رواية أحببت اثنين الفصل الثالث 3 - بقلم آية
بتكون سيلا لسه فاقدة الوعي فبيشيلها فهد وبيرجعها البيت
بعدها بمسافة سيلا بتفوق
سيلا بخوف : انت عملت فيا ايه انا ليه في غرفتك ولوحدنا وكمان في سريرك ؟؟!
فهد : مفيش حاجة من اللي في دماغك دي حصلت وبصلها بخبث إذا عايزة تتاكدي مفيش مشكلة
سيلا بتقوم بسرعة وبتقوم تجاه الباب : بص يا فهد الكلام اللي عندي قولتهولك فلوسك رجعتها يعني الاتفاق
فهد بخبث : خلاص روحي بكرة هتجيلي بمزاجك
سيلا بتبصله بعدم فهم وبتروح
سيلا وهي بتدخل البيت : ياااه وحش البيت بدونك يا بابا يا ترى فهد كان قصده ايه لما قالي بكرة هتجيلي
سيلا وهي بتتذكر طلب فهد
فهد : شرطي اننا نتجوز لحد ما تجيبي لي عيل وبعد ما تخلفيه على طول نتطلق
سيلا : بس يا ترى فهد عايز يجيب عيل ليه وبعدين اذا عايز عيل ما يتجوز اه انا بشغل دماغي بيه ليه في مايولع في ستين وبتنام
بيمر شهرين
عند سيلا كانت شغالة في المحل فجأة بتحس بالدنيا بتلف بيها
سيلا : مش عارفة انا مالي الايام دي راسي بيلف كتير لازم اروح الدكتور اكشف
وبتعمل الفحوصات وبتنتظر النتيجة
سيلا : ها يا دكتور في ايه
الدكتور : الف مبروك يا مدام انتي حامل
سيلا : اييييييييييييييه انت غلطان
الدكتور : لا انا متأكد
سيلا : بس انا مش متجوزة
الدكتور بصلها بصدمة بعدين فكر كده وبقي يبصلها بطرف عينه بصه كأنه قرفان منها وهي واحدة مش كويسه
سيلا بدموع : انت بتبصلي كده ليه والله معملتش حاجه غلط
الدكتور بمقاطعة : لو سمحتي اطلعي برا عشان عندي شغل
سيلا : طب والله محد لمس”ني تقدر تفحصني عايزة افحص وفضلت تتحايل عليه
الدكتور بعد ما زهق منها : ماشي
الدكتور وهو بيشوف النتيجة : ايه ده ده مستحيل
سيلا : ايه
الدكتور : انتي فعلاً لسه انسة
سيلا : طب انا ازاي حامل
الدكتور : ممكن تكوني حامل عن طريق حقن مجهري أو حاجه زي كده
سيلا : طب يا دكتور انا حامل في الشهر الكام
الدكتور : ما دام سالتي في الشهر الكام معناها انتي ملاحظة الأعراض من بدري ومطنشة وانتي حامل في بدايه التاني
سيلا شكراً
وبتخرج من العياده
سيلا : طب انا حامل ازاي ومن شهرين كمان وبتفتكر فهد
سيلا بصدمة : فهد مفيش غيره هوا اللي عملها ازاي مفكرتش فيه عشان كده كان بيقولي انا بكرة هجيله بمزاجي بس انا معنديش حل غير ده بكرة الناس تكبر والناس تتكلم عليا بالعاطل يقولوا ما صدقت ابوها ما”ت حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا فهد
وبتروح لفهد القصر
سيلا للحارس : لو سمحت قول لفهد سيلا بره
الحارس وبيفتحلها البوابة على طول
الحارس : فهد بيه قال متى ما تيجي ندخلك
بتدخل سيلا لفهد على طول وهي متأكده انه في المكتب
سيلا : فهد انا حامل منك
فهد بابتسامة سعادة : استنيتك كتير
سيلا : حسبي الله ونعم الوكيل فيك انا هقعد معاك لحد ما أولد بعدها تاخد ابنك بعدها ولعرفك ولا تعرفني
فهد : هوا ده المطلوب
بتمر أشهر الحمل سريعاً مابين ذكريات جميلة ما بين سيلا وفهد مقتبس من الذكريات
فهد : يلا عشان نروح نشوف جنس الجنين
سيلا : يلا
الدكتورة : مبروك جايلكو ولد
——————
فهد : يلا نتمشي عشان الدكتورة قالت لازم تتمشي
سيلا : يلا
وبياخذها وبيتمشوا في البحر
سيلا : يا فهد انا بتوحم على آيس كريم
فهد باستغراب : آيس كريم!!!!!
سيلا : دي مش انا ده ابنك بعدين يرضيك ابنك يطلع راسه آيس كريم؟
فهد بضحك : لا خلاص هجبلك
———————
سيلا بوجع : اييييي
فهد بخوف : في ايه
سيلا بفرحة : الولد عمال يرفسني وبتمسك ايده بتلقائية شوف
فهد بفرحة : ايوه حسيت فيه
——————
سيلا وهي بتروح ناحية الحمام : ايه البرفان اللي انت حاطط منه ده وحش
فهد : بس ده اللي بحط منه دايما ايه اللي اختلف النهارده
سيلا : مش عارفه وحش غير ملابسي
فهد بضحك : هرمونات الحمل بدأت
———————–
سيلا : هنسمي ابننا ايه
فهد بحب : انتي عايزه تسميه ايه
سيلا : بصراحة نفسي اسميه سليم على بابا
سليم : خلاص نسمي سليم على عمي الله يرحمه
—————————
سيلا :فهد ممكن اقولك حاجه بس ما تفهمنيش غلط ولو مش عايز خلاص
فهد : ايه ليكي ساعة بتقولي كده وقولتلك ماشي هااه
سيلا : أنا بحبك يا فهد مش عارفه متى حبيتك بس حبيتك بالرغم عن اللي عملته فيا وخايفة تسبني بعد ما أولد
فهد بحب : سيلا وانا بحبك وعمري ما ححب غيرك ومفيش حاجة هتفرقنا غير الموت
سيلا : بجد يعني هتتجوزني
فهد بضحك : على فكرة انا متجوزك لما كنا صغيرين ابويا وابوكي قبل المشكلة كانوا كاتبين كتابنا وانا برضو يا ستي اخدت بصمتك بدون ما تعرفي اتجوزتك عرفي
————————
نرجع من الذكريات
يتبع….
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية أحببت اثنين) اسم الرواية