Ads by Google X

رواية عشقني في ماضيه الفصل الثامن والثلاثون 38 - بقلم ميفو سلطان

الصفحة الرئيسية

 رواية عشقني في ماضيه الفصل الثامن والثلاثون 38 

البارت الثامن والثلاثون..الجزء الأول... 
لتهتف دليدا من الخلف ليبهت ايهم. ويبعد يده ليسمعها تقول.. هو مين يا حبيبتي اللي هيتجوز انت عقلك خف يا بت انت لتقترب منهم ومعها فريده لتهتف وايدك بقه كده عن جوزي عشان ما ازعلكيش. 
لتهتف زينه... انا بحددت ولد عمي مالك انت احنا لينا اعراف وانت بحراويه مالكيش فيها. 
لتصرخ داليدا.. بت انت امشي من قدامي بدل ماطبق وشك انت فاهمه
لتهتف زينه... انت هتسكت يا كبير تاخد بحراويه وتدوس علي عرفنا..
 هنا لم تعد داليدا قادره علي الصمت لتهجم عليها انت جبتيه لنفسك ومسكت فيها وانهالت عليها ضربا وهنا اقترب ايهم وشدها بعيدا و َهيا تصرخ سيبني اطين عيشتها عايزه تتجوزي جوزي ليه شايفاني كاتعه دانا اطلع روحك يلا ابنت من هنا والله لاموتك جاي تاخدي الواد بتاعي يلا غوري. 
ليهتف ايهم... اهدي بطلي طيب لتصرخ اوعي والله لاطين عيشتها ليحملها وهيا تصرخ وتصارعه وتهجم عليها ليحملها  ويصعد بها الي حجرتهم..
 وقفت فريده مغتاظه من زينه لتهتف زينه عاجبك اكده اتهان اكده ايه جله الادب دي والله ماهسكت.
لتهتف فريده... والله انت اللي جبتيه لحالك تستاهلي جايه تاخدي جوزها ما عندكيش خشا
لتهتف زينه.. لاه انتو اللي انسابتو وماتعرفوش الاصول اني ماشيه وخلو الفضيحه ليكو. 
لتهتف فريده.. خليكي في حالك ياختي احنا مبسوطين ايه الغل ده انت مالك بينا يلا بقه من هنا.. لتخرج زينه غاضبه ليدخل فايز لتنظر اليه فريده بغضب لتهتف ايه كت بتوسع لصاحبك السكه ماصدجت مشينا. 
ليبهت فايز سكه ايه انت اتخبلتي. 
لتنظر اليه غاضبه.. ايه ماشفتهاش وهيا ماسكه ايديه وجايه تخرب علي اخويا انتو الرجاله كده بتدارو علي بعض تدخل وتسيبه ليه هاه ماتجول..
ليهتف.. انت عايزه تتخانجي وخلاص صوح وانا ماليش نفس خليكي بقه اهنه كولي حالك..
لتقف مصدومه.. ايه ده دا سابني باكل حالي طيب يا فايز لتصعد ورائه وتدخل حجرتها بغضب وتظل جالسه ليخرح من الحمام ويجدها جالسه غاضبه ليتنهد ويهتف انت عامله ليه اكده كت جتلتلك حد فيه ايه يا فريده. 
لتهتف غاضبه.. فيه انك خابر زينه وخابر هيا بتحوم حوالين ايهم صوح تهمله ليه زمان مرته فوج مجهوره. 
ليهتف... هو هيراضيها احنا مالنا
لتنظر اليه بغضب.. يعني تنجهر داليدا وتجولي احنا مالنا. 
ليهتف... طب انت عايزه ايه دلوك خلاص اللي حصل حصل.. لتنظر اليه بغيظ وتقوم مش عايزه حاجه خلاص روح نام وتركته وذهبت تغير ملابسها ليجلس دا ايه الليله الهباب دي دانا جولت ادهم هيهيص وهنهيص زيه ونو لع الليله تجومو تتغفلج اعمل ايه بت ضرغام لما بتجلب بتبجي طور ذي اخوها ليجدها تخرج من الحمام وتذهب َترتب الوسائد وتندس فيها بغضب ليتنهد ويقترب منها ويظل فتره ينظر اليها ليتنهد ويقترب.. طب انت زعلانه ليه دلوك انا مالي عاد كت عارف يعني.. طب خلاص ماهتحصلش تاني هجفش فيه زي الجراضه يرضيكي اكده لم ترد عليه ليقترب منها ويشدها ليهتف طب ايه يا جلبي خلاص عاد ماكتش عارف..
لتتنهد وتهتف.. يا فايز ماصدجنا انهم يبقو كويسين انت خابر اللي شافوه عاد. 
ليهتف.. والله ماكت واعي انها هتعنل اكده بت جريئه جوي. 
لتهتف بغضب... ايوه مابتختشيش
ليبتسم ويقترب منها ايوه ماتعرفش الخشا زي الجمر اللي جاري ده لتقطب جبينها ليهتف ايوه جمر داني كت فاكر اني هغطس في الولعه وعنيا راشجه في الواد ادهم بحسده. 
لتخبطه.. بطل انت كمان ادهم غلبان سيبه يفرح بقه. 
ليهتف.. اكده طب وفايز الحزين مالوش يفرح هبابه.. ماتفرحيني يا جمري الا احنا بقالنا شويه ملبوخين ففي فرح البيه اكده انا ليا كتي عندك
لتبتسم وتهتف انت ايه ده مابتشبعش عاد بطل اكده نام احنا تعبنا كلنا الليله دي. 
ليهتف هما مين يا جلبي دا الطور البت هتنطحه دلوك وهو  هيجلبها مردغه اني خابر َفيه مردغه تحت في مجعد النيل ارشج اني في الحيط عاد واناَ.. الله في سماه مايحصل وهجلبها زيهم
لتضحك.. انت انجنيت فايز اني تعبانه بالله عليك بطل. 
ليشدها اليه ويهمس طب ندلعو حبيبي بس ماهعملش حاجه..
لتهمس بحب بحبك..
ليقترب ويقبلها ويملس عليها ويهتف جولي جولي عشان الدلع هيرشج فيكي دلوك.. ليبدا في تقبيل وجهها    بحب لتتنهد وتبدا بالتراخي بين يديه ليهمس يا لهوي علي جمال جمري 
لتهمس فايز.. بطل جولت انت دلع بس بطل عاد.
ليهتف ماهو اخره الدلع فرهده اعمل ايه عاد ليشدها اليه ويقبلها بحب لتذوب بين يديه ليزيل اي اعتراض لديها ويتوها معا في حب ومشاعر جياشه لا تنتهي ففايز يعشق فريده ولا يكتفي منها ومن حبها وهيا في المقابل تعطيه بسخاء ليظل هو دائما محبا لها عاشق عن حق تنام هيا امنه بين احضانه..
كانت دنيا تنام خجوله بجوار ادهم ليقترب منها ليهمس احلي عروسه دي والا ايه.
لتخبطه.. بطل انت ضحكت عليا بقله ادبك. اوعي بقه

ليضحك.. يا مري يا بت بقه طب تعالي هنجعد شويه
لتهتف.. لا مش قاعده انا خايفه منك يلا من هنا بقه روح شوف حالك. ومش هقعدلك تعمل حاجات كده
ليشدها ويهمس.. حاجات ايه دي ماتجولي لتحمر خجلا ليضحك.. طب كت وحشه بذمتك.. يا لهوي دانا تهت والله يا بت جلبي ماجادرش 
لتخبطه با سلام.. اوعي محسسني ان يعني يعني...
ليضحك جصدك ست.. منين اعدمها ولا جبلك ولا بعدك.. داني كني اول مره النس ست علي يد حبيبي.
لتتنهد.. كده هتغر يا دومي..
ليهتف اتغر يا جلبي 
ليقترب عايزاني اوعي بجد ابعد عنك لو جولتي ابعد هبعد
لتهمس.. طب.. طب ماتبعدش بس تنام مؤدب 
ليضكك اعملها كيف وانت جمر جاري اكده داني رايد اطبل وازمر واجول خدت حبيبي وبقي ليا و  الله بقا ليا وبقيت راجلها.
لتتنهد كل ده يعني من ليله بطل بكش
ليهتف.. ليله.. ليله خدت جلبي حبيبي اتختم بختمي وبقا حرم ادهم ضرغام وشويه اكده هنجيب ضراغيم صغيره.. 
لتبتسم يعني.. انا بحبك اوي انت حنين اوي وطيب اوي.
ليهمس وانت مزه عالاخر وحاجه تاخد الجلب انت الحنيه وناسها ربنا اداني حراريط نصيبي من السعاده فيكي سنين فرحي كلها فيكي.. زي ماني خنين انت مفيش زيك ولا منك انت نسمه عالجلب تهفهف..
لتتنهد.. وانا ناويه اغرقك حنيه يا قلب دنيا داما استنيت سنين اديها لحد.
ليهتف.. طلعت من حدي َنصيبي احلي نصيب ده.. ليداعبها ويدغدغها وينقض عليها لتتوه معه ليشبع شق قلبه من ايام ملأها ضنك المشاعر لتاتي تلك الحنونه لتعطيه ليرتوي قلبه من حنانها. 
عند ايهم وداليدا كان يحملها وهيا ترفس وتهتف غاضبه سيبني عليها والله لاقطع وشها السحليه دي ليدخل بها الحجره اهدي فيه ايه اهدي خلاص مفيش حاجه..
لتنظر اليه بغضب.. كان مفيش حاجه يا سي ايهم اه مالبت واقفه تحب وتسحسح انت انجننت ازاي تسيبها تمسك ايدك وازاي تسيبها تقلك كده
ليبتسم ماتهدي يا جلبي مافيش حاجه واخده عجلها ترللي اعملها ايه اني. 
لتنظر اليه بغضب تعملها ايه تشد ايدك انت واقف ليها تحسس عليك انت اتجننت
ليقطب جبينه.. داليدا خلي بالك من كلامك
لتشتعل اكتر.. بقي دا اللي هان عليك تقولي اخلي بالي وانت ماتخليش بالك ليه وواقفلها تمسك ايدك والا حابب الموضوع وبتعيد الامجاد وعايز تفرح هواره. 
ليتنهد داليدا تاني بقلك خلي بالك صوتك وكلامك
لترفع حاجبيها.. بقي كده تمام يا ايهم سوري لو صوتي علي  تصبح علي خير لتتركه وتمر من امامه ليمسكها من يدها ويشدها اليه ليهتف.. ايه هتغضبي زي العيال
لتهتف من فضلك سيب ايدي عايزه انام
ليهز راسه ويضمها اليه.. طب انت زعلانه ليه.. راحه 
 فين يا جلبي انا ذنبي ايه طيب هيا اللي طبت زي القضا عليا ومسكت ايدي. 
لتنفعل وتسيبها ليه كنت بعدت علي طول
ليهتف مالحجتش وربنا مالحجت والله مالحجت انا برضك اجدر ازعل جمري. 
لتنظر اليه بغضب.. اه واقف معاها لوحدك ليه هاه
ليهتف داليدا.. خلاص عاد ماليش خلج للمناهده جولتلك مافيش حاجه..
لتندهش.....
كو منتااااات بلييييييز
البارت الثامن والثلاثون..الجزء الثاني... 
لتندهش والله مالكش خلق للمناهده..تصدق عندك حق ودفعته وتركته ودخلت الحمام والغضب ياكلها فايهم بداخله جزء من الكبر الرجولي يتحكم فيه احيانا ليظل جالسا والهم يتلبسه.. منك لله يا زينه الكلب خفلجتي الليله حبيبي زعلان واني ماليش خلج طيب اعمل ايه دلوك.. هتخرج تنام وبوزها شبرين داليدا مش سهله ولا عبيطه عاد.. اتنيل داديها خلينا نعدي ام الليله الزفت علي دماغ الحزينه اللي ماتكسب.. كانت داليدا في حجره الملابس  تجلس غاضبه بقي كده مالكش خلق للمناهده دا بدل ما تراضيني طيب يا ايهم ماشي والله لاوريك انت فاكرني ايه عبيطه لا دانا الفك علي صباعي.. لا يا قلبي ماهسيلكش لنفسك دانت قلبي من جوا ادم حبيبي وايهم روحي من جوا ماشي ان ما لوعتك واخليك تدادي وتدادي وخلقك ده يوسع ليا الف مره..لتخرج  لتتجه الي الدولاب وتختار قميصا فيروزي اللون عارري بحمالات رفيعه كانت رائعه الجمال فاتنه ولبست روبا عليه وخرجت له وهو يجلس وينظر اليها ويراقبها وقلبه ياكله لتجلس امام المراه وبدات في تسريح شعرها ووضع بعض الكريمات وهو يراقبها لا يحيد عنها لتقوم وترتب الفراش وتذهب لتغلق الانوار ليبقي بصبص نور من حجره الملابس ينير الحجره لتخلع روبها لينخلع قلبه ويبدا في التهام تفاصيلها لتندس بهدوء داخل السرير وتنام ولا تعيره اي اهتمام ليظل هو جالسا محصورا فهيا غاضبه ويعلم عندما تغضب تصبح بارده لا يقربها الا بصعوبه ليتنهد ويهتف.. تستاهل اهي نايمه بتنور وانت هتعض في الارض عشان تجولها مالكش خلج.. جابل بقه روحك هتطلع عشان تصالحها ماكنت اتهبب وسعت خلجك وتدادي فيها لما بتجفش بتبقي وحش ياكلك وهتسكت ما هتنطوجش خابر زعلها طب ايه اجوم اعمل ايه دلوك.. ليقترب من السرير وينام بجوارها ويظل يتاملها.. طب هنام كيف دلوك وحبيبي بينور اكده دانت عيل فجر ا خوك هايص تحت يا حزين هتهيص امتي عاد ليتنهد ويقترب منها ويقبل كتفها ويهتف طب هتنامي زعلانه اكده.. عارف ماهترديش بس اني ماهسكتش انت عارفه نفسي طويل.. ليتنهد ويقترب منها ويقبل رقبتها طب خلاص عاد حجك عليا والله ما وعيت لزفته الطين دي.. كان ييتلمس رقبها وهيا تتجلد ليهمس طب ايه هجعد احددت حالي اكده طب اخدك في حضني طيب.. يا جلبي بطلي بقه انا ماههملكش الله في سماه كانت يغرقها بقبلاته  بحنان وهيا صامته كان زعلها صمتا لا تفعل شيئا ولا تنظر اليه وهذا يحرقه ليهمس بطلي عاد مابجدرش عالزعل ده بيحرجني طب خلاص والله لاسخمطلك عيشتها والله البت جفشت كيف الجضا.. ليتنهد طب اعمل ايه عاد هتفضلي ساكته اكده ليتنهد ويحتضنها ويظل لفتره صامتا قلبه يحرقه فهيا لا تتراجع.. انت تستاهل تجولها مالكش خلج جاموسه طور بينطح وانت عارف انها زعلها واعر عليك مابتتحملش.. اهه ماهتنطجش في حضنك ميته كل حالك بقه يا حزين ادم كان بيراضي ويدلع هتخشلها طور تجلب عليك وهيا تتاكل اكل وتتدلع دلع السنين دا حطاك في نن عينها اعجل اكده وايهم يوسع خلجه بطل نطح.. ليتنهد ويظل فتره يحترق ليعود.. طب كفايه اكده ولعت  يمين بالله خلاص يا جمري هطول بالي انت خابره ان ايهم فيه حته اكده كيف الطور بينطح بس حبيبي هيسامح واني هبطل تخليجتي دي خلاص عاد بقه.. لتتنهد بصمت ليبتسم طب ايه هتسيبيني اكل حالي اكده  بجالي ساعه لحالي هعض في الحيط اكده.. ليديرها لتغمض عينها ليهتف لسه الجمر زعلان وزعله بيجطع فيا استاهل عاد حبيبي شايلني في عيونه حجه يزعل خابر بس واحده واحده انت خابره ايهم والله اللي يجولي زمان اني اجعد اراضي حد اكده اجول اتخبل بس انا راضي ورايد اراضي للصبح بس حبيبي مايهملني ويجفل عيونه الجمر دي.. فتحيلي عيونك لاجل حبيبك ايهم.. طب بلاش ايهم ده وحش لاجل ادم.. ادم  رايد يشوف عيون الجمر لتتنهد وتفتح عيونها وتنظر اليه ليبتسم يا مراري دانا بتربي صوح.. زعلان من ايهم يا جلبي دانا هربيهولك صوح بس انت ادم هيصالحك ويرمي الواد ايهم ده بعيد ادم بيصالح زين هيراضي نواره جلبه الاول لحد مالطور التاني ينعدل ويبطل نطح.. لتبتسم وتزيح وجهها ليهتف لاه ماصدجنا الجمر يبتسم.. الليله دي هنربي الواد ايهم ونخلينا مع ادم بس يراضي ويدلع ويطبطب ماهو ليه في النحنحه بيعشجها والغلبان التاني يجعد يتفرج عالواد وهو بيقسم ياختااي دا هيعمل عمايل ايهم عايز حد يعلمه برضك نوجف جنبه لتبتسم ليقترب  ويتلمسها بهيام ليهتف حجك عليا عاد لتتنهد وتهتف بطل طريقتك دي مابحبهاش
ليهتف بحب هبطل كل اللي رايداه بس جمري يرضي
لتقول وتبطل حمقتك وتوسع خلقك ده ادم كان عنده بال هتزعلني منك
ليهتف مسرعا لاعيش ولا كون.
لتهمس بعد الشر عليك
لينظر اليها بحب ويغمز لها هيا خلاص االواد ايهم ضرب ليلته وباصي الكوره لادم هينطلق ويلعب براحته..
لتضحك وتهتف والله انت مجنون
ليهتف يا بت واحد جواته اتنين مايتجنش ازاي واحد رايد اللي كان فيه والتاني عايز اللي ادم كان فيه وربنا هتجن بغير من اللي ادم كان بيعمله ومابعرفش بنحصر وحطي فوج ده تخليجتي ادم ماعندوش دي واهه زعلت الجمر وكلت في الحيط
لتبتسم وتلف يدها حوله وتهمس واحده واحده يا قلب ديدا وانا معاك وجنبك وفي حضنك
ليهتف بحب.. شوف ناطحها وبتحب فيا كيف والله ماستاهل اكده..
لتبتسم وتستدير وتنام في حضنه وتهتف حبيبي يستاهل الحب كله
لينظر اليها بهيام وتنساب مشاعره.. ايه ده اني استاهل اكده لينهال عليها  ليتوها معا لفتره ليعود ويهتف ورتيني السعادة ودخلتيني الجنه من ساعه مافتحت عيوني ادم وجولت مرتي حبيبتي لما طلعتي غريبه انجهرت ولما وعيتلك دكتوره انجهرت اكتر وبعدت وجلبي بياكلني لحد ما جيتي وحيتي جلبي تاني ودخلتيني دنيتك راجل مالوش حد ولا له اهل ولا معاه جرش انت كيف اكده لما انخبطت علي راسي كت هتهبل اغمض عيوني الاجيكي بتضحكيلي اغمض الاجيني بحضن في واحده ماعرفهاش وجتتي بتفور اجوم مفزوع مين دي اللي بتحرج جتتي وسلسله بتي في جيبي بس اني كت وحش جاسي جبله مابيحسش متكبر لما جيتي جلبي دج وكت هموت عليكي بس عندي كبر لما جريت الجواب انخبلت من اللي جاله هو فيه عشج اكده اني كت اكده حسيت بحالي متجطع رايدك ورايدك الف مره بس مش رايد الغريب لاه رايد ابقي صاحب الرساله الرساله دي جننتني فيها عشج هموت عليه ولا عارف اطوله ماني مش اكده اني مش ادم. طور بينطح متكبر وعندي كبر. دخلتي حضني عرفت ان جسمك ده بتاعي ليا وبس عارفه َحاسه ورايده انجهرت لما كتي بتنادي ادم والكبر خادني وواحده َواحده دخلتي جواتي ولما جيتي تهمليني وانطخيت كت هموت وفرحت اني انطخيت عشان ماتهملنيش ولما رَحتي من كلامي العفش مت  انتهي ايهم وغروره وكبره ودخل ادم بحنيته جوايا ولما دخلت المزرعه حسيت بدماغي بتنخبط وكلو بينهال عليا وجمال ما بعده جمال حسيت بشجه في جلبي حسيت اد ايه كت وحش واد ايه كت حلو زمان حسيت اد ايه وجعتك واد ايه بعدتك زمان حسيت اد ايه حبيتك ومافهمتش واد ايه شربت الحب والعشق منك ساعتها ايهم اتعالج من كل نواقصه ونام وهدي وارتاح لانه عايز اللي كان فيه ويوم مايزعلك والا يفكر يزعلك يفتكر حنيه حبيبه وعشقه اللي غرجه يجوم ينصلح وينعدل ماحبيبي يتعمله الحلو كله حبيبي ينشال عالراس حبيبي ينفاتله الدنيا حبيبي حنين بيخر حنيه اطاطي وادلع واهننه دنيتي ليكي وبيكي اللي تعمل اكده لراجل يحط جلبه بين يدها تعمل مابدها.. والله يا جلبي تعملي مابدك بس ترضي
كانت دموعها تنزل بغزاره لتقترب منه وتقبله ليشدها الي حضنه وتبتعد وتهمس انا بعشقك يا قلبي ولو عملت ايه هصبر واحبك اكتر عارفه طبع ايهم بس لو فاكر داليدا تسيب حبيبها لنفسه كده تبقي ماتعرفنيش دانا حبيبي نور عيني دنيتي اتجن لو بعد سنتي.. لتنظر اليه بحب انا داليدا مش اي حد يا عمري لتلعب في صدره وتهتف بدلع ماهسيبكش لدماغك دي ليقبل وجهها ويهتف اني خابر ان حبيبي ماهيهملني لحالي ربنا كتب عليكي تدوري وتعدلي وترجعيني ليكي راجل صوح.. بحبك يا جلب ادم وروح ايهم.. لتنهد وتحتضنه وتهتف عايزه افضل في حضنك وبس مش عايزه حاجه تانيه
ليهتف.. خالص.. مش عايزه حاجه تانيه خالص. انا بقه عايز وجمري نايم في حضني كده بينور يا بت انت حلوه موت جلبي هيوجف..
لتضحك وتهتف لا هتنام يا ايهم في حضني وبس وانت عارف لما بقول خلاص اسال ادم وارتمت في احضانه.
لينظر الي راسها باندهاش ليبتسم بخبث ويهتف بقي اكده.. ماني خابر انك لما تجولي ومابتغيريش رايك ليبدا في مداعبتها لتهتف بتحذير ايهم ليضحك ويهتف بس اللي ماتعرفيهوش وانجد عليكي يا جلبي ان ادم كان بيسكت انما ايهم مابيسكتش الا وحبيبه راشج.
لتهتف ايهم بطل انا قلت هتنام.
ليقترب منها ويقبلها طب هنشوف هنام كيف عاد ليبدا في تلمسها بحنان ويبدا في تقبيل وجهها   لتهمس ايهم بطل وهو يجتاحها ليشدها اليه  كان يقربها والتصق بها و اذابها  ليعلم انها لن تمانع ليقترب منها  ويهمس جلبي من جوا  لسه هتجفيلي يا جلب ايهم.. جلبي ردي عليا هتهمليني لوحدي انام لحالي اكده.. لم تنطق ولكنها كانت هائمه بنظراته وهو يتلمسها ومشاعره تصب عليها    حبيبي .. لتهمس.. ايهم.  ليهتف. ايهم ليكي يا جلبي  بحبك يا واخده عجلي  ليه ونزل عليها بعنفوان َحب بعد ان اذابها كايهم رغم مما كانت تريد  وبعشق وجنون هالك فادم محبا راقيا وايهم عاشقا ملهبا ليتجمع الاثنين في جسد واحد اخيرا ليشكلا شخصا عاشق عن حق لتتقبله داليدا كما هوا تاخذ منهَ ماتريد وتسعد بهما تذوب في  صفاتهما وتعالج منه الجديد وتتعود علي ماظهر منه.. فهما شخصين لابد ان تتقبل اختلافهم لتعيش سعيده لتدرك ان ايهَم رغم نواقصه يراعي ويدادي ويريد ان يصلح لتاخذه في احضانها وتصبر وتخرج منه ماتريد ليذوب الايهم في الادم ويرجع اليها حبيبها عاشق محب فقد هاد الادم.. عاد وعاد وعاد ليتلبس الايهم ليهب عاشقا يروي حبيبه من عشقه ويصب عليه فنون الغرام فايهَ ذو عنفوان دخل عليه الادم ليصبح اللين رفيقه في المعامله والعنفوان حليفه في العشق لياخذ من هنا وهنا حتي يقع العاشق وتلبسه كل ماتريده معشوقته التي تقبلته بجديده عاشقه لقديمه.. لتنام داليدا علي صدر عاشق الماضي ومحب الحاضر. ....بقلمي ميفو السلطان 🌛🌛❤️كومنتاااااات بلييييز

  •تابع الفصل التالي "رواية عشقني في ماضيه" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent