Ads by Google X

رواية تيمو الفصل الثامن و العشرون 28 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

   

رواية تيمو الفصل الثامن و العشرون 28  -  بقلم ولاء فتحي



(28)
تبكي بانهيار ايه ازاي كدا انا بقي الي مش عاوزاه خلاص ولو عمل ايه انسو اني اقبله اصلا 
سعاد : يا ميسون باسل عمره ما يعمل كدا طيب اسمعيه
ميسون : والصور دي انا حافظة مكتبه حته حته والصور دي في مكتبه
سعاد : طيب اتكلمي معاه هلاقيها منك ولا من اخوكي 
ميسون : لما تميم يرجع انهاردة  يجبلي حقي منه ويطلقني منه مش عاوزاه 
سعاد :يا بنتي حرام عليكي دا الواد بيحبك واستني لما تكبري ومستني جوازكم بفارغ الصبر
ميسون : انتي بتدافعي عنه علشان ابن اختك
الباب بيخبط  وتفتح لهم الدادة 
شيما وليلي 
ايه يا سعاد قلقتيني 
سعاد : تعالي يا ماما شوفي حل انا قلبي وجعني 
ليلي : طيب يا طنط معلش ممكن ادخل لها انا 
سعاد بقلة حيلة ادخلي يا بنتي دي منهارة جوا 
..................
باسل: وانت تصدق يا شريف اني اعمل كدا 
شريف : اصور الي بتقول 
باسل : طيب انا اعمل ايه انا بد بحبها ومعملتش حاجة 
شريف: شيما وليلي راحو لها يتكلمو معاها مصره تفسخ الخطوبة 
باسل بينفخ بضيق : انا بس لو اعرف مين بيعمل كدا 
شريف: المشكله بقي ان السكرتيرة الي صورها معاك لابسه نفس فستان الي انت جايبه ل ميسون 
باسل : ايه بتقول ايه 
طب نتكلم بالعقل انا بحب ميسون طول عمرها ومصدقت انها تكبر واخطبها وما صدقت اني اكتب كتابها لما جدك رجع من بره وبجهز شقتي هبص لغيرها ليه 
شريف : يعني الصور دي فيك
باسل : اه والله مش انا  وان كان علي الفستان فهي الي استلمته لاني مكنتش في مكتبي اكيد جابت زيه 
شريف : باسل البت دي بتوقع بينكم انا عاوز موبايلها باي شكل وكمان عاوزك تحكي معاها في اي رغي
باسل : احكي مع مين يا ابني هو انا ليا في كدا 
شريف : اسمع كلامي بس 
انا هخرج دلوقتي واطلب منها كوبايه ليمون  
باسل : وتخرج ليه ما انا اطلب 
شريف : يا ابني الطب دا ملوش اي تاثير علي تفكير البني ادب خالص انت متعصب ومش شايف قدامك وانا خايف عليك فهطلب منها وبعدين لما هي تدخله ليك انا هعمل اني جالي تليفون وامشي وهي مش هتسيبك بقي متضايق وانت سيب الباقي عليا .
..................................
بيلا : وبعدين يا شيما  هنسيب الواد كدا 
شيما : والله انا شايفه ليلي مش وحشه 
بيلا : انا مش معترضه علي ليلي معترضه ان البنت التانية لما قعدت معاها حاجة تانية خالص غير انها بتحبه اوي وهو بيحبها 
شيما : عموما كدا كدا ليلي حزينه علي باباها جدا واتجدد حزنها علي جوزها كمان من قاعدتي معاها البنت فعلا مش وقته لدرجة اني اقترحت عليها تنزل النادي او تنزل تتعلم اي حاجة 
بيلا : الله يكون في عونها بجد هي تكون وسطنا انما انا مقدرش اخليه يعيش الم الفراق تاني 
شيما : لاء طبعا  
بيلا : سيبي التليفون من ايدك وخليكي معايا 
شيما : اصل مكملتلكيش ليلي لما قولت لها تنزل كورسات هي بتفكر تشتغل وانا ببعت لكذا حد من معارفي اشوف لها شغل يشغلها 
بيلا : طيب والله اقتراح حلو حتي تنشغل وتنسي احزانها وتشوف ناس  والبنت ذكيه وشاطره
شيما : ايه رايك نكلم شريف يشوف لها شغل 
بيلا : احنا كدا بنحطها في سكة تميم  ز طيب نكلمه يشوف لها شغل بعيد عن الشركة ويكون عند حد ثقه هي خريجة ادارة اعمال وبتعرف كمبيوتر ومعاها 3 لغات 
شيما : اه صح عرفتي منين 
بيلا : هو انا بقعد معاهم كل شهر كدا ساكته لازم اعرف كل حاجة عنهم واحتويهم ويفضفضو لي احسن ما يفض فضو بره وحد يولع في حياتهم ولا شياين الانس تلعب بيهم
شيما : طول عمرك عندك قدرة رهيبه علي الاحتواء انا صراحة مليش في الرغي الكتير دا   لولاكي انتي الي كنتي وسط بناتي مكنتش اعرف هعمل ايه 
بيلا : يا بت انتي اختي وولادك ولادي ثم ان انتي كنتي بتشتغلي وكبرتي شغلنا احنا الاتنين وانا قاعده وسط العيال يعني كل واحده فينا ليها دور اهو هو الاخوات ليهم غير بعض 
..............................
ليلي : يا ميسون انتي صغيرة ومتضيعيش من ايدك باسل دا بيحبك صدقيني العمر بيجري 
ميسون : انتي شفتي يا ليلي الي حصل بصي ..................
ليلي : قلبك مصدق الصور دي مليون برنامج بيفبرك وانتي بقي زي العبيطه تقدميهولها علي طبق من دهب
ميسون : عاوزاني اعمل ايه 
ليلي : تلبسي كدا وتتشيكي وتنزلي تغظيها تروحي ل خطيبك تقولي تاخديه من دراعه قصاد الكل ولا كأن حاجة حصلت وتنزلي 
ميسون : عاوزاني اخرج معاه واتدلع والصور دي 
ليلي : يا بنتي افهمي في العربيه ابقي افتحي دماغه انما قصاد الناس يحسو ان مفيش مجال للتوقيع وتحرقي دمهم 
ميسون : اه فهمت يعني اقول للي بعت ان تصدقي فكره هو انتي يا ليلي خريجة ايه 
ليلي : تجارة ادارة اعمال 
ميسون : بس شاره يا ليلي وبعدين بيني وبينه هطلع روحه وروح ولا بلاش 
ليلي : ايوة كدا قومي بقي والبسي واتشيكي واحرقي دم الي عاوز يزعلك 
..................
وفعلا شريف اخد تليفون السكرتيره ولكن عليه باسورد فاخده ومشي
شريف : يا ملهم انت مش بتاع برمجه افتحلي التليفون دا 
ملهم : يا شريف انا بتاع برمجة مش حرامي موبايلات 
شريف : مهو مش هنعرف الموبايل واقع من مين الا لو فتحناه 
ملهم : بعدم اقتناع : هحاول يعني في طريقه كدا ممكن من غير ما نفتحه نعرف
شريف : ازاي 
ملهم بص انا هنزل الداتا الي عليه بطريقتي علي لاب توب ومنها الكونتاكت هنعرف 
شريف : يا حبيبي يا ملهم 
ملهم بمكر بس قبل ما اعمل كدا قولي عاوز ايه من التليفون 
شريف : انا عاوز الداتا كلها علي لاب بتاعي  . مش انت صحبي وعندك شركة برامج ومش عارف ايه 
ملهم :الاسماء تقصد كدا صح 
شريف : الاسماء والافعال والصور والفديوهات وياريت المحادثات كمان بس بسرعه 
ملهم : كدا عنيا بس الموضوع مش تليفون ضايع ولو جيت من الاخر كنت نفذت بدل لف ودوران يا مستر
شريف : بص الموضوع .................
ملهم : يا بنت ال........ 5 دقايق واعتبر التليفون منقول عندك
شريف : ايوة كدا بس بسرعه قبل ما هي تكتشف ضياعه 
.................
ميسون دخلت المستشفي بمنتهي الثقه دخلت مكتب باسل لم تجد السكرتيره في مكتبها  وقفت امام مكتبه لثواني اخذت نفس عميق وعدلت هياتها وفتحت الباب لتجد مفاجأه
...............
حمد الله علي السلامه يا فنم
تميم : الله يسلمك ابعتيلي شريف علي مكتبي بسرعه 
السكرتيره : مستر شريف مرجعش من البريك لسه 
تميم : طيب ابعتيلي قهوتي وبلغي باجتماع بكره واخلي سيد يدخلي بعد 45 دقيقه 
السكرتيرة : بس مستر سيد كمان مش موجود انهارده
تميم : عقد حاجبه انتي يا بنتي مش هتركزي مش موجود ايه سيد جاي معايا من المطار روحي اتاكدي قبل ما تردي ودا اخر انذار ليكي 
السكرتيرة بخوف : اسفه يا فندم حاضر  
خرجت بسرعه وبعد دقائق عادت بالقهوة 
السكرتيرة : القهوة يا فندم
تميم : حطيها عندك وروحي شوفي شغلك
السكرتيره : بس يا فندم اصل 
تميم بدون ان يرفع نظره اليها : خير مالك 
السكرتيرة : بخصوص حفلة السنويه يا فندم 
قاطعها تميم : من امتي انا بتدخل فيها دي من شغل شريف
السكرتيره : ايوة بس مستر شريف امر ان الدعوات تكون باسم سيادتك وسيادتك مدي اوامر ان اي مراسلات تكون باسم الشركة 
تميم : رفع عينه لها : ايه امتي دا 
السكرتيره : من اسبوع 
تميم : هو مش شريف ادي اوامر حضرتك بقي هتعدلي عليه ولا بتبلغيني ولا ايه نظام
السكرتيرة : لاء يا فندم انا بس خوفت ولا حاجة وخرجت 
بص خلفها بضيق ووسع رابطة عنقة وهو ينفخ مش ممكن جايبنها منين دي انا عاوز رولا تيجي هنا عارفه شغلها كويس 
وشريف الزفت دا بيتسرمح فين وايه الزفت الي بيعمله دا 
واتصل علي شريف 
....................
شريف : الو يا تيمو يا جامد 
تميم : بتتسرمح فين يا افندي انت مش هتعقل بقي وتفوق 
شريف : والله ابدا دا موضوع كدا لما اشوفك هقوله ليك
تميم : انت فين دلوقتي 
شريف : انا رايح المستشفي ل باسل وهرجع المكتب 
تميم : انا مستنيك في المكتب متتاخرش
شريف : يا ابني من روما علي المكتب طيب روح طمن سوسو عليك 
تميم : مهو انا لو هتنحنح زيكم كدا كان زمان الشركة وقعت من زمان انا مش فاهم  انتو هتكبرو امتي 
شريف : ونكبر ليه ولينا كبير مشاء الله عليه بيلحقنا 
تميم : طيب خلص مع اخوك وتعالي . مش عاوز رغي كتير
......................................................
تميم : ماما وحشاني موت هو في ايه فين ميسون بتصل بيها مش بترد
سعاد : حبيبي حمد لله علي سلامتك انت فين 
تميم : انا في الشركة بخلص ورق وراجع عاوك 
سعاد : طيب تمام ميسون راحت ل باسل المستشفي هي وليلي 
تميم : ليه حد فيهم تعبان 
سعاد : ابدا مفيش عادي لما تيجي تعرف موضوع بسيط
تميم : طيب تمام  انا هخلص وارجع علطول 
سعاد : سيد جاب العربيه بتاعتك يا حبيبي تسلم انك هتركب عربيه اخيرا وتريح قلبي 
تميم : سلامه قلبك يا ست الكل  هو انا ليا غيرك 
........................
في كاميرات المراقبه برفع عينه يجدها  ليخفق قلبه وكانه يصرخ بين ضلوعه  ويكاد يقفز ياااه لم يتخيل ابدا ان قلبه يصرخ باسمها بهذا الشكل ولكنه سرعان ما افاق علي صوت بجواره


google-playkhamsatmostaqltradent