Ads by Google X

رواية هي و القدر الفصل الخامس 5 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

  

 رواية هي و القدر الفصل الخامس 5  -  بقلم ولاء فتحي  



 الفصل الخامس
ريم :البت راسيل دي رخمه اوي 
ليان : شكلها عينها من دكتور حسين
ريم : يا اختي تشبع بيه اياك يطلع عليها عقده  
ليان : شوفتي العربية الي كانت ماشية ورانا 
ريم : لاء تلاقي علم نفس الجريمة طلع عليكي
وفجاه تليفون البيت رن 
ردت ليان وفضلت تعيط  
ريم : في ايه يا ليان  مالك 
ليان : جرت تخبط علي شقة فارس وحازم  ماما فين 
حازم  : نزلت تشتري حاجات  في ايه  انهارت في البكاء 
خرج فارس وحسين  نظر فارس الي ريم وليان الي واقفين بلبس البيت وليان منهارة وحسين واقف 
وبسرعه التفت ليهم في ايه 
حسين استوعب الموقف ودخل للداخل بحرج 
ليان مالك 
ريم : معرفش ردت علي تليفون ومعرفش
حازم . التليفون     كان مين 
فارس بضيق  في ايه يخليكم تخرجو من الشقة بالمنظر دا 
ريم : استوعبت هي لابسه ايه وحسين كان واقف  . يا نهار اسود 
ليان : في سطو علي البنك عند بابا
فارس: ايه 
حازم : مين الي قالك
ليان : معرفش جالي تليفون 
حازم ادخلوا جوا وانا هتصرف 
ليان : لاء انا عاوزة اطمن علي بابا
حازم بنبره حادة ادخلي البسي حاجة الاول 
ليان : استوعبت منظرها ودخلت جري 
حازم : اتصل بعمه سمير التليفون غير متاح 
دخل جري غير هدومه وسحب سلاحه 
فارس : بتعمل ايه  انت تعبان
حازم : دا عمو سمير ولو مش عمو سمير دا واجبي
فارس :  بيحاول يوقفه  طيب كلم حد من زمايلك 
حسين : في ايه 
فارس : سطو مسلح علي البنك الي فيه عمي
والد ليان 
حسين : انتو متاكدين من الخبر  . مين بلغكم 
فارس : مش عارف 
حازم : انا هنزل اروح بنفسي
حسين : مينفعش تنزل لوحدك انا جاي معاك 
وفارس وانا كمان 
حازم :  بيفكر مينفعش البنات تفضل لوحدها خليكم وانا نازل 
وفتح الباب اخد عربيته وانطلق بسرعه 
___________****
في مكان اخر 
ايوة يا باشا  تمام علم ونزل لوحده 
المجهول : متاكد انه 
نزل لوحده تمام اوي هو دا المطلوب      
____________****
فارس بيحاول يتصل ب سمير مغلق 
اتصل بالعميد ممدوح فهو تلميذ والده ومقرب منهم 
فارس : ايوة يا فندم 
ممدوح : خير يا دكتور حازم كويس
فارس قص عليه ما حدث
ممدوح : متسيبش البنات لوحدهم وانا هتاكد بنفسيمن الخبر
فارس : حازم نزل وهو تعبان
ممدوح : ايه مكنش مفروض ينزل 
طيب اقفل يا دكتور وانا هتصرف 
ممدوح اتصل  اديني يا ابني امن بنك (((((((( فرع كذا ((((((( 
ايوة ايه الاخبار عندك 
الي بيرد : تمام يا فندم مفيش حاجة مختلفة
ممدوح : مفيش اي حاجة داخل البنك
الامن : لا يا فندم الوضع تمام 
اتصل ممدوح علي حازم 
حازم : تمام يا فندم  
ممدوح : حازم فورا تكون في مكتبي
حازم : بس يا فندم  . اصل 
ممدوح : نفذ التعليمات يا سيادة النقيب 
انت فين 
حازم : انا قريب من حضرتك
ممدوح : 5 دقائق وتكون في مكتبي 
قفل ممدوح معاه واتصل بالرائد حسام
تعالي لي مكتبي
_____________****
ليان منهاره غيرت هدومها 
راحت ل فارس
انا لازم انزل 
فارس وحسين  تنزلي فين حازم هيطمنا
فارس انا هنزل اروح ل بابا 
ريم : تروحي تعملي ايه ما قالولك حازم نزل 
فارس : متخضيش طنط هي مش ناقصه لغاية ما نطمن 
حسين : انسة ليان مين الي اتصل بيكي
ليان : معرفش  دا علي الارضي ومفيش اظهار احنا مش بنستخدمه الا للانترنت 
حسين : وتفتكري الرقم الارضي مع مين 
ليان : مش عارفه 
حسين : ولو حد من زمايل باباكي هيسيب السطو ويطلع الرقم الارضي يبلغكم عليه 
فارس: ايه ازاي مفكرناش 
حسين : لانكم تحت تاثير الصدمة  اقرب حاجة لو في حاجة هيتصلو بوالده ليان علي موبايلها اسهل 
ريم : تصدق اول مرة تتكلم صح
الكل بص لها حست انها عكت الدنيا  وشها احمر وعرقت 
فارس : انتي بتقولي ايه يا ريم اعتذري ل دكتور حسين 
حسين : حس انها متوتره جدا 
تعتذر ايه يا فارس هنا انا حسين اخوكم مش مستاهلة 
وبص لها دكتور دي في المدرج 
ريم استاذنت وقامت جري 
_______________888
ممدوح ايوة يا حسام تعالي لي مكتبي 
حسام : تمام يا فندم 
ممدوح : قص له ملخص ما حدث
حسام : وحضرتك مبلغتوش ليه يرجع البيت
ممدوح : مكنش هيرجع كان لازم اجيبة هنا بالامر 
الولد دا بالرغم من ذكاءة ومن كفاءته الا انه متهور  
حسام : وهنعمل ايه يا فندم 
حسام : انا راي يا فندم اننا نكلمه بالعل
ممدوح : انا عامل طلب نقل له في الحركة الجديده 
حسام : خسارة يا فندم  الادارة تخسره 
ممدوح : متقلقش  انا لازم احافظ عليه اولا وهرجعه تاني 
المهم احنا حاليا هنعمله عقاب علشان يعرف ازاي يتهور وينزل بسلاحه اثناء اجازته وبدون ما يتحقق من بلاغ كاذب 
حسام : تمام يا فندم 
ممدوح : انا  هشده بس عاوك تتكلم معاه بالعقل هو بيتقبل منك يا حسام
انا مش بكلمك بشكل رسمي 
اه وعاوز الاداره كلها تعرف انه متعاقب علشان العملية الي فاتت فشلت وبما فيهم ناجي
مش عاوز حد يعرف غير كدا 
حسام : اعتبره تم يا فندم  بس حضرتك كدا مش هيكون مشكله في ملفه 
ممدوح : انا هسوي المواضيع الولد دا لازم يعقل خسارة هيضيع نفسه 
حسام تمام يا فندم وخرج
_______________________****
المجهول : بتقول ايه يعني ايه غير اتجاهه  
طيب استني مني تليفون وخليك متابعه بذكاء مش عاوز غباوة 
قفل السكة 
لازم اوريه  
*********************
ممدوح اتصل ب فارس 
البلاغ كاذب يا دكتور 
فارس : وحازم خرج ومش بيرد
ممدوح انا طلبته في الاداره فورا 
دخل حازم تمام يا فندم 
ممدوح : اقعد يا حازم 
وبالتليفون هنتكلم تاني سلام
ممدوح : ايه الي هببته دا يا حازم
حازم : في ايه يا فندم 
ممدوح انت مريض واجازه ايه نزلك وخرجك ميري وب سلاحك
حازم : يا فندم : اصل 
ممدوح : اي عيل صغير كان هيتاكد من البلاغ  
انما احنا لسه هنعلم 
حازم : يا فندم اصل عمي 
ممدوح : انت معمولك لافت نظر اتفضل ترجع البيت ومشفش وشك الا بعد الاجازة الي الادارة الطبيه محدداها ودي اوامر تتنفذ 
مش هسمح لك باخطا ميعملهاش عيل لسه في الكليه  
لسه واقف ليه 
حازم : تمام يا فندم  بس ممكن اعرف ايه هيتم في الاحراز
ممدوح القضية دي انتي براها خلاص 
واعمل حسابك لو اطلعت علي ملفها هتاخد جزا انت والي هيساعدك
حازم : بجدية وتنفيذ للاوامر تمام يا فندم 
*****************************
حازم خارج قابل حسام 
حسام : حازم بتعمل ايه هنا مش انت اجازة 
حازم : ادي تمام ل حسام 
حسام تعالي ورايا مكتبي عاوزك
دخلو وقفلو الباب 
حازم : خير يا فندم 
حسام : لاء يا ابني بعيد عن رسميات  انا حسام صاحبك اخبارك
حازم : والله يا حسام مش كويس  انا مستغرب ايه الي تم وخلي ابني الجبالي ينتصر بالسهولة دي
حسام : متقلقش القضية معايا مباشرة بس انا ليا طلب 
حازم انت تؤمر 
حسام عاوزك تنكر ان الاصابة منه 
حازم : بتقول ايه ازاي 
حسام : انت بتثق فيا ولا لاء بص ولو ان ممنوع اتكلم بس انا عاوزة بره لاني هدفنا اكبر منه 
حازم : بس تتوسط لي ارجع معاك 
حسام : حازم انت بتتصرف بمشاعرك ودا خلاك متهور ودا مينفعش بس اوعدك ان لو في فرصه انك تكون معانا انا هانتهزها 
حازم بضيق : يعني 
حسام : يعني تروح ترتاح وتشوف البت بتاعتك والا صحيح مش هتتجوز
حازم : اتجوز علشان يحصل لها زي امي 
حسام: وليه تفترض كدا وعلي فرض لاقدر الله دي شهيده يا ابني وفي الجنه ان شاء الله 
وكفاية انها جابت لنا بطل زيك
حازم : العفو يا باشا دا انا خايب وقضيتي طلعت فشنك
حسام : يا ابني متقولش كدا انت سابق كل دفعتك في الترقيات 
حسام وبعدين ما انا اهو متجوز عارف يا واد يا حسام
لما برجع بيتي واشوف تفاهة مشاكل ولادي بفصل من القرف الي بنشوفه طول اليوم
ويستطرد بتوهان الاقي مراتي يااااه منتظراني بعيونها الجميلة 
حازم : احم احم ايه الرومانسية دي 
حسام بيفوق : ايه يا ابني انت قفلتني 
انت مفيش حاجة في قلبك  يا ابني
حازم : انا مش هنكر اني نفسي اروح اتكلم معاها وان صوتها وخوفها بيجنني بس لاء 
انا حبي ليها يخليني اخاف قربها مني يكون نقمة 
حسام : واحساسك ايه لو غيرك خطفها 
حازم بغضب دا انا كنت قتلت الي يبص لها 
حسام : متضيعش عمرك هتندم روح كلمها وعيش قصة حب متتعوضش هي الي تصبرنا علي ضرب النار والقتل وووو انت عارف شغلنا صعب ازاي 
الا قولي ياض هي حلوة 
حازم : بغيظ انا رايح ارتاح اصل العميد ممدوح المره دي مش هيلفت نظري دا هيحاكمني عسكريا اني قتلتك
دخل ناجي
حازم باشا هنا بيضحك ويسلم عليه بخبث 
حسام بيمثل العصبية والجدية 
طيب يا سيادة النقيب اعتبرنسك اجازة مفتوحة لغاية ما تخلص التحقيقات ويايت تسلم سلاحك
حازم : اتصدم من التحول المفاجئ وبيحاول يستوعب
حسام : مدلوش فرصه لسه واقف ليه وبزعيق اتفضل نفذ الاوامر 
وفكر في كلامي انصراف
وبص ل ناجي بهدوء في ايه 
حازم شبه فهم وانصرف  وهو متضايق
ناجي : ضحك ولا حاجة يا باشا انا كنت عاوز بس اوراق ضبطية امبارح بس مش مستعجل 
حسام : وجاي بنفسك  انا هخلصها وابعتهالك انصراف
******************+
بليل في العيادة 
حسين استقبل ال3 بنات 
راسيل مبهوره 
ريا وسكينه يوووه قصدي ريم وليان 
مش سايبنها في حالها 
شافو حسين ازاي بيتعامل مع الاطفال واولياء الامور اد ايه محبوب
محبوب من الجميع 
ريم بتكلم ليان : دا طلع شزوفرنيا
ليان : باصه ببلاهه وبتضحك
حسين من وراها : هو فين ملف حالة الي بتتكلمو عليها 
ريم : بخضه انت بتطلع منين 
ليان بتضحك ريم بتستوعب
ريم اسفه يا دكتور  افتكرتك حد تاني 
حسين :: انا بطلع من اللا مكان ركزي لان دي فرصه اي شخص يتمناها اني ادربه بنفسي
ريم بهدوء : مغرور 
حسين : ابتسم انتي علطول لسانك فالت كدا 
ريم : انت بتسمع ازاي 
ليان : معلش يا دكتور والله هي متقصدش
حسين : راسيل خدي الحالة الي مع ريم خلصيها انتي وليان واعملولي تقرير 
ريم تعالي بقي علشان انا مخلي لك حاله مخصوص 
ريم : شكرا يا دتور انا كدا تمام 
حسين بعصبيه هنهزر يا انسة اتفضلي علشان دا شغل واداها ضهره ومشي 
ريم : دا بيتحول 
حسين سمعها وابتسم ودخل مكتبه 
بسرعه يا انسه وقتنا دا له حساب 
ريم جريت ومش عارفه هتعمل ايه 
حسين : دي حالة حاولت الانتحار وحاولت تقتل  اكتر من شخص وحتي  بصي منار الاخصائية الي معانا دي اديها مربوطه الحاله غفلتها وضربتها في اديها بالقلم الجاف 
ريم : بخضة وانا انت اصلي 
حسين : اتكلمي عدل في ايه
ريم : وانت جايبني تخلص عليا انا يعني
دي وصيه فارس
حسين بابتسامة بارده : علشان وصيه فارس انا منقيلك الحالات المستعصية وهوريكي المغرور دا هيتعامل ازاي
رفع السماعه دخلو الحالة 
ريم : انت هتسيبني لوحدي معاها 
حسين بغرور : اسيبك علشان تبوظي شغلنا انتي اصلا تعرفي تتعامل 
انتي تركزي معايا كويس وتسجلي الملاحظات الي هقولها 
ريم : قعدت وحالة والتانية بدات تنبهر من اسلوب حسين في الشغل 
خلصو ليان : ايه الاخبار
ريم: جبار يا بنتي  ايه دا دا شخص غير خالص 
حسين خرج : خلصتو التقارير
راسيل بدلع انا خلصت وتعبت اوي يا دكتور والوقت اتاخر ممكن امشي
حسين طبعا تقدرو تمشو 
ريم : انا هستني فارس  هو عنده لسه مرضي
حسين :طيب : تمام  منتظر كل التقارير 
راسيل بدلع : حضرتك تعبت اوي مش هتروح واضح انك من الصبح مروحتش كدا المدام اكيد هتقلق عليك
حسين : بيبص ل ريم ويرد علي راسيل 
انا معنديش مدام وكمان الحالات دي مش شغل دا واجب علينا نتابعها علشان تكوني اخصائية مميزه لازم تحسي انه رساله مش وظيفه 
ليان : شكلك وحش هههههههههه
ريم : التطفل اخرته كدا 
راسيل : بضيق مش لطاف علي فكرة 
حسين يلا اتفضلو مش عاوز شغل اطفال انا هندم اني بشتغل معاكم كدا 
كلهم : احنا بنهزر يا دكتور 
التفت : غلبانه والله مع ريا وسكينة
بس فعلا متطفلة 
*********************(
حازم رجع البيت متضايق  
نجلاء مالك يا حبيبي 
حازم : مفيش عمي فين
سمير : انا هنا يا حازم تعالي 
حازم : عمي ممكن اتكلم معاك
سمير : بص ل نجلاء  هاتي عصير يا نجلاء 
حكي حازم ل سمير الي حصل  وتليفون ومخاوفه
سمير : اممم كدا فعلا لازم تبعد عن القضية دي حتي لو ل فتره 
ودا علشان كدا ممكن يوصلو للبيت 
حازم انا قلقان عليكم يا عمي وبفكر اروح شقتنا القديمة 
سمير : لاء دا مش حل الحل تنفذ تعليمات الادارة عندك 
حازم : غصب عني لازم انفذ لان الاوامر اوامر بس ريم وفارس وحضراتكم
سمير : يا ابني خلي ايمانك قوي بالله 
قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا 
دخلت نجلاء : العصير واخدت الدوا 
حازم : باس اديها انا تعبتك 
نجلاء : في ام بتتعب من ولادها 
اه صحيح سيف نازل اجازة قريب 
سمير : هينزل امتي 
نجلاء بعد امتحانات ليان علشان عاوز يتفسح 
وبيقول في واحد صاحبة عاوز يتقدم ليها 
سمير : الواد دا اجبه ايه من الغربه ما يرجع بقي 
حازم : بصدمة وتلقائي ايه صاحبه وشافها فين 
نجلاء : شافها وهو جايب حاجات من سيف  الشهر الي فات 
سمير : خلينا نشوف الموضوع دا بعدين
نجلاء : هو بيقول صاحبة هينزل معاه وعاوز لو هي وافقت يعمل خطوبه وكتب كتاب
حازم : بتوتر والكليه  وليه الاستعجال 
نجلاء : هي باق لها سنه يكون جهز نفسه 
حازم  شكل حضرتك متحمسه  وهتقدري علي بعدهم الاتنين
نجلاء : ابدا بس   هي كبرت برضه 
سمير : قفلي علي الموضوع دا ومش عاوز ليان تعرفه الامتحانات قربت ووقتها يحلها ربنا لما نشوف الولد
حازم بضيق : استاذن انا الجرح شد عليا وهرتاح
سمير : طيب يا ابني روح ارتاح ولو في حاجة اطلبني وانا هقوم ارتاح 
***************(((
وهما في العيادة  شخص ما دخل 
راسيل بانبهار واو هو في جمال كدا وتنحت وفي عقلها  مش معقول   المريض انا لازم امسك حالته


google-playkhamsatmostaqltradent