجة أمينه / ليه كده ياابني
طارق /مش عايز اشوفها خليها تخرج ياامه
هنادي بتعيط
الحاجة أمينه / خلاص يابنتي اطلعي انتي دلوقتي
تخرج هنادي وهي بتمسح دموعها
الحاجة أمينه / عملت ايه ياابني دي كانت بتساعدك
طارق^'مش عايزها هنا ياامه اني قولتلك قبل كده
الحاجة أمينه / حاضر ياابني هخليها تنزل تنام معايا تحت
طارق /مينفعش تنام هنا وكل ليلة حد من اخواتى بيبات معايا
الحاجة أمينه / عندك حق ياابني
طارق/ فهميها كده
الحاجة أمينه / معلش ياابني هي بس علشان بتحبك مش عايزة تسيبك
طارق /وآخرتها ايه ياامه هتفضل كده عايشة مع راجل مش قادر حتي يخدم نفسه يبقى هديها حقوقها ازاي
الحاجة أمينه / اللي تشوفوا ياابني اني بردو مش عاجبني قاعدتها هنا وسط سلايفها علشان يعني
طارق بحزن /علشان كل واحده معاها جوزها وانا
الحاجة أمينه / لا يا حبيبي اني مقصدش اللي فهمته
طارق /معلش ياامه سبيني دلوقتي عاوز انام
الحاجة أمينه تخرج من الغرفة
طارق ينهار ويبكي ويظل يخبط يده بالسرير
الحاجة أمينه تخبط علي باب غرفة هنادي
ترد هنادي ببكاء/ مين
الحاجة أمينه تفتح الباب / اني يا بنتي
هنادي تمسح دموعها / اتفضلي يا حاجة
الحاجة أمينه /'بطلي عياط وتعالي معايا
هنادي/ اجي فين
الحاجة أمينه / تعالي معايا تحت نامي في اوضة طارق
هنادي /مش هينفع علشان طارق يمكن يحتاج حاجة
الحاجة أمينه / سعيد زمانه جاي وهيبات معاه مش هينفع تباتي هنا
الباب يخبط
الحاجة أمينه /'أهو سعيد جه أهو يلا البسي وانزلي معايا
...............
في شقة محسن
محسن/ مين اللي كان بيخبط يا شوق
شوق/ دي هنادي
محسن/ وكانت عايزة ايه
شوق/ بتقول طارق اخوك كان عاوزك
محسن/ تلاقيه عايزني علشان اساعده يدخل الحمام ولا عايز ينام
شوق/ طب متطلع يا محسن
محسن/ لا خليها هي تساعده أهي تسقط ونخلص
شوف /سعيد الظاهر لسه مجاش
محسن/ احسن خليها هي تتعب ونخلص منها
متنسيش بكره تاخديها علي الغيط
شوق/ اني خايفة من المشوار ده
..................
في فيلا سليم في التليفون
بثينه / انت عاوز مني ايه
هيثم/ بثينه انا مبنمش طول الليل من احساسي بالذنب ناحيتك
بثينه / وحاسس بالذنب ليه مش وقتها قولتلي إننا متجوزين وكلها أسبوع وهبقي في بيتك وبعدها سافرت وقولت مش جاي قبل سنتين
هيثم /صدقيني كانت ظروف وكان لازم أسافر
بيثنه/ وسيبتني بقي لوحدي استني حضرتك سنتين وفي الآخر تقولي معلش مش هينفع
هيثم/ باباكي هو اللي رجع في كلامه مش أنا وفي الآخر جوزك لواحد لسه في بداية حياته بردو
بثينه / وانت بقي مسبتنيش في حالي وفضلت بردو بعد متجوزت تضايقني فاكر الرسالة اللي بعتها علي تليفوني
هيثم/ دا كان بس من ضيقي لكن انا مستحيل اسببلك أي مشكلة وعلى العموم لو احتاجتي أي حاجة انا موجود شروق قالتلي علي كل حاجة بخصوص جوزك والمشاكل اللي بينكو
بثينه / بقي كده يا شروق ماشي
هيثم/ احنا أخوات يا بثينه لو عاوزة اي حاجه انا ممكن اساعدك
بثينه / أخوات؟ !!!..طيب ممكن تقفل بقي
تغلق بثينه الهاتف وتتصل ب شروق
وتتحانق معاها
شروق/ انا مكانش قصدي بس هيثم فعلا اتغير وعايز يساعدك بترفضي ليه
بثينه / برفض علشان مينفعش هو بالذات مينفعش يساعدنى
شروق/'انا كان قصدي خير مقصدتش اعملك مشكلة ابدا
بثينه /:خلاص يا شروق مع السلامة دلوقتي
.....................
في الصباح في منزل علي
علي/ رايحه فين يا كامليا
كامليا / رايحه لهنادي اقعد معاها شوية
علي /استني علشان خطيبك جاي دلوقتي
كامليا / عمر !!!...وجاي الصبح بدري ليه
هو في حاجة ياابه
الباب يخبط
علي / افتحي الباب الأول
تقرب كامليا تفتح الباب
كامليا /'عمر
عمر/ صباح الخير
كامليا / صباح النور اتفضل ابويا جوه
يدخل عمر
علي /تعالي ياابني
يقعد عمر
علي / اعملي شاي يا كامليا وصحي أمك تجهز الغدا
عمر/ لا يا جوز خالتي اني هتكلم مع كامليا كلمتين وامشي علي طول
كامليا / خير يا عمر
عمر/ اني سكت يوم الخطوبة علي اللي حصل من وائل بس اني كمان عندي أسأله كتيره وعايز إجابة منك
كامليا / أسئلة ايه
عمر/ ليه وائل قال انكو متجوزين
علي /يعني ايه يا ابني انت مصدقة
عمر/ لا طبعا بس اني عايز اعرف هو قال كده ليه
علي /أهو جاي يقول أي كلام وخلاص
كامليا / أهو ابويا قالك اهوه
وهو كلمني قبل كده وجالي عند الكلية بتاعتي وكان عايز يجي يطلب أيدي من ابويا بس اني خلاص مش عايزاة
علي /اول مرة أسمع الكلام ده يا كامليا
كامليا / ماهو اني مكنتش عايزة اضايقك ياابه وخلاص الموضوع انتهى
علي/ خلاص بقي ياابني اقعد وخلينا نتغدا مع بعض يلا يا كامليا صحي أمك وشهلوا جهزوا الغدا
...........
شوق/ ايه يا هنادي ماشية علي قشر بيض ايه يا اختي خايفة تمشي
هنادي /أصل الشمس حاميه قوي النهاردة
شوق/ ليه يااختي مطلعتيش في الشمس قبل كده
هنادي/:واحنا لازم نروح الغيط في الوقت ده كنا فضلنا للعصر في الطراوة
شوق/ لما نخلص شغلنا بدري احسن
هنادي/ تعرفي اني نفسي في الدره قوي
شوق/ هههه يعني نفسك فيها ومش عايزة تجي تاخديلك كوزين تشويهم
هنادي/ واحنا هنعرف نجيب دا الأرض شاربه ومتبهدلة
شوق/ هاتي ايدك واني اعديكي
هنادي/ لا يااختي أخاف اعدي أقع
شوق/ مااني عديت اهه يلا بقي
هنادي/ مش ده اخوكي محمود
شوق تلتفت / اه هو
هنادي/ خلاص خليه يجيب لينا الدره واني هقعد هنا
يعدي محمود عليهم
محمود/ صباح الخير ايه اللي جايبك يا شوق مش عوايدك يعني
هنادي /أصلها نفسها هفتها علي كوز دره مشوي
محمود/ طيب خليكو واني هجيبلكو
شوق/ هنجي معاك اني وهنادي
محمود/ انتي غاويه تعب اني قولتلك هدخل اجيللك
يتركهم محمود ويدخل الأرض
شوق/ هاتي ايدك بقي يا هنادي
هنادي مدت ايدها بخوف علشان تعدي تحاول شوق مسك ايدها توقع هي في الطينه وتصرخ وهنادي واقفة زي ماهي
يخرج محمود بسرعة من الأرض يشوف شوق واقعه علي الأرض وهدومها متبهدلة
يضحك محمود عليها
شوق بغضب/ عمال تضحك هات ايدك قومني من اللبخه اللي اني فيها
يقومها محمود
شوق بغضب/ كله منك يا محسن
محمود/ ومحسن ذنبه ايه
شوق/ هو اللي قالي اجي الغيط
هنادي/ معلش يلا علشان تغيري هدومك
شوق/ همشي كده ازاي في البلد
محمود / اروح البيت اجيبلك جلابية واجي
شوق/ واغير فين في الغيط؟!!
محمود/ خلاص تعالي اركبي الحمار قدامى واوصلك
هنادي بتضحك / ههههههه
سوق تنظر ليها بغضب/ اركب الحمار ازاي باللي في بطني ده
محمود / خلاص همشي قدامك وهنادي وراكي علشان محدش يشوفك
وفعلا كانت شوق ماشيه ورا محمود وقدام هنادي وبتحاول تداري نفسها علشان محدش يشوفها
وهنادي كانت ماسك نفسها بالعافية وهتموت من كتم الضحك
وصلوا للبيت
هدى ونرمين والحاجةامينه اول مشفوها قعدوا يضحكوا عليها
اخدت شوق السلم جري وطلعت شقتها تغير هدومها
.................
في المساء
محسن / اصلك خايبه مبتعرفيش تتصرفي
شوق بغضب/ اسكت بقي اني اللي فيه مكفيني وبلاش تفكر في حاجة تاني البت دى مش نافع معاها حاجة
محسن/ المرادي اني اللي هتصرف
شوق / ايوه يااخويا أتصرف انت وابعدني اني عن الموضوع
محسن/ طيب قومي جهزي العشا
وكله هيخلص الليلة
شوق/ ناوي علي ايه
محسن/ لو حصلت اني اقتلها هقتلها
شوق/ يالهوي تقتلها ايه يا محسن
محسن^ هي بتنبات فين
شوق /باتت امبارح تحت في اوضة اخوك بس سمعتها الصبح بتقول لامك انها معرفتش تنام تحت وهتطلع تنام في شقتها بعد كده
محسن /طيب كويس
شوق/ هو ايه اللي كويس
محسن / هتعرفي بعدين جهزي بقي الأكل اني جعان
.......
في فيلا سليم
بثينه وسليم وماجده قاعدين علي السفرة
الشغالة / وائل بيه طالب يشوف بثينه هانم
يدخل وائل / محدش بيستاذن في بيت حماه
ينظر له سليم بغضب
بثينه / انت جاي هنا ليه
يقرب وائل من بثينه يقومها / عايزك في كلمتين
سليم/ أما أنت قليل الذوق صحيح ايه مش شايفها بتاكل
وائل بغضب/ كلامي مش معاك دلوقتي يا سليم
يلا يا بثينه قومي
سليم يقوم بغضب / اسمع يا واد انت انا صبرت عليك كتيربس الظاهر انك عيل قليل الأدب وعايز تتربي
وائل يقرب من سليم/'هنشوف مين اللي هيتربي
بس انا همسك نفسي دلوقتي
بثينه في حاجات اتسرقت من شقتي وعايز اعرف مين سرقها
سليم بسخرية/ شقتك ولا شقة بنتي
بثينه /:تقصد التحاليل والورقتين العرفي
وائل بدهشة / يبقي انتي اللي اخدتيهم
بثينه / آه انا اللي اخدتهم عايز ايه بقي دلوقتي
وائل / عايزهم
بثينه / التحاليل هطلع اجيبهم ملهمش لازمة عندي أما الورقتين فمع صاحبة الشأن
وبعدين مكنوش في شقتي كانوا في الشقة اللي كنت ماجرها لعروستك الجديدة
ماجدة وسليم قاعدين مندهشين من اللي بيسمعوه
وائل / يعني اتفقتي عليه انتي وكامليا وروحتوا الشقة وسرقتوا الورق
بثينه / انت شايفنا حراميه لكن انت ايه بقي
اللي يخبي ويغش أقرب الناس ليه يبقى ايه يا باشمهندس
وائل / طيب يا بثينه انا بقي هندمك ندم عمرك انتي والهانم اللي اتفقتي معاها عليه وهقلب التربيزة علي الكل
بثينه / اعمل اللي تعمله
يخرج وائل وهو غاضب
سليم لبثينه / تعالي هنا فهميني في ايه
وايه موضوع الجواز ده
بثينه / حاضر يا بابا هقولك علي كل حاجة
...............
في شقة طارق
تدخل هنادي غرفة طارق
الحاجة أمينه / تعالي يا بنتي خدي الأكل معاكي تحت بالمره وانتي نازله تنامي
هنادي/ حاضر يا حاجة بس اني مش هنام تحت هنام في الاوضة التانية زي مقولتلك الصبح
نظر ليها طارق بحب
هنادي/ أصلي معرفتش انام تحت امبارح علشان مغيره مكان نومي
الحاجة أمينه /'طيب اني هاخد الأكل وأنزل
طارق / هو الدكتور اتأخر ليه ياامه
الحاجة أمينه / معرفش ياابني هخلي محسن يتصل بيه يجي
طارق/ علي فكرة ياامه انا مش عايز حد يبات معايا بعد كده
الحاجة أمينه / ليه ياابني
طارق/ مش عايز اتعب حد اخواتى بردو تعبانيين طول النهار في شغلهم
الحاجة أمينه / وهما يعني بيعملوا ايه أهم ونس معاك وكمان لو احتاجت حاجة بالليل يكونوا جمبك
طارق /هنادي موجودة لو احتاجت حاجة هرن عليها
هنادي بفرحه/'لو حبيت انام هنا معاك في الاوضة اني موافقة
طارق/'لأ لو احتاجت حاجة هتصل بيكي
هنادي/ حاضر
الحاجة أمينه / كنتي رايحه انتي وشوق الغيط ليه الصبح
هنادي تنظر لطارق بتوتر / قالتلي تعالي نجيب كوزين دره نشويهم واني بصراحه كان نفسي فيه
طارق / خلاص ياامه ابقي ابعتي حامد ولا محمود يجيب من الغيط ومتبقيش تروحي انتي
هنادي/ حاضر
الحاجة أمينه / الظاهر الدكتور جه
هنادي تنظر من البلكونة / آه جه عربيته واقفة تحت اهه
يرن محسن الجرس ومعاه الدكتور
تفتح هنادي الباب وكان بيحاول يفتح الباب بالمفتاح اللي معاه
هنادي /اتفضلوا
يدخل محسن وهو ينظر ليها
محسن / اتفضل يا دكتور
يدخلوا غرفة طارق
محسن / أمه خدي مرات طارق وادخلوا جوه
الحاجة أمينه /'يلا يا بنتي
يخرجوا
طارق للدكتور /'لحد أمتي هفضل اخد في الحقن دي يا دكتور
الدكتور / إن شاء الله. ..نبطلها لما تخف
طاىق/'بس الحقن دي شديدة اوي مبستحملهاش
الدكتور/ ماهو لازم تستحمل علشان تخف
أستاذ محسن قرب بقي علشان تساعدني
........
الحاجة أمينه قاعدة في غرفة هنادي ايدها علي خدها تقوم بفزع من صراخ طارق
هنادي واقفة بتعيط
الحاجة أمينه / يا حبيبي يا ابني لحد أمتي هتفضل تتعذب كده
هنادي منهاره بالبكاء
الحاجة أمينه / اني نازله يابنتي
نامي وسبيه ينام هو هينام بعد الحقن دي
هنادي بصوت مخنوق/'حاضر
......
في غرفة طارق
محسن/ هتغير هدومك يا طارق
طارق/ لأ لسه مغير من شوية
محسن ينظر بالخارج / الظاهر امي اللي نزلت دي
هي مراتك هتنام فين
طارق / هتنام جوه أنزل انت نام في شقتك
محسن/ ليه ياطارق اوعى تكون زعلان علشان يعني الليلة اللي فاتت تصدقي يااخويا كنت تعبان وشوق صحيتني بس من التعب مكنتش داري بنفسى ومسمعتهاش وهي بتصحيني ومعرفتش غير الصبح لما قالتلي
طارق /لا مفيش حاجة متخدش في بالك أنزل انت علشان تنام مستريح انا اصلا بنام مبحسش من الدوا اللي باخده
محسن / طيب يااخويا تصبح علي خير
ينزل محسن شقته تحت تدخل هنادي غرفة طارق تلاقيه نايم
تغطيه وتطبع قبله علي جبينه وتخرج من الغرفة
تغير هدومها وتنام
.........
في شقة محسن
شوق/ ايه يا محسن مش هتنام
محسن/ نامي انتي اني قاعد شوية
محسن قاعد علي السرير بيفكر وفجأة يقوم ياخد المفاتيح ويخرج من شقته
شوق تقوم من السرير وتوقف علي باب الشقة ودانها مع صوت خطوات محسن علي السلم لحد مطلع شقة طارق وفتحها بالمفتاح
دخل اوضة طارق اتأكد إنه نايم
وبخطوات هادئة يوصل للغرفة اللي نايمه فيها هنادي يفتح الباب بهدوء
يخلع حزام بنطاله ويلفه حول ذراعه يقترب من هنادي وهي نائمة
هنادي نائمة شعرها كالحرير يغطي الوسادة التي بجوارها قدماها مكشوفة فهي قد كشفت الغطاء قبل قليل بسبب حرارة الجو
يحملق محسن بها عيناه تتفحص جسدها ويقول في نفسه
يا بختك يا عم طارق ليك حق تتمسك بيها
تدور كل الأفكار الشيطانية بعقله يفكر في التهامها
محسن/'ايه يعني اللي هيمنعني ماهو طارق نايم في سابع نومه مش داري بحاجة
فعلا دي الستات ولا بلاش مش شوق اللي عامله فيها صغيرة وحبت تحمل علشان تحس بشبابها
بس شوق ايه دي متجيش حاجة في جمال البت دي
يخربيت جمالك
يقرب منها يلمس وجهها برقه
تبتسم هنادي وكأنها في حلم جميل تري أمامها طارق ثم تفيق من نومها لتجد محسن وقد اقترب منها أكثر
هنادي بصراخ/ انت. ..انت بتعمل ايه هنا
محسن يحاول كتم أنفاسها / مش عايز اسمع صوتك خالص
جوزك ومش داري بالدنيا دلوقتي خمس دقايق وهنزل ولا من شاف ولا من دري
تجري هنادي ناحية الباب تحاول تخرج
محسن ممسك بها بمكر/ انتي هتعمليهم عليه يا بت انتي
ايه انتي مش ست ولا ايه
هنادي/ انت اللي مش راجل
انت معندكش دم ولا نخوه يااخي اتكسف علي دمك دا انا مرات اخوك
محسن/ و اخويا عاجز زي ماانتي شايفة
يبقى خلاص بقي اعتبريني طارق
هنادي وبكل قوة تصفعه علي وجهه
لينهال عليها بالضرب علي وجهها ويمسكها من شعرها ويحاول تقطيع ملابسها
تصرخ هنادي... طارق نائم لا يدري بما يحدث حوله
جرس الباب يرن تخرج هنادي سريعاً ليمسكها محسن ويخرج مطواه من جيبه
لو نطقتي المطوه دي هتبقى في بطنك
هنادي بخوف وصوت مرتعش تقف أمام باب الشقة / مين
بالخارج شوق/ هنادي. ..هو محسن هنا
محسن يشاور لها في إشارة إنها تقول لأ
هنادي بخوف/ لا مجاش هنا
شوق بضيق/ طيب هشوفه في السطوح كده
تبتعد شوق عن الباب.


  •تابع الفصل التالي "رواية دوار العمده" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent