رواية هي و القدر الفصل الثاني 2 - بقلم ولاء فتحي
بقلمي
#wala2iat
الفصل الثاني
عند حازم
تمام يا فندم الهدف تحت المراقبة معاهم اسلحة كتير
وفي عربية وقفت محملة قصب
بس احنا هنهجم امتي
القائد : يا حازم بلاش استعجال انت تنتظر الاوامر فقط بلاش تهور
حازم : تمام يا فندم
ومنتظر يتابع العصابة
وفجاة
بدا ضرب النار ووقع جهازالاتصال من حازم
في الوقت الذي يركب رئيس العصابة سيارة ويهرب
يقفز من مكانه وهو يتبادل اطلاق النار هو وقواته
ليجد فرصه وينقض علي رجل وهو يقول
اوقف اطلاق النار والا حياتك هي التمن
الجبالي : انت يا ابني صغير وبتلعب في عداد عمرك
حازم : بتحدي عداد عمرك انت الي في ايدي ادي اوامر والا روحك التمن
فعلا اوقفو اطلاق النار وصلت قوة امداد
تم القبض علي اكبر عصابة للسلاح
الجبالي بتحدي: هتندم انت واهلك علي الحركة دي
الاسعاف وصلت لنقل المصابين
القائد ل حازم : بالرغم من تهورك الا ان الي انت عملته دا هيرفعك اسمك في الداخلية يا سيادة الرائد
حازم : بدون استيعاب تمام يا فندم بس انا ملازم
القائد : بعد الي عملته دا انتظر كشف الترقيات بس كمان مع تقاريرك خايف يخطفوك في العمليات الخاصه انت فلته يا ابني
حازم : بسعادة تمام يا فندم
القائد : حازم انت بتنزف معقول مش حاسس
حازم : دا جرح بسيط يا فندم مش مستاهل
القائد الاسعاف بسرعه
وتم نقل حازم علي المستشفي فالسعادة واهتمامة بعملة انسته انه اصيب بشظية ناريه اوقعت منه جهاز الاتصال
____________***
عند ليان صحت مخضوضه من النوم تبكي
ريم صحت علي بكائها
مالك يا نكدية
ليان مش عارفه قلبي مقبوض علي حازم
ريم: يا بنتي انتي كل ماموريه هتنكد علينا انا مش هبات عندك تاني
انا ابات مع فارس في مستشفي المجانين ارحم
ليان : يا بنتي انتي ازاي الاولي علي الدفعه وبتقولي مجانين
اسمهم مرضي نفسيين وحالات خاصة
ريم : اسمهم الي اسمهم بس انا عاوزة انام
نامو وفي الصباح ___________88
ريم بتتصل ب فارس
صباح الخير يا فارس هتاخدنا في طريقك للجامعه
فارس قال لها طيب اجهزو و10 دقائق تكونو تحت
ريم : فريره قفلت وهي بتبص ل ليان وبتقول لها بجري
ليان بسرعه فارس قال بسرعه
ليان : متصلتيش ب حازم
ريم: ممنوع نتصل وهو في عمليه
يلا بسرعه فارس مستعجل
لبسو بسرعه وخرجت
نجلاء : افطرو يا بنات
البنات : فارس مستعجل
نجلاء : طيب انا عاملة حسابي ودول 3 لانش بوكس ليكم ول فارس تلاقيه يا حبيبي ولا فطر ولا حاجة
اخدوها ونزلو جري
___________**
ريم : صباح الفل يا احلي دكتور في الدنيا
فارس: صباح الخير ياريم
صباح الخير يا ليان
ليان : صباح الخير ماما باعته الفطار ل حضرتك
ركبو معاه واديته يفطرفي الطريق
معلش يا بنات مليش نفس انا مضطر انزلكم بره الجامعه عندي مشوار مهم
ريم " راند فو علي الصبح كدا
فارس : ريم مش فايق لك وبيتكلم وهو حزين وقلقان
ريم : مالك يا فارس
فارس : مفيش ضغط شغل
ريم : لاء يا فارس مش ضغ شغل في ايه
فارس : حازم في المستشفي اتصاب اصابة بسيه في العملية والمفروض اروح له
ليان بخضه : ايه حازم ماله اصابة ازاي
ريم : خدني معاك
فارس: انا هروح شوف وانتو تدخلو محاضراتكم وبعد المحاضرات كلموني
ليان بتبص برجاء ل ريم
ريم : اوعدني انك تمني عليه
فارس طيب هبعتلك واتس
نزلو البنات وبدات تبكي ليان وريم بين نارين تطمنها ولا تبكي معاها
تعالي يا ليان ندخل المسجد كدا الجامعه هتتفرج علينا
دخلو وفضلو يعيطو وبعدين غسلو وشهم
ودخلو محاضرتهم
بعد ساعتين وجات رساله من فارس ل ريم اطمني هو بخير
اصابة سطحية وهيخرج بليل
لما تخلصي خدو اوبر وابعتولي لايف لوكيشن اتابعكم
وجهزي البيت احسن زمايله يطبو معانا فجاه
هطلب طلبات البيت توصلك دليفري
ريم : بعتت له تمام يا حبيبي ربنا يخليك لينا
ريم: اطمني خارج بليل
ليان : بلهفه بجد والله وبحيره وانا هشوفه ازاي
ريم : هستاذن طنط ترتبي معايا البيت والاكل
واكيد اول ما هيوصل عمو وطنط هيجو دا بيعتبرونا ولادهم ومش هيسيبونا اكيد
ليان : ماما هتتخض اوي هي فعلا عمرها ما فرقت بينا وبينكم انتو عندها زينا بالضبط
خلصو المحاضرات
_________***
اتصلت ليان ب نجلاء: ليان : ماما انا هطلع مع ريم البيت حازم اتصاب وهنرتب البيت ونجهز اكل
نجلاء: حازم يا حبيبي ماله جراله ايه
ليان : مش عارفه يا ماما فارس قالنا كدا
نجلاء: لاء تعالو انتو علي البيت وانا هاخد حد واطلع انا نرتب البيت واطبخ
اقفلي هكلم فارس
_______888
فارس في المستشفي
فارس: يا فندم حضرتك بنفسك معانا دا كدا كتير
العميد ممدوح (قائد حازم ) : يا دكتور حازم مشاء الله عليه من احسن ضباط عندي
وبعتبره ابني وانا هنا بصفتي الشخصية مش الرسميه
فارس : طيب حضرتك ارتاح هو لسه مفاقش ونقلنا له دم والموضوع بسيط الحمد لله انا لما سمعت الخبر كنت هتجنن
العميد ممدوح : انا عارف انك مش بس اخوه بالرغم فارق السن الصغير بينكم حازم بيحكي انه بيعتبرك ابوه
فارس : هو وريم كل دنيتي من يوم وفاة والدي ووالدتي
العميد ممدوح : والدك كان بطل يا فارس اتاخد غدر
مش عاوز اقلقك واقولك اني هطلب نقل حازم لان الي قبض عليه حازم انهارده ابن الي قتل والدك ووالدتك
فارس: بخضة ايه ومحسش بنفسه الا وهو بيقعد وضربات قلبه تتصارع
انا مش عارف ليه اصر يدخل شرطه انا معنديش استعداد اخسره دا اخويا وابني
العميد ممدوح : فارس انت قوي وانا بكل قوتي هحميكم لان كدا انتو ال3 في خطر
فارس: ريم اختي لاء عن اذنك هتصل بيها انا قولت لها ترجع من الجامعه باوبر هي وليان
العميد ممدوح : ايه لاء هبعت لهم عربية وحراسه يا فارس اتصل بيها فورا
__________***
ليان : ريم ماما هتنضف هي البيت وتجهز الاكل
ريم : والله طنط نجلاء دي فعلا عوضنا عن امي الله يرحمها
ليان : عاوزة اطمن علي حازم يا ريم اعمل ايه
ريم : متقلقيش انا مش عارفه اقلق علي حازم ولا اطمنك متحيرنيش يا ليان انتي اختي وعارفه انك بتحبيه
وفارس وحازم كل دنيتي
_____________***
نجلاء اتصلت ب فارس بقلق شديد
نجلاء: ايوه يا فارس ماله ابني جراله ايه
فارس: طنط اهدي هو كويس
نجلاء : يا حبيبي طمني عليه
فارس: دي شظية بس هو عمل مجهود وجاله نزيف وبليل هنخرج اطمني علشان خاطري يا طنط خلي بالك بس من ليان وريم
خلي ريم عندك الفترة دي
نجلاء : مالك يا فارس في ايه
فارس : مفيش يا طنط بس علشان اكون مطمن
نجلاء : حاضر يا حبيبي من عنيا متقلقش انت شلت كتير اوي يا ابني وكبرت وانت صغير
عمك هيجيلك المستشفي
فارس: متتعبيهوش انا عارف انه مشغول والله الموضوع مش خطير انتي مش واثقه اني دكتور ولا ايه
نجلاء : يا سلام دا انت احسن دكتور في الدنيا
فارس: وهو بيحاول يطمنها وهو اصلا قلقان
طيب خلاص كفاية دعواتكم يا ست الحبايب
نجلاء : بدعيلك يا حبيبي انت واخواتك ربنا يحميكم يا ولاد الغاليه
فارس: طيب يا حبيبتي انا هسيبك علشان اشوف حازم
______88
اتصل فارس ب ريم
فارس: ريم انتي وليان خلصتو
ريم : لسه محاضرة صاحبك الرخم كنا هنزوغ منها ونروح
فارس: لاء احضرو محاضرتكم متنسيش انها امتحان
ولما تخلصو هبعتلكم عربية وحراسة
ريم : ايه حراسه وعربية
فارس: العميد ممدوح قال هيبعتها ليك هو معايا
هديلهم تليفونك
ريم : طيب يا فارس حاضر بس حازم كويس بجد
فارس حبيبتي هو كويس متقلقيش وخلي بالك من نفسك انتي وليان
ريم : حاضر يا حبيبي
_______8
ليان: ريم ها طمنيني
ريم : يلا نحضر محاضرة اللهو الخفي
ليان : مش هنروح
ريم فارس قال لاء
دخلو المدرج وعنيهم حمرا من العياط وشكلهم مش مضبوط
حسين بيشرح وعينه عليهم
وقف قدامهم : مالكم خير
ليان : مفيش يا دكتور احنا مركزين
حسين بيرد ويبص ل ريم: متنسوش اني بتاع تحليل نفسي يا انسة
خير مالكم خايفين من الامتحان ولا ايه
ريم :حست اد ايه هو بيشعر انها هايفه ردت وهي مخنوقه مفيش يا دكتور امتحان ايه الي هنخاف منه ومقدرتش تمسك دموعها الي بتحاول تخبيها وقعدت وحطت راسها بين اديها وفتحت في البكاء الشديد
وسط ذهول الجميع لان معروف عن ريم وليان انهم جامدين ومفيش حد بيقدر يضايقهم
حسين : بهدوء علي غير العاده : ريم مالك في ايه اهدي
انسة ليان من فضلك هاتي لها ليمون من الكافتريا
وبص للدفعه بريك ربع ساعه واضح ان زميلتكم عندها مشكله و لانكم اخواتي الصغيرين قبل اي حاجة فمن فضلكم هنحترم خصوصيتها
ليان وقفت : لاء يا دكتور متفهمهاش غل الموضوع اصل اخوها ضابط واتصاب في عمليه وهي ملحقتش تروح تطمن عليه بس مش حاجة تانية
حسين : حازم ماله
ليان بتحاول تمسك دموعها مش عارفين دكتور فارس بلغنا بكدا بس
زمايلها بهدوء ربنا يطمنا عليه
معلش والله
ليها حق تزعل
حسين : طيب يا جماعه هناجل الامتحان ويلا تقدرو تروحو
اتصل ب فارس يطمن علي حازم
__________***
حسين : طمني علي حازم يا فارس
فارس: متقلقش يا حسين بسيطه ان شاء الله
حسين : طيب تحب اوصل البنات وخليك متقلقش انت عارف انت اخويا وعشرة
فارس: لاء متتعبش نفسك هنبعت ليهم عربية
حسين : لاء مفيش تعب انا لغيت المحاضرة وفاضي
فارس: لاء يا حسين والله متشكر ياريت بس تروح تخلص تقارير الحالات الخاصه
لان معنديش وقت انهارده انزل اراجعهم واعمل ليهم التقارير وانا هنزل بكره اشوف العلاج والاشعه
حسين : حاضر متقلقش
________***
ريم : كانت محرجة جدا شكرا تعبنا حضرتك لاء متعطلش نفسك
حسين : انسه ريم انسة ليان اتفضلو ليمون وفارس هيبعت ليكم عربية
انا منتظر معاكم لغاية ما توصل
ليان بتغمز ريم : يلا انجزي
حسين : بصرف النظر عن اي حاجة وقبل ما اكون استاذكم
فارس صديقي واخوي
ريم بتغمز ليان : الله شكله مش رخم اوي
ليان : مفيش فايدة فيكي
العربية وصلت وركبة وحسين فضل معاهم لغاية ما اطمن عليهم
______________****
في المستشفي حازم في الافاقة وبينادي
فارس جنبه بصله وهو مصدوم
تفتكرو ليه
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية هي و القدر) اسم الرواية