Ads by Google X

رواية تيمو الفصل الثالث 3 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

  

رواية تيمو الفصل الثالث 3  -  بقلم ولاء فتحي





(3)
تميم : شريف تعالي مكتبي عاوزك
بعد لحظات يدخل شريف 
شريف : خير يا تميم 
تميم : انت شوفت الميل دا 
شريف : ايه  طب وبعدين
تميم : انا مضطر اسافر علشان كدا خامات المطعم هتتاخر
شريف :والاجتماع 
تميم : اتصرف انت عارف المطعم دا الحاجة الي بحبها ولازم الخامات تيجي بالمستوي الي عاوزه علشان  جودة الاكل ميقلش
شريف : تميم انت مدي اغلب اهتمامك للمطعم علي حساب الشركه
تميم : هو يومين في الاسبوع بقو اغلب اهتمامي وبعدين انا جايب الجيش الي بيساعدني دا وبدفع رواتب ليهم ليه علشان اتفحت طول الاسبوع 
شريف : مقصدش . بس انت عارف العقد دا مهم ازاي
تميم : خلصو كل حاجة واوعدهم ان لما ظروفي تضبط هنعمل حفله علي شرف مشروعهم وهحضرها بنفسي 
متنساش موضوع سفري دا سري هو بالكتير اسبوع 
وعاوزك ترتبه بنفسك معلش مش عاوز حد عنده علم بيه وكدا كدا كل فرع هيفتكرني في الفرع التاني وخليك معايا 24 ساعه علي وي شات صوت وصوره اعرف الشغل في ايه 
شريف : وطنط سعاد
تميم : انا مش ناقص يا شريف انسي انها خالتك واننا اصحاب دا شغل 
شريف : انت قاسي عليها اوي يا تيمو وعمرك ما كنت كدا
تميم : ضيعت حلمي و حطمت كل حاجة بعد ما بابا مات كل دا ليه علشان رغباتها
شريف : تميم  مش علشان رغباتها علشان
تميم: خلاص يا شريف مش عاوز كلام في الموضوع دا ياريت تنفذ وهات اي اوراق هتحتاج توقيعي علشان الشغل ميعطلش 
شريف : تمام يا تميم بس الموضوع دا لازم نتكلم فيه  عن اذنك وسابه وخرج
تميم بينفخ : انا قلبي بيتقطع وانا بعمل معاها كدا بس الي حصل كتير اوي يا سعاد هانم 
..............................
مايا : خير يا ملك عاوزة ايه
ملك : زهقانه يا مايا 
مايا: ملك انا عندي شغل وانتي عندك شغل
ملك: مايا في اختراع اسمه بريك نقدر ننزل ونغسل وشنا ونشرب قهوة عصير ناكل ساندوتش ارحميني يلا اقفلي وتعالي
مايا : متخلنيش اندم علي شغلك في الشركه انا عندي شغل
علاء: ايه يا بنات مالكم 
ملك : يا فندم بقولها ان دا بريك ننزل ناخد ساندوتش وعصير  مش راضيه شايف وشها اصفر ازاي دي بقت انيميا
مايا : ملك بطلي زن عندي شغل
علاء : مايا انزلي البريك دول ساعتين اتغدي علشان ملك عندها حق
ملك: شوفتي اونكل ازاي عنده حق
مايا : اونكل دي في البيت 
ملك: احنا بريك اهو مش كدا يا اونكل 
ابتسم علاء : طول عمرك صح يلا يا مايا انا كمان عندي معاد ونازل بريك قفلي وانزلي يلا 
مايا : بضيق بتقفل : تمام يا فندم
ملك : اونكل اوعي يكون راند فو اه اصلي منمره عليك راجل كدا قمر وهيبه ولطيف مفيش منك
علاء بيضحك : يا بنت يا شقيه بطلي بكش  يلا هتاخر سلام
مايا وهي نازله ايه الزن زن دا 
ملك : تعالي الاول نغسل وشنا وبقولك في مطعم جنبنا هنا نروح فيه بدل قاعدة كافتيريا المتنشية دي 
مايا : المطعم اممم شكل المطعم عجبك 
ملك : ياااه دا توحفه
مايا بس المطعم خميس وجمعه بس يا ملك
ملك : ليه مطعم ويك اند  يالهوي انتي قصدك يا شيخه حرام عليكي والله انا اصلا عجبني المكان بس 
مايا : طيب يلا بينا 
...................................
سعاد: يا ماما انا تعبت .وهو مش مصدق  وانا معيش دليل 
انا خلاص بفكر اسافر بره انا وميسون واسيبه 
والدة سعاد : يا سعاد  الام لازم تتحمل وهو مع الوقت هيقتنع 
وبعدين هتهدي كل الي عملتيه معاه وعلشانه علشان مفيش دليل تقنعيه
مش يمكن انتي بتفكري غلط
سعاد : ازاي يا ماما كنتي . عاوزاني اعمل ايه ؟ كنتي عاوزاني اسيبه يضيع  ويضيعنا كلنا  بعد وفاة ابوه ؟
مامة سعاد : لاء طبعا ز افهمي قصدي يا بنتي يمكن انتي بتستنفذي وقت ومجهود في اقناعه 
الافضل دوري علي دليل . توريهولك هتلاقيه هو الي بيبوس رجليكي قبل اديكي ويشكرك  
سعاد : عندك حق يا ماما بس الموضوع صعب اوي
مامة سعاد : مفيش صعب علشان ابنك يرجع حضنك
………………………………………….
 رولا :اهلا يا فندم نورتي المطعم
مايا : اهلا بيك احنا عاوزين اسرع حاجة عندكم للغدا 
ملك : ليه اسرع  ما في ساعتين 
مايا : ساعه واحده ورايا شغل 
رولا : تحبي تجربي الهوت بوت يا فندم
مايا : مش عارفه محستوش اوي وغير انه بيكون حراق جدا
رولا : ارشحوه لحضرتك من عندنا مميز بجد وبيكون الخضار الي  بتفضليه والنكهة الي تحدديها
ملك : انا هجربه 
مايا بقلة حيلة تمام . اوك نجرب 
رولا استاذنكم هنجهزه هناك وحضرتكم هتتنقلو 
ملك : طيب ما تيجي يا مايا نتفرج علي المطعم علي ما يجهز 
رولا : انا 5 دقائق وهكون مع حضراتكم لو تحبو 
مايا : مفيش مانع 
رولا : عن اذنكم و5 دقائق وهكون معاكم 
وتركتهم وانصرفت 
مايا : المكان لطيف بس حقيقي انا عندي شغل ف يا ملك تخلصي بسرعه
ملك : هتعيشي وتموتي في الشغل عيشي يا مايا حرام عليكي نفسك
انتي اخر مرة روحتي سبا امتي اخر مرة روحتي اكوا اخر مرة روحتي ساونا جاكوزي
مايا : استني  دا الشركة ردت 
ملك: مايا حبيبتي انتي نسيتي اصلا انك انثي ومسحولة في البيزنس
مايا : لا كدا مش حلو خالص
ملك: فعلا مش حلو خالص انتي اخيرا حسيتي
مايا: انتي بتتكلمي عن ايه انا بتكلم عن الاميل شكلنا هنكسل الغدا ونمشي
ملك: لاء دا علي جثتي اني اضيع البريك بتاعي وهنتغدا ولا اقسم بالله اكلم اونكل علاء حالا ويا قاتل يا مقتول
مايا : ايه بس خلاص اكبري شغل عيال  دا هناكل مفجوعه 
ملك طيب رولا جايه تعالي بقي نتفرج علي المطعم انا حاسه انه من عالم تاني 
.................
شريف : تميم انا حجزت التكت الطياره فاضل عليها 12 ساعه
تميم : كويس جدا 
شريف : حجز الفندق متاكدش
تميم : انا هنزل في بيتنا الي في كوانزو . هكلم السيكيورتي هناك يجهزوه
شريف : بس يا تميم البيت مقفول من يوم
تميم: متفكرنيش يا شريف 
شريف : ارجو يا تميم انك متروحش هناك انا قلقان يكون كلام طنط سعاد صح
في الحالة دي حياتك هتكون في خطر
تميم : انت بتصدق برضه دي بتتحكم فيا كاني عروسة ماريونت 
شريف : تيمو علشان خاطري نكون حذرين خصوصا بعد الحادثه 
تميم :ادار كرسي مكتبه للناحية الاخري و اغمض عينيه وشعر بغصه في قلبه وبدا يتذكر ما حدث
فلاش باك 
وفجاه يشعر بدوعه التي لا يستطيع ان يوقفها 
وبدا يحاول ان يتحدث بصوت طبيعي : شريف اتفضل دلوقتي

google-playkhamsatmostaqltradent