رواية ليالي فرح الفصل الرابع 4 - بقلم اسماء صلاح
توقفنا لما بينظر فارس لجدته وقال : تيته ردي عليه ومسك ايدها تيته
فريد قال بقلق : اهدها يافارس والتفت بالصدفه علي يمينه لقي صفية هو ايه اللي حصل ياصفية
صفية الشغالة قالت : يافندم الهانم الكبيرة كانت بتمشي في الجنينه وفاندهت عليه وقولت لي انا طالعه علي غرفتي وطلبت مني كوباية مياة اعطلها فوق علي الغرفة وجبت لها الكوباية المياة لقيتها كده مغمه عليها فحاول افوقها ما بتفوقش
ونظر فارس لفريد وقال بقلق : فريد اطلب الإسعاف بسرعة
فريد قال : حاضر وبيتصل بالاسعاف وخرج من الغرفة
والتفت فارس لجدته وقال : تيته ردي عليه
صفيه الشغالة قالت لنفسها بقلق : يارب تبقي كويسة
ودخل فريد الغرفة ونظر لفارس وقال : انا اتصلت بالاسعاف وجايين يافارس متقلقش ان شاء الله هتكون كويسة
فارس قال : يارب
امام الفيلا :
وصلت سارة علي الفيلا وبيزمر بالعربية
وفتح سالم البوابة ونظر للعربية لقي ساره هانم
ودخلت سارة الفيلا
وقفل سالم البوابة
ووقفت سارة العربية بسرعة ونزلت منها وسابت باب العربية مفتوح وجرت
وبينظر سالم قدامه لقي سارة هانم بتجري وقال لنفسه بقلق : اكيد في حاجه حصلت والا ماكنش فارس بيه وفريد بيه وسارة هانم جوم دلوقتي من الشغل استر يارب وقعد
ورن سارة الجرس باستعجال
في غرفة الست الكبيرة :
وسمعت صفيه صوت الجرس وخرجت من الغرفة ونزلت مسرعة وراحت وفتحت الباب ونظرت وقالت : سارة هانم
ودخلت سارة وقالت بقلق : تيته فين ياصفية
صفية قالت : فوق يا هانم في غرفتها وقفلت الباب
وطلعت سارة تجري علي غرفة جدتها ووراها صفية الشغالة
ودخلت سارة الغرفة ونظرت لقيت فريد وقالت بنهج : فريد
والتفت لها فريد وقال : سارة
ودخلت صفيه الغرفة
ونظرت سارة لقيت جدتها مغمه عليها علي السرير
وفارس جانبها وقالت بخوف : تيته وراحت لها وقعدة جانبها تيته ياحبيبتي ردي عليها ونزلت الدموع من عينيها ومسكت ايدها تيته والتفتت لفارس تيته مالها يافارس مش بترد ليه
وبينظر فارس لجدته ونزلت الدموع من عنينه
والتفتت سارة لجدتها وبتبكي وقالت : تيته
وراح لها فريد وحط ايده علي كتفها وقال بقلق : اهدي ياحبيبتي تيته هتبقي كويسة
والتفتت له سارة وبتبكي وقالت : هي مالها يافريد
فريد قال : هي وحكلها علي اللي حصل بس ان شاء هتبقي كويسة ياحبيبتي
سارة قالت : يارب يافريد
والتفت فارس لفريد وقال : هي الاسعاف اتاخرت كده ليه
فريد قال بقلق : مش عارف يافارس بس هي زمانها في الطريق
والتفت فارس لجدته وقال : قومي ياتيته علشان خاطري مش انتي مش بحبي تشوفني زعلان انا دلوقتي زعلان قومي بقي
وراح فريد لفارس وحط ايده علي كتفه وقال بحزن : فارس
فارس قال : قولها يافريد تقوم
فريد قال : اهدها يافارس ان شاء الله هتكون بخير
وبتبكي سارة وقالت : تيته
وبتنظر لهم صفيه وبتبكي وقالت : يارب قومها بالسلامة
امام الفيلا :
وصلت عربيه الاسعاف على الفيلا وبيزمر السواق بالعربية
وسمع سالم صوت تزمير العربية وهو في غرفته وخرج مسرعا من الغرفة وراح عندها البوابه وفتحها وبينظر لقي عربية اسعاف وقال باستغراب : عربية اسعاف
ودخلت عربية الاسعاف الفيلا
وبينظر لها سالم وقال لنفسه بقلق : عربيه اسعاف استر يا رب باين حد تعبان جوه بس فارس بيه وساره هانم كويسين وكمان فريد بيه كويس ليكون الست الكبيره هي اللي تعبانه بس انا شايفها الصبح وهي بتتمشى في الجنينه كانت كويسه تعبت ازاي وقعد
ووقفت عربية الاسعاف ونزل منها رجلان معهم سرير ورحوا عندها باب الفيلا
ورن واحد منهم الجرس
في غرفة الست الكبيرة :
سمع فريد صوت الجرس وقال بقلق : باين عربية الاسعاف وصلت والتفت لصفية روحي ياصفية بسرعة افتحي الباب
صفية قالت: حاضر وخرج مسرعة من الغرفة ونزلت استر يارب وفتحت الباب وبتنظر لقيت رجلان ومعهم سرير
رجل الاسعاف قال : احنا الاسعاف في حد كلمنا من هنا
صفيه قالت بقلق : ايوه ايوه اتفضلوا
ودخل الرجلان بالسرير الفيلا
وقفلت صفية الباب
ونظر رجل الاسعاف لصفية وقال : فين المريض
صفية قالت : فوق تعالوا معايا
رجل الإسعاف قال : طيب
وطلعت صفية مسرعة علي غرفة الست الكبيرة
وطلعوا الرجلان وراها
ودخلت صفية الغرفة ونظرت لفارس بيه وقالت : الاسعاف يافارس بيه وجيه
ودخل الرجلان ومعهم السرير ونظروا لهم
والتفت رجل الإسعاف للست الكبيرة وقال : هي دي المريضة
فريد قال بقلق : ايوه
رجل الإسعاف قال : طيب
ورحوا الرجلان معهم السرير للست الكبيرة
ونظر رجل الاسعاف لفارس وقال : لوسمحت قوم
وبينظر فارس لجدته بخوف
والتفت فريد لفارس ومسكه من دراعه وقال : تعال يافارس وقومه
وبينظر فارس لجدته بقلق
وحطوا الرجلان السرير جانب الست الكبيرة ومسكه كل واحد منهم من ناحية وحطوها علي السرير وشالوا السرير ومشوا
ومشوا فارس وسارة وفريد وراهم وبينظروا لها
وراحت صفية الشغالة وراهم
وخرجوا الرجلان بالسرير من الغرفة
وخرجوا فارس وسارة وفريد وراهم
وخرجت صفية وراهم
ونزلوا الرجلان بالسرير ورايحين عند العربية
وفارس وسارة وفريد وراهم وبينظروا لها
وبتنظر سارة لجدتها وبتبكي وقالت : تيته
وحط فريد ايده علي كتفها وقال بقلق : اهدي ياحبيبتي هتبقي كويسة
ووقفت صفية وبتنظر لهم وقالت : يارب ياست هانم تبقي كويسة
عند البوابه :
وبينظر سالم علي يمينه لقي بتاعوا الاسعاف خارجين وشيلين السرير بالست الكبيرة وفارس بيه وسارة هانم وفريد بيه وراهم وقال بقلق : الست الكبيرة ايه اللي جرلها بس يارب قومها بالسلامة
امام عربية الاسعاف :
حطوا الرجلان السرير في عربية الاسعاف
وراح رجل الاسعاف وركب العربية
وركبوا فارس وسارة العربية مع جدتهم
ورايح فريد يركب
والتفت له رجل الإسعاف وقال : ماينفعش يافندم غير اتنين بس اللي يركبوا
فريد قال : طيب والتفت لفارس وسارة انا ابقي وراكم بالعربية
وبينظروا سارة وفارس لجدتهم بخوف
وركب رجل الاسعاف وقفل باب العربية
وتحركت عربية الاسعاف
وراح فريد مسرعا وركب عربية فارس وقال لنفسه : المفتاح مع فارس اعمل ايه دلوقتي اخد تاكسي وخلاص ونزل من العربية
وخرجت عربية الاسعاف من الفيلا
وبينظر لها سالم بقلق
وماشي فريد مسرعا بقلق فخبط في باب عربية سارة فابيقفل الباب لقي مفتاح العربية فيها وقال
لنفسه : كويس وركب بسرعة العربية وتحرك وخرج من الفيلا
ونظر له سالم وقفل البوابة وقال لنفسه : يا تري ايه اللي حصل خلها تعبت كده تلقي صفية عارفها اما اروح اعرف منها ايه اللي حصل وراح مسرعا عند باب المطبخ اللي وراها ودخل صفية وبينظر ملقش حد وباستغراب هي صفية راحت فين
وجاءت صفية ونظرت لقيت سالم واقف وقالت : واقف كده ليه ياسالم
والتفت لها سالم وقال : ها لا مافيش كنت جي لك بس ملقكيش في المطبخ انتي كنتي فين
صفية قالت : كنت في الصالة ليه
سالم قال : لا مافيش انما قولي لي هو ايه اللي حصل مع الست الكبيرة وازاي تعبت كده
صفية قالت : مش عارفه والله ياسالم تعتب كده ازاي
سالم قال باستغراب : مش عارفه ازاي يا انتي قاعدة معها في الفيلا
صفية قالت : ايوه بس هي كانت في غرفتها وانا كنت تحت
سالم قال : اهاااا طيب عرفتي ازاي انها تعبانه بما انك كنتي تحت
وحكتله صفية علي اللي حصل وقالت بقلق : ومعرفش ايه اللي حصلها
سالم قال : ربنا يشفيها
صفية قالت : يارب
سالم قال : انا هروح اقعد عند البوابة
صفية قالت : طيب
وماشي سالم ووقف والتفت لها وقال : اهااا صحيح هو سعيد فين
ونظرت له صفيه وقالت : سعيد راح يجيب الخضار
سالم قال : طيب وخرج من المطبخ وراح عندها البوابه وقعد
امام الفيلا :
في الميكروباص :
سعيد قال : هنا يا اسطي
السواق قال : طيب ووقف العربية
ونزل سعيد من الميكروباص ومعه الخضار
وتحرك الميكروباص
وبينظر سعيد علي البوابة لقي سالم قاعد وقال : افتح ياسالم
ونظر له سالم وقال : طيب وقام وفتح البوابة
ودخل سعيد الطباخ الفيلا
وقفل سالم البوابة والتفت له وقال : شوفت اللي حصل يا سعيد
ونظر له سعيد وقال باستغراب : ايه اللي حصل
وحكله سالم علي اللي حصل وقال بقلق : ورحوا علي المستشفى
سعيد قال بدهشة : انت بتكلم جد يا سالم
سالم قال : هو انا معقول اهزر في حاجه زي دي ياسعيد ايوه طبعاً بتكلم جد
سعيد قال بقلق : ياحول الله يارب يا كانت كويسة الصبح
سالم قال : اهوه اللي حصل ربنا هيقومها بالسلامه ان شاء الله
سعيد قال : يارب ياسالم انا هروح اودي الخضار المطبخ
سالم قال : طيب
ومشي سعيد
وقعد سالم جانب البوابة
في المطبخ :
وقعدة صفيه علي الكرسي وبتبكي وقالت بحزن : يارب قومها بالسلامة
ودخل سعيد المطبخ وبينظر لقي صفيه قعدة بتبكي وقال : هتبقي كويسة ياصفية ان شاء الله
ونظرت له صفيه وبتبكي وقالت : هو أنت عرفت
سعيد قالت : ايوه سالم وانا بره قالي
وبتبكي صفيه وقالت : اهااا
وحط سعيد الخضار علي الترابيزة والتفت لها وقعد وقالت : هترجع بالسلامه ان شاء الله كويسه
وبتبكي صفيه وقالت : يارب
في مكتب مصطفي بيه للمحاماة :
في مكتب مصطفي بيه :
وبيقرا مصطفى بيه في ملف قضية قدامه ومسك سماعه التليفون وبيتصل بنادية السكرتيره وقال : نادية
نادية السكرتيره قالت : ايوه يافندم
مصطفى بيه قال : خلي الاستاذ شاهين يجلي وخليه يجيب معها ملفات القضايا اللي جلستها النهاردة
نادية السكرتيره قالت : حاضر يافندم وقفلت الخط وبتتصل بالاستاذ شاهين
في مكتب الاستاذ شاهين :
رن تليفون مكتب الاستاذ شاهين ورفع سماعه وقال : الو
نادية السكرتيره قالت : الو ايوه يا استاذ شاهين
الاستاذ شاهين قال : ايوه يا نادية في ايه
نادية السكرتيره قالت : مصطفى بيه عاوز
حضرتك
الاستاذ شاهين قال : هو مصطفى بيه وصل
نادية السكرتيره قالت : ايوه يافندم وطلب مني ابلغ حضرتك تجيب معاك ملفات القضايا اللي جلستها النهاردة
الاستاذ شاهين قال : طيب يا نادية انا جاي وقفل الخط واخذ ملفات القضايا من علي مكتبه وخرج من المكتب وراح علي مكتب مصطفي بيه ونظر
لناديه السكرتيره نادية
ونظرت له نادية السكرتيره وقالت : ايوه يافندم
الاستاذ شاهين قال : مصطفى بيه معه حد
نادية السكرتيره قالت : لا يافندم ثانية واحدة اديله خبر ان حضرتك بره
الاستاذ شاهين قال : طيب
وراحت نادية السكرتيره علي مكتب مصطفي بيه وخبطت علي الباب
مصطفى بيه قال : ادخل
ودخلت نادية السكرتيره ونظرت له وقالت : الاستاذ شاهين يافندم
مصطفى بيه قال : خليه يتفضل
نادية السكرتيره قالت : حاضر يافندم وخرجت والتفت للاستاذ شاهين اتفضل
ونظر لها الاستاذ شاهين وقال : شكرا ودخل
وقفلت نادية السكرتيره الباب وراها
ونظر مصطفى بيه للاستاذ شاهين وقال : اتفضل يااستاذ شاهين
الاستاذ شاهين قال : شكرا يافندم وقعد ومد ايده اتفضل يافندم دي الملفات القضايا اللي حضرتك طلبتها
مصطفى بيه قال : طيب واخد الملفات وحطها قدامه وبينظر فيها
وبينظر له الاستاذ شاهين
والتفت له مصطفى بيه وقال : طيب اديهم لطارق ويوسف وفتحي ونادر وخليهم ياجلوهم ومد ايده بالملفات
الاستاذ شاهين قال : حاضر يافندم واخذ الملفات
تأمر بحاجة تانية يافندم
مصطفى بيه قال : لا يا استاذ شاهين اتفضل انت شوف شغلك
الاستاذ شاهين قال : حاضر يافندم وقام عن اذنك
وخرج من المكتب
وقام مصطفى من علي الكرسي وقفل ملف القضيه وحط في شنطته وخرج من المكتب ونظر لنادية وقال : نادية
ونظرت له نادية وقالت : ايوه يافندم وقامت
مصطفى بيه قال : عندي محاكمة النهاردة يمكن اتاخر لو فيه حاجة ابقي اجليها
نادية السكرتيره قالت : حاضر يافندم
ومشي مصطفى بيه
وقعدت نادية السكرتيره تشتغل
وراح الاستاذ شاهين علي مكتب طارق وفتحي ودخل
ونظروا له طارق وفتحي
طارق قال : اهلا يا استاذ شاهين اتفضل
الاستاذ شاهين قال : لا انا مش جاي علشان اقعد
فتحي قال : ليه يا استاذ شاهين انت زعلان مننا ولا ايه
الاستاذ شاهين قال : وهزعل منكم ليه كل الحكايه اني عندي شغل
فتحي قال : اهااا
الاستاذ شاهين قال : امسك الملف ده
واخد فتحي منه الملف وقال : ملف ايه ده
الاستاذ شاهين قال : ده ملف قضية مصطفى
بيه قالي ادهولك علشان تروح المحكمة وتطلب تاجيلها
فتحي قال : طيب ماشي
والتفت الاستاذ شاهين لطارق وقال : وانت كمان اتفضل ده الملف بتاعك
طارق قال : طيب واخد الملف اجل القضية برده
الاستاذ شاهين قال : ايوه
طارق قال : طيب
وخرج الاستاذ شاهين من المكتب وراح علي مكتب نادر ويوسف ودخل
وبينظر نادر بالصدفة علي يمينه لقي الاستاذ شاهين وقال : اتفضل يا استاذ شاهين
والتفت له يوسف وقال : استاذ شاهين
الاستاذ شاهين قال : لا شكرا وراح لنادر امسك
نادر قال باستغراب : ايه الملف ده يا استاذ شاهين
الاستاذ شاهين قال : ده ملف قضية مصطفى بيه طلب مني ادهولك
نادر قال : تدهولي
الاستاذ شاهين قال : ايوه علشان تروح المحكمة النهاردة وتاجلها
نادر قال : طيب واخذ الملف
وراح الاستاذ شاهين ليوسف وقال : امسك
يوسف قال : انا كمان لي ملف
الاستاذ شاهين قال : ايوه
يوسف قال : طيب واخد الملف اتفضل يا استاذ شاهين اتشرب حاجه
الاستاذ شاهين قال : لا شكرا انا عندي شغل
المهم انت كمان اجله القضية دي
يوسف قال : طيب
وخرج الاستاذ شاهين من المكتب وراح علي مكتبه
عند مدخل العمارة :
وقف الاسانسير وطلع مصطفى بيه منه وبيقفل الباب
وبينظر فاروق البواب علي شماله لقي مصطفى
بيه فاراح له وقال : عندك الشنطه يابيه
والتفت له مصطفى بيه وقال : لا شكرا يا فاروق ومشي
ومشي فاروق البواب وراها
وخرج مصطفى بيه من العمارة
وقعد فاروق علي الكرسي قدام العمارة وبينظر له
وراح مصطفى بيه وركب عربيته وحطت شطنته جانبه وتحرك
امام المستشفى :
وصلت عربية الاسعاف علي المستشفى ووقفت
ونزل رجل الاسعاف وراح وفتح باب العربية اللي وراها
ونزل رجل الاسعاف التاني من العربية
وطلعوا الرجلان السرير بالست الكبيرة من العربية
ونزلوا ساره وفارس من العربية
ومشوا الرجلان بالست الكبيرة
ومشوا فارس وسارة معهم وبينظروا لجدتهم بخوف
ووصل فريد ووقف العربية وبينظر لقي فارس وسارة ونزل بسرعة من العربية وراح لهم ونظر لجدتهم بقلق
ودخلوا الرجلان بالست الكبيرة المستشفى
ودخلوا فارس وسارة وفريد وراهم وبينظروا لها
وبتبكي سارة وقالت : تيته ردي عليها
ومسك فارس ايدها وقال بخوف : تيته قومي والتفت حوليه وبعصبية فين الدكتور حد ينادي له
ونظر لجدته تيته
وجاءوا الدكتور والممرضه
ونظر الدكتور للست الكبيرة وقال : ايه مالها
والتفت له فارس وقال بغضب : ما احنا لو عارفين مالها كنا جاين لعندك يعني
فريد قال : اهدها يافارس بس ونظر للدكتور انا اسف يادكتور احنا مش عارفين حصلها ايه
الدكتور قال : طيب ومشي بالسرير
ومشوا الممرضه وفارس وسارة وفريد معه
امام الغرفة :
ووقف الدكتور بالسرير ونظر لفارس وسارة
وفريد وقال : خليكم هنا لوسمحتم
ووقفوا فارس وهو ماسك ايده جدته وفريد وسارة وهي بتبكي مكانهم وبينظروا لها بقلق
ومشوا الدكتور والممرضة بالسرير
وتسابت ايده جدته من ايده فارس وبينظر لها بخوف
ودخلوا الممرضه والدكتور بالسرير الغرفة
وبتبكي سارة ومنهارة من العيط
فريد قال : اهدي ياحبيبتي وحط ايده علي كتفها واخدها في حضنه ان شاء الله هتكون كويسة
سارة قالت : يارب
ونظر فريد لفارس لقها بيعيط والتفت لسارة وقال : تعالي ياحبيبتي ومشي
ومشت سارة معها وهي منهارة من العيط
وقعدها فريد ونظر لها وقال بقلق : متخافيش هتبقي بخير
سارة قالت : يارب يافريد وحطت ايديها علي وشها وبتبكي
والتفت فريد لفارس وراح له وحط ايده علي
كتفه وقال : فارس
والتفت له فارس والدموع نزله من عنينه
فريد قال : متقلقش يافارس ان شاء هتكون كويسة
فارس قال بحزن : يارب ونظر للارض
وخارج الدكتور من الغرفه
وبينظر فريد علي شماله لقي الدكتور خرج من الغرفه والتفت لفارس بقلق وقال: الدكتور يافارس
والتفت فارس للدكتور وراح له مسرعا بقلق
ورحوا فريد وسارة مسرعين وراها
فارس قال بخوف : دكتور تيته جرلها ايه
سارة قالت بقلق : تيته عامله ايه يادكتور
الدكتور قال : اهدوا ياجماعه هي كويسة
سارة قالت : بجد يادكتور هي كويسه
الدكتور قال : ايوه كويسه
فريد قال : طيب الحمد لله
فارس قال بقلق : امال ايه اللي حصل معها ده يادكتور
الدكتور قال : اللي حصل معها ده بسبب السكر
سارة قالت : السكر
الدكتور قال : ايوه السكر بتاعها كان منخفض جدا علشان كده فاقدة الوعي والحمد لله انكم جبتوها في الوقت المناسب والا كانت هتدخل في غيبوبة
فارس قال بصدمة : غيبوبة
الدكتور قال : ايوه
فريد قال : طيب وايه سبب انخفاض السكر ده يادكتور
الدكتور قال : ممكن يكون قلق تعب او ما بتاكلش كويس لازم تخلوا بالكم منها كويس وتقيس السكر بانتظام وانا ادتلها حقنه علشان ترفع السكر في جسمها وشويه وهتفوق
فارس قال بقلق : طيب يادكتور ممكن نشوفها
الدكتور قال : ايوه اتفضلوا عن اذنكم
فريد قال : شكرا يادكتور
الدكتور قال : العفو ومشي
ودخلوا فارس وسارة وفريد الغرفة
ونظر فارس لجدته وراح لها بخوف
وراحت سارة وراها وبتنظر لجدتها وبتبكي
ووقف فريد وبينظر لجدتهم بقلق
وبتبكي سارة وقالت : تيته
والتفت فريد لسارة وراح لها وقال : بتبكي ليه ياحبيبتي دلوقتي وحط ايده علي كتفها ماهو الدكتور طمنها وقال انها كويسه
والتفت له سارة وهي بتبكي وقالت : انا السبب يافريد في اللي حصل لتيته ده لو كنت جانبها ماكنش حصلها كده
وشال فريد ايده من علي كتفها ونظر لها وقال : لا ياحبيبتي انتي ملكيش ذنب في اللي حصل لتيته ده هو انتي كنتي هتعرفي منين انها هتعب كده
والتفت فارس لسارة وقال : فريد معه حق ياسارة انتي مالكيش ذنب في اللي جرها لتيته ده انا السبب في اللي حصلها ده علشان انا اللي عايش معها ونزلت الدموع من عينيه وانا اللي المفروض اخد بالي منها بس انا معملتش كده انشغلت في شغلي وسبتها انا اللي غلطان ياسارة تيته وصلت لكده بسببي مش بسببك انتي
فريد قال : يا فارس انت كمان ملكيش ذنب في اللي حصل لي تيته ده
وقطع فارس كلامه وقال : لا يافريد انا السبب لو ماكنتش سيبها لوحدها ماكنش حصلها كده تيته كانت هتروح مننا بسببي انا ونظر لجدته
فريد قال : لا يا فارس اللي حصل مع تيته ده محدش ليه ذنب فيه ولا انت ولا سارة ونظر لها وبعدين يافارس ونظر له انت وسارة وخدين بالكم من تيته كويس وعمر ماحد فيكم قصر علشان تقولوا كده وبعدين الدكتور مش قال قدامكم انها
كويسه يبقي لازمته ايه الكلام ده دلوقتي
والتفت سارة لجدتها وبتبكي
وحط فريد ايده علي كتفه سارة واخدها في حضنه وقال : بس ياحبيبتي وبينظر لجدتهم
وبينظر فارس لجدته ومسك ايدها وباسها والتفت لها بقلق
وحركت جدته ايدها
واحس فارس بايده جدته وهي بتتحرك في ايده ونظر لايدها لقها بتتحرك والتفت لجدته وقال : تيته ونظر لسارة وفريد تيته بتفوق
ونظرت لها سارة لقيتها بتفوق وقالت : تيته ومسكت ايدها
وبينظر فريد لجدتهم
وفتحت جدتهم عنينها ونظرت لهم وقالت : فارس سارة
فارس وسارة في نفس واحد قالوا : ايوه ياتيته
فريد قال : حمد لله على السلامه ياتيته
ونظرت له عفت وقالت : الله يسلمك يافريد انا فين
سارة قالت : انتي في المستشفى ياتيته
جدتها قالت : في المستشفى
سارة قالت : ايوه ياتيته
جدتها قالت : ليه هو ايه اللي حصل
فريد قال : مافيش ياتيته تعبتي شويه فاجبناكي علي المستشفى
فارس قال : انا اسف ياتيته متزعليش مني
جدته قال : وهنزعل منك ليه يا فارس هو انت عملت حاجه
فارس قال : ايوه ياتيته عملت سبتك لوحدك ومخدتش بالي منك لغاية ماتعبتي
جدته قالت : لا ياحبيبي انت ملكش ذنب ان انا تعبت ده مقدر ومكتوب وبعدين انت ما بتسيبنيش لوحدي علشان تقول كده يافارس يا انا حاسه اني انا مسئولة منك مش انت اللي المسئولة مني من كتر ما انت مخلي بالك مني انت وسارة ونظرت لسارة والتفت لفارس اوعي تقول كده تاني علشان مزعلش منك ماشي
فارس قال : طيب ياتيته خلاص معتش هقول كده
بس انتي متزعليش مني
جدته قال : انا عمري ماهقدر ازعل منك يا فارس يا انت وسارة اغلي حاجه عندي في الدنيا ومش ممكن ازعل منكم ابدا
فريد قال : ايه ياتيته ده فارس وسارة هما بس اللي اغلي حاجه عندك طيب وانا انتي نستني ولا ايه
ونظرت له عفت وقالت: هو انا اقدر انساك برده يافريد انتم التلاته اغلي حاجه عندي ربنا يخليكم ليا
فارس قال :ويخليكي لينا ياتيته وبيبوس ايدها
وبتنظر سارة لجدتها بابتسامة وبطبطت علي ايدها والتفت قدامها فغيرت تعبيرات وجهها وقالت بصدمة : ايه ده
ونظروا لها فارس وجدتها وفريد باستغراب
وحط فريد ايدها علي كتفه سارة وقال : في ايه يا سارة
سارة قالت بخوف : فارس انت متعرور
ونظروا فريد وجدتها لفارس
ونظر لها فارس بقلق والتفت لفريد
وبينظر له فريد وشاور بايده
وبتنظر عفت لفارس وقالت باستغراب : متعور
ساره قالت بقلق : ايوه يا تيته وراحت مسرعه لفارس وحطت ايدها على كتفه ونظرت للجرح اللي في راسه والتفت لفارس انت كويس
ونظر لها فارس وقال : اه كويس يا ساره وحط ايده على ايدها ما تقلقيش
ساره قالت بخوف : مقلقش ازاي انت اخويا ايه اللي عورك كده
واتذكر فارس اللي حصل معاه بضيق
وبينظر له فريد وقال لنفسه : ما انا قلت لك يا فارس انها هتعرف هتعمل ايه دلوقتي انما هو ما قاليش هو اتعور ازاي ده ما مخبيش عليا حاجه اشمعنا دي اللي خبها عليا وبيفكر
وبتنظر عفت لفارس وقالت بقلق : فارس وريني انت متعور ازاي كده ومدت ايدها
وسرح فارس في اللي حصل بغضب
جدته قال : فارس وهتقوم
ونظر لها فارس وقال بقلق : انتي بتعملي ايه يا تيته ومسك ايدها
جدته قالت : هشوفك متعور ازاي
فارس قال : لا يا تيته خليكي انتي لسه تعبانه وانا كويس ما تقلقيش ده جرح بسيط
ساره قالت : جرح بسيط ايه يا فارس ده شكله كبير ايه اللي عورك كده
والتفت لها فارس وقال : ها مافيش ياسارة
ساره قالت : مافيش امال اتعورت ازاي كده ونظرت لفريد جوزها فريد انت ما قلتليش ليه لفارس متعور
فريد قال بقلق : ها ونظر لفارس
ساره قالت بغضب : ها ايه ما قلتليش ليه اللي فارس متعور
فريد قال بتوتر : اصل يا حبيبتي اصل وبينظر لفارس
سارة قالت : اصل ايه يا فريد ما قلتليش ليه انه تعور ازاي تخبي عليه حاجه زي دي
فريد قال بارتباك : يا حبيبتي انا
وقطع فارس كلامه ونظر لسارة وقال : انا اللي قلت له ما يقولكيش يا ساره
ساره قالت باستغراب : قلت له ما يقوليش ليه فارس هو انا مش اختك
فارس قال : اختي وحبيبتي ونور عيني كمان بس انا قلت له كده علشان انا عارف انتي بتقلقي
وبتخاف عليا قد ايه
ساره قالت بغضب : يعني عارف اني بقلق و بخاف عليك مع ذلك خبيت عليا ليه يا فارس كده يعني يحصل معاك كده وانا اكون اخر من يعلم ونزلت الدموع من عينيها
قام فارس وحط ايده علي وشها وبيمسح لها دموعها وقال : يا حبيبتي انا عملت كده علشان عارف انتي هتقلقي عليا قد ايه وانا مش عايزك تقلقي وبعدين ده جرح بسيط مش مستاهل كل ده
وبتبكي ساره وقالت : لا يا فارس مستاهل وشالت ايده من على وشها ازاي تخبي علي حاجه زي دي ما فكرتش فيها لما اعرف بعد كده هيكون موقفي ايه ولا انا اساسا مش على بالك خالص مش كفايه خسرت بابا وماما وعايزني كمان اخسرك
فارس قال يقلق : ياسارة
ومشت سارة من قدامه وبتبكي
وبينظر وا لها فارس وفريد وعفت
فارس قال : سارة
وخرجت سارة من الغرفة وبتبكي
ونظرت له جدته وقالت : ساره معاها حق يا فارس ازاي تخبي علينا حاجه زي دي
والتفت لها فارس وقال : ده جرح بسيط والله وانا ما قلتلكوش علشان ما تقلقوش عليا
جدته قالت : لو ما لقيناش عليك يا فارس هنقلق على مين يعني يا فارس انت حفيدي وساره اختك التوام يعني احنا مش اغراب علشان ماتقولنش ونظرت لفريد وانت كمان يا فريد غلطان ازاي سمعت كلام وخبيت علينا
فريد قال بقلق : انا اسف يا تيته هروح اشوف ساره ومشي
ونظرت عفت لفارس وقالت : ليه يافارس كده بس
فارس قال : ياتيته والله انا ماكنش قصدي ازعلكم
جدته قالت : طيب خلاص
وخرج فريد من الغرفة وبينظر لقي سارة قعدة بتبكي فاراح لها وقعد جانبها وقال بقلق : سارة
ونظرت له سارة وبتبكي ولفت وشها الناحية التانية بغضب
فريد قال : انا اسف ياسارة والله انا لما شوفت فارس كده كنت ناوي اقولك
ونظرت له سارة وبتبكي وقالت بغضب : طيب ومقولتليش ليه لما كلمتني ولا انا مش علي بالك زي فارس
فريد قال : مش علي بالي ازاي تقولي كده ياسارة انتي مش عارفه انا بحبك قده ايه
وبتبكي سارة وقالت : ما انت لو كنت بتحبي زي ماتقول يافريد كنت قلت لي بس انت لا معملتش كده انتم ليه مش قادرين تفهموا اني خوفي عليك انت وفارس علشان بحبكم ومقدرش اعيش من غيركم بس اظهار اني انا ما يهمكوش علشان لو كنت بهمكم كان حد فيكم قالي
فريد قال : ايه اللي انتي بتقولي ده ياسارة انتي ما تهمنيش ازاي انتي نسيتي انك مراتي
وبتبكي سارة وقالت : لا يافريد مانسيتش بس انت اللي نسيت زي ما فارس نسه اني انا بكون اخته تقدر قولي كنتم هتخبروني امتا لما اخسر واحد فيكم يعني زي ماخسرت ماما وبابا
فريد قال : ياحبيبتي ماتخافيش انا مش هسيبك وهيمسك ايدها
و بعدت سارة ايدها والتفتت الناحية التانية وبتبكي
فريد قال : سارة انتي عارفه اني مقدرش اشوفك كده علشان خاطري ياحبيبتي متزعليش مني
ومنهارة سارة من العياط
فريد قال : طيب قولي لي ايه اللي يرضيكي وانا عمله بس متزعليش مني
ومنهارة سارة من العياط وقالت : اللي كان يرضيني يافريد انكم تشاركوني كل حاجة وما تخبوش عندي حاجه زي ما انا بعمل معاكم بس انتم خبتوا عني حاجه زي دي
فريد قال : انا سارة عمري ماخبت عندك حاجه وانتي عارفه كده كويس وبعدين ده جرح بسيط ياحبيبتي وفارس كويس والله
ونظرت له سارة وهي بتبكي وقالت : حتي لو بسيط يافريد كان لازم تقولي وانت عارف ان فارس بنسبة لي مش مجرد اخي وبس وانه كل دنيتي بعد ماما وبابا ماتوا وانت عارف كده كويس ومع ذلك خبيت عليا وما قلتليش ونظرت الناحية التانية
فريد قال : خلاص يا حبيبتي ما تزعليش مني علشان خاطري وبعدين تعالي هنا ومسك ايدها وحط ايده علي وشها ولفها ناحيته فارس بس هو كل دنيتك امال انا رحت فين على فكره انا جوزك
ولا انت خلاص نسيتيني
ونظرت له ساره وبتبكي وقالت : انت عارف ان انا ما اقدرش انساك علشان بتنيل بحبك وشالت ايده من على وشها ونظرت الناحية التانية وسندت علي ايدها علي وشها
فريد قال : بتتنيلي يعني بقى حبك لي نيله
كده ساره ماشي ونظر قدامه والفت وشه لها لقها ما ضحكتش ولسه بتعيط خلاص بقى يا حبيبتي كفايه عياط
ومنهارة سارة من العياط
وبينظر لها فريد بقلق وقال لنفسه : اعمل ايه بس انا قلت لفارس انها هتزعل لو احنا ما قلنا لهاش وهو حصل اعمل ايه لازم اخليها تبطل عياط انا
ما اقدرش اشوفها كده و بيفكر
جوه الغرفة :
وبينظر فارس لجدته وقال : هم ساره وفريد اتاخروا كده ليه
جدته قالت : ما انت عارف اختك لما تزعل مش بسهوله تصالحها و خصوصا لما الموضوع يخصك انت يا فارس وانت عارف كويس انت ايه بالنسبه لها
فارس قال : عارف يا تيته بس انا عملت كده والله علشان خاطرها مش علشاني انا مش عايزها تقلق وخصوصا الموضوع ما يستاهلش
جدته قالت : لا يا فارس الموضوع يستاهل يمكن انت شايفه جرح بسيط علشان كده ما رضيتش تقول لنا بس احنا مش شايفينه كده يا فارس ساره بتعتبرك ابوها وامها وصديقها واخوها وكل حاجه لها في الدنيا هي صحيح بتحب فريد وهي مراته بس دي الحقيقه يا فارس ساره بتعتبرك كل دنيتها ولما تتجرح وانت ما تقولهاش اكيد من حقها تزعل وخصوصا انك عارف هي قد ايه بتخاف عليه وانا كمان متضايقه منك علشان خبيت بس انا عارفه انك كنت هتقولي بس تعبي هو اللي منعك بس بردك انا متاكده انك ما كنتش هتقول لساره علشان ما تخافش عليك زي ما انت عملت دلوقتي بس يا حبيبي ما تنساش انكم توام
فارس قال : يا تيته انا مش ناسي انا عارف ان احنا توام وزي ما ساره انا كل دنيتها هي كمان والله كل دنيتي وبحبها وبخاف عليها وعلشان كده انا ما قلتلهاش صدقيني يا تيته انا عملت كده علشان بخاف عليكم وما يحبش اشوفكم قلقانين حتى لو عليه
جدته قالت : انا عارفه يا حبيبي وريني الجرح اللي في راسك كده
فارس قال : ما تقلقيش يا تيته دي جرح بسيط كلها يومين ثلاثه وهيليم
جدته قالت : طب وريه لي
فارس قال : يا تيته انتي لسه تعبانه ولازما ترتاحي ما تشغليش بالك بحاجه علشان خاطري
جدته قالت بضيق: هو انت اي حاجه يا انت حفيدي وريني الجرح
فارس قال : طيب بس اهدي
جدته قالت : طب وريني
فارس قال : حاضر وواطي راسه ناحيتها
وبتنظر جدته للجرح وحطت ايدها عليه بالراحه وقالت بقلق : ايه ده يا فارس ده جرح بسيط ده جرح كبير
ورفع فارس راسه ونظر لها وقال : لا يا تيته ده جرح بسيط
جدته قالت : ده بسيط يا فارس بردك الدكتور
قال لك ايه
فارس قال بقلق : ها
جدته قالت : ها ايه الدكتور قال لك ايه
فارس قال لنفسه : بلاش اقول لتيته اني ما رحتش للدكتور علشان هتقلق عليه وهي لسه تعبانه الاحسن اني ما اقولهاش اني ما رحتش للدكتور
جدته قالت : فارس
ونظر لها فارس وقال : ها ايوه ياتيته
جدته قالت : ايوه ايه الدكتور قال لك ايه
فارس قال بارتباك : ده جرح بسيط يا تيته واني كويس بس
وبتنظر له جدته بتركيز
فارس قال لنفسه بإرتباك : هي تيته بتبص لي كده ليه شكلها مش مصدقاني ولا ايه
جدته قالت : فارس انت ما رحتش للدكتور صح
فارس قال بتوتر : ها ياتيته
وقطعت جدته كلامه وقالت: فارس قبل ما تقول حاجه تانيه ما تحاولش تكدب عليا علشان انا عارفك كويس في احسن حاجه قولي الحقيقه انت ما رحتش للدكتور صح
فارس قال : ايوه يا تيته مروحتش للدكتور
جدته قالت بقلق : طيب ماروحتش ليه
فارس قال : ما انا قلت لك انه جرح بسيط مش مستاهل اروح للدكتور يعني
جدته قالت : مش مستاهل يا ابني انت لازم
تعقم الجرح قوم خلي الدكتور يشوفك احنا في المستشفى اهو
فارس قال : ما هو فريد عقم لي الجرح يا تيته
جدته قالت : يعني فريد اللي حط لك القطنه عليه كده
فارس قال :ايوه ياتيته
جدته قالت : طب كويس والله ان حد فيكم بيفكر
فارس قال : ايه يا تيته هو انا ما بفكرش ولا ايه
جدته قالت : ما انت لو كنت بتفكر كنت عرفت ان ده جرح ومحتاج للدكتور يشوف
فارس قال : ماشي يا تيته مقبوله منك يا جميل
جدته قالت بابتسامة : طب قول لي يا جميل انت كمان ايه اللي جرحك كده
فارس قال بضيق : مافيش ياتيته
جدته قالت : مافيش ازاي امال انجرحت كده ازاي
فارس قال بضيق : اهو انجرحت وخلاص ياتيته وقام
جدته قالت : انت رايح فين
فارس قال : رايح اشوف سارة
جدته قالت : طيب روح للدكتور كمان علشان يشوف الجرح ده
فارس قال : ماخلاص ياتيته بقي ماهو فريد عقمه يبقي لازمته ايه الدكتور يشوفه
جدته قالت : ايوه فريد عقمه بس هو مش دكتور لازم الدكتور يشوفه
فارس قال : بس ياتيته
جدته قالت : ما بسش يا فارس لازم الدكتور يشوفه والا ما عدتش هكلمك
فارس قال : طب وعلى ايه هروح للدكتور يا تيته علشان لو ما رحتش هتجرح جرح اكبر من اللي في راسي ده والمره دي هتكون في قلبي وده ماحدش يقدر يعالجه يا تيته
جدته قالت باستغراب : جرح في قلبك تقصد ايه انا مش فاهمه
فارس قال : هقول لك يا تيته وراح لها وواطي وبسها على خدها
جدته قالت : ولازمته ايه البوسه دي دلوقتي
فارس قال : ايه يا تيته عاوز ابوسك هو انا مش حفيدك ولا ايه
جدته قالت : لا حفيدي يا لمض قولي بقى تقصد ايه بالكلام اللي انت قلته من شويه ده
فارس قال : اقصد لو انا ما رحتش للدكتور انتي هتجرحيني جرحي تاني كبير خالص في قلبي ده واشاور على قلبي
جدته قالت باستغراب : انا هجرحك
فارس قال : ايوه يا تيته مش انتي قلتي لي لو ما رحتش ما عدتش هتكلميني شفت بقى هتجرحيني جرح يا كبير ازاى
وضحكت جدته وقالت : انت وبتضحك
فارس قال : انا ايه يا تيته وبعدين انت بتضحكي على ايه مش دي اللي انتي قلتيه
وبطلت جدته ضحكت وقالت : انا قلت كده بردك
فارس قال : ايوه طبعا يا تيته مش قلت ما عدتيش هتكلميني
جدته قالت : ايوه بس
وقطع فارس كلامها وقال : بس ايه يا تيته يا انتي زي ما تكوني حطيتي خنجر في قلبي بكلامك ده
جدته قالت : سلامه قلبك يا حبيبي بس انت مش هتيجي الا كده علشان كده انا قلت لك كده
فارس قال : طيب يا تيته انا هروح اشوف ساره وانت ارتاحي ماشي
جدته قالت : طيب بس علي مهلك عليها وانت بتكلم معها
فارس قال : ايه ياتيته انتي هتوصني علي اختي
جدته قالت : لا بس انا عارفك لما بتفقد اعصابك مابتشفيش قدامك
فارس قال : لا ياتيته متخافيش انا عمري مافقد اعصابي واذيها دي اختي وحبيبتي ونور عيني وماليش في الدنيا غيرك انتي وهي
جدته قالت : ربنا يخليكم لبعض ياحبيبى
فارس قال : ويخليكي لينا تيته وميحرمنش منك ابدا
جدته قالت : طيب يلا روح شوفها وتعال انت وهي وفريد
فارس قال : طيب بس انتي ارتاحي ماشي
جدته قالت : طيب
وخرج فارس من الغرفة وبينظر قدامه لقي فريد قعد جانب سارة ساكت وسارة لفه وشها الناحية التانية وحط ايده علي كتفه فريد
والتفت له فريد بقلق وهز رأسه ب لا
ونظر فارس لسارة وراح لها وقعد قدامها علي رجله
ونظرت له سارة وبتبكي ولفت وشها الناحية التانية
وبينظر لها فريد بقلق
ونظر فارس لفريد والتفت لسارة وحط ايديه علي رجلها وقال بابتسامة : ايه ده يا انتي زعلانه مني
ومنهارة سارة من العياط
فارس قال بقلق : ليه كل ده يا سارة
ونظرت له سارة وبتبكي وقالت بضيق : يعني انت مش شايف ان في حاجه حصلت
فارس قال : لا ياحبيبتي فيه بس اللي حصل مايستهلش اللي انتي عملها في نفسك ده
وبتبكي سارة وقالت : مايستهلش يعني لما تنحرج
ويحصلك حاجه و تسبني لوحدي زي ماما وبابا ماسبونا يبقي مايستهلش امال ايه اللي يستهل عندك ولفت وشها
فارس قال : يا حبيبتي انا كويس قدامك اهوه وماحصليش حاجه وبابتسامة وبعدين بقي انا مش هسيبك لوحدك امال الاستاذ ونظر لفريد اللي قعد جانبك ده بيعمل ايه مش انتي مراته ولا ايه ونظر لها
فريد قال : قالها يافارس اصلها باين نستني
ونظر له فارس وقال : ايه ده نسيتك
فريد قال : ايوه تخيل
فارس قال : لا مش معقول ونظر لسارة حقها انتي نستيه ياصرصور
ونظرت له سارة بضيق وقامت بعيد عنه وبتبكي
ونظروا لها فارس وفريد بقلق والتفتوا لبعضهم
فريد قال بصوت منخفض : انا قوتلك يافارس انها هتزعل علشان احنا ماقلنلهش وانا حولت معها وما
فيش فايدة
ونظر فارس لسارة بقلق ورايح لها
وراح فريد وراها
ووقف فارس قدام سارة وقال : ايه ياسارة انتي زعلانه مني بجد
وبتبكي سارة وقالت : ايوه يافارس زعلانه منك
علشان انت ماتخليش بالك من نفسك تقدر تقولي لو جرلك حاجه انا هعيش من دونك ازاي يافارس انا مقدرش اعيش من دونك
واخذها فارس في حضنه وقال بحزن : ولا انا كمان أقدر اعيش من دونك ياحبيبتي
وبينظر لها فريد بحزن
وطلعها فارس من حضنه ونظر لها وقال : ما تخافيش يا حبيبتي انا مش هسيبك وحط ايديه على وشها وبيمسح لها دموعها ما تزعليش مني انا اسف انا ما رضيتش اقول لك علشان عارف قد ايه هتقلقي عليه وانا ما بحبش اشوفك كده يا ساره وبعدين حد يبقى قدام القمر ده بردك ويسيبه ويمشي
فريد قال بغضب : —————–
- تبع الفصل التالي اضغط على (رواية ليالي فرح ) اسم الرواية