رواية قتلني ورحل الفصل الرابع والثلاثون 34
البارت الرابع و الثلاثون ...
اندفع قاسم وحمل ليال ليهتف حبيبي عايز ننام يا قلبه عيوني...
لتحمر هيا وتنزلق من بين يديه وتدفعه....... اوعي بلاش قله ادب ابعد كده..
ليضحك ويشدد عليها.. لا ابعد ايه نعقل كده امال هعمل عريس امتي في سنتي الطين.
لترتجف.. عريس.. عريس ايه ده اوعي.
ليضحك... عريس ايه ده... عريس اللي بياخد عروسته في حضنه ويلعب عريس وعروسه.. ماتسيبنا نلعب تنستري الا انا من تمن سنين هموت علي طرف حبيبي.
لتتململ.. اوعي بعينك انا عروسه فريد اوعي والله ماهعمل معاك عروسات..
ليحتضنها.. فريد مين يا هبله.. دا قلبي ماهتكونش عروسه الا لقسومها حبيبها مش حبيبك برضه يا واكل قلبي .. هفطس من كتمتي واخرتها هزعلك واطيح فيكي يا بت اعقلي.
لتغضب.. شوف قله ادبك تطيح في مين دانا اسود عيشتك... دا بدل ما تقعد تراضيني عايز تطيح فيا طب يا قاسم اخبط راسك في الحيط وانا ماهلعبش معاك زفت عشان تتلم بقه ال تطيح ال لتدفعه وتجري لتغير ملابسها وقلبها يرجف من كلامه.
ليهتف هو......... يا سوادك يا قاسم.. اروح فين.. طب دي اعمل فيها ايه هيا هتكبر امتي.. عايز كورس قله ادب يا رب صبرني اه يا بنت الايه والله ماهعتقك ال ابعد ال.. دانا هموت كده مجلوط.. ليبدل ملابسه وينتظرها وهيا لا تخرج كانت قابعه في الداخل خائفه منه ومن حركاته وخائفه من نفسها ليتنهد بعد مده ليخبط عليها ويقول.... انت نمتي جوه يا قلب قاسم.. طب ماتخرج يا قمر وتلاقي حاجه تدفيكي..
فلم ترد كانت تاكل نفسها.. طب بقله ادبه دي بقه اعمل ايه..
لتخرج قاطبه حاجبيها ليحملها علي الفور ويدور بها وحشتيني موت وربنا دانا قلبي هيقف مش عايزاني اطيح فيك يا مز انت... ليذهب بها الي الفراش ويميل عليها وهيا النار قد اشتعلت فيها...
لتهمس اوعي بقه مش هسكتلك.
ليهمس في اذنها ماتجيبي بوسه وحياه ابوكي. لتتململ تحته وتزيح بوجهها مشتعله ليضحك.... طب وانت لما تزيحي وشك كده بقه جامده يعني وما هقدرش عليك يا كتكوت.. دانا لو عايز هاخد كله كله بس عموما انا مقدما كده هريح قلبي اللي شقق ده وانحني فوقها وهام بها لفتره لتحاول ان تبعده عنها ولكنه كان يتعمق معها لتستكين من شده هجومه عليها وهو سيجن انها معه وبين يديه وهيا بهذا الجمال لتحس ان قلبها سينفجر لتحاول ان تتململ بين يديه ليفيق مما هو فيه ليسيطر علي نفسه وظل فتره مسلط عينيه علي وجهها ليشبع منه غير مصدق انها بين يديه ليتنهد اخيرا.. قلبي اللي بحبه قمر وبين ايديا..لتخبطه ليضحك ننام بقه الا انا قله الادب نأحه عليا وهموت.. عايز ديب فريز ارشق فيه ليأخذها في حضنه ويقبل راسها لتحاول ان تبعده ليشدد عليها.. لا يا لولتي نهدي كده عشان انا كتر الفرك في جتتي هتولعني اكتر وماهعتقك لو جابو مين لتستكين بخوف ليضحك.. يا قلبي ياني علي حبيبي اللي بيخاف ويسمع الكلام. ليشدد عليها وينام بارتياح ليحس انه كان في سباق واخيرا وصل لمنتهاه.
اما هيا فكانت بين يديه تشعر بالتخبط.. فوجعها في بعده قد شق قلبها لا تعلم مابها تريد قربه ولكن لا تعلم كيف تفعلها.كان تركه لها وهيا صغيره لا تعرف في الدنيا سواه قد ادخل الخوف اليها وعدم الامان. كانت تتمسك بنفسها وتكتفي بحالها من وجعها.تذكرت وقت ان كانت وحيده بمفردها ليله تركه لها تذكرت رسائلها توسلها له تذكرت كيف فقدت برائتها في بعده. كان الوجع والحب ينهشها تريد حبه وتريد ان تسعد به ولكنه بخل عليها بكلمه تريح قلبها. سنين بعد ليعود ليخبرها بحبه.. ماذا كان سيحدث اذا قال لها كانت ستتركه موجوعه ايضا ولكن ستعلم انها مازالت في قلبه كان كل ما في عقلها وجعها من عيشتها تظن انه لا يحبها فهذا فاق كل الاوجاع لانها تعلمت وتفتح قلبها علي يديه ولا تعلم في الدنيا الا هو ونمت مشاعرها علي يديه.. كانت فقدت حبه وفقدت نفسها لانه هو نفسها ظلت تنظر اليه لفتره بحب شديد وتتنهد لتهمس... مش عارفه اعملها طيب اعمل ايه قلبي بيوجعني وانت ولا حاسس فاكرني بدلع.. يا رب خف وجعي انا مش عارفه ابقي زي الاول.
**********
في الصباح استيقظ الجميع وخرجت كارما وكان شكلها مريع ليقترب قاسم منها.. مالك يا حبيبتي شكلك عامل كده ايه.
لتتجلد وتبتسم مفيش يا حبيبي هيا ليال فين نفسي اشوفها.. البت اللي دوختلك عقلك دي.
ليهمس.... اسكتي دانا هرشق في الحيط
لتضحك كارما وتقترب منه.. ربنا يسعدك يا حبيبي وتفرح.
ليهتف.. انت فيكي حاجه انطقي انا حاسس بيكي.
لتقترب منهم ليال.. ودي مين بقه الي انت حاسس بيها يا نحنوح.
ليقطب جبينه فكانت تقف تاكل نفسها من قرب كارما منه لتبتسم كارما وتخبطه.. المزه بتغير يا وحش ليبتسم
لتصرخ ليال ايه وصله الابتسامات دي مين دي يا اخويا. مش دي انا شفتها قبل كده.
لتقترب منها كارما. انا كارما يا ليال بنت عمه واخته نسيتيني.. مبسوطه اني ربنا بعتلي اخت ليا ماناطول عمري قاعده وسط الخناشير..
لتبهتت ليال وتخجل لتهمس. اسفه ماكنتش اعرف.
لتبتسم كارما.. والنبي عسل يا ليال عندك حق يا واد تحب وتسحسح سنين.. دا عيشنا ايام فقر كان بومه يا بنتي ونازل نح ليل نهار ليال ليال.. بس اللي قدامي تستاهل نح السنين.
لتطرق ليال بخجل ولم تتكلم وهيا تسَمع منها ماذا كان عليه قاسم.
ليسمعا صوت ايان ينزل لتتجمد كارما ليلتفت قاسم.. ايان حبيبي هنتحرك دلوقتي معلش يا قلبي انشغلت عنك الفتره اللي فاتت بس كنت بتابع مع كارما.
ليضحك ايان.. اه طبعا ما كارما تحت الطلب في اي وقت.. ماخلتنيش احمل هم.. ليهتف.. تعالي يا حبيبتي اتعرفي علي اخويا.
ليبهت قاسم.. مين دي يا ايان.
ليهتف.. دي مراتي سالي هانم اتجوزنا امبارح هيا صممت عشان هنعمل العمليه انهارده.. وانا ماقدرتش الا انفذ. قلبي بقه اعمل فيه ايه ثم نظر بسخريه الي كارما التي انفلق قلبها واشاحت بوجهها لتحس ليال ان بها شئ لتقترب منها وتمسك يدها لتتشبث بها كارما.
ليهتف قاسم.. نعم يا اخويا اتجوزت مين انت اتجننت مين دي اصلا انت اتهبلت انت مش كنت بتجري ورا كارما وهتموت عليها انت عقلك خف.
ليضحك... كنت بحري اه بس هموت عليها لا خالص.كنت بجري عشان ارجع فلوس العيله اللي الهانم ممكن تتجوز وتديهَ لاي حد ما هي هبله بس ارتاح يا اخويا.. كارما كمان بقت مراتي ليضحك ومبسوطه والله واتفقنا علي كل حاجه.. والا ايه يا كوكو..
ليصر*خ قاسم.... انتو مجانين هيا مين اللي اتجوزتك انت مخبول ليلتفت لكارما.. كارما ماتنطقي ماتجننيش.
لتلتفت اليه.. لا يا قاسم ماتشغلش بالك كل حاجه هتنتهي بعد عمليه ايان. اهدي كده انت مش ناقص.
ليصر*خ.. انت مش شايفه حالك عامل ازاي والمخبول ده بيقول ايه.
لتقترب منه وتقول.. ايان بيه اتجوز واحده بيحبها عادي اما انا اللي رخصت نفسي وعرضت نفسي عليه.. اطمن بعد العمليه كل حاجه هتتصلح. هستناكو في العربيه يا ايان بيه يلا بينا..
كان قاسم يقف مذهولا ليقف امام اخيه.. انطق عملت ايه انا مش اهبل وتخيل عليا القصص دي.
ليقول ايان... .. ايه مكبر الدنيا ليه. كارما ضربت ورقه جواز عشان تبقي مراتي وانا جالي حاجه ببلاش بس بحب سالي يبقي استفيد من فلوس كارما ونفس الوقت اكون خدت اللي بحبها وبنت عمك حاجه رخيصه نستفاد منها ونلم لحمنا بدل ما افضحنا بره برخصها.
لتشهق ليال وتنظر اليه مرعوبه.. لتصر*خ هو ايه ده انت ازاي تتكلم عليها كده.. دي قلبها مخلوع منك لله لتتركهم وتجري الي كارما بالخارج التي ما ان سمعت كلام ايان حتي انهارت وخرجت لتحتضها وهنا انهارت كارما في احضانها واحست ان دنيتها انتهت.
اما قاسم اقترب منه ونظر الي اخيه.. ليقترب اكتر ويرفع يده وينزل بيده علي وجهه.. ليبهت ايان ليهتف قاسم.. قطع لسانك لما تقول عليها كده.كارم ست الستات مش ببلاش يابن امي وابويا كارما تتاقل بالدهب وان كنت فاكر انك بكده بتوجعها عشان تبعد لا انت بتقتلها.. ليبهت ايان....... استغفر الله
ليهتف قاسم.. لتكون فاكرني لسه الاهبل بتاع زمان. لا دانا خابزك وعجنك وعارف انك هتموت عالبت اللي برا بس انت اهبل وفاكر انك ماتنفعش بس احب اهنيك هتعمل العمليه وتقوم وتمشي وترجع ايان. بس حقيقي هتبقي برضه ماتنفعش يا ايان.. بكره تعض ندم وتبكي دم علي الغلبانه اللي بره اللي ماشافتش يوم فرح.مش هتكلم اكتر من كده وقتك خلص يابن بدر الحديدي.. ويلا نقول يا رب وتقوم بالسلامه وساعتها جايز لما ترجع لعقلك تعرف اد ايه انت كنت غبي وضيعت كنز من ايدك.
ليحس ايان بوجع ينهش احشائه ولكنه تجلد وهو يظن انه سيكمل حياته مشلولا ولا يعلم ان الله يعطي بغير حساب.
لياتي الجد ويقترب من ايان يحتضنه.. ليصر*خ قاسمجاي ليه ابعد عنه كفايه اللي عمله ابعدو عن بعض وابعدو شركو عن بعض ليصر*خ في الحرس تعالو خدو ايان بيه.
لينهار الجد ويهتف... يا ابني اسلم عليه قبل العمليه.يابني ماتقهرنيش.
ليصر*خ.. مالكش حد تسلم عليه ملدكش حد تقرب منه سيبنا احنا بقينا مرضي بنقطع بعض سيبنا وابعد جايز ربنا يشفينا ويطيب قلوبنا. منك لله بقه. ابعد وكل روحك وخليها تاكلك جايز تحس بقهره قلوبنا.. لينصرف قاسم ويقف الجد مقهور عيناه تدمعان بشده وهو ينظر لاكرم من بعيد فاكرم كان اقرب حد له ليهتف.. يا ويلك من اللي عملته يا حديدي هيطلع كله وينهش جتتك ماعملتش حساب اليوم ده. يا سواد ايامك اللي جايه يا حديدي.
********
ذهب الجميع الي المشفي وتركو بدر الحديدي منزويا لا يريده احد ينهشه قلبه علي اعز حفيد علي كبيره الذي رباه ليكون خليفه له ولكنه قوبل بصلد من قاسم الذي نهش قلبه ولم يستطع ان ينطق امامه فسبحان الله اتي اليوم التي تتبدل فيه الدنيا.
دخل الجميع وكارما متجلده تصبر فقط ان تراه سالما وان تريحه وتخرج من حياته لتريحه من رخصها وليال متشبثه بها كانها طفلتها وتعطيها حنانا رغم انها لا تعرفها ولكن جمله قاسيه من اكرم مزقتها فهي لا تحتمل الظلم لتحس بكارما وما تعانيه وكارما ايضا لمست فيها حنانا لتلتصق بها بشده لعل قلبها يتوقف عن نزفه الذي لا يتوقف.
وهنالك ذلك للذي يجلس لا ينظر اليها وسالي تدلعه وتقبله كل حين واخر كانهما ثنائي عاشق وهنا لم يحتمل قاسم....... ماتبطلو بقه شغل النحنحه والقرف ده احنا قاعدين واتلم في نهارك انت داخل عمليات اسلك عشان ربنا يسلكهالك دا حاجه تقرف.
لتهتف سالي..... ايه يا قاسم بيه مش جوزي خايفه عليه.
لتدمع كارما بشده وتطرق
ليهب قاسم.... . طب اسمعي بقه عشان ما هيهمنيش حد. تقعدي وسطنا ساكته ياما تاخدي بعضك وتتكلي انا علي اخري.
ليهتف ايان... ... ايه يا قاسم خلي بالك دي مراتي......... ميفو السلطان
ليصر*خ به قاسم..... .. ولاااااا... بقلك ايه انا طافح الدم من كعاني. ماشي... لم السحليه بتاعتك عشان هطيح فيكو دا ايه المرار ده لتقترب منه ليال وتمسك يده ليغمض عينيه
لتقول.. اهدي يا قاسم دا داخل عمليات.
لينظر اليها بحب ويقبل يدها ويصمت مرغما.
لياتي ميعاد العمليه ليسلم هو علي الجميع ويتمنو له الخير وسالي ملتصقه به لينظر نظره خاطفه علي تلك المنزويه التي لا تتحرك وتخفض راسها اراد ان يصرخ ليرتمي في احضانها ولكنه منع نفسه ودمعت عيناه بقوه.
ليقترب منه قاسم. بتدمع دلوقتي ايه مش قادر تمثل اكتر من كده. ليضغط علي يديه ليكمل قاسم كلامه... حاضر يا حبيب اخوك هسكت بس صدقني هتخف وابقي زي الفل بس هتتعب اوي عشان ترجعها دا ان كان هيبقي لسه ينفع. لياخذوه وهو عينيه مسلطه عليها ليمر من امامها لتشهق بقوه ليغمض عينيه وقلبه سينشق من وجعه ليتعلق بوجهها لتكون اخر شئ يراه وما ان دخل حتي سالت دموعه بشده وهتف.. اسف يا عمري. اسف يا قلب ايان غصب عني.
اما كارما فبدات تنتحب بشده لتضمها ليال.. اهدي حبيبتي هيبقي كويس.
لتهتف كارما.. دا كل منايا مش عايزه حاجه تانيه انا قلبي واجعني قوي هموت. يا رب نجيه.
ليمر الساعات وايان مازال بالداخل ليرن تليفون ليال لترد لتجده جد قاسم لترتبك لتسمعه يقول.. ابوس ايديك طمنيني قاسم وكارما رموني وقلبي هيقف عالواد ابوس ايدك ارحمي شيبتي ارحمي ذلي انا مذلول والنبي طمنيني علي ايان قلبي هيقف علي حبيبي. لتهتف بغلب... هو لسه والله ما طلعش هطمنك حاضر.. لتشهق عندما اخذ قاسم منه
التليفون ليصر*خ.... انت عايز ايه بتتصل بيها ليه انت مش ناوي علي خير انت بتحرب اني اقتلك ويقولو قتل جده يا اخي بقه ارحمني.
لتمسكه ليال... بس بقه حرام سيبه
لينظر اليها بغضب ويرزع التليفون في الارض. عشان تنبسطي وتركها ومشي.
لتدمع عينيها لتقترب منها كارما.. ما تزعليش.. قاسم غصب عنه والله قاسم شاف وجع ما حدش شافه.
لتهتف ليال.... بس والله جدك ندم وراجل كبير نسيبه يموت كده نرحم شيبته ربنا بيسامح احنا عبيده مانسامحش.
لتهتف كارما.. معلش كلنا متمزعين وكل تمزيعه شكل قولي يا رب.
ليمر الوقت ويعود قاسم ويقترب منها وياخذها في احضانه ويظلا هكذا الي ان تمت العمليه اخيرا وخرج ايان ليطمئنهم الطبيب انه بخير وان العمليه نجحت وانه قريبا سيتحرك ويعود علي قدميه في القريب.... استغفر الله
لتتنهد كارما سعيده ولكنها علمت ان حياتها انتهت عند هذه اللحظه لتنتظر حتي خرج ومر يوما حتي استعاد وعيه لتذهب كارما لقاسم.. قاسم انا همشي..
ليهتف.. تمشي فين مش هتشوفي ايان يا حبيبتي انت مش فاهمه حاجه ايان بيحبك وعمل ده كله عشانك.
لتبتسم هيا وتقول... خلاص يا حبيبي صدقني كده قصتي خلصت انا هرجع البيت وهسافر خلاص انا حجزت بكره خليك انت معاه انا كده عملت اللي عليا.
ليتنهد قاسم وينظر الي ليال... روحي معاها يا حبيبتي روحي عشان انت تعبتي.
لتقترب منه وتهمس..... انت كويس.
ليبتسم بحب..... لا مش كويس وحياه النبي لما اجي تاخدي بالك مني وتخليني كويس هموت وابقي كويس لتخجل وتخبطه علي كتفه وترحل مسرعه ليبتسم قلبي يا ناس وحشاني يا بنت الايه.. يا رب هنجلط اما اقوم اشوف الطور اللي جوا يا رب عيله هم اروح منهَم فين..
ليدخل ليجد ايان قد فاق وسالي بجواره ليقول.. ما تتكلي علي الله يا سالي تعبناكي الشويتين دول. القصه خلصت خلاص والا ايه يا حبيب اخوك.
لتهتف سالي.... ايه يا قاسم كوكو تعبان متعملش كده.
ليضحك.. والله انا حاسس اني دخلت فيلم كوميدي ماخلاص بقه يا ايان انا خلقي بقي ضيق ومش ناقص هم انتو عيله تشل. يلا يا سالي... يلا يامه زقي عجلك محتاج اخويا الاهبل في كلمتين.
ليشير اليها ايان لتقترب منه وتقبله ليهتف قاسم..... ربنا يشفيكي ياختي دانا قاعد في السيرك القومي.
لينتظر الي ان خرجت ليجلس ويربع يديه ينظر الي اخيه.
ليهتف ايان.... ايه يا قاسم بتبصلي كده ليه.
ليهتف بسخريه..... فرحان بيك يا كبير والفرحه هتخلص عليا. عموما يا حبيبي مبروك وحمدالله عالسلامه.
ليهتف ايان....... مبروك ايه الدكتور كلمك همشي يا قاسم والا هفضل مشلول ودمعت عيناه.
ليقوم قاسم ويحتضنه....... . لا يا حبيب اخوك هتمشي وتبقي زي الفل وهترمح كمان العمليه نجحت يا حبيبي.
ليصر*خ مسرعا..... كارما فين يا قاسم والنبي ناديهالي
ليطرق قاسم ولم يتكلم.
ليصر*خ ايان.... انا عارف انها زعلانه والنبي هاتها كنت هموت يا قاسم انا ماتجوزتش سالي والله ماتجوزت كنت عايز اموت وحبيبتي علي اسمي هيا وبس والنبي هاتلي حبيبتي يا قاسم بالله عليك.
ليهتف قاسم..... ودي هعملها ازاي يا قلب اخوك.
ليهتف ايان.... .. ايه مش هيا بره ناديلها وانا هتصرف. سبحان الله
ليهتف كارما مشت يا ايان
ليهوي قلب ايان مشت روحت يعني طب هتيجي امتي انا هستناها عشان.
ليقاطعه قاسم كارما مش راجعه يا ايان كارما خلاص خرجت بره دنيتك.
لينظر اليه ايان ببلاهه.. يعني ايه
ليهتف كارما مسافره بكره يا ايان.
ليهوي قلب ايان ويحس بقبضه لتدمع عيناه.. كارما ماشيه وسيباني صح كارما هتسيبني صح. انا وجعتها فسابتني. لا كارما ماينفعش تسيبني انا عملت كل ده عشانها.
ليهتف قاسم.. لا عشان غبي. انت غبي يا ايان وضيعت كارما من ايدك.
ليصر*خ...... لا ماتقلش ضاعت دانا اموت امال هعيش لمين. روحي بتنسحب يا قاسم الحقتي كان نفسه يضيق.
ليقوم قاسم مسرعا...... اهدي يا ايان انت لسه تعبان.
ليصر*خ.......اهدي ورحي بتروح مني اهدي والبت اللي سنين نمت احلم بيها هتسيبني اهدي دا حبيبتي لسه علي اسمي ومستني اخدها في حضني. قاسم انا هموت من غيرها ابوس ايدك رجعهالي انا هموت. قاسم انت تقدر ترجعها انت اتصرف انا هموت مشلول مش عارف افكر.
ليهتف قاسم..... اهدي يا حبيبي هرجعها ازاي هحبسها كارما خلاص حجزت وماشيه.
ليمسك فيه ايان.. لا دانا اموت.. هموت يا قاسم وحياه ليال مش انت جربت بعدها انا بقه جربت ومش هقدر اجرب تاني هموت يا قاسم اخوك واقع في عرضك انت تقذدر ترجعها وقفها اتصرف. اه امنعها من السفر انا جوزها انا لازم اشوفها. طب قلها اني بموت قلها مات قلها اي حاجه هاتهالي يا قاسم انت بقيت جبروت فكرلي انا هتشل انا مش عارف اتحرك.. لتنزل دموعه والله عملت ده عشانها عملت كده عشان ماتعيش مع واحد مشلول يا رب انا وجعتها بس كان عشانها. ميفو السلطان
ليتنهد قاسم.. اهدي طيب اهدي وسيبني افكر اقولك ايه بس البت حالتها صعبه انت دبحتها وهيا زهدت علاقتكو حتي لو بتحبك.
ليهتف ايان... مانا كنت خايف عليها طيب ذنبها ايه تعيش مع عاجز انا موت نفسي عشانها .. وحياه اخوك تتصرف يا قاسم انا قلبي هيقف..
ليتنهد قاسم.. والله انا تعبت عامل زي اللي بيجري وسط شويه مجانين بحلق عليكو هتخلصو عليا اتنيل اما اشوف ليجلس يفكر لبرهه.. ليتنهد معلش بقه يا كوكو اعمل ايه ليرفع السماعه ويتكلم مع كارما التي كانت تجلس في احضان ليال حزينه.
ليرن تليفونها لتجده قاسم لتهتف ايوه يا قاسم.. لتهب مره واحده مرعوبه وقلبها سيقف عندما.......
كومنتات بليز ❤️❤️❤️❤️❤️.
•تابع الفصل التالي "رواية قتلني ورحل" اضغط على اسم الرواية