رواية تيمو الفصل الرابع 4 - بقلم ولاء فتحي
(4)
وفجاه يشعر بدموعه التي لا يستطيع ان يوقفها
وبدا يحاول ان يتحدث بصوت طبيعي : شريف اتفضل دلوقتي
شريف : لكن يا تميم مقدرش اسيبك طيب انا هسافر انا اخلص كل حاجة
تميم: انا الي هسافر يا شريف واتفضل لو سمحت محتاج اقعد لوحدي
شريف : وشنطتك
تميم بزهق وضيق: شريف لو سمحت
خرج شريف وعلي وجهه علامات الضيق من حزن تميم فهو يعلم كل العلم انه لم يجتاز محنته بالرغم من مرور عدة اعوام عليها
فمن الصعب علي اي انسان ان يفقد عروسه التي يعشقها يوم زفافه ويشعر ان السبب امه
تميم جلس يتذكر فلاش باك
كان يعشق شين الفتاه الصينيه من الاويغور المسلمين التي عشقها وعشق جمالها وهدوؤها وتمسكها بدينها فقد كانت تدرس وتعمل معه وتعرف عليها واقترب منها الي ان جعل والده يذهب معه الي اهلها في إقليم شينجيانغ لطلب يدها وخطبتها
وكان حلمها ان تفتح سلسله مطاعم للماكولات العالمية تبداها بمطعم في الولايه التي يعيشون بها كونها من الولايات التجارية الكبري
بدا تميم بانشاء اول مطعم لهم واسماه تموشي علي اول حرفين من اسم كل منهم
وبدا يكبر وبعد ان شرع في فتح فرع في القاهرة قرر ان يعقد قران شين لانه سيسافر كل فتره ويرغب ان يضمن ان محبوبته اصبحت له. وبالفعل تم كل شئ وعقد قرانه عليها
وبعد عقد القرا ن وقبل فرحه ب3شهور توفي والده واخذ تميم زوجته الي منزله في حفل بسيط بين اهلها لحزنهم علي وفاة والده الذي لم يمر عليه ثلاث شهور
وتركها وسافر لفتح فرع مطعمه في مصر فكانت هي من تتولي اداره المطعم في الصين
واشتري لها بيتا كبيرا فخما تعيش فيه وكان هو يعيش في بيته مع امه واخته حتي يوفي بوعده لها ان يقيم لها حفل فخم لكن بعد فتره
وبالرغم من رفض شين لذلك الا ان حبه لها جعله مصرا ان يتزوج عروس احلامه في حفل اسطوري يليق بهم وينفذ لها احلامها بانشاء مطعمهم الذي ينجح ويكبر سريعا
بالفعل جهز لها عرسا كبيرا
ولكن يوم العرس لا يعلم ماذا حدث فقد نام بفعل فاعل
وفي الصباح كان الفندق المقام به العرس قد تدمر ولقت عروسه الجميلة وحب عمره حتفها
وبعد فتره اكتشف ان امه من وضعت له منوم في عصيره
وعندما واجهها قالت له انها اولت تحذيره ان زواجه وحفل للايغوريين فيه خطر علي حياته وان اغلب مناسبتهم تنتهي بنهاية ماساويه ولكنه لم يسمع كلامها حاولت ان تاتي شين الي منزلهم وتترك الفندق ولكن للاسف شين رفضت
وقد اتاها اتصال بان ابنها لو ذهب الي حفل الزفاف لن يعود
وبعد ان تناول العصير غفي واتصلت بشين حتي ترسل لها سيارة تحضرها وقالت لها ان تميم مريض ولكن لم تغلق الخط حتي سمعت صوت انفجار هائل
فتميم يعتقد انها هي من فعل ذلك بزوجته وحبيبته
وهي ليس معاها اي دليل علي كل محاولاتها انقاذهم وانقاذ شين ومنع الحفل
فهو يعتقد انها لاتريده ان يتزوج فتاة صينيه لرفضها في البداية
بحجة اختلاف العادات والثقافات وطلبت منه بعد الخطبه ان يترك الصين مرارا وتكرارا ولكنهم رفضو ثم موافقتها تحت ضغط منهم
فالايغوريون مضطهدون في الصين وهذا ما كان يزعجها
نرجع تاني للواقع
عاد تميم الي عمله وبدا يحضر السفر وهو يشعر ان قلبه يتمزق
وبدا يحضر اوراقه ويجهز الي الذهاب الي المطعم لياخذ اوراق من مكتبه هناك وعلي وجهه علامات الحزن علي شين التي كان يعشقها
.............................
بدات سعاد تفكر في السفر للصين حيث ان لها اصدقاء كثيرون هناك تحاول ان تثبت براتها امام ابنها كما نصحتها والدتها
سعاد : ايوة يا شريف عاوزاك تحجزلي وترتب لي انا عاوزة انزل الصين فورا
شريف : ها بتقولي ايه يا طنط
سعاد: مالك يا شريف في ايه
شريف وهو يفكر تحذير تميم له ان لا يخبر احدا بسفره :
حضرتك هتطولي هناك علشان اعمل حسابي
سعاد : مش عارفه يا شريف انا هنزل ادور علي حاجة ترجع ابني ل حضني تاني انا هموت يا شريف وهو بعيد عني وبيفكر اني ممكن اتامر علي سعادته بالشكل البشع دا
شريف : عندك حق يا طنط . طيب اديني اسبوع او اتنين علشان اكون رتبت حالي
سعاد : وعاوزة تتفق لي مع محققين سريين او ناس دي الي بتجمع معلومات قضايا
وعاوزة اراجع تسجيلات البيت كله تاني
شريف : خلاص يا طنط هضبط الدنيا حاضر ربنا معاكي
واغلق معها وهو يفكر في حالهم الذي يمزق القلب
بعد دقائق وجد تميم يمر عليه
تميم : تعالي وصلني المطعم اجهز الاوراق وديني اسلم علي نونا قبل ما اسافر
شريف : طيب تمام يلا بينا . بس هتقول ل نونا انك مسافر ومش هتقول ل مامتك
تميم : لو سالت ابقي قولها
شريف : اسمعها يا تميم . دي اك واكيد اكتر حد يهمها سعادتك
تميم : من فضلك مش عاوز كلام . انا بحترم انها امي وبحاول انسي قتلها لزوجتي وعيلتها
شريف : سوسو متعملش كدا انا واثق من كدا يا تميم
تميم : يلا يا شريف مفيش وقت
.......................
في المطعم اصطحبت رولا مايا وملك للادوار العلوية
لفت نظر مايا الدور الثالث الذي به مكتبه وقاعه مجهزة بماتب لفرد ومكاتب لاكثر من فرد
وكل مكتب مفصول عن من حوله بحاجز صغير كانه كو والكل يعمل كانها شركة
مايا : ايه دا
رولا : اه دا علشان اي حد عنده شغل يقدر يجي هنا يخلص شغله بهدوء ومتاح له كل حاجة كانه مكتبه
مايا : بانبهار واو فكرة جديده كانهم شركة واحده
ملك : بس الحواجز دي مش غلط
رولا : اتفضلو معايا علشان الهدوء وانا هشرح لكم الفكره ببساطه بس نخلص
ملك : نخلص ايه يا بنتي دا تالت دور وكل دور كانه مطعم مختلف
رولا : باقي اخر دور وهو عباره عن دور له سقف زجاجي بيفتح ويقفل وجهز للحفلات
ميا : ايه بجد المكان مختلف اوي
فوق ملك : واو دا يجنن بجد مبهج وديكور والاضاءات ودا ايه المكتوب دا كيغونغ
رولا : دا يعني التأمل او تنظيم التنفس
ملك : يعني Meditation
رولا : حاجة زي كدا . اتفضلو يلا الاكل جاهز
مايا : ياريت لان الوقت خدني
ملك : ممكن نبقي نيجي هنا نشتغل تغيير يا مايا
مايا : اوك مفيش مشكله
ملك: ونعمل معاهم ديل للشركة
مايا : بعدين نشوف
..........................
اثناء نزولهم دخل تميم ووجهه حزين ويظهر عليه الغضب ومعه شريف الذي يشعر بضيق
ملك : مش دا تيمو
رولا : ايوة عن اذنك
شريف : مين الي مع رولا دول
تميم : بعدم اهتمام ولم ينظر لهم
:اكيد عملاء يعني بتفرجهم علي المطعم
شريف : بس البنت الي هناك دي بتبص عليك واضح انها تعرفك
تميم : انت فايق وانا مش فاضي
شريف : بس تصدق دي قمر بجد .
تميم: بغضب وضيق شريف انت رايق والتفت تميم ينظر لهم
فلوحت له ملك
ابتسم تميم لها ابتسامه خاجيه
شريف : طيب ما تعرفنا يا تيمو عليهم
انصرف تميم علي استعجال يدخل مكتبه
وهو يقول دول من شركة علاء النوبي غالبا مديرة اعماله
ودخلت رولا
يا فندم دكتورة مايان النوبي كانت بتعرض ان يكون في تعاقد بينا وبينهم لموظفين الشركة
تميم : خدي منهم معاد مع شريف لاني مشغول
رولا : تمام يا فندم
شريف : دي طلعت بنته
تميم : متفرقش كتير ولو هترغي اطلع بره
شريف : انا كدا كدا طالع اتغدي علي ما تخلص
مش هتتغدا ودون ان ينتظر اجابه انا هختارلك علي زوقي
وتركه وهو يتنفس بضيق من ذلك المزعج كثير الحديث وبدا في تجهيز اوراقه وفجأه اغمض عينيه التي وقعت علي صورة شين وهي في فستان الزفاف حيث طبعها فقد ارسلتها له قبل الحادث فكانت جميله جدا
ففرت دمعه من عينية وهو يشعر بالضيق من والدته
وجمع اوراقة وخرج
شريف : تيمو يلا نتغدا
تيمو نظر له نظره عميقة فهو يجلس بالمنضدة المواجهه ل ملك ومايا وتنهد وذهب وجلس لتناول الطعام
وكان وجهه مواجه ل مايا التي نظرت له وابتسمت فنظر لها وابتسم واما براسه اماه صغيره
وشريف ينظر للفتيات وهو يتحدث مع تميم : انت هترجع امتي من السفر
تميم : يمكن اسبوع ولا اتنين
شريف : طيب كويس لان خالتي عاوزة تسافر وانا اجلت معاها
تميم : ما تسافر هي حره
شريف : عاوزة تسافر الصين يا تميم عاوزة تدور علي دليل براتها قدامك
تميم : وهي سفريتها دي هترجع شين يا شريف شين الي كانت مراتي وماتت يوم فرحنا وانا نايم مسابتش ليا فرصه انقذها
شريف : تميم . الاعمار بيد الله وكمان عيش يا تميم عيش انت دافن نفسك وعايش دور مش دورك اتمني تروح تخلص الشغل وتفكر بهدوء شين خلاص بين ادين ربنا وانت ساجن نفسك في ذكرياتها
تميم : خلاص يا شريف
انتهيت الفتيات من الطعام وذهبت ملك ووقفت باحراج
ملك: انا اسفه اني بقتحم قاعدتكم بس انا كنت عاوزة احدد موعد مع المدير وقالولي انت المدير علشان اتفاقات لاجتماعات وشغل بينا
شريف : انا اهو موجود بس ممكن بكره الساعه 5
ملك نظرت له هو مش تيمو هو
شريف : الحقيقة انا الي مسؤل عن الاتفاقات والتعاقدات
مايان : يلا يا ملك انا اتاخرت
ملك : انا ملك السعداوي مديره التعاقدات في شركة علاء التوني
شريف : تشرفنا وانا شريف شومان
مايان : حضرتك مهندس شريف شومان نائب رئيس مجلس ادارة مجموعات شركات شومان
شريف : ايوة يا فندم
مايان : انا دكتورة مايان التوني في اميل وصلني من حضرتك ان الاجتماع هيكون مع المدير التنفيذي للشركة والحقيقة انا محتاجة اقابل الاونر بنفسه لاننا اجتمعنا اكتر من مرة بالمدير وفي تعتيم جامد عندكم عن الاونرز
شريف : اعتبريني تحت امرك طبعا يا فندم وطبعا استاذة ملك
ملك : طيب احنا موعدنا بكره الساعه 5 تمام استاذ شريف
شريف : تمام اكيد تحبي هنا ولا في المكتب
ملك : هنا هو في هنا اجتماعات
شريف ايوه يا فندم احنا هنا في ملحق بمكتب الادارة مبني للاجتماعات
ملك : تمام كدا
مايان : يعني حضرتك الاونر طيب ممكن اعرف ليه حضرتك مش عاوز تقابلنا بنفسك احنا نعتبر من اكبر الشركات الي ليها قري سياحية مش بس في مصر
شريف : وهو يحاول اختلاق اعذار ز الحقيقة احنا مجموعه شركات وكل شركه فيهم ليها مدير تنفيذي مسؤل عن شغلها فهو بيدرس العقود ويرفعها لنا لانه بيكون اكثر تخصص وفي الادارة بعد دراسة الجدوي الشؤن القانونيه بتحط العقود ويكون في لجنه مكونه من المدير التنفيذي وبعض مديري الادارات بتناقشه وبعد الموافقات المبدئيه حسب المشروع بنعمل حفل لتوقيع العقود بسيط بس للاسف مش كل الاونرز بيقدرو يحضرو فغالبا انا الي بكون موجود فيها
تميم : بيبص في الساعه فبتشعر مايا انه محرج من طول الحديث
ملك : احنا عطلناكم عن الشغل
تميم : بهدوء ابدا انا مضطر انا استاذن لان عندي معاد طياره
مايا : واحنا كمان نستاذن لان عندي شغل فرصه سعيده استاذ شريف
شريف : وهو ينظر ل ملك انا اسعد تشرفت بيكم وعموما دكتوره مايا انا هخلي مديره مكتبي تتواصل معاكم ونحدد موعد لمناقشة اي بنود حضرتك محتاجة الاونر فيها
مايا : ياريت لان الموضوع كبير ومحتاج نغيير حاجات في البنود والرسومات والاداره عندكم غامضة شوية
شريف : خلاص اتفقنا وموعدنا بكرة انسة ملك الساعه 5 واشار ل رولا سجلي الموعد يا رولا وبلغي مكتبي بيه
رولا : تحت امرك يا فندم
ونظرت ل تميم : اتفضل الاوراق الي سيادتك طلبتها
وانصرف الجميع
.................................
مايا : انتي ايه الي عملتيه دا عقود ايه الي هتروحي تمضيها بدون الاتفاق المسبق عن احتياجاتنا
ملك: يا بنتي احنا ممكن ناجر منهم الدور دا وقت دورات تدريبية بدل ما بنروح المبني الي في اكتوبر ونضيع وقت وغير العقود والاجتماعات المطعم قريب من الشركة جدا .
بس مش غريبه ان المطعم تبع مجموعه شومان ومفيش عليه لوجو بتاعها المطعم يوحي ان اصحابه من الصين ديكور وصور والاسم وله فروع في كذا دولة
مايا : طيب اعملي دراسه وقدميها بل اي اتفاق وتكون علي مكتبي انهارده
ومعروف ان شركة شومان له انشطة متعدده وفعلا مكنتش اتوقع ان المطعم دا تبعهم بس فرصه اننا قابلنا الاونر
ملك : بس شكله اصلا شايف نفسه
مايا : يا بنتي دا شغل بينا وبينهم عقود وشروط جزائيه وبنود يتم تنفيذها
ملك : بس مش ملاحظة انه قريب اوي من تيمو شكلهم اصحاب اوي
مايا بقلة صبر: انتي معطله نفسك عن الشغل ومضيعه وقتي في كلام فارغ عن الشيف بتاعك دا لمجرد انه دافع عننا موقف عادي ممكن يحصل من اي شخص
ملك: لاء هو شكله غامض وحزين انهارده بالتحديد شكله في حاجة عجيبه
علاء : هو مين دا الي فيه حاجة عجيبة
مايا : اهلا يا فندم دا عقد هي بكره هتوقعه مع مطاعم تيم شين واه في خبر حلو
علاء خير . يا دكتورة
ملك: طيب اسيبكم انا اروح اشوف شغلي
علاء : اتفضلي يا ملوكة
مايا : من فضلك بلاش دلع في الشغل علشان هي تحس باهمية الشغل
ملك: شايف يا اونكل بنتك بتعمل فيا ايه
علاء : اذا كان بتقولي يا فندم وحضرتك ممشيانا كلنا علي العجين امرنا لله
مايا : اتفضلي علي مكتبك والورق لو مجاش انهارده مفيش اجتماع قبل دراسته
ملك : حاضر يا واتنهدت دكتورة
علاء بضحك : بالراحة يا مايا الدنيا ابسط من كدا وضحك وقال اتفضلي ايه الخبر الحلو
مايا : قابلت انهارده في المطعم شريف شومان من اصحاب شركة شومان وهنحدد موعد لمناقشه البنود
علاء : مطعم ايه
مايا : المطعم الصيني لو حضرتك فاكره طلع تابع ليهم وكان هناك بيتغدا مع الشيف الي اسمه تيمو لو فاكره واتعرفنا عليه واتفقت معاه
اصل هناك في ادوار عندهم مجهزة زي كو كدا للشغل بشكل شيك اوي ملك طلبت ان يكون في فرصه ناجرها للتدريب
علاء: ممتاز شوفتي فايده انك تقومي من مكتبك وتخرجي مهم ازاي
عقبال بقي ما تسمعي كلامي
مايا : من فضلك يا فندم هنا مكان للشغل
احتضنها والدها وقبل راسها واشار ل قلبه وهنا مكان مايا واي الي مجننه ابوها ومش مريحاه
مايا بحزن من فضلك يا بابا حضرتك عارف اني بعد التجربة الي عشتها انا قررت اركز في شغلي
علاء: حبيبتي انا ندمان اني فرضت عليكي حاجة بس صدقيني انتي بتعاقبيني انا
مايا : وامتلاءت عيونها بالدموع . انا محتاجة اخلص شغلي وانسي الموضوع دا حاليا
علاء : خلاص يا مايا . بس مش عاوز الحزن دا
.......................
سعاد : ايه انت بتقول ايه معقول الكلام دا
مش لاقيه تفاعل ليه
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية تيمو) اسم الرواية