رواية الوجه الاخر للحلال الفصل السابع والثلاثون 37
البارت السابع والثلاثون...
استيقظ ايوب ليجد حبيبته في احضانه ليتنهد بغلب.. ويتلمسها بحنان ويداعب شعرها ليهمس طب اعمل ايه لحد ميته هتحرجيلي جتتي اكده انت اتخبلتي مش جولتيلي مش راجل ايه اللي رجعك حنينه اكده تكونش اتلبست تاني يا مري هفضل كاتم اكده ازاي اعملها ايه جربت وجعدت احايل هانتني واتمسخرت عليا بعدت عنها رشجت جوا حضني ما مستحملش طيب جربها نار وبعدها نارين.. كلامها جطع جلبي ليه تهيني اكده اه غلطت بس اعتذرت وكت تحت رجلها تجول مش راجل اني. اكده يا عطر واني اللي اتمنالك الرضا.. بس ايوب مش اكده مايعرفش يتحمل اكده ويتهبب يبقي كويس جوم جوم وابعد بلا جله جيمه هيا هتوديك وتجيبك والا ايه ليقبل راسها ويقوم ويتركها.
ليمر الوقت لتستيقظ لتجد نفسها بمفردها لتحس بغيظ الدنيا لتجلس بائسه.. طب اعمله ايه عاد دلع وادلعت جلع َو جلعت اعمل ايه اسبسبله اكتر من اكده فين ماعتش عارفه افكر ايه جبله طب اعتذرت وسبسبت هو ايه واعر ليه اكده .. طب ايه ماعتش في يدي حيله اسيبله البيت واغضب جايز يحس.. لتنهر نفسها اجعدي يا محروجه تسيبي ايه وتاجي العجربه تاخده اكتمي وإلبدي فيه اما نشوف اخرتها لتنزل لتجد زينه جالسه بالقرب منه لتسمعها تقول.. ايه يا ود عمي مالك متغير اكده وساكت لو فيه حاجه مش علي هواك غيرها وخد اللي علي هواك واللي يرضيك بعيونه.
لتشتعل وتقترب منها لتهتف... هو ايه يا ست زينه اللي هيراضيه بعيونه.
ليستدير ايوب َليجدها مشتعله لتهتف زينه ببرود.. ايه يا عطر انت اتجلبتي تاني والا ايه.
لتصرخ..... وانت مالك انجلب والا انهبب مالك بيا هاه ومالك براجلي وهواه وطين. ﷼
ليهتف ايوب.. عطر صوتك ما يعلاشد.
لتنظر اليه..... وكمان بتدافع عنها هو فيه ايه مبسوط للهانم وهيا واجفه تتنحنح.
لتهتف زينه.... اتنحنح.. بطلي رط وعلي العموم ماشيفش هو نحنحه من حد تاني يبقي انت زعلانه ليه.
لتنظر اليها.... يا نهار ابوكي اسود انت عايزه تتنحنحي علي راجلي يا محروجه والله ما هسكتلك لتهجم عليها لتصرخ زينه ليقترب ايوب ويشدها لتدفعه بعنف.. بعد بعد والله لاجيبها من شعرها الحربايه خرابه البيوت فاكراني لسه هبله والله ما هسكتلها بعد بجولك
ليحملها ايوب وهيا تصرخ وتقاومه بعنف ليصعد بها الي حجرتهم ليدفعها لتنظر اليه بغضب ليهتف.... اتخبلتي انت اتجنيتي مالك طايحه اكده حد جه جارك.
لتقترب منه وتصرخ.. ايه مبسوط بالهانم اللي هواها جه علي هواك ايه مبسوط جوي وجاعدلها تنمسخر وتسبسب.
ليهتف.... عطر اتلمي اني علي اخري.
لتهتف.... وان ماتلمتش هاه عايز ايه انت عايز الحربايه دي تاخدك هاه والله اجتلك.
لينظر اليها ببرود.... ليه مش اني مدشد راجل مالك بيا تاخدني والا ماتاخدنيش اروح والا اولع بجاز مش انت مش عايزاني راجلك ولا شيفاني راجلك هيا بقه هتموت علي ده مالك انت.
لتحس بحرقه قلبها.. مالي بيك مالي بيك انت بتجول ايه انت بتبص للعجربه دي يا ايوب.
ليهتف.... انت صالحك ايه مش خلاص اللي بينا ولدك.
لتقترب منه.... بس اكده لتنظر اليه بغضب... لاه انت بتاعي اني. بتاع عطر والله اطلع روحك لو رحتلها.
ليهتف.... لا والله هو ايه لعبه اياك بتاخد واتجاب بمزاجك شويه مش راجل ولما واحده تبصلي وابصلها احلي في عينك لاه هيا سهله اكده.
لتقترب.... ايوه سهله انت بتحبني اني مش هيا وتحترم حالك عندك عيل.
ليهتف..... مش بالحب بالجيمه والتقدير وزينه معلياني فوج راسها.
لتقترب منه وتهتف.... وانت بتاعي يا ايوب ايه جولك ولو فكرت تجرب منها هجتلك واجتلها ايه جولك بقه.
ليهتف.... كيف ما جولتيلي اني مش شايفاك اصلا واستدار ليخرج لتهجم عليه وتقف له عالباب لاه واني ما هسيبكش لتهجم عليه وتلف يدها حوله وتتعلق به.
ليتنهد ويهتف..... عطر بعدي اني مش طايج حالي وكفايه مسخره اكده ايوب ما بيتاخدش ويتجاب..
لتكلبش فيه وتهتف.. لاه ايوب بتاع عطر ما هيهملهاش للعجربه تاخده حط يدك حواليا حس بيا ايه مش رايد عطر خلاص ما جولتلك حجك عليا ايه جلبتك دي بطل والله اجتلهالك.
ليهتف.... وهو ده اللي حارجك هيا وبس انما جبل سابج كت مش راجل لترفع وجهها وتتعلق برقبته ليمسكها من وسطها لتهمس بدلع.. لاه دانت راجل وسيد الرجاله وما هسيبكش ليها لو هموتك اكده واندفعت تقبله قبله حانيه ليغمض عينه يتحمل علي نفسه ويده تقبض علي جسدها ويشدد عليها لتتنهد فهو لا يجاريها لتتلمس شفتيه ايه نسيت عطر ما هامكش خالص ايوب بطل خلاص اني غلطانه.
ليتجلد ويبتعد.. .. بطلي وعيشي لولدك وما تتعبيش حالك
لتحتضنه وتهتف.. لاه ما هعيش لولدي هعيش لراجلي وخلاص انت حر لو مش رايد اني رايداك وابقي شوف هتبعد ازاي يا جلب عطرلتتلمس صدره وتقبله لتهمس اتوحشتك جوي..
ليبعد يدها.. بطلي عاد..
ليهتف.. ولو انا مبطلتش ايه هتبعدني لتهمس طب ابعد اني اهه مستنياك لتحاوط رقبته وتقبل صدره كان سينفجر.
ليهتف انت حره في نفسك خليكي اكده ماورناش حاجه احرجي روحَك بقه..
لتبتعد عنه وتذهب الي الباب وتقفله ليستعجب انت بتجفلي الباب ليه.. اتخبلتي بعدي وافتحي
لتنظر اليه بخبث وتهتف... لاه ماليش مزاج لتضع المفتاح في صدرها ليبهت من فعلتها لتهتف.. بص لو ما صالحتنيش هجلبلك كيف عطور وما هسيبكش ومش هخجل اني راجلي مايبعدش عني اني غلط وخلاص عرفت وماهسيبكش لحالك تاني.
ليهتف. لا والله دا بمزاحك اياك لتقترب منه بدلع.. لاه بجلبي اللي هيموت علي حبيبي
ليهتف... طب هاتي المفتاح عشان اتهبب اغور من اهنه.
لتهتف.. خلاص مد يدك خده.
ليتراجع.. انت اتخبلتي ماتتلمي بقه.
لتضحك وتقترب وتحاوطه.. طب هديهولك بس بشرط تراضيني.
ليقطب جبينه لتلمس شفتيه ليغمض عينه ليهمس يا رب ايه المرار ده انت اتخبلتي.
لتحاوطه.. لاه اتوحشتك بالجوي والله اتوحشتك يا جلبي لتنظر اليه بهيام ليحس بتصاعد ناره ليقترب بغلب ليلمس شفتيها لتحاوطه وتشده اليها هنا لم يستطيع ان يصمد اكتر لينهال عليها ويتوه معها كان يشدها اليه بقوه وهيا تستجيب وتحسسه بها ليحس انه سينفجر معها كانت تعلم انه اصبح لها لتبتعد هيا وهو يقف مشتعلا وينهج بشده تقبل شفتيه وتهتف انت مش ادي يا جلب عطر وتستدير وتفتح الباب وتنزل تجلس مع ابنها..
ليقف هو محصورا ودي هعمل معاها ايه يا غلبك يا طين البت نار والعه وهتجيبك علي بوزك اه كيفها جابها اكده وانت حزين هتطرشج من كتمتك بس ايه اعمل ايه والا هو حليت في عنيها عشان المحروجه اللي تحت بتسبسب ليا طب لو كت فضلت اجري وراها كانت هتجلي العفش كله اعمل ايه دلوك اصالحها وخلاص واجي علي كرامتي والا اعمل ايه طيب.. ماعتش جادر اجمد اكتر من اكده البت نار هموت عليها طب اغضب هبابه وارجع اخدها اه اغضب شويه عشان كرامتي والا اهبب ايه. ليتنهد وينزل يهرب منها ليري اشغاله.
********
عند ساره ويحي كانت تنام في أحضانه باريحيه ليفتح عيونه ليحس بحلاوه الدنيا اخيرا ان زوجته نائمه يتلمسها بحنان ليقبل جبهتها ليهمس جلبي الجمر ده وجعته حجك عليا يا جمري اني كت اهبل وعبيط دا حبيبي نسمه ماتتسابش بس اعمل ايه.. ليجدها تتملم بين يديه بارتياح ليهمس يا جمالو جلبي يا ناس يا رب اهديها ليا اتوحشتك يا جلبي.. لتفتح عينها بهدوء لتجده ينظر اليها نظره عاشقه لتبتسم له بهيام ليهمس جلبي هيجف لينهال عليها يقبلها ويذيبها من فرط عشقه الذي اكل قلبه لتفوق هيا وتبعده الا انه كلبش فيها.
لتهتف.... بعد بعد بعد عني.
ليهتف.... يمين بالله ماهبعد دجيجه اني جتتي انحرجت بجالي شهور باكل حالي يجوم لما حبيبي يلين اكده ابعد والله لو روحك وروحي طلعو اني ما صدجت ألمس الجمر.
لتحاول ان تبعده بعد بجو لك بلاش مسخره وجله ادب..
ليتلمسها بهيام يا لهوي نفسي اتمرغ فيها وحشتني..
لتصرخ.... احترم حالك بقه واختشي وبعد عيب اللي حوصل ده.
ليركن عليها لتغمض عينها تحس انها ستنفجر لينزل بشفتيه يتلمسها ليهمس ايه اللي حوصل دا احلي حاجه كنت هنهبل يا جلبي والله. يحي خلاص نسيتيه مش عايزاه يحي اللي جواتك يحي اللي بيعشجك ساره اني رايد جربك ومحجوج ليكي بالله عليكي بطلي تحرجي فيا
لتنزل دموعها وتهمس... بطل ابعد انت ايه ما كفكش وجع فيا ابعد
ليهمس لاه والله ماجدر ابعد دجيجه ومن اهنه ورايح اني هبقي معاكي بكيفك غصب عنك اني كفايه مرار لاكده وتعجلي بقه عشان والله اموت حالي.
لتهمس بطل تجول اكده
ليقول.. خايفه عليا خايفه يا جلب يحي.. والله بحبك يا بت ارحميني بقه اعمل ايه شهور ورمت.
لتدفعه بعد بقه انت ايه مش طيجاك اني
ليضحك.. كدابه دانت هتموتي عليا زي ما هموت عليكي وامبارح كنا في نار ما هطتجنيش ازاي.
لتنظر اليه ساخطه فهو يعرفها ويحس بها لتهتف وماله بس برضك ده غصب عني ومش رايده اكده اه بضعف بس مش رايده..
ليهتف... لاه رايده وهخليكي تجولي اكده داني يحي ماتجفيش ليا ماهسبكيش.
لتصرخ.... عندك الحيطان اخبط راسك فيهم.
ليضحك لينظر اليها بخبث... بقي اكده لاه ماهخبطش راسي ليقترب.
لتصرخ بعد والله الم عليك الخلج
ليضحك عشان يعرفو اننا جالبينها مردغه ليشد الملايه لتصرخ احترم حالك بقه عيب اكده.
ليهتف مش جبل ما تراضيني وتبردي جلبي اني خلاص ماعتش هسكت
لتهتف... انت ايه جبله ما بتحسش بعد احسنلك
ليشد الملايه اكتر لينكشف مقدمه صدرها لتصرخ وتكلبش فيها بطل بقه انت ما بتختشيش ليضحك
لاه مابختشيش ها لسه هترطي
لتهتف.... ساخطه عايز ايه انت..
ليهتف .. عايز حبيبي ياجي اكده ويجرب مني ويهبدني بوسه اسورج فيها.
لتهتف ساخطه.. تصدج انك جليل الحيا واني ماهعملش اكده ليبتسم بخبث ويقترب بخبث..
لتصرخ... بطل بقه ايه جراضه جافشه فيا طب بطل استني ولم يدك دي واتسخمط بقه اجعد اما الم حالي. ليبتسم ويركن علي السرير لتظل تنظر اليه غاضبه لتلم الملايه حولها بغضب وتلفها جيدا لتقترب منه وتهتف يدك جنبك بدل ما اطين عيشتك انت حر ليهز راسه لتقترب بهدوء لتضع يدها علي صدره ليتنهد وتقترب هيا من شفتيه لتقبله قبله خاطفه ليشدها من وسطها لتقع عليه ليهمس لاه عايزها رايجه من الجلب بصي في عيوني واصحك تجفليهم.
لتبتلع ريقها لتنظر الي عيونه لتحس انها ستنهار لينظر اليها بهيام لتقترب بهدوء وقد بدا الخدر يجتاحها وعيونهما متعلقه ببعضهما لترتعش بين يديه ليظلا هكذا كل يشعر بالاخر ليشدها يحي بقوه ويدخلها أحضانه وينهال عليها لتستجيب له ليتوها معا ولا يبتعد عنها حتي هلكا معا ليبتعد اخيرا ليهمس بطلي تحرجينا وتبعدي عشان اني ماعتش هسيبك لعجلك..
لتدفعه بقوه وتندفع تهرب منه ومن مشاعره لتدخل الحمام وتقفل علي روحها.. يا مري ماعش جادره وهو جليل الادب اوي يا رب موجوعه وعايزه اسامحه بس صورته وهو حاضن المحروجه دي بياكلني.. لتسمع خبط ليقول ماتفتح يا جمري مش محتاج مساعده
لتصرخ اتلم بقه بجله ادبك دي.
لتسمعه يضحك.. لاه من اهنه ورايح مافيش الا جله الادب هطلع عليكي الشهور اللي فاتت افتحي طيب وهخلي جمري يحب جله ادبي نسيت يا عسليه والا ايه افتح وانا فكرك كنا بنعمل ايه.
لتحس بنار داخلها اعمل ايه اهرب فين اني دلوك..
ليضحك عارفه لو مافتحتيش هتصرف وادخل
لتهتف.. احترم حالك بقه وبطل.. لتاخذ حمامها لتخرج لتجده يقف عالباب يعترضها ليهتف اكده خلصتي طب ماتاجي بقه تساعديني اني مهجولش لاه
لتهتف بغضب.. انت اتخبلت ما تسكت بقه الله
ليضحك ويقترب طب تعالي واخذها للدولاب هتلبسي ايه من دول ليخرج لها عبايه.. دي بتبقي حلوه عليكي.. ليداعب برنسها لتصرخ ليضحك هلبسك ايه مش راضيه كمان يبقي لا حموم ولا تلبيس يا بت اهمدي
لتنظر اليه حانقه.... الهبل عالي اني عارفه بعد بلا تلبسني بلا تهببني بعد بلا ش مسخره عاد
ليحجزها علي الدولاب اعمل ايه في عجلك ليقبلها ويهتف.. عموما ما هزهجش اني واحده واحده واللي نفسه طويل هيكسب واني هموت عالجمر يبقي خلاص دماغو ده هنلينوها ليقبل قلبها بهدوء وينظر اليها ليهمس بحبك يا واخد عجلي ليتركها مشتعله ورحل يدندن لتقف هيا بلا حيله لتلبس مسرعه وتهرب منه للاسفل.
******
مرت الايام وعطر تتقرب من ايوب بكافه السبل وهو علي نغمه واحده يطلب منها ان تجلس لولده وتعتبره ليس موجودا
لتدخل يوما لتجده جالس سارحا مغمض عينيه كان يفكر فيها وافعالها لتقترب بهدوء وتحاوطه من الخلف وتقبل جانب خده ليتنهد بغلب لتهمس اجبلك وكل. ليهز راسه لتستدير وتجلس علي قدمه ليتنهد لتهتف طب اجبلك اي حاجه لتداعب صدره .
ليهتف... بطلي بقه الله.
لتضحه وتلتصق به وتهمس.. لاه ماهبطلش لتهمس رايداك بالجوي. لتتعلق به ليهب ويدفعها يريد ان يهرب لتندفع وتكلبش فيه ليهتف انت عجلك خف خلاص. بعدي.
لتهتف لاه ماهبعدش لو روحك طلعت. لتهمس ايوب رايداك وهموت عليك.
ليشعر بالنار تتصاعد منه ليهتف.. اني مش راجل يا بت الناس.
لتحسس علي صدره كان يتجطع لساني والله لتكلبش في رقبته وتهمس حط يدك حواليا اني اهوه هموت عليك.
ليهتف بغلب بعدي بقه ايه جراضه.
لتهتف طب شيلني نفسي حبيبي يشيلني.
ليتنهد وتبعدي. لتهز راسها ليحملها لتلتصق بقه وتدفس راسها في رقبته وهو سيموت من حسرته يا مري تعبت اني تعبت.. لتظل تتلمسه بشفتيها لينهار ويسرع ليذهب الي الفراش ليضعها لتشده عليها لتهمس انت بتاعي اني.ليشد نفسه بعيدا و يقوم مسرعا يهرب بره الحجره من غليانه لتجلس غاضبه لتقوم وتنزل تجلس غاضبه لتنزل ساره لتجد عطر جالسه مع ابنها لتقترب منها لتهتف صباح الخير كيفك.
لتهتف عطر.... زي الطين والحزن الاسود.
لتقول ساره... ليه اكده لتحكي لها لتضحك الواد تجلان عليكي يعمل ايه مانت اللي كلامك حزن اسود.
لتهتف عطر.... خلاص كت غضبانه هو ماصدج هو والعجربه دي
لتهتف ساره.. هيا الصح عجربه اه ولو ادالها الفرصه هتنبسط وعجلها يخف.
لتهتف عطر.... لاه ماهجدرش اني هنهبل عليه اعمل ايه دلوك عملت كل حاجه.
لتهتف ساره.. لسه جواته زعلان يبقي تراضيه بالحنيه تراضيه بحبك َكلامك ما تسيبهوش اكده
لتهتف اعمل ايه يعني..
لتهتف الواحد لما يكون مطعون مايجبوش الا الكلام الحنين خديه في حضنك وطلعيله جلبك هيلين ويحس وطبطبي علي جلبه زي ما طبطب عليكي.
لتتنهد وتهتف.. طب هعملها ازاي دي...لتظل تفكر لتاتيها فكره.
لتقوم وتذهب الي نبويه والنبي يا اما كت عايزه اروح دارنا اجيب حاجه.
لتهتف نبويه حاجه ايه دي..
لتتنهد بخجل اعمل ايه ولدك مش راضي يتصالح جولت اروح واعمله حاجه حلوه اهناك واصالحه.
لتبتسم نبويه وماله يا بتي ربنا هيراضيكي طالما بتدوري علي راجلك روحي هبعت معاكي الغفر لتستعد وتخرج وتشتري بعض الاشياء وتذهب الي بيت امها وتجهز المكان ظلت فتره طويله تجهز المكان لاستعاده زوجها لتبعث له رساله انها تنتظره في البيت ليمر الوقت لتذهب وتفتح باب البيت وتجهز كل شئ وتذهب َتختفي عن الانظار. اما ايوب فقد وصلته رسالتها ليستعجب ماذا تريد ليذهب الي البيت ليجد الباب مفتوحا ليستغرب ليفتح الباب ليندهش مما موجود فامامه شموع في كل مكان واوراق الورد علي الارض متنثره ليدخل بهدوء لتصله رساله.. ليقراها لتنساب مشاعره ليهمس.. حبيبتي مستنياني ليبحث عنها بعيونه.. ليذهب ويفتح الحجره فلم يجدها لتصله رساله.. ليبتسم.. ليهمس.. وحشتني بالجوي.. ليضع يده علي قلبه ليفتح الحجره الاخري فلم يجدها..لتصله رساله خليك ورا جلبك هيدلك علي حبيبك.. ليدور ليجد الورد ملقي بطريقه ليتبع الورد ليتجه الي السطح بهدوء ليجد زوجته تقف في وسط السطوح تلبس ملسا يغطيها باكملها ليقترب منها وينظر الي عيونها لتحاوطه بيديها لتهمس.. ما جعله يتوه في جمالها... لتقول...
•تابع الفصل التالي "رواية الوجه الاخر للحلال" اضغط على اسم الرواية