Ads by Google X

رواية الوجه الاخر للحلال الفصل الخامس والثلاثون 35 - بقلم ميفو سلطان

الصفحة الرئيسية

 رواية الوجه الاخر للحلال الفصل الخامس والثلاثون 35 

البارت الخامس والثلاثون..
وصلت عطر القصر ليرحب بها الجميع لتهتف نبويه يادي الهنا ويادي الفرح  ولد ولدي الغالي ومرت ولدي نورتي يا غاليه الحمدالله علي سلامتك. 
لتقترب عطر وتحتضنها َتهتف.. كيفك يا اماي. 
لتهتف... بخير يا بتي طول مانت بخير. 
ليقترب دراج.... الحمد الله عالسلامه يا عطر. 
لتبتسم له.. بخير يا واد عمي ماعارفاش اودي جميلك فين. 
ليهتف.... بتجولي ايه داني الفرحه ماسايعنيش ان الخير دخل بيتنا علي يدك واخوي رجع لعجله. 
لترتبك ولا تنظر لزوجها..
لياتي طاهر ويهتف.... مرحب بالغاليه اللي رجعت الخير للدار مراحب والله يا بتي كتي خالعه جلوبنا. 
لتهتف وتقبل يده.. كتر خيرك يا ابوي  ربنا يبارك في عمرك لتجد من يحتضنها من الاسفل كان محمد ابن يحي ليهتف وحشتيني جوي يا مرت عمي. 
لتحتضنه وتهتف.... وانت جوي يا محمد. 
ليقول خلاث اكده هتجعدي معاي َتعلميني مش اكده والا هتثيبيني عشان ولدك. 
لتبتسم بحنان... مانت برضك ولدي ايه جولك  هعلمك َلما تكبر ويكبر ولدي تعلمه الحلو كله.. 
لتهتف ساره.. ربنا يبارك فيكي يا خيتي نورتي الدار.  لتهتف خلاص اكده يا ايوب هتتهنن ومرتك هتحطك بعيونها بدل المرمطه اللي كانت. 
لتتنهد عطر فايوب لم ينطق ليقول طب اني هروح اشوف اشغالي يلا يا يحي اما نشوف حالنا وتركهم ورحل دون ان ينظر الي زوجته لتدمع عينها لتلاحظ امه ذلك وساره ايضا لتقترب زينه وتهتف.... حمدالله عالسلامه يا عطر نورتي مال ايوب مش اكده بسرعه انت زهجتيه والا ايه وضحكت. كانها تداعبها 
لتهتف عطر.. عنده اشغال يا زينه ايه يهملهم. 
لتهتف وتلوي بقها.. اه اشغال.. يلا يا خساره اللي فات بس هجول ايه الله يسامح اللي كان السبب 
لتهتف نبويه... فيه ايه يا زينه ولدي رجع لعجله  ونسي التجاره السو دي والحمد لله. شاف تجاره ابوه بالحلال نخش تاني في الواغش ليه. 
لتقترب ساره.... خلاص بقه بطلو الحديت ده ويالا عشان  عطر ترتاح. 
لتهتف نبويه... طب خديها فوج واجعدي معاها اياك تسيبيها يا ساره واني هاخد اكرم واد ولدي انت توعي لنفسك يا عطر ولجوزك واني هخلي بالي من ولد ابني. 
لتهتف عطر.. لاه يا اماي مش عايزه اتعبك. 
لتهتف.. بس يا خايبه بطلي جوزك بقاله كتير لحاله تجومي ترجعي وتجعدي بالعيل عايزاه يطفش اياك والا واحده تاخده. 
لتهتف زينه.... ماتسيبيها براحتها يا مرت عمي تراعي ابنها هنشيلها عيلها اياك 
لتهتف نبويه الله وانت مالك يا بتي كت جولتلك شيليه.. ربنا يهديكي. 
لتهتف... ساره تعالي يلا يا عطر وشدتها وصعدت لتقترب منها وتحتضنها نورتي الدار بجد فرحانه انك كتي السبب ان ايوب ويحي سابو التجاره دي كت خايفه لينجتلو في الاخر انت يا عطر عَملتي خير كبير للبيت ده. 
لتهتف..عطر..  الحمد لله  يا ساره. 
لتهتف ساره... عطر عايزاكي تعتبريني خيتك ومن اهنه ورايح ماتخبيش حاجه عليا. 
لتهتف عطر.... واني حبيتك جوي يا ساره اللي تجيب محمد تنحب بالجوي. 
لتضحك ساره... دا كان مررار. عيشتي هتاجي ميته هتاجي ميته. 
لتتنهد عطر بحزن وتصمت 
لتقترب ساره.... مالك يا عطر حزنانه من ساعه ماجيتي وايوب برضك المفروض تكونو فرحانين لتتنهد عطر.
لتهتف ساره..... طب جوليلي اجدر اساعدك اني متجوزه من سنين واعرف عنك وخابره في الرجاله اكتر وعارفه العيله وتفكيرها مالكو حصل ايه 
لتتنهد عطر وتقرر ان تتخذها صديقه لتهتف اني.. اني كت موجوعه وماكتش اجصد اجل ادبي او اغفلجها. 
لتهتف ساره.. غفلجتي ايه جولي لتحكي اليها عطر.
لتبهت ساره وتهتف... يا مري جولتي لايوب مانتش راجل.. يادي الحزن الاسود جولتي لراجلك ماتساويش في سوج الرجاله لتحني عطر راسها والله ماجصدتش هو اللي كل حاجه عنده غصب ونومته مع المحروجه اللي كت لابساني هري جلبي كت عايزه اوجعه. 
لتهتف ساره.... يا مري وماضربكيش ولا هبدك في الحيطه كيف ده.. ده ايوب سكت وجالك ده بس ولا عملش حاجه دا ايوب الي يدوسله علي  طرف بيجلب عفريت. 
لتهتف عطر..... اعمل ايه جلبي محروج من جبروته وعمايله فيا وجهرتي لما خدني غصب ونومته مع المحروجه دي بياكل جتتي. 
لتهتف ساره.... طب بالعجل اكده يعرف هو منين هتجولي هيحس عاد. هيا كت كياده وصعبه يا عطر وده راجل لما يلاجي مرته اللي هيموت عليها جالعه وبتسبسب َتدلع عجله هيطير بس لاه هو جه في الاخر َماطجهاش وكان فاكرك بتمثلي لانه واعي انك مش اكده وهيا حاولت كتير ترجعه بس هو كان جرفان تجوليلي ايه يعني كان غصب يا بت الناس. 
لتتنهد.. طب ماني كت غضبانه ما يراعي ده مش يغفلجها ويجول خلاص ماهشوفكيش بعيني وبجيتي ام ولدي. 
لتهتف ساره.. طب هو جصر معاكي دا همل حاله ومحتاله َساب تجارته عشانك ماجصرش يا بت الناس شهور لازج فيكي يطبطب ويدلع وانت تزعي فيه زي ما بتجولي َبرضك ماسابكيش.. يبقي ماجصرش. 
لتجلس عطر مقهوره.. طب اني زعلانه منه. 
لتهتف ساره... يا مري انت برضك اللي زعلانه مانختشي بقه الواد انهري سبسبه ورجعتي غفلجتيها اعجلي الا العجربه اللي تحت ترجع تلوف عليه وتلهفه. 
لتنظر اليها عطر بقهر... يا مري طب اعمل ايه دلوك. 
لتهتف... بصي هو ايوب صعب ودلوك زعلان وماهيعبركيش اني خابره ايوب واعر يحي واخد منه كتير مش زي دراج بس ايوب اوعر منه وصعب. يحي لما بيجلب بيبقي طور واجعد اصالح لما جلبي ينهري وانت ايوب دلوك لازمن تعتذريله يا خيتي دي اللي هتخليه شويه يلين بس ما تطمنيش جوي ايوب مش بس طويب دا لكن بيجلب العفريت بيركبه وراسه بتبقي كيف الحجر الصوان. 
لتهتف عطر.. اعتذرله لاه ماهعتذرش اني 
لتهتف ساره.. ليه يا بت الناس مش غلطتي في راجلك.. طب ايه مش رايداه خلاص يروح جولي الحج. 
لتهتف.. لاه والله رايداه بس جلبي واجعني منه. 
لتهتف.... واحد بقاله سنه بيحايل ايه لساتك موجوعه مالك جلبك اسود اكده. لاه اصحك تطولي الرجاله بتزهج اه و َالله يجعد يصالح يلاجيكي اكده يزهد فيكي َالراجل مابيعرف يجعد من غير مره  اوعي لحالك ما تبجيش هبله وطيبه. ايوب السوالمي مش اي حد والعين عليه كتير انك تبقي مرته دي حاجه كبيره وخافي عليه من زينه ماهتسكتش وهتحرب ولو عرفت انه جالك مش رايدك هيبقي مرار اسود ومش بعيد تروح تعرض حالها عليه زينه جادره وواعره ومابتخجلش تعمل حاجه نفسها ومصلحتها.. دلوك مرت عمي هتخلي بالها من اكرم والبت سنيه هنخليها تبات معاه انت بس ترضعيه وتراعيه طول ما ايوب مش اهنه واول ما ياجي تحاولي تجربي شويه وتعتذري بالله عليكي عشان يبتدي يرجع يفكر في حالكم لاني خابره انه جفل عجله خلاص وممكن يجتل حاله ولا يبصلكيش خلي بالك. 
لتنظر اليها عطر بتعجب من كلامها لتهتف.. مانت برضك يحي بيحايل فيكي بجاله شهور ايه الفرج
لتهتف ساره.. لاه يحي خلع جلبي بجصد. ايوب ما كنش يجصد واصل ايوب ماكنش حاسس. يحي راح َنجي وجاب ولبس دبل الله يسهله. 
لتهتف عطر هتتحملي تفضلي اكده داني محروجه
لتتنهد ساره.. بتمزع والله بس مفيش حاجه في يدي لتهتف.... اسيبك تريحي بقه 
جلست عطر وحيده تفكر كيف جرحت زوجها ليس معني ان تكون غاضبا موجوعا ان يعطيك الحق ان تجرح وتهين  كانت تعلم انها اذته بكلامها واهانت رجولته لتجلس مع نفسها.. طب ايه اعمل ايه اه جليت ادبي صوح بس مجهوره البيه ناملي وخاني مع واحده زباله وماحسش ال بيحبني ال كان حس دي مايحسهاس دي كانت سافله وجليله الادب ايه ماصدج يلاجيني جليله الادب يهيص اعمل ايه يا رب بقه.. دا كلام يا عطر تجوليه  مانتش راجل  منك لله  ايه جله ادبك دي طب ايه اكده هيغفلجها صوح.. اني بحبه جوي بس موجوعه اعمل ايه دلوك اعتذر بس كرامتي اعمل ايه لتنتهد عطر انت غلطتي يبقي تعتذري مش معني انك تعتذري انك بتتمحكي فيه. 
لاه انت غلطتي َجامد كمان.. لتتنهد وتنزل لتبقي مع والده ايوب وساره ولم يكن ينغص القعده الا زينه التي كانت تراقب عطر. حركاتها ليمر الوقت ويدخل يحي وايوب ليدخل ويقبل امه وابنه ولم ينظر الي عطرالتي احست بالحرج الشديد.
لتهتف والدته ايه انت نسيت عطر والا ايه دي الغاليه.. ليتنهد وياتي يقبل راسها ببرود ويعود ويجلس بعيدا لتذهب زينه مسرعه َتجلس بجواره فقد شعرت ان هناك شيئا لتغمز لها ساره ان تأخذ بالها و َحذرها ليمر الوقت و َالجميع يجلسون في ألفه وزينه لا تنفك تتقرب من ايوب  وعطر قد اشتعلت تماما ليبدا الجميع في الانصراف  لتاخذ عطر. ابنها وتصعد به لتهتف نبويه شويه اكده يا بتي وهبعت سناء تاخده تنيمه.
لتهتف.... ماشي يا مرت عمي.
******
دخلت ساره علي يحي لتجده  يقف يلبس بنطالا ويضع الفوطه علي رقبته وشعره يسقط منه المياه ويقف بالقرب من التراث  يتكلم لتستدير لتسمعه يقول.. يا نجلاء خلاص كل شئ جسمه ونصيب يا بت الناس اني غلطت وبحب مرتي. ليتنهد يا بنت الناس بتحبيني بكره ربنا يعوضك. طب اهدي بطلي عياط بكره ربنا يراضيكي يا ستي اني اصلا وغلطت وبحب مرتي. نعم يعني ايه راضيه تتجوزيني ماني مش راضي وعايز مرتي طيب. يا نجلاء الله يهديكي بطلي نح. ايه اجابلك اجابلك ليه طيب. اراضيكي ماني سيبت الدهبات والفلوس ومانطجتش يا بت الناس وكل شئ جسمه ونصيب. ليهتف يعني ايه عملتيني راجلك اعمل ايه اني دلوكك ليتفاجا بساره تخطف السماعه كانت قد اشتعلت وتلك الفتاه تحايله لتهتف صارخه.. انت يا بت انت عايزه ايه من جوزي مش خلاص فضيناها  بتنحي ليه وتجري وراه هو مش رايدك. لتصرخ مالنا احنا رايداه والا طين ماتحترمي حالك راجل متجوز وعنده عيل تخطفيه منهم ليه. يعني ايه هتنك وراه والله اجتلك لو جربتي منه وافضحك بت ماتختشيش ايه مش لاجيه رجاله.. وانا مالي بتحبيه حبك برص بت انت ابعدي عن راجلي لاسخمط عيشتك بجولك اهو والله افضحك في الناحيه واغفلجها عليكي. يحي بيحب مرته وبيته ورجع لعجله اتلمي بجولك اهوه لتستدير وتقفل الخط وتنظر اليه مشتعله لتجده مبتسما لتصرخ انت مبسوط صح مش اكده ان الحريم بيلفلفو عليك  لتقترب وتخبطه انت كداب ليه مش جولتلي خلاص خلصت الجصه وانت بتتكلمو يا كداب ايه مابتشبعش كدب.
ليشدها ويهتف بسعاده.... والله يا جلبي ما اتسخمط دا هيا اللي اتهبلت.
لتدفعه وترد.... ليه وواجف تجولها اهدي ماتغيظنيش بتسبسبلها ليه انت هو ايه ده انت تحترم حالك بقه والله ماهسكتلك ويانا يا هيا انت فاكرني هبله.
ليقترب ويشدها.. لاه هبله ايه دا حبيبي واخد جلبي. لاه هيا ايه دانت وانت يا جمر يا واخد عجلي ومافيش غيرك.
لتهتف.. بعد انت كداب خلاص انت مابتشبعش كدب.
ليهتف انطس بنضري لو كدبت والله هيا جراضه اعمل ايه
لتهتف... وترد ليه انت دا مرار ايه ده.
ليشدها لتضع يدها علي صدره العاري ليهتف... طب والله ماعت هرد ده رقم غريب والله اعمل ايه. 
لتهتف ساخطه... تغير تلافونك بجولك اهوه.
ليشدد عليها ليهمس... اللي تجولي عليه هعمله هغيره لو روحي هغيرها. لتتنهد بغلب فيدها علي جسده تكوي قلبها ليشدد عليها ويهمس انا ليا غيرك يا جلبي ليقترب من وجهها ويهمس دانا هموت علي حبيبي يتردلي ومابطلبش الا اكده من ربنا ليرفع وجهها ويهمس اتوحشتك جوي لتخفض راسها ليمسك يدها يحركها علي صدره ليهمس يحي مكوي من جوا لتحس باعصابها تنساب لتسرح في يده ونظراتها علي صدره ليقربها بهدوء لتتلمس صدره بنعومه وهو لا ينطق فزوجته حالمه فيه تتلمسه بحنان ليضمها اكثر لتنام علي صدره وتظل هكذا تملس علي صدره وتتنهد  وهو محاوطها وهو يتجلد حتي لا يفقد تلك اللحظه الهائمه ليهمس بعشجك والله بعشجك لتهمس باسمه ليحس بقلبه ينبض ويغلي ليهمس اعمل ايه دلوك حبيبي هيمان فيا وبيملس عليا بيجطع فيا خايف اجرب تعبت يا جلبي واتربيت. قلبي سهمان فيا يا ناس ليهمس ساره جلبي ماعتش جادر يا عمري.
لترفع وجهها بهيام ليهمس يدك نار علي صدري لتظل تنظر اليه ببلاهه وتنظر الي صدره وهو يشع حبا لها لتنتفض وتهم ان تبتعد ليشدها ويهتف اني بتاعك وبتاعك انتي وبس والله بتاعك انت وبس ولا هكون لغيرك يا جلبي.ىيقترب ويتلمس وجهها لترتعد  ليلمس شفتيها بهدوء لترتعش وتنتفض 
لتدفعه وتهرب من امامه فلم تعد تحتمل ان تكون بجواره ولا تقربه  ليقف مقهورا والغلب يقطع وجهه ليهمس يا رب علي حرجه جلبي. اتوحشتك يا جلبي
*******
صعدت عطر وجلست مع طفلها وظلت تنتظر ايوب فلم يحضر لتحس بالاشتعال.. هو فين بقاله ساعه تحت يا مري لتكَون المزغوده جاعده جاره طب اعمل ايه دلوك انت بهيمه لازمن تجلي ادبك. لتسمع خبطا لتقوم لتجدها سناء اتت لتاخذ الولد لتهتف.. هو ايوب فين يا سناء
لتهتف.. جاعد في الجنينه. 
لتهتف.... عطر معاه حد. 
لتهتف.... اه كت سيباه والست زينه معاه كانو بيتحددتو.
لتهتف عطر... طب يا سناء خدي اكرم  واعطتها طفلها وذهبت وغيرت ملابسها لقميص بيتي قصير وعليه رسوم كرتونيه  ليمر الوقت لتحس انها ستنهار لتجده يدخل الحجره في هدوء ليلقي السلام ويذهب ويغير ملابسه ويتجه الي الفراش لم ينظر حتي اليها لتتنهد و َتقوم لتهتف... ايوب كنت عايزاك. 
ليهتف... خير كان لا ينظر اليها كان يخلع ساعته ويضع مفاتيحه وينتظرها ان تتكلم لتقترب منه وتقف امامه كانت جميله عن حق لتهتف كنت حابه اجولك يعني اني.. اني..
ليهتف فيه... ايه يا عطر عايز انام اني عندي شغل اخلصي.
لتبهت من طريقته فلا يريد ان يتكلم معها من اساسه لتتنهد وتهتف... ايوب اني اسفه.
ليقطب جبينه وينظر اليها لتهتف.... مندفعه والله اسفه اني كت غضبانه َمعلهش جولت كلام عفش والله ماجصد اني غلطلانه في حجك يابن الناس وجايالك اهوه وبجولك حجك عليا ماجصدتش والله.
ليتنهد ويطرق قليلا.. ليهتف.. وببساطه اكده
لتمسك يده.. والله ماجصد حاجه اه الكلام عفش بس كت غضبانه سامحني طيب. 
ليهتف... ايه عايزانا نرجع لبعض يعني بعد كلامك ده. 
لترتبك هاه نرجع لبعض.. لاه مش جصدي اني اني اجصد اعتذر عالكلام العفش. 
ليهتف ببرود... اممم يعني  زي مانتي مفيش مشكله يا عطر اني مش زعلان خلاص ليستدير لتمسك يديه وتهمس... لاه لساتك زعلان اني خابره
ليتنهد.. جولتلك خلاص يا بت الناس  احلفلك عاد. 
لتشعر بالخجل فهيا تريده ان يعود كما كان لتسمعه يهتف.. تصبحي علي خير ليتركها ويذهب الي الفراش وهيا تقف تنظر اليه بقهر..لتذهب اليه وتجلس بجواره.. عارفه انك موجوع من جوه يا ايوب يمين بالله ماجصد ويعني اني كمان جدر ظروفي بالله عليك ما عايزاكش تفتكر اني جصدي اهينك عارفه الكلام اللي جولته عفش واني استحج تجطم رجبتي عليه بس اني اتظلمت كتير وكان عليا حَمل تجيل..
ليتنهد ويستدير ليجدها مائله عليه كانت حانيه بشكل رهيب ولكن كلامها مزع رجولته ليتنهد من قربها فهو يعشقها ليهتف بحنان وتجلد.. خلاص يا عطر جولت كن مفيش حاجه ارتاحي وعيشي خلاص ما هزعلكيش تاني
لتتنهد كانت تريد ان ترتمي في احضانه تراضيه ولكنها شعرت بالخجل لتهتف يعني بالله ما زعلان لتمسك يده وحياه َولدك اكرم جول. 
ليبتسم لها ولكن الابتسامه لم تصل لعينيه لتعلم ان بداخله حاجز كبير لتهتف عيونك مش فرحانه يا ايوب ولا راضيه
ليهتف.. جولتلك خلاص يا عطر عايزه ايه تاني.
لتهتف.. اشوف عيونك رايجه لتقترب وتهتف ماوصلش الفرح ليهم
ليتنهد فلم يعد قادرا.. ليهتف ببرود وعايزاهم يوصلو ليه يا عطر هتفرحي بيهم عاد والا  انت هتفضلي زي مانتي يبقي سيبيني بقه في حالي زي ماسيبتك في حالك واهه مش زعلان رايده ايه تاني تفرج معاكي رايج مش رايج
لتهتف مندفعه ايوه تفرج مش ابو ولدي. 
ليتنهد... ابو ولدك... طب يا عطر ابو ولدك بيجولك ريحي حالك وعيشي لولدك ومشي العيشه خلاص مازعلانش يا بت الناس وماهتبجاش فيه لا مرار ولا حزن ولا غصب.. ليهتف... تصبحي علي خير واستدار وتركها تنظر الي ضهره بقهر.. يعني ايه اكده هو ماله انجلب كني مش جدامه اه ماهو جلي ماهتجيش في عيني طب اعمل ايه دلوك احنا اكده نعمل العمله َنرجع نعض في حالنا واهه مابجتش في عينه ولا حتي بيبصلي وربي ولدك بقه والسحليه الي تحت لو وعت لحالنا هتحرب وتاخده جلبي هيجف  لتذهب وتندس بجواره وتظل تفرك وهو نائما  مغمض العينين  لتمر ساعه وهيا تتقلب علي الجمر لتحس انها ستموت.. لتفتح عيونها لتجده نائما لتهيم به حبا وعشقا فهيا قد اشتاقت له اتوحشتك جوي َجلبي هيموت عليك بس ماجدراش انطج هجول ايه يا رب خزيانه من عملتي السوده وكلامي العفش وهو ماسابش حاجه الا وعملها  لتفكر طب ايه هنام محصوره كده.. لتغمض عينها لتهتف لا والله ما هسيبه للسحليه اللي تحت لتنتظر فتره حتي انتظمت انفاسه لتقترب بهدوء وتندس في احضانه وتلتصق به لتحس براحه وبخدر يسري في جسدها لتنام باريحيه علي صدره وتحاوطه بجسدها وذراعيها ليتململ هووياخذها في احضانه لتتنهد وتشعر بان روحها عادت اليها لتنام اخيرا بين يديه تلتمس من جسده الشعور بالراحه والامان بعد عناء شهور اضنت قلبها نامت عطر اخيرا وعلمت ان ذلك الحضن هو ملازها من اي وجع حاميها الذي لم يتواني عن ان يقف لها ويحاوطها محبا وهيا قابلت ذلك بالصد وحين احست انه بعد وشرد ادركت قيمته فنحن لا نعي قيمه الشئ حتي يذهب خاصتا المشاعر فنحن معشر النساء احيانا نصاب بالكبر وان من امامنا سيستمر ويعطي ويعطي ولكن لا ندرك ان للعطاء حدود وان كل من اعطي اراد المقابل ولو بالقليل.. فنحن نتمنع كثيرا ونحن راغبات ولا يفهم الجنس الاخر تلك المفاهيم الملتويه في ذهن المراه فعقل الرجل لا يستوعب ذلك ولا يفهمه والمراه لا تكف عن هذه الصفات. البعد ليس السبيل ابدا للصلاح.. ولكننا ندرك اننا مخطئين بعد ان نفقد ذلك ويزهد الاخر في المشاعر والعطاء فنعود ونبكي عاللبن المسكوب الذي سكبناه بايدينا.. فعطر انوجعت كثيرا ولكن في المقابل راضاها ايوب كثيرا وكان ايوبا عن حق ولكن عنفوانها زاد وصل الي الجرح فاثر ايوب البعد النفسي حتي تتقبل العيش معه لعلها تهدا لتشتعل اكثر فهيا ادركت انها تريد ذلك العاشق المطارد لا ذلك الاب الذي قرر ان تكون له ام ولده لتصاب هيا بقهر ولا تتحمل لحظه زوال ذلك العشق من عينيه لتركن الي حالها وتفكر كيف ستعيد ذلك العاشق الذي اهانته واذته ورمح بعيدا. بقلمي ميفو السلطان ❤️

  •تابع الفصل التالي "رواية الوجه الاخر للحلال" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent