Ads by Google X

رواية هي و القدر الفصل الثالث و الثلاثون 33- بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

    

 رواية هي و القدر الفصل الثالث و الثلاثون 33-  بقلم ولاء فتحي  


الفصل الثالث والثلاثون
   وسط الاستراحة للطعام  تعالي الصراخ من المطبخ وغرف التحكم  
علي الفور توجه حسام الي الصوت وهو يتصل ب احمد ويشير الي زملاءه المنتشرين بشكل عشوائي ومتخفي 
حسام: احمد انت فين 
احمد : انا في عربيتي بره 
حسام بسرعه تشوف فين حسام وليان تامنهم في حاجة مش طبيعيه بتحصل 
احمد علي الفور توجهه الي الحديقة
حسين شعر بالريبه فتوجه الي حسام 
حسين: خير في ايه 
حسام : بنشوف بس عاوزك تطمن الناس  ةتاخد بالك من المدام ومتقلقش المكان متامن
حسين: احنا خلاص نص ساعه وننهي الفرح
حسام : لاء هديكم اشاره مش عاوز حاجة غير محسوبه تحصل القاعه متامنه والقلق في المطبخ وغرفه التحكم 
عاوز الاستراحة تخلص ودنيا عادي
حسين : بس 
قاطعه حسام : من فضلك خلينا نشوف شغلنا القاعه متامنه وخدت اشاره بكدا 
ودخل الي غرفه التحكم والمطبخ 
قابله كبير الشيفات  
حسام ايه الصراخ دا 
كبير الشيفات قاله  بتوتر حضرتك مين
حسام : انا ضابط 
كبير الشيفات : لقينا حد بيدخل غرفه التحكم في الكاميرات ومعاه مسدس شفته بالصدفة واحنا بنخرج من المطبخ 
ومن وراه قيدنا حركته وكان معاه مسدس ومطواه ضرب رجل ويتر وخطيبة الويتر صرخت 
حسام : مع الضابط اخر موجود 
هو فين 
الضابط : انا كنت في غرفه التحكم ومتقلقش كله تحت السيطره بس عاوزك تشوف كدا 
حسام :  ايه دا معقول . طيب خده من الباب الخلفي علي الحجز بس مش الاداره 
الضابط : احنا محتاجين كمان المسؤلين عن التامين الخارجي يشوفو العربيه دي واشار له علي الكاميرا 
حسام اتصل باحد الضباط وتوجهه الي السياره بهدوء ليعلم ما يدور هناك وطبعا معه من يامنه 
اما عند احمد 
احمد في الحديقه ينظر ل ليان وفارس وهم يتحدثون في سعادة ويتوجهه ليهم بسرعه 
فارس  نظر له وجده يتجهه نحوهم فغضب وشعر بالغيره وقام وهو منفعل : خير في حاجة 
احمد برسميه : دكتور من فضلك لازم تدخل جوه 
فارس بغضب : ليه خير وحضرتك عاوز ايه 
احمد : دكتور انا بادي شغل هنا في خطر عليكم وفي حركة مش طبيعية بره القاعه متامنه  ودي تعيليمات 
كان هناك من يراقبهم من بعيد ويي اسلوب فارس الغاضب وملامحه
فارس: اخذ ليان بدون ان ينظر له او يتحدث واتجهه للقاعه 
احمد نظر له بضيق
من يراقبهم كان يتخيل انها خناقه بين احمد وفارس 
في غرفه التحكم شاهد حسام ما حدث وشاهد من يقف يراقب 
اتصل ب  احمد : احمد خد عربيتك وامشي فورا وياريت تروح علي بيتك علطول
احمد : ليه انا معاك للاخر
حسام : نفذ تعليمات بدون اسئله 
فحاول حسام ان يظهر لمن يراقبهم انها فعلا خناقة بين احمد وفارس وكل منهم غضب وانصرف
.........................
في القاعه حسين توجهه للجميع مفيش حاجة يا جماعه دا الاطباق انكسرت وبنت في المطبخ اتخضت مش اكتر كملو يلا  
ريم : حسين انا تعبانه هو ايه الي حصل 
حسين ربط علي كتفها بحنان مفيش حاجة متقلقيش انتي بس منمتيش كويس ف مجهدة نص ساعه ونمشي علشان ترتاحي 
وجلس شارد الذهن خائفا علي زوجته وطفلته 
دخل فارس القاعه هو وليان وبحث عن حسام لم يجده دخل غرفه التحكم وجده هناك 
فارس: ممكن افهم في ايه 
حسام : متقلقش الموقف تحت سيطره بس ياريت اقل من نص ساعه ننهي الفرح وعاوز اقولك ان شقتك في ناس فتشوها  وعلشان متقلقش احنا لما عرفنا 
فارس: ناس مين وليه ممسكتهمش
حسام: تعليمات الي عندي نسيبهم ومنتدخلش لان اي تدخل مش في صالحك
فارس: مش فاهم 
حسام : انا معنديش حقيقي تعليمات تانيه وحضرتك عارف اننا بنفذ بدون مناقشه بس ياريت يا فارس تحاول تنهو الفرح وياريت مترجعوش علي البيت
فارس: العرسان كدا كدا مسافرين بس  عمي وطنط وليان 
حسام : ياريت  تتصرف ومترجعوش علي البيت انهارده 
فارس: طيب هروح ارتب كل حاجه 
................................
خرج فارس وفجاه وجد حسين يجلس بجوار ريم وشكلهم متوتر
فارس: في ايه مالها ريم
حسين: تعبانه اوي من بدري بس خلاص
فارس همس في اذن حسين
حسين ترك ريم وذهب الي نجلاء وسمير 
حسين: ريم تعبانه اوي 
سمير طيب يلا كفايه خلونا نروح
حسين: انا بقول لو ممكن تيجو معانا البيت انهارده احسن تتعب مني بليل
سمير : ما تيجو انتو يا ابني معانا 
حسين: معلش يا عمي عندي شغل الصبح وكل اوراقي في البيت وكل حاجاتها وحاجات البيبي في البيت
حضرتك البيت واسع  لو مفيهاش ازعاج
نجلاء : خلاص يا حبيبي واحد انت زي سيف وتعالي معانا يا سمير علشان لو راح شغله تكون معانا 
سمير : طيب هروح اخلص الفرح دا واجهزي انتي وليان 
استاذن حسين وجلس بجوار ريم وفارس 
حسين: خلاص تمام
بس اعمل حسابك انت كمان معانا 
فارس : لاء انا عندي مشوار مهم لازم يخلص 
حسين : مشوار ايه بليل كدا دي الساعه 12
فارس : خلي بس انت بالك منهم  وبكره هعدي عليكم 
انتهي الفرح وذهب الجميع لبيت ريم وحسين 
اما فارس فقد اتفق مع العميد ممدوح واللواء وجيه ان يقابلهم 
وبالفعل قابلهم وكانت الصدمة 
كشف باسماء متورطين مع المافيا منهم ناس في مناصب هامة  ومنهم ناس رجال اعمال وبالادله
تم تامين بيت فارس  وعلي الفور تم استصدار امر من النائب العام بالقبض علي المتورطين
خرج فارس من مقابلتهم وقد حذف كل ما يخص العمليه التي استشهد في سبيلها امه وابوه ثم اخوه 
وركب سيارته وذهب لبلدهم لزيارة قبورهم 
وجلس يتحدث معهم ويقرا القران ويدعو لهم  
كانت الساعه 7 في صباح اليوم الجديد 
فذهب ليطمئن علي مشروعهم الخيري الذي شبه اكتمل 
واخذه عم عبد الله لمنزله لانه مجهد جدااا
فرح عم عبد الله وزوجته بخبر زواج فارس من ليان 
انجبت ريم طفلة تشبهها كثيرا اسموها نور لانها ولدت في صباح يوم يشع به النور 
وبعد مرور شهور  وسنوات بسيطه 
ليان : مش معقول حازم . انت بتعمل ايه عندك



google-playkhamsatmostaqltradent