Ads by Google X

رواية انتي قلبي الفصل الثاني 2 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

 

رواية انتي قلبي الفصل الثاني 2 -  بقلم ولاء فتحي 

(2)
محمد اتخض جدا علي ليلي 
والي خضه اكتر ان طلب رقم خالته مغلق
اخدت عربيته و جري علي البيت 
من كتر ما كان مستعجل رن الجرس  كتير لدرجة ان ليلي قامت مفزوعه وملحقاش تغير هدومها
كانت لابسة بيجاما لونها اسود كت وبرمودة وهي بيضا وشعرها اسود ومنعكش من النوم
وخالته كانت في المطبخ اتخضت وجريو الاتنين علي الباب
اول ما الباب اتفتح لقوه محمد وشكله مش طبيعي وبيقولها خير يا خالتو انتو كويسين طمنوني عليكم بيبص ورا خالته لقي ليلي بشكلها اليباين عليها صاحية من نوم
حس انه اتسرع  وكدا هيكشف حبه وخوفه عليها الي مفروض انه اخ وصديق لبنت خالته
امل . خير يا محمد ادخل احنا كويسين مالك يا حبيبي
محمد . وهو متوتر في الرد وبص ل ليلي لقاها جميله فازاح بوجة الناحية الاخري وبقي يرد ونظرة متجة للارض
مفيش يا خالتو اصل لقيت تليفونك مغلق 
ورنيت علي لرلؤ كتير مبتردش فاتهضيت عليكي من اخر مرة تعبتي
ليلي . لقت محمد بص ناحيتها وحط وشه في الارض بدات تدرك انها خارجة بلبس ميصحش تلبسه لانها كبرت ومبقتش الطفلة الصغيرة  ودا الي محمد علمه ليها من وهو بيذاكر لها في ثانوي
ان لازم تلبس لبس محتشم طول ما في راجل في البيت حتي لو كان هو  دخلت جري علي اوضتها لبست فستان طويل وسرحت شعرها
امل . كنت بعمل كيكة في المطبخ والتليفون فصل شحن قولت اخلص واشحنه
ليلي خرجت بسرعه قبل ما يمشي محمد وبصوت عالي وزعل قالت
محمد انا عاوزاك ضروري لو سمحت
محمد . بص لها وقال خير يا لؤلؤ مالك 
امل .  خير يا حبيبي متتخضش تلاقيها محتاجة حاجة تشرحها لها انت دلعتها وعودتها  تعتمد عليك وانت مشغول يا حبيبي
انزل غير هدومك وارتاح و شوف يا ابني مذاكرتك وشغلك انت قربت تناقش 
محمد. بص ل ليلي وهو طابعا قاريها وفاهم كل تفاصيلها شاف عنيهاةحمرة وشكلها زعلان
بص ل خالته وقال انا بصراحة محتاج من ايدك كوباية شاي يا امولة وياريت معاها كيكة  من ااي في الفرن يا خالتو وانا هاخد ليلي في التراس بعد اذنك نتكلم
خالته قالت له عنيا يا حبيبي هعملك الشاي واجبلك حاجة تاكلها علي ما الكيكة تجهز وسابتهم وقامت
محمد اخد ليلي التراس
وبص لها بهدوء وقال لها ها يا ستي بقينا لوحدنا  والموضوع مش مذاكرة انا سامعك
ليلي بصت له 
ليلي . فعلا يا محمد وحكت له الي ذار بينها وبين لؤي
محمد قلبه وجعه جدا ولكن هو واخد عهد علي نفسه ما بحاولش يخلصرها ولا يفرض نفسه عليها ويكون امين معاها
بصل اها وابتسم وقال لها 
هو دا الي يخليكي تعيطي وزعلانه عموما يا ستي سيبي لي للموضوع دا وانا وانا هتصرف مع لؤي بهدوء
بس اوعي تكلميه الا لما  يحس انه غلط غلط كبير ويعتذر والغلط انه يزعق لك وبقفل السكة في وشكانما علاقته بيا انا هتصرف علشان هاطرك وهضبطها 
ويلا ادخلي ذاكري امتحان التيرم قرب وعاوز دكتورة ليلي كالعادة من الاوائل  ومتفكريش ابدا الا في كدا
ليلي واثقة في محمد وطالما قال هيتصرف هيتصرف  لانه عاقل واد كلمته
امل .دخلت شاي وساندوتشات ليهم التراس
محمد شكرها وطلب الدفاتريراجعها معاها وهو بيشرب الشاي
________________
في الشركة الحاج حسين قاعد علي مكتبه بيفكر في محمد ونفسه يسعده ويجوزه وشايف لن ريم شخصية مثقفة وعمليه وممتازة بس مش عارف يعمل دا ازاي بدا يمسك محمد اغلب الشغل علشان يحتك بريم يمكن الشرارة بينهم تبدا
في المكتب
الحاج حسين يا ريم يا ريم
ريم . ايوة يا فندم 
الحاج حسين. ايه يا بنتي دا انا عمك مفيش داعي للرسميات دي وتعالي عاوزك 
ريم . بحب خير يا عمو مالك في ايه
الحاج حسين . بصي يا بنتي انا تعبت في الشغل وناوي اسافر اعمل عمرة عاوزك تجهزيلي الاوراق وتحجزي عاوز افضل هناك شهر اشبع من زيارة النبي 
ريم .بس يا عمي احنا مع العقود الحديدة محتاجين حضرتك ضروري 
الحاج حسين . محمد معاه توكيل مني وخليكي معاه لغاية ما الدنيا تستقر يا بنتي انا مش ضامن عمري وحاسس اني مختاج اسافر
واهو بالمرة يحاول يخلي احمد ينزل يساعده الفترة دي ويتعودي علي بعدي علشان لما اموت يعرفو يتصرفو
ريم بخضة . الف بعد الشر علي خضرتك دا اخنا كلنا عايشين بحسك يا عمي 
للحاج حسين.  يا بنتي كله قدر يلا يا بنتي قومي رتبي سفري و ضبطي شغلك يكون مع محمد
استاذنت ريم وخرجت
__________
عند محمد راجع مع خالته الشغل وخس انه مجهد استاذن وطلع شقته بغير ويرتاح
بس هل للعاشق ان يغمض عيونه وهو يشغر ان قلبه خرج من بين ضلوعه وعقله يتحكم به
هل من الممكن ان يغمض له جفن وهو  يفكر ان يصلح بين حبيبة قلبه وحبيبها ويصنع رباط قوي بينه وبين ذلك الحبيب 
انها وصية والدها له 
محمد اوعي تسيبها خلي بالك منها ولو حتي اتجوزت انت ضهرها
تنهد تنهيده تخرق العالم باثره وجلش يغرق نفسه في ابحاثه وعمله الي ان انتصف الليل فبدا النوم يداعبه
واستيقظ قبل الشروق ليصلي ويخضر لما يشرحه في محاضراته
والساعه ٨ ص اتصل ب ليلي ليتاكد انها جاهزة  لمحاضراتها 
وهو نازل مر عليها واخدها للجامعه وطول الطريق كان شارد الذهن
ليلي. ايه يا محمد انت بتحب ولا ايه سرحان هههه وضحكاتعا الرقيقه علي وجهها
محمد . يبتسم ايو فعلا عرفتي منين 
ليلي . لانك سرحان من اةل ما خرجنا احكيلي بقي مين اواي امتي فين 
ولازم تعجبني وارضي عنها ولا ايه مش انا اختك 
محمد بضيق من كلماتها . يبتسم بضيق اختي طبعا وحبيباي وكل خاجة 
بس الي بحبها هي الرساله يا لمضه
تبتسم ليلي . ربنا يكرمك يا محمد ياري وتناقش علي خير 
ليلي بارتباك محمد مقولتليش اعمل ايه مع لؤي
محمد بضيق تجاهليه يا حبيبتي والافضل بين المحاضرات تقعدي في مكتبي ومتحتكبش بيه 
يلا وصلنا وهتتاخري 
نزلت جري شافت لؤي تجاهلته وراحت محاضرتها
ولؤي شايفها مع محمد بص بضيق وكان ماشي محد نادي عليه
نسيت اقولكم لؤي شاب  رياضي  متهور حبتين من عيلة متوسطة كتير بيحب الحاجة بس بيزهق بسرعه في اخرسنه في كلية صيدله
لؤي . اهلا دكتور محمد خير حضرتك
محمد. خير يا لؤي  عندك محاضرات دلوقتي 
لؤي  باستغراب . لا يا دكتور لسه كمان ساعه محاضرة حضرتك
محمد. بهدوء وابتسامة بسيطة ممكن تشرب معايا شاي 
لؤي باستغراب اكتر طبعا يا دكتور دا شرف ليا
اصطحبه محمد لمكتبه ونادي علي عامل البوفيه يخضر ليهم شاي وجلس علي الكرسي المقابل ل لؤي وبدا يحدثه
محمد .  بص يا لؤي بوضوح انت في السنه النهائية في الكلية كلها كام شهر وهتتخرج وبصراحة انا متابعك انت وكام طالب وطالبه ممتازين هنا و بعرض عليكم تدربو معانا في الصيدليات
لؤي اتصدم كان فاكر محمد هبثور ويعنفه علي كلامه مع ليلي
او حتي يساومه علي تركها
او يعترف له انه غير مناسب
لكن الموضوع كان مفاجاه له
محمد.  ها يا لؤي قولت ايه ولا اسيبك تفكر 
لؤي . لا يا دكتور اصلي الموضوع كان مفاجاه
وبعدين دي ثقة كبيرة مش عارف اذا انا كتت قدها الصيدليات عندكم بالمعامل بتاعتعا وفروعها خلم لاي حد بس
قاطعه محمد بس ايه يا لؤي اعتبرني صديق وانا هكلمك بصراحة 
هنا لؤي بدا يفكر يبقي اكيد هيساوم علي ليلي وبسرعه رد خير يا دكتور وطبعا صداقة حضرتك شرف ليا
محمد .بص يا لؤي انا رجل اعمال بشوف فرص ومينفعش اضيعها انت وكذا حد انا شايف ان ليهم مستقبل كويس فليه مقفش جنبك وفي نفس الوقت اكيد حماسكم وطموحكم هيفيدتا في شغلنا يعني منفعه متبادلة وفضل يشرح له تفاصيل ولؤي متبهر ومش مصدق وبص في الساعه وقال له كدا يا دوب ندخل المحاضرة
لؤي استاذن وخرج ومحمد بيجهز شنطته دخلت ليلي
ها يل محمد شايفه لؤي خارج من عندك عملت فيه. ايه
محمد بضيق ليلي انا عندي محاضرة  امسكي المرجع دا اقري فيه عينفعكوعلي اما اخلص محاضرتي وكتتنقليش من المكتب
ولم يترك لها خيار للرد وانصرف سريعا
________
في الشركة ريم خلصت اجراءات سفر الحاج وبلغته بالموعد والحجز
وهو سعيد ان في فرصه ريم ممكن تقرب من محمد الي ناسي حياته ومهمل فيها
طيب يا ريم لو في لي اوراق عندك هاتي اخلصها واطلبي لي احمد علي تليفون
ريم . تمام يا فندم
احمد.  ها يا حاج وحستني
الحاج حسين . ايه يا ابني لو كنت وحشتك كنت نزلت تشوفني 
ولا الي كانت مجمعانا راحت ونسيتني
احمد . ابدا يا حاج والله دا انت الخير والبركة حضرتك عارف اني مش طايق اللبيت من يوم وفاة ماما بس كمان مشغول وحياتك با بابا 
الحاج حسين .طيب انا مسافر عمره وعاوزك تكون جمب اخوك في العقود الجديدة  انت ادري بالعايب الأجانب والعقود دي يا ترفعنا فوق يا تنزلنا الارض
احمد.  انت تؤمر يا حاج اسيب الدنيا وارجع طالما دي رغبة حضرتك 
الحاج حسين .
ربنا يكرمك يا حبيبي انا مسافر خلال اسبوع قبلها تكون هنا
وقفل معاه
_________
في الجامعه لؤي محتار ومتلخبط وبيفكر في عرض دكتور محمد الي هو فرصه العمر
________
عند ليلي مشغولة في المرجع ودهلت عليها سهي المكتب
دي صاحبتها الانتيم
سعي . ليلي قلبت عليكي الدنيا وانتي هنا بتدخي ايه يا بنتي ارحمي نفسك شوية 
ليلي . قامت خضنتها سهي  حبيبتي انا اصل في كام حاجة مش فاهماه فدكتور محمد اداني المرجع دا اشوفه وطبعا انتي عارفه كتبه عنده اهم من اي حاجة في الدنيا قولت اخلصه علي ما يخلص محاضرة 
سهي. بصراحة ابن خالتك دا يا ليلي يجنن  بس تقيل اوي ما تعرفيني عليه حتي نبقي قرايب وساعتها هخبيه عن الدنيا كلها ومش هخليه يشوف غيري
ليلي هنا اتضايقت اوي وفكرت ياااه تخبيه هو ممكن محمد يبعد عني وسط شرودها دخل محمد بهيبته اتخضت سعي واستاذنت وخرجت
محمد بص ل ليلي بهدوء عا يا لؤلؤ خلصتي المرجع
بيناديها طول عمرها ب لؤلؤ لانه بيعتبرها لؤلؤته هو ودا دلع الخاص بيه هو ليها 
ليلي وهي سرحانه ها بتقول حاجة يا دكتور
محمد. بص لها واستغرب اه بقول يلا بينا لان هنتاخر ولازم انا وانتي ننزل الشركة حالا الحاج كلمني وعاوزني
ليلي. طيب انا اروح انا وانت روح شغلك
محمد بحدة . لا يا ليلي عاوزة تركبي مواصلات لوحدك وانا عايش  علي وش الدنيا انتي عارفه رايي
ليلي. متزعلش انا مش عاوزة اعطلك
محمد .اتنرفز اكتر وقال لها مسمعش مناقشة تلني في الموضوع دا وسابها وخرج وهي خرجت جري وراه وشافهم لؤي الي اتنرفز ومبقاش عارف يعمل ايه ولا يفكر ازاي خصوصا بتجاهل ليلي ليه
وفجاه خطرت علي باله فكرة وبدا يبتسم في صمت



google-playkhamsatmostaqltradent