رواية ليالي فرح الفصل الثاني 2 - بقلم اسماء صلاح
توقفنا لما بتنظر فرح جانبها علي الكرسي لقيت الساندوتش وقالت لنفسها : اما اكله علشان تيته متزعلش مني اخذت الساندوتش وبتاكله الله طعمه حلو وبتنظر له وبتاكل فخطبت في العربية اللي قدامها اهاااااااا ونخبطت في الدركسيون وقعد الساندوتش من ايدها اهاااا وحطت ايدها علي راسها
وفتح صاحب العربية الباب ونزل منها وراح
ونظر علي العربية من وراها لقه الفانوس انكسر ونظر علي عربية فرح بغضب وراح لها وخبط
علي شباك العربية
ونظرت له فرح من جوه وهي قفلها زجاج العربية وفتح الباب ونزلت وحطها ايدها علي راسها وقفلت باب العربية
ونظر له صاحب العربية وقال بغضب : ايه اللي انتي عملته دي وبيشاور علي عربيته
وبتنظر فرح لعربيته لقيتها مكسوره والتفت وقالت : انا اسفه
صاحب العربية قال بعصبية : اسفه ايه وزفت ايه
انتي عمياء مابتشفيش
فرح قالت بدهشة : لا بشوف و انا شايفك اهوه
صاحب العربية قال : ما انتي بتشوفي خبطي في عربيتي ليه
فرح قالت : خلاص حصل خير
صاحب العربية قال بغضب : خير وهيجي من والخير واللي زيك ماشين يخبطوا في الناس اما انتي مابتعرفيش تسوقي ما تقعدي في بيتكم احسن بدل ماترفينها
فرح قالت : خلاص حضرتك انا قوتلك اسفه
اعمل ايه تاني وبعدين انا مستعجله وفتحت باب العربية
وزقه صاحب العربية بغضب الباب بايده وقفله وقال بعصبية : مستعجلة علي اساس ايه انا اللي
فاضي اتكلم مع الاشكال اللي زيك
فرح قالت بضيق : مافيش داعي للغلط فاهم
صاحب العربية قال بغضب : فاهم وهو انتي فاكرة نفسك مين عاوز افهم
وبيرن تليفون فرح وهو في العربية واللي بيتصل بها سناء الممرضه
فرح قالت بغضب : انا مش فاكرة نفسي حاجة ممكن امشي بقي علشان في روح هتضر بسببي
صاحب العربية قال : تمشي انا مش هسيبك النهاردة فاهمه وبعدين اهلك ازاي سيبنك كده تاذي في الناس اكيد انتي أساس مالكيش اهله علشان لو كان لك اهل كانوا عرفوا يعلموكي
الصح من الغلط
فرح قالت بعصبية : بس انتي مين علشان تكلم عني وعن اهلي بشكل ده انا قوتلك اسفه علشان غلطت وخبطت عربيتك بس مش معنا كده تسوق فيها وتجيب سيرة اهلي فاهم لوسمحت شيل ايدك من علي الباب خليني امشي
صاحب العربية قال بعصبية وبصوت مرتفع :
قوتلك مانتش ماشيه فاهمه
فرح قالت باستعجال وبعصبية : وبعدين بقي انت مابتفهمش قوتلك
وقطع صاحب العربية كلامها وقال بغضب وبصوت مرتفع : بس ورفع صبعه في وشها
حسبي على كلامك واياك تقل ادبك فاهمه
فرح قالت بعصبية : انا مش قلة الاداب ماشي
صاحب العربية قال بنزفره : لا قلة الاداب واظهار اهلك معلمكيش الإداب
فرح قالت بغضب : لا علموني الاداب وعلموني كمان ازاي احترام اللي قدامي اذا كان محترم ومجبش سيرتهم تاني فاهم
صاحب العربية قال بعصبية : لا انا محترم غصبن عنك فاهم ورن تليفونه وطلعه من جيبه ونظر فيه لقي فريد صديقه بيتصل بي فنجسل عليه
فرح قالت لنفسها بتفكير : وبعدين بقي انا كده هتتاخر وحالة ممكن يحصلها حاجة لازم اتصل بسناء اقولها بس ازاي وتليفون جوه العربية والمتخلف ده حطت ايده علي الباب ايوه الف اجيبه من الناحيه الثانيه وماشيه
ومسك صاحب العربية ايدها وقال بغضب :
رايحه فين عاوزه تهربي
وشالت فرح ايدها من ايده بعصبية وقالت : اهرب ايه وزفت ايه انت ليه محسسني اني قتاله قتله وبعدين اهرب ليه ما انا اعترفت اني غلطانه
صاحب العربية قال بضيق : والله امال حضرتك رايحه فين رايحه تتجولي المكان
وبيرن تليفون فرح وهو في العربية واللي بيتصل بها سناء الممرضه مرة تانية
فرح قالت بغضب : خفه لا مش رايحة اتجول رايحة اجيب تليفوني من ناحية التانية علشان حضرتك مش راضي تشيل ايدك من علي الباب
صاحب العربية قال : ياسلام والمفروض
انا بقي اصدقك الكلام ده صح
فرح قالت : عاوز تصدق ولا ان شاءالله عندك ما صدقت انت حر انا مش بديلك مبرر علي فكرة وماشيه
وراح صاحب العربية ووقف قدامها وقال بغضب وبصوت مرتفع : انتي فاكرة نفسك مين انتي ولا حاجة علي فاكرة فاهمه ولا حاجة
فرح قالت بغضب : انا عارفه نفسي مين كويس فاهم ومش مستني واحد زيك يجي يقولي انا مين بس اظهار انت اللي فاكر نفسك حاجة بس الحقيقة ورفعت صبعها في وشه انك انت ولا حاجة فاهم وابعد من وشي بقي خليني امشي
ونظر صاحب العربية لاصبعها بغضب وزقه
ايدها من وشه وقال : التزم حدودك احسن لك فاهمه وتاني مرة ايدك دي مترفعش
في وشي وانا هعرفك انا مين كويس وهدفعك ثمن كل كلمه قولتها
فرح وقالت : والله طيب ممكن ابقي تمشي من وشي خليني امشي
صاحب العربية قال بغضب وبصوت مرتفع : قوتلك منتش ماشيه انت ايه مابتفهميش ورن تليفونه وطلعه من جيبه ونظر فيه لقي فريد صديقه هو اللي بيتصل وفتح الخط بغضب الو
وبتنظر له فرح بعصبية وقالت لنفسها : وبعدين في المتخلف ده بقي
فريد قال : الو ايوه يافارس انت فين كلمتك
كذا مرة
فارس قال بعصبية : خلص
فرح قالت لنفسها باستغراب : خلص هيخلص ايه ده وبتفكر
فريد قال : بس
فارس قال بعصبية : قوتلك خلص واخلص ومحدش هيلاحظ وقفل الخط
وبيرن تليفون فرح وهو في العربية واللي بيتصل بها سناء الممرضه مرة تالته
فرح قالت لنفسها بدهشة : ايه محدش هيلاحظ هو ايه ده اللي محدش هيلاحظه وبعدين هيخلص علي ايه وبتفكر ليكون وبقلق ليكون الرجل ده مجرم ونظرت له وهيخلص علي حد علشان كده قال اللي كلمه خلص بس مين اللي كان بيكلمه وقاله خلص باربتاك ايه يافرح مالك اكيد مجرم زيه يعني وبخوف يانهار اسود اعمل ايه دلوقتي وبتنظر له
وحط فارس تليفونه في جيبه ونظر لها بغضب وقال : وأنتي انا هعملك ازاي تكلم معايا كده
فرح قالت بخوف : سبني امشي واذا كان علي العربية انا هتدفعلك ثمن تصلحها
فارس قال بغضب : تدفعلي ثمن تصلحها
فرح قالت بقلق : ايوه وهروح اجيب لك الفلوس
من العربية دلوقتي وكده نبقي خلصين وماشيه
ومسك فارس ايدها بغضب
ونظرت له فرح بقلق
فارس قال : نبقي خلصين
وشالت فرح ايدها من ايده وقالت بخوف : ايوه
فارس قال بغضب : والله بسهولة كده
فرح قالت : شوف انا قوتلك اني ماكنتش اقصد اخبط عربيتك واعتذرت منك علي كده وهتدفعلك تصليح العربية اهوه نبقي خلصين وتسبني امشي
فارس قال : تمشي وحط ايده بقوة علي عربيتها وبعصبية وبصوت مرتفع تمشي ازاي بعد كل اللي قولته لي انتي فاكره ايه تهزقيني وتمشي كده بسهولة ولا ادينك عملتي حاجة لا يا انتي بتحلمي اما خليتك تندمي علي كل كلمه انتي قلتها لي ما بقاش انا
فرح قالت بقلق : شوف انا ما غلطتش فيك غير لما انت غلط الاول وبعدين احسن اللي احنا نخلص الموضوع تقولي ثمن تصليح العربية كام وانا هدفعه لك علشان انا لازم امشي انا هروح اجيب لك الفلوس وماشيه
فارس قال بعصبية : اقفي مكانك احسن لك
ووقفت فرح بتنظر له بخوف
وماشي فلان وبينظر لهم ووقف وقال : فيه
حاجة
ونظر له فارس وقال بعصبية : وانت مالك امشي
فلان قال بضيق : ايه يا حضرة مالك
فرح قالت لنفسها بقلق : هي دي فرصتي ممكن الرجل ده يساعدني وامشي لا بلاش ممكن يموته ده مجرم و هكون انا السبب في موته العمل ايه بس لازم اتصرف بسرعه قبل ما يؤذيني بس ازاي وبتفكر وبتنظر علي الارض بالصدفة لقيت طوبة كبيرة ايوه اضربه علي دماغه واجري بسرعة
بس استنا لما الرجل ده يمشي علشان ما يعملش فيه حاجة
وبينظر فارس لفلان وقال بغضب : وانت مالك انت امشي من هنا
فلان قال : طيب وماشي
وبينظر له فارس بغضب
فرح قالت بخوف : اهو ماشي وراحت براحة
وراها فارس ورفعت ايدها وضربته بطوبة علي راسه
فارس قال بوجع : اهااااا وحط ايده علي راسه ونظر لها وبعصبية انتي فاداخ ووقع علي الارض وبوجع اهااااا
وبتنظر له فرح بخوف وراحت مسرعة وركبت العربية وتحركت وبتنظر له من مرايا العربية وقالت لنفسها : الحمد لله اني قدرت اهرب واخذت نفس والا كان خلص عليها زي اللي
خلص عليهم دول في التليفون مجرم انا مش عارفه الشرطة ازاي سيبها كده ياريتني كنت اعرف اسمه كنت زماني بغلت عنه وخلصت
الناس من شره
ونظر فارس لعربيتها وقال بوجع : اهاااا وشال ايده من علي راسه لقي دم علي ايده وبغضب انا هوريكي وحط ايده علي راسه وقام اهااااا وراح وركب عربيته اهاااااا وتحرك
في فيلا مصطفى بيه :
في السفرة :
هنيه قالت : الحمد لله ونظرت لامال انا هروح اقعد في الجنينه شويه يا امال
امال قالت :طيب ياماما بس مش تكملي فطارك
هنيه قالت : لا الحمد لله انا شعبت وقامت
امال قالت : طيب ياماما انا هحصلك
هنيه قالت : طيب ومشت
امال قالت بصوت مرتفع : يافوزية فوزية
وجاءت فوزية الشغالة وقالت : ايوه ياهانم
امال قالت : لمي الاكل وقامت
فوزية قالت : حاضر ياهانم
ورايحة امال علي الجنينه
وبتنظر هنيه لقيت امال وقالت : امال
امال قالت : ايوه ياماما وقعدة
هنيه قالت : هي فرح هتتاخر النهاردة في المستشفى
امال قالت : مش عارفة ياماما انا ما سالتهاش ليه
هنيه قالت : لا مافيش بسال بس علشان لو
هتجي علي الغداء
امال قالت : اهاااا طيب ياماما انا هتصل بها واعرف هي جاية علي الغداء ولا لا
هنيه قالت : طيب بقولك ايه لما تجي ابقي
افتحي معها موضوع الجواز علي المتغطي كده وشوفي رايها ايه
امال قالت : من غير ما سالها ياماما هي مش في دماغي موضوع الجواز ده خلاص
هنيه قالت : وعرفتي ازاي هو انتي فتحتيه معها قبل كده
امال قالت : لا بس انا عارفة بنتي كل اللي شغلها هو الشغل وبس ومابتفكرش في حاجه تانية
هنيه قالت : اهو نحاول برده يا امال انتي مش نفسك تشوفها في بيتها ولا عجبك حياتها كده يعني
امال قالت : لا طبعا ياماما نفسي اشوفها في
بيتها بس
هنيه قالت : مابسش يا امال ابقي بس افتحي الموضوع معها لما تجي بس زي ماقوتلك علي المغطي كده ماشي
امال قالت : حاضر ياماما هحاول افتح معها الموضوع
هنيه قالت : طيب وقامت
امال قالت : ايه ياماما علي فين
هنيه قالت : هروح اقرا قران شويه في غرفتي
امال قالت : طيب ياماما علي مهلك
هنيه قالت : طيب ومشت
امال قالت لنفسها : اما اروح انا كمان اقرا شويه في المكتب ومشت
امام المستشفى :
وصلت فرح علي المستشفى ونزلت مسرعة من العربية ودخلت ورايحة علي مكتبها ونظر لقيت سناء الممرضة فاراحت لها وقالت : سناء
ونظرت لها سناء وقالت : دكتورة فرح حضرتك اتاخرتي ليه
فرح قالت بقلق : ها وتذكرت اللي حصل
سناء قالت : دكتورة فرح
فرح قالت : ها
سناء قالت : انتي كويسة يادكتورة
فرح قالت : ايوه
سناء قالت : انا اتصلت بك اكتر من مرة بس حضرتك ماكنتش بتردي
فرح قالت بقلق : مش مهم دلوقتي المهم فين الحالة
سناء قالت : فى غرفة العمليات
فرح قالت : طيب وماشيه
سناء قالت : مافيش داعي حضرتك تروحي يادكتورة علشان خلاص
وقطعت فرح كلامها وقالت بخضة : ايه ماتت
سناء قالت : لا يادكتورة مامتش متخضيش
فرح قالت بارتياح : طيب الحمد لله وباستغراب امال مافيش داعي اروح ليه
سناء قالت : علشان الدكتور نبيل جوه بيعمل العملية
فرح قالت : طيب انا رايحة علي مكتبي لما العملية تخلص ابقي قولي لي
سناء قالت : حاضر بس
فرح قالت باستغراب : بس ايه
سناء قالت : الدكتور شوقى مدير المستشفى عاوزك حضرتك
فرح قالت : عاوزني
سناء قالت : ايوه قالي اول ما توصل خلها تيجي لي
فرح قالت بقلق : هو عرف ان انا لسه مجاتش
سناء قالت : ايوه اصل وبتحكلها
فلاش باك :
في غرفة المريض :
وبينظر يحيى ابن المريض لسناء وقال بعصبية : ماتروحي تنادي للدكتوره
سناء قالت بقلق : متقلقش يافندم هي جاية اهي
يحيى قال : جايه هي فين روحي ندلها وبينظر لوالده بقلق بابا ردي عليه يابابا وبيبكي
سناء قالت لنفسها : اتاخرت ليه يادكتورة فرح انا لما اتصلت بها قالت لي انا جاية ياتري ايه اللي اخرها وخرجت من الغرفة وطلعت تليفونها من جيبها وبتتصل بها ردي يادكتورةمش بتردي ليه اما احاول تاني وبتتصل بها برده مابتردش واعمل ايه دلوقتي ودخلت الغرفة
ونظر يحيي لسناء وقال بغضب : انتي لسه
واقفة انا ابويا هيروحي مني وانتي واقفة
تتفرجوا انتم ما عندكوش رحمه ماتروحي نادي للدكتورة ونظر لوالده بابا
وماشي الدكتور شوقي وسمع زعيق وقال لنفسه باستغراب : ايه الزعيق ده وجاي مين باين جاية من الغرفة دي اما اروح اشوف في ايه وراح علي الغرفة وبينظر لقي يحيي بيزعق لسناء الممرضة
وبتنظر سناء ليحيي وقالت بقلق : متقلقش يافندم ان شاء الله هيبقي كويسة
الدكتور شوقي قال باستغراب : في ايه ياسناء
ونظرت له سناء وقالت بخوف : الدكتور شوقي
الدكتور شوقي قال : في ايه
سناء قالت بقلق : ها اصل
وبينظر يحيى لسناء وقال بغضب بصوت مرتفع : انتي لسه واقفة ما تروحي تنادي للدكتورة
الدكتور شوقي قال بضيق : اهدها ياحضرتك احنا في مستشفى وماينفعش تزعق كده
يحيي قال بعصبية : ابويا بين الحياة والموت وانت بتقولي ماينفعش ازعق كده وشاور علي سناء وهي واقفة بتفرج عليه وجاي تقولي ماينفعش ازعق كده وكل اسالها عن الدكتورة تقولي جاية اهي انتم أطباء انتم قسم بالله لو ابويا جرله حاجة ماهرحمكم وهقفلكم المستشفى دي
الدكتور شوقي قال : طيب اهدها ونظر لسناء ابعتلي الدكتورة فرح
سناء قالت بقلق : الدكتورة فرح مش موجودة يافندم
الدكتور شوقي قال بدهشة : ماجتش
سناء قالت : ايوه يافندم
الدكتور شوقي قال بضيق :طيب بلغي الدكتور نبيل انه يجني
سناء قالت : حاضر يافندم وخرجت من الغرفة
ونظر الدكتور شوقي ليحيي وقال : اتفضل حضرتك بره
وبينظر يحيى لوالده بخوف
الدكتور شوقي قال : لوسمحت
ونظر له يحيي وقال : طيب ونظر بقلق لوالده وخرج من الغرفة
وراحت سناء الممرضة على مكتب الدكتور نبيل وخبطت علي الباب
الدكتور نبيل قال : ادخل
دخلت سناء الممرضه وقالت : دكتور نبيل
الدكتور نبيل قال : ايوه ياسناء في ايه
سناء قالت : الدكتور شوقى عاوز حضرتك
يادكتور
الدكتور نبيل قال باستغراب : ليه في ايه
سناء قالت : اصل في وحكلته علي اللي حصل والدكتور شوقي قالي انادي لحضرتك
الدكتور نبيل قال بقلق : طيب طيب وقام تعالي
سناء قالت : حاضر
وخرج الدكتور نبيل من الغرفة
وخرجت سناء وراها
ونظر الدكتور نبيل لسناء وقال : هي الدكتوره
فرح لسه ماجتش ليه
سناء قالت بقلق : مش عارفه يادكتور انا اتصلت بها اكتر من مرة بس هي ماكنتش بترد
الدكتور نبيل قال : طيب ونظر ليحيي
ونظر لهم يحيي بقلق
ودخل الدكتور نبيل الغرفة
ودخلت سناء وراها وقفلت الباب
وبينظر الدكتور نبيل لقي الدكتور شوقي بيكشف علي المريض فوقف
وخلص الدكتور شوقي الكشف على المريض
الدكتور نبيل قال : عنده ايه يادكتور
الدكتور شوقي قال : عنده ذبحه صدريه وانت اللي هتعمل له العملية
الدكتور نبيل قال : حاضر يادكتور
وخارج الدكتور شوقي من الغرفة ونظر لسناء الممرضه وقال : تعالي انا عاوزك
سناء قالت بقلق : حاضر يادكتور
وخرج الدكتور شوقي من الغرفة
وخرجت سناء الممرضة وراها
ونظر يحيى للدكتور شوقي وقال بقلق : ابويا عنده يادكتور
الدكتور شوقي قال : عنده ذبحه صدريه وهندخله غرفة العمليات دلوقتي
يحيى قال بخوف : ايه ذبحه صدريه
الدكتور شوقي قال : ايوه قل لي هو كان اشتكي من قلبه قبل كده
يحيي قال بقلق : ايوه يادكتور كان بيحس بوجع وما بيبقاش قادر ياخد نفسه
الدكتور شوقي قال : وفي دكتور شافه
يحيى قال : ايوه يا دكتور راح للدكتور
وكتب له على دوا وكان بياخدوا بس النهارده حس بتعب اوي و اغمي عليه وجبته على المستشفى بسرعه هو هيبقى كويس يا دكتور صح
الدكتور شوقي قال : ان شاء الله عن اذنك
ومشي
ومشت سناء الممرضة وراها
ووقف الدكتور شوقي ونظر لسناء وقال بضيق : عجبك اللي حصل ده ازاي ماجيتيش تقولي لي ان في حالة والدكتورة فرح لسه ماجتش
سناء الممرضة قالت بقلق : انا
الدكتور شوقي قال بعصبية : انتي ايه و زفتي
ايه افرضي الحالة دي حصلها حاجة كان ساعتها
هتنقفل المستشفى بسبب اهمالك انتي والدكتورة
اللي لسه ماجتش دي ايه الاهمال اللي انتم فيه
ده دي ارواح ناس ماينفعش فيها الاهمال
سناء قالت بخوف : انا اسفة يافندم
الدكتور شوقي قال : وهعمل ايه بأسفك
ده انتي مخصم منك يومين واول ما تجي الدكتورة فرح دي لو اتشرفت وجت يعني خليها تيجي لي على المكتب فاهمه
سناء قالت بقلق : حاضر يافندم
الدكتور شوقي قال بضيق : ورحي خليهم يحضروا غرفه العمليات
سناء قالت : حاضر ومشت
ومشي الدكتور شوقي
وبتنظر سناء الممرضة للدكتورة فرح وقالت : بس روحي له بقى يادكتورة علشان تلاقيه مستنيك
الدكتوره فرح قالت : طيب بس انا اسفه يا سناء علشان انتى اتخصم لك يومين بسببي
سناء الممرضه قالت : الحمد لله دكتوره انها جت على قد الخصم وما اترفدتش بس انتي ايه اللي اخرك
الدكتوره فرح قالت بضيق : واحد مجرم خبطت عربيته من غير ما اقصد وهو اللي اخرني لغايه دلوقتي
سناء الممرضة قالت بدهشة : ايه مجرم
الدكتوره فرح قالت : ايوه
سناء الممرضه قالت بقلق : انتي كويسة يادكتورة
الدكتورة فرح قالت : اهااا ياسناء كويسة الحمد لله ما انا هربت منه قبل ما يؤذيني
سناء الممرضه قالت : طيب الحمد لله انما هربتي منه ازاي
الدكتوره فرح قالت : ضربته علي راسه بطوبة وهربت بقولك ايه انا مش عاوزة حد يعرف بلي حصل معايا ده ياسناء
سناء الممرضه قالت باستغراب : ليه يادكتورة
الدكتوره فرح قالت : علشان مافيش داعي هو الموضوع عدها علي خير وخلاص يبقي مافيش داعي حد يعرف ماشي
سناء الممرضه قالت :ماشي يادكتورة انا مش
هقول لحد انما حضرتك هتقولي ايه للدكتور شوفي
الدكتوره فرح قالت : هقوله اي حاجه هتصرف المهم ماحدش يعرف ماشي
سناء الممرضه قالت : حاضر يادكتورة والله ماهقول لحد والحمد لله انك كويسة ويارب الشرطة تمسك المجرم ده علشان ياخد جزائه
الدكتوره فرح قالت : يارب انا هروح للدكتور شوقي
سناء الممرضه قالت : طيب
وراحت فرح علي مكتب الدكتور شوقي واخذت نفس وقالت بقلق : استر يارب وخبطت علي الباب
الدكتور شوقي قال : ادخل
ودخلت فرح الغرفة
ونظر لها الدكتور شوقي وقال بغضب : انتي شرفتي يادكتورة ما كان لسه بدري جيتي ليه….
- تبع الفصل التالي اضغط على (رواية ليالي فرح ) اسم الرواية