رواية سأجعلك تحبني الفصل الثاني 2 - بقلم نورة عبدالرحمن
انتهت حصة معاذ وجمع اشيائه ليغادر.الفصل..
روز اي ده انت هتمشى متخليك شويه ..والنبي عشان خاطري..
نفخ بغضب واقترب منها وهو يرمقها بنظرات ارعبتها بنت انتي هتصاحبني …الهبل اللي بتعمليه ده تبطلي..انت فاهمه..
تجمعت الدموع في عينيها بحرج وهي تنظر الى اصدقائها..
اما الاخر مشى دون الاكتراث لها..
عمر مالك يا عم بتزعق في البنت ليه..
معاذ بضيق ملكش دعوة يا عمر وخليك بحالك..
عمر طب مقولتش حاجه هتروح فين..
معاذ عندي حصه بالفصل التاني..
عمر ماشي هشوفك باخر الدوام..
معاذ ماشي..
عند روز …
هناء اهدي يابنتي متعيطيش..
روز بشهقات ده زعقلي قدام الطلبه كلهم.
علاا بغيظ واحد معندوش دم متزعليش ..
روز متقوليش عنو كده.
هناء انتى هتسبليلو كمان..
روز مسحت دموعها بابتسامه ايوا ده زي القمر..انتي شفتي عنيه حلوين ازاي..
علا ابتلعت ما بجوفها يخربيتك انت بتتغزلي باللوح ده..
متقوليش لوح..
هناء دي المستر بتاعنا يا بنتي مينفعش..اللي بتقوليه ده.
روز ينفع انا من ساعت ما شفته..وقلبي يدق جامد انا شكلي حبيته..
علا يامصيبتي حبيتي ايه ..
روز ملكمش دعوه ..
هناء يا بنتي هو من شويه مهزقك. قدامنا.
روز ده ميمنعش انه يتحب وزي القمر.
هناء يخربيتك انت مش هتجيبيها لبراا.
علا بهمس ده ميتعاشرش والله ربنا يعينك..
روز انت قولتي حاجه..
علا لا ابدا ويلاا دي حصة الفيزياء.هتبدا
روز بتذمر يوووه دي اغلس ماده عليا بعد الرياضيات..
علاا اهوو طب ازاي هتحبيه وهو يديك الماده اللي بتكرهيها..
روز مفيش مشكله هحبها عشانه..
_______
مساءً في منزل روز..
روز مستر ايهاب.
ايهاب هااا عايزه ايه..
روز بص بابا مسافر وماما خرجت ومش هترجع لحد اخر الليل..وهنا مفيش الا انا وانت والداده..والشغالين
نهض بفزع قصدك ايه..
روز اقعد متخافش..بص انا مش عايزه اتعبك معايا ..وانت عارف انا غبيه ومش بستوعب بسرعه عشان كده ..بص هناك عندك التلفزيون..والنت شغال دايما..والكنبه هناك وانا هبلغ داده سماح تحضر لك صحن فواكه يستاهل بوقك..ولو عوزت حاجه اندهلها…انت استريح لتردف برجاء وانا هروح انام ..عشان خاطري.
يابنتي مينفعش انا لازم اديكي الدرس ..دول اهلك دافعين فلوس.قد كده.
روز ياعم وانا مسامحك..اصلا العربي ماده سهله وهنعوض غير يوم ..يلاا سلام بقى هخليك تاخد راحتك.
استني هنا..
سلام بقى..لتصعد غرفته بسرعه وتستلقى على السرير وتغمض عينها لتنام لكنه تذكرت معاذ..لتبتسم ببلاهه..
____
في منزل معاذ..
علا انت ازاي تزعق لروز قدام الطلاب كده
معاذ وانتي مالك انتي .
علا ياابيه مينفعش تعمل كده انت احرجت البنت..
معاذ علا مينفعش تجيبي مشاكل المدرسه هنا بالبيت انتي فاهمه.ومتدخليش بيني وبين الطلبه بتوعي.
ملك والده معاذ مالكم يا ولاد بتتخانقوا على ايه..
علا بضيق ياماما معاذ هزق صاحبتي وخلاها تعيط قدام الطلابه كلهم..
ملك عملت كده ليه يابني كسرت بخاطر البنت ..
معاذ يا ماما كان لازم اعمل كده البنت عمال تتكلم معايا وكاني صاحبها..دي حتى مش هتبقالي هيبه وسط الطلبه بتوعي..
علاا ايوا بس مش كده ياابيه..
معاذ انتي هتعلميني ازاي اتعامل مع الطلبه..روحي اوضتك شوفي مذاكرتك ..
علاا بس…
معاذ. يلااا..
نهضت بتذمر الى غرفتها..
ملك يابني بالراحه عليه هي لسه صغيره..
معاذ سيبك منها ياماما انا عاوزك في موضوع مهم..
ملك ايه يابني ..
انا عاوز اخطب نهى اخر الشهر..
ملك بسعاده ربنا يسعدك يابني الحمد لله جايه اليوم اللي افرح فيك..
في اليوم التالي
كان بمكتبه ليسمع طرقات على الباب.
معاذ وهو يراجع بعض المسائل الرياضيه اتفضل..
دخلت روز بهدوء..صباح الخير..
رفع نظره اليها ليجدها تغلق الباب وتقترب من مكتبه..هه
صدم مما رآها انت ايه اللي عامله ده..
روز ..
معاذ..
يتبع…
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية سأجعلك تحبني) اسم الرواية