Ads by Google X

رواية تيمو الفصل الحادي و الثلاثون 31 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

     

رواية تيمو الفصل الحادي و الثلاثون 31  -  بقلم ولاء فتحي


1 )
يا بيلا مينفعش
بيلا : لاء ينفع 
سعاد : انا بجهز فرح بنتي وبرتب لابني مش فاضيه 
طيب قومي افتحي الباب 
سعاد: ايه انت ايه جابك هنا
بيلا : مين يا سعاد
من علي الباب : دا انا يا نبيله هانم علاء النوبي تسمحولي ادخل 
بيلا: اه طبعا اتفضل ايه يا سعاد واقفه كدا ليه دخلي الضيف 
سعاد: اتفضل 
بيلا : اهلا يا ابني اتفضل تعالي نقعد في الصالون 
علاء : انا اسف اني جاي من غير معاد بس انا عاوز اتكلم مع حضرتك
بيلا : لاء ابدا معاد ايه يعني انا ورايا الديوان اتفضل القهوة يا سعاد 
ونظرت ل علاء مش قهوة برضه ولا ايه 
علاء: مؤقتا قهوة وياريت نقعد علي انفراد بعد اذن سعاد هانم  
سعاد: طيب انا هروح اعمل القهوة وكدا كدا كنت ماشية 
علاء: استاذنك متمشيش انا بس هاخد من وقت نبيلة هانم 5دقائق ولو امكن عاوز اتكلم معاكي في حضورها 
بيلا:  اتفضل يا ابني خير 
علاء: انا جاي عاوز اطلب ايد مدام سعاد 
بيلا : طيب ما تقولها 
علاء: يا هانم انا قولت لها وهي خايفه او قلقانه من اوادها وانا شايف انه طلب ولا هو حرام ولا عيب ولا غلط 
انا ارمل من سنين طويله ومعنديش الا بنت واحده وهي الي ماسكة شركاتي وهي متفهمة وراضيه  
غير اني وضعي المادي الحمد لله كويس يعني اكيد مش طمعان فيها وسمعتي في السوق والبرلمان  زي الجنيه الدهب
كل الي عاوزة اننا نعيش سوا نونس بعض نكمل حياتنا مع بعض الوحده مره وبنتي مسيرها هتتجوز وانا راجل وحيد واولادها هيتجوزو ومهما كانت مشغوله بعيلة واولاد ليل طويل وانا بخاف يجرالي حاجة وانا لوحدي 
بيلا: عندك حق يا ابني بس المشكله ان تميم ابن ابني وانا عارفاه شرقي اوي بس متخافش انا معاك سعاد  اتحملت كتير وكفايه ان حياتها مع ابني كانت سفر وقلق من بلد ل بلد 
علاء: انا بشكرك انك فهماني بس انا بجد شايف اننا كبرنا والعمر مبقاش في الوقت الي نضيعه 
سعاد: القهوة يا بيلا 
بيلا : اقعدي يا سعاد 
علي فكرة سعاد بنتي انا الي مربياها وعاوزة اقولك اني موافقه علي طلبك وهقف جنبك بس اديها شوية وقت ل بعد فرح ميسون باقي عليه اقل من شهر وبعدها انا الي هكلم تميم واقنعه 
علاء: ربنا يخليكي لينا يا نبيلة هانم 
بيلا : لاء بقي قولي يا بيلا زيهم انت مش هتبقي غريب انت هتبقي جوز بنتي 
سعاد : بيلا انتي بتقولي ايه 
بيلا : بقول متعشيش في وحده زي امك شوفتي حايتها عاملة ازاي انتي متعرفيش بتنام تخاف تتعب بليل وهي وحدها  
علاء : طيب استاذن انا يا بيلا 
بيلا : شرفت وانست يا ابني وصليه يا سعاد وانا هروح اصلي 
..................................
بيلا : ها يا واد يا شريف عملت ايه 
شريف : كله تمام يا بيلا ولو اني خايف اضغط اكتر من كدا يقتلني انتي عارفه انه مفتري يا بيلا 
بيلا : مفتري ياريت كنتو كلكم في حنيته يا خايب 
شريف : يعني ازن واهزقه واتشتم منك ومنه دا ايه المرار الطافح دا 
بيلا : كدا بقي مش ناقص غير خطوة واحده  خطيبتك تساعدنا نخطفها وندوخه 
شريف : ما بلاش دا ممشي وراها حراسه  ومش عاوزين مشاكل 
بيلا : الله انت هتنخ ولا ايه ما ترتب انت والمحروسه 
شريف : وهتوديها فين 
بيا : دا دور سعاد بقي وميسون 
شريف : اشمعنا باسل الي عليه دور خفيف 
بيلا : الواد قلبه خفيف ويفضحنا كفايه عليه موضوع المخدر دا 
شريف : اه نسيت اقولك ان تميم قرر بكرة يعترف ل مايا بكل حاجة بس مشكله بقي ملك بتقول هي متردده تقابله في المطعم
بيلا : خلاص كدا اتحلت هنخطفها من المطعم بس عطلو كاميرات المراقبه 
شريف : ايه يا جدتي انتي كنتي رئيسه عصابه قبل كدا وبعدين تميم لو عرف اني هيكون ليا يد في الموضع هينسفنا وانا غلبان وبحب وعاوز اتجوز قبل ما اموت 
بيلا : انت هتندب ما اهو شيما واخدت ليلي وموضوع سكرتيره باسل جالنا علي الطبطاب وباسل  شغلها  لازم نكمل علشان يلف حوالين نفسه ويعرف قيمة البت 
شريف : طيب انا عندي فكره ايه رايك نشوف بكره هيعمل ايه مش يمكن تتحل لوحدها 
بيلا : يا خايب لازم يندم انه فكر يبعد عنها 
شريف : انا حفيدك يا بيلا يا عمرك الي ضاع يا شريف ياليلتك السودا يا شريف يا الي كنت صغير علي الي تميم هيعمله فيك يا شريف 
بيلا : يا ميلة بختك في احفادك يا نبيله 
بطل ندب   يا متخلف وركز  مش عاوزة غلطه 
نبيله : طيب ربنا ييستر 
شريف : وابوها دا ابوها هيقلب الدنيا انتي متعرفيش دي بنت مين 
بيلا : هتكون بنت مين يعني  وبعدين احنا مش هناكلها 
شريف : دي بنت علاء النوبي عضو مجلس الشعب 
بيلا : ايه بتقول بنت مين  والله وجت من عند ربنا يا بيلا 
شريف : ليه خير انتي تعرفيه 
بيلا: وانت مالك يا زفت انت انت هتكمل ومتحافش ابوها مش هيعرف حاجة وا هيعمل لكم حاجه 
المهم تتابع معانا زي ماقولت لك
شريف : ابقو ادفنوني في الساحل الشمالي علشان طراوة   سلام يا بيلا 
بيلا : ايوة متكمل هتقفل ليه يا صغيره علي الهم يا لوزة مكنش يومك يا اختي  يا حبيبتشي اعدد معاك بقي واجيب شلة تعدد اصل مخلفناش رجالة 
شريف : احم لا يا بيلا دا انتي يقشري بس وانا اكل اي خدمه تانية 
بيلا : ايوة لو مسمعتش الكلام مفيش فرح 
شريف : لاء دا انا استاذ في الخطف دا انا اصلا متعود علي كدا تحبي اخطفلك ابوها معاها 
بيلا في نفسها لا يا اخويا خالتك خطفته خلاص 
روح يا اخرة صبري خلص 
.....................................
في اليوم التالي 
ملك يلا يا مايا الساعه 3وربع 
مايا : لاء انا مش راحة 
ملك: يا بنتي شريف مستني علشان جايبلي كتالوجات
مايا : روحي انتي ربنا يسعدك 
ملك: بصي قابليه واسمعيه وبعدها هنربيه واتجوزيه برضه يعني هتنبسطي لما يكون لواحده غيرك
مايا : لاء الي يبعني ابيعه 
ملك: باع ايه واشتري ايه ايه يا بنتي شغل البقالة دي احنا كبار لازم تشوفي التفاصيل وتملي شروطك
مايا : بس انا مقولتش ل بابا 
ملك : كدا كدا دا بريك وابقي احكيله او كلميه قولي ليه 
بابا انا راحة اقابل تيمو حبيبي 
مايا : بطلي هبل 
ملك يالهوي شريف بيقول تميم تعب فجأه 
مايا : بخضه ايه ماله تعب جراله ايه طيب راح مستشفي 
ملك بمكر : اه باين انك مش عاوزاه خالص يلا بينا 
مايا : يلا بينا 
ملك : استني انتي هتقابليه بشكلك دا 
مايا : ماله شكلي دا 
ملك : شكلك الاستاذ علاء مدير الشركة شيلي يا بنتي النضارة دي وفكي شعرك كدا وخدي حطي احمر ولا خضر في وشك
مايا : ايه شغل النقاشين دا يا بنتي احمر واخضر هي اشارة مرور يا كدا يا خلاص مفيش داعي 
ملك : طيب شيلي النظارة طيب و 
مايا : وايه 
ملك فكي شعرك بس كدا 
مايا نفخت وملك فورا سحبت التوكة فانسدل شعر مايا 
ملك نظرت لها بتقييم ايه القمر دا يا بتختو يا عم 
مايا : يلا ولا ارجع في كلامي 
ملك : علي ايه نسمع ونتقل 
........................
ملهم : دكتور باسل موجود
ليلي : ايوة يا فندم نقوله مين 
ملهم : ملهم 
ليلي : افندم 
ملهم : انا المهندس ملهم  علشان البرمجه وال
ليلي : اه اهلا يا بشمهندس في الحقيقة شغل حضرتك هيكون معايا انا لان دكتور باسل انهاردة عمليات 
ملهم : بس معلوماتي ان شغلي مع الاونر مش مع السكرتيره يا انسه 
ليلي : مدام ليلي انا مديرة مكتبه . ولو تحب حضرتك نبدا من دلوقتي اعرف حضرتك مكان الاجهزة والكاميرات المخفيه وسيستم الادارة 
ملهم : تشرفنا يا مدام ليلي بس استاذنك هعمل مكالمه وبص لها بفخر وللعلم كل دا انا الي ماسسه يعني متتعبيش نفسك وتقدري تخليكي في شغلك
وتركها وخرج للاتصال ب شريف 
شريف : ملهم ها ايه الاخبار وصلت المستشفي 
ملهم : ايوة بس باسل عمليات فسكرتيرة بتاعته بتقول هي معايا مش قولنا الاونر بس ومش تتعظو من الي قبلها ولا هتحطو نفسكم في مصايب 
شريف : مدام ليلي مش غريبه دي تعتبر اختنا لان زوجها الله يرحمه كان اكتر من اخ وعشرة عمر 
يعني امان يا ملهم وثقة متقلقش دي بنت ناس اوي 
ملهم : ايوة هي شكلها باين عليها بس كان لازم ارجعلك 
شريف : لاء معاك ليلي  ويلا متضيعش وقت 
ملهم يب تمام 
ودخل المكتب 
ملهم : ها يا انسه هنبدا منين
ليلي : بضيق منه اتفضل معايا بس ثواني هقفل الي في ايدي علشان انزلك غرف التحكم
ملهم :تمام وجلس بهدوء ينظر اليها 
ليلي : اتفضل يا استاذ
ملهم : مهندس والله  وعندي اكبر شركة برمجة واجهزة تجسس ومراقبة في مصر
ليلي : المهم الشغل اتفضل
.................................
سيد : رولا انا  عاوزك تحددي معاد مع والدك سمعت ان صحته اتحسنت 
رولا : بابا  اه الحمد لله احسن خير 
سيد: خير يا رولا انا  اشتريت فيلا وضبطها ومنتظر تفرشيها علي زوقك 
رولا : انا كل دا مش مهم عندي دي شكليات 
سيد: لاء مهي الفيلا دي هتكون مهرك علشان متحسيش بالظلم بس انا مش هقدر اتخلي عن رامي مهما حصل 
رولا : الموضوع دا مش مطروح للنقاش دا ابنك وانت وابنك باكج واحده لو اتخليت عنه هيجي اليوم الي تتخلي عني 
سيد: انا مش هطلب منك حاجه له هو له المربيه بتاعته غير انه معتمد علي نفسه 
رولا : سيد مجرد ما  هنكون في بيت واحد فانا امه طبعا مفيش حد بيعوض الام بس اوعدك انه هيكون ابني 
سيد: بنت اصول وعلشان كدا انا عنيا ليكي بس ليا شرط
رولا : خير ايه هو 
سيد : مش عاوز شغل في المطعم كفاية الشركة 
رولا : اصلا انا كدا كدا همسك مكتب تميم بس كنت برتب الامور هنا علشان متقعش 
سيد: وقت ما تحبي تسيبي الشغل وتقعدي في البيت راتبك ساري عاوزة تشتغل معايا هتكوني شريكتي الي يريحك
رولا : انا متربيه في الشركة من ايام الحاج الكبير وبابا وحالييا مقدرش اسيبهم 
سيد: انا سايب لك الحريه الكاملة لان شريف وتميم وباسل اصحابي وثقه 
رولا : وهما زي اخواتي 
سيد: عارف 
رولا : طيب عن اذنك لان مستر تميم عنده موعد مهم وقافل المطعم انهارده للموعد دا وطالب مني ديكور معين 
سيد: ابتسم وهو بيقول : مهو انا منتظره هنا علشان كدا 
...........................
شريف : الو يا ملوكتي انتي فين اتاخرتو ليه 
ملك : ايوة يا ابني اتاخرنا ايه الساعه لسه 4 الا خمسه 
شيف : دا انا هنا من بدري ومعايا مفاجات ليكي 
ملك : بجد قول 
شريف : لاء وتبقي مفاجاه ازاي لما اقول 
ملك : بنركن اهو اول مرة البارك يكون فاضي
شريف : لما تيجي هتعرفي 
ملك اقفل طيب احنا داخلين 
مايا : انا شكلي حلو 
ملك : ما قولنا نحط حاجة قولتي نقاش عموما انتي بجميع حالاتك قمر
مايا : حبيبتي يا لوكي
ملك: متنسيش  تسمعي ومترديش ولا تتسرعي 
مايا : حاسه انك عارفه حاجة 
ملك :ك ها لا ابدا يلا اصل شريف هيتجنن 
وفي نفسها اه لما تعرفي انتي بتحبي مين مش هتتخيلي 
.....................................
دخلت المطعم تفاجات من تغيير الاضاءة وان المطعم يكاد يكون خالي حتي من الموظفين والعمال لا يوجد به الا رولا ومعاها 3 فتيات اخريات 
وبمجرد ان دخلت وجدت المكان مزين بزهور الكامليا والجوري 
ووجدته يقف في استقابله وهو في كامل انقته ويحمل زهرة   ميدل ميست الحمرا
الرائعه والباهظة الثمن فهي لا تنمو فهي تنمو في ثلاثة أماكن مختلفة منهم بلاد الصين وإحدى ولايات نيوزلند بالتحديد في تشيسويك هاوس، وكذلك، توجد في غرب لندن بإنجلترا مما يعني انه احضرها خصيصا لها 
فهي تعلم كل شئ عن الازهار لانه عشقها فلكل هوايه وهوية زهرتنا هي الزهور 
تميم : سلم عليها بهدوء ونظر اليها بعمق 
مايا : بارتباك هو انتو عندكم مهرجان الزهور هنا فين الناس المطعم اول مرة يكون فاضي كدا 
تميم بابسامته الساحرة : المطعم انهاردة محجوز ليكي فقط 
ملك : يعني امشي انا ولا ايه 
شريف : يا بنتي تمشي فين ماصدقت انك جيتي تعالي معايا بقي جوا نتفرج علي كتالوجات الفرش وفستان الفرح
ونظر الي مايا : اهلا يا مايا نورتينا هخطفها منك علشان انتي عارفه 
مايا : اه اتفضلو طبعا 
تميم : انتي راحة فين لاء تعالي انا مرتب لينا تربيزة الي جنب التراس علي النيل النظر الي انتي بتحبيه 
ومد اليها يده بزهرة الميدل ايست اتفضلي 
مايا : دي  معقول ليا دي
تميم : ايوة طبعا ليكي مخصوص 
مايا بجد دي نادرة وغاليه اوي 
تميم الشجرة كلها تحت امرك انا عندي مجموعه من الزهور النادرة اكيد هتقدري تتابعيها ان شاء الله في يوم من الايام
مايا بارتباك ممكن نقعد لان عندي شغل 
تميم : رولا كل حاجة جاهزة 
رولا : تمام مستر تميم 
تميم : تقدري ترجعي الشركة سيد هنا هيوصلك 
والتفت الي مايا : اتفضلي معايا 
مايا جلست وهي منبهرة من كل شئ 
وبدات تتحدث : انت مين 
تميم : انا تميم 
مايا : انت غامض ودا قلقني منك مين شين وايه دا كله 
تميم : انا هحكي لك علي كل حاجة 
بدا يقص عليها قصته مع شين وحياته بين اروقة الساسه مع والده ودراسته وكل شئ
مايا : ايوة برضه انا مش فاهمه انت بتشتغل ايه انا لغاية انهارده معرفش 
تميم : بصي يا ستي انا تميم شومات صاحب ورئيس مجلس ادارة مجموعه شومان 
مايا : ايه انت الرجل الحديدي 
تميم : ايوة انا 
مايا : ازاي انت صغير وكمان تعاملاتك 
انت خدعتني وضحكت عليا وبدات تغضب انت ازاي متقوليش كل دا عنك انت مش عارف ايه حصل
تميم : اهدي يا مايا الي شوفتيه هو انا برضه انا مكنتش مرتب يوم عزومه والدك ان الشيف عندي يحصله مشاكل ويحصل عجز وانتو حاجزين كان لازم انزل بنفسي واحافظ علي سمعة مطعمي لانه كان وقتها بالنسبة لي حلم شين 
مايا : وبعدين
تميم : بس صدقيني الوضع اختلف انتي هترجعي مكتبك هتلاقي دعوة للحفلة الي فيها العقود معانا باسمي خلاص انا اتحررت من حبها يا مايا ومبقاش في حياتي غيرك
مايا : وامتي هتتحرر مني وابقي ذكري 
تميم بحزن : مايا انا مختارتش احب شين ولا اختارت انها تموت يوم فرحنا ولا اختارت اقابلك واحبك احنا قدر جمعنا وعلشان كدا انا جبتك وبدات احكي معاكي بكل صدق علشان قبل دخولي بيتكم تكوني عارفه كل حاجة عني 
مايا : وليلي 
تميم : ليلي امانه وانا قولت لك قبل كدا 
مايا : انا شوفتها صغيرة وليفه وحلوة وهاديه مفكرتش انك ترتبط بيها 
تميم : انا نظرتي ل ليلي عمرها ما اتغيرت هي مرات اخويا واختي ولو في يوم فكرت اكتب عليها فكان من دافع خوفي علي نسمه لكن كانت فكرة حتي ليلي متعرفهاش
مايا : واضمن منين ان الفكرة دي مترجعش ليه الي اتغيير
تميم : الي اتغير اني مقدرتش 
الي اتغيير انها عند جدتي حاليا 
بس عمري ما هتخلي عن نسمه بس صدقيني عمري ما هفكر عير فيكي انتي 
زوجة ليا وام لاولادي
مايا : انت واثق في موافقتي 
تميم : احنا ربنا جمعنا بقدر وصدف كتير مش مترتبه وعندي ثقه فيه خدي وقتك وفكري 
بدات تنظر في ساعتها انا لازم امشي عندي اجتماع 
تميم : طيب ابلغ ملك
مايا : لاء سيبها انا همشي انا 
تميم : هتفكري 
مايا بهدوء سيبني افوق من صدمتي واستوعب الاول وتركته وانصرفت
وبعد وقت انصرف 
.....................
شريف : الو 
ازاي حصل امتي طيب انا جاي حالا



google-playkhamsatmostaqltradent