Ads by Google X

رواية حبيب طفولتي الفصل الرابع 4 - بقلم روضه احمد

الصفحة الرئيسية

 رواية حبيب طفولتي الفصل الرابع 4 

خديجه خرجت تسلم على الضيوف لقت عمر والبنت في وشها سلمت على كل الي قاعد معدا عمر والبنت دي واستأذنت وخدت مريم معاها الاوضه 

خديجه: انتي بتهزري يا مريم ؟ البني ادم دا بيعمل اي هنا 

مريم بعدم فهم: بني ادم مين فيه اي انا مش فاهمه حاجه

خديجه: عمر .. لا وجاي ومعاه مراته دا اي البجاحه دي 

مريم بصدمه: عمرر؟ هو الي انتي مسلمتيش عليه دا يبقي عمر ؟

خديجه: اه استهبلي بقي وقولي انك مكنتيش عارفه

مريم: والله مكنتش اعرف انو اخو مازن يبقي عمرر

خديجه: اخوه ازايي يا مريم عمر اصلا مامتو ماتت وهي بتولدو وابوه مات بعدها ب شهر ومكنش عندو اخوات 

مريم: يعني اي .. مازن كان بيكدب عليا؟

خديجه: الله اعلم بقي انا بس عايزه اعرف عمر بيعمل اي هنا 

ملك استأذنت وجاتلهم 

ملك: في اي يا خديجه خدتي مريم ليه الناس استغربو وليه مسلمتيش علي اخوات العريس 

مريم: خديجه بتقول ان الي قاعد بره دا يبقي عمر الي هي بتحبه 

ملك بصدمه: ايه ؟

مريم: انا والله مش عارفه هو جاي معاه ليه او يقربله ايه وليه قالي ان دا اخوه 

خديجه: اخرجي يا مريم للناس عشان ميدايقوش 

مريم: طب وانتي ؟

خديجه: هخرج معاكي طبعا يا عروسه ونغزتها ف كتفها 

ملك ضحكت وقالت: طب يلا بقي يا جماعه الناس هيفهمونا غلط 

خرجو البنات ويوسف وافق علي مازن وسابوهم يقعدو لوحدهم شويه 

خديجه كانت واقفه ف البلكونه بشرود 

عمر: انتي ليه متاجهلاني انا ما صدقت اني لقيتك 

خديجه: انت ايه الي جابك اصلاا لا وجاي وقايلين لاهلي انك اخو العريس حلوه دي 

عمر: ديچا هو فيه ايه انتي بتعامليني كده ليه هو انتي في حد ف حياتك انتي موفتيش بوعدك ونستيني ؟

خديجه: انا برضو الي خلفت بوعدي يا استاذ عمر لا وجايبها معاك انا مشوفتش بجاحه كده بجد 

عمر: انا مش فاهم حاجه بجد ممكن نقعد سوا وتفهميني فيه ايه 

خديجه: مفيش بينا كلام يا عمر وسابته ومشيت 

عمر وهو واقف مش فاهم حاجه: مش هسيبك يا خديجه انا ما صدقت لقيتك 

بعد ما الضيوف مشو ملك كانت لسه موجوده

خديجه: حكتلهم الي حصل ف البلكونه

ملك: انا متأكده ان فيه حاجه احنا مش فاهمينها وكلامه بيثبت دا 

مريم: ايوا فعلا انا لما سألت مازن قالي ان عمر يبقي اخوه فعلا وانو مكدبش عليا وملحقتش اتكلم يوسف جيه قطع الكلام 

خديجه: ازاي يا جماعه انا هتجنن

ملك: طيب ما تديله فرصه وتسمعيه

خديجه: سيبيها علي الله لو لينا نصيب نتقابل هشوفه 

تاني يوم 

خديجه: يوسف ممكن تاخدني ف طريقك للجامعه عشان متأخره اوي

يوسف: للأسف انا اجازه النهارده من الشغل

خديجه: عادي ولا يهمك يحبيبي 

خديجه ماشيه بسرعه ف الشارع وبتحاول تلحق المحاضره وبتعدي الشارع ومش واخده بالها لقت الي بيوقعها على الارض 

عمر: مش تخلي بالك فيه حد يعدي الشارع كده ؟

خديجه: مكنش قصدي انا بحاول الحق المحاضره فاضل عليها ١٠ دقايق 

عمر: طب تعالي انا هوصلك ف طريقي 

خديجه: لا شكرا انا هروح ومشيت خطوتين 

عمر: استني بس انا هوصلك عشان انتي كده مش هتلحقي تروحي 

خديجه: قولتلك انا هروح 

وبعد الحاح كتير من عمر ركبت معاه 

عمر: انتي ليه مش متقبلاني انا عملتلك ايه طب لو فيه حد ف حياتك عرفيني متسبينيش كده مش فاهم حاجه

خديجه: ياريت انت الي كفايه وابعد عني انت والسنيوره بتاعتك وسيبوني ف حالي 

عمر: السنيوره بتاعتي ؟ انا مش فاهم حاجه 

خديجه: البت الي حضنتك ف الشارع ايه نسيت ؟

عمر: انتي قصدك رودينا 

خديجه: ايوا هي البتاع الي جت معاكو دي 

عمر: بس رودينا دي تبقي...... 


  •تابع الفصل التالي "رواية حبيب طفولتي" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent