رواية ليالي فرح الفصل الخامس 5 - بقلم اسماء صلاح
توقفنا لما طلعه فارس سارة من حضنه ونظر لها وقال : ماتخافيش ياحبيبتي انا مش هسيبك وحط ايديه علي وشها وبيمسح لها دموعها ما
تزعليش مني انا اسف انا مارضتش اقولك علشان عارف قده ايه انتي هتقلقي عليا وانا مابحبش اشوفك كده ياسارة وبعدين حد يبقى قدام القمر ده بردك ويسيبه ويمشي
فريد قال بغضب : لا ما سمحلكش تغازل مراتي انا بس اللي اغازلها وغمز له
ونظر له فارس وقال : ما تسمحليش انت جرى في مخك حاجه انت ناسي انها اختي ولا ايه اغزلها زي ما انا عايز
ونظر سارة لفريد وبتحاول تهدها
فريد قال : لا مش ناسي بس هي مراتي برده
وانا ما احبش حد يغازلها غيري
وبتنظر سارة لفارس
فارس قال : تحب ولا ما تحبش انت حر انا هغزل اختي زي ما انا عاوز وبعدين قبل ماتكون مراتك هي اختي سامع يعني انت جيت ضيف علينا فاهم
ونظرت سارة لفريد
فريد قال : ضيف
وبتنظر سارة لفارس
فارس قال : ايوه يا حبيبي ضيف وضيف رزل كمان
وبتنظر ساره لفريد
فريد قال : لا يا حبيبي انا مش رزل ومش ضيف دي مراتي تعالي يا ساره امسك ايدها وشدها
وشد فارس سارة ناحيته واخدها في حضنه وقال
: انت بتشد اختي قدامي انت اتجننت يا فريد جري في مخك حاجه
فريد قال : يا ابني دي مراتي على سنه الله ورسوله يعني من حقي اخدها
فارس قال : تاخدها ايه شيل ايدك يلا من ايدها
فريد قال : مش شيل يافارس ايده اختك دي حقي حلالي وانا مستحيل اسيب ايدها
فارس قال : فريد شيل ايدك احسن لك
وبتنظر لهم سارة بدهشة
فريد قال : مش شيل يا فارس والا هيمنعي عن اختك دي بس الموت ووريني بقي هتعمل ايه
وحطت سارة ايدها علي بقه فريد وقالت : بعد الشر عنك ايه اللي انت بتقوله ده وشالت ايدها
فريد قال : اعملك ايه ما انتي ساكته وزي مايكون انا ما يهمكيش وعاوزها فعلا تروحي مع اخوكي وتسبني
سارة قالت بغضب : اسيبك ايه يا ابني يا انت
جوزي وانا بحبك يبقي اسيبك ازاي بقي وبتنظر لهم وبعدين انا اول مره اشوفكم بتتخانقوا كده يا انتم اصحاب وزي الاخوات وبعدين بتتخانقوا عن ايه مين فيكم اللي يغزلني انا بقى اللي مش عايزه حد يغازلني وينفع بقي تبطلوا خناق علشان احنا في مستشفى وماينفعش اللي انتم بتعملوا ده
وبينظروا فارس وفريد لبعضهم بابتسامه خفيفه
والتفت فارس لساره وقال : معاكي حق احنا في مستشفى وماينفعش اللي احنا بنعملوا ده
ساره قالت : والله كويس انك انتبهت ويلا بقى نروحوا لتيته بدل ما انتم قعدين تتخانقوا كده
فارس قال : لا روحوا انتم وانا شويه وهجلكم
سارة قالت : ليه هو انت رايح فين
فارس قال : رايح اشوف دكتور علشان يشوف الجرح اللي في راسي ده
فريد قال : اخيرا اقتنعت انك تروح للدكتور يشوف الجرح
والتفتت له سارة وقالت باستغراب : اقتنع
فريد قال : ايوه ما هو ما كانش راضي يروح للدكتور وانا قعدت اقنع فيه وما فيش فايده
ونظر لفارس بس يا فارس ايه اللي اقنعك كده تروح للدكتور
فارس قال : تيته يا سيدي
فريد قال : اهااااا قلت لي ما انا بقول برده انك
ما تعمليلهاش لوحدك
فارس قال : ليه بقى ان شاء الله يا ظريف ما اعملهاش
فريد قال : علشان انا عارفك كويس وبعدين لو كنت عايز تروح للدكتور كنت روحت قبل ما تيجي الشركه
فارس قال : طيب يا ظريف ونظر لسارة هو انت ايه اللي عاجبك فيه علشان اتجوزتيه انا مش فاهم
وحط فريد ايديها علي كتفه سارة وقال : ما هي قالت لك بتحبني
فارس قال : حبك برص يا شيخ
وضحكت سارة عليهم
ونظروا لها فارس وفريد والتفتوا لبعضهم بابتسامة
فريد قال : اخيرا ضحكتي والشمس طلعت
وبتضحك سارة والتفت له وقالت : ليه هي الشمس ماطلعتش
فريد قال : لا مابتطلعش غير لما انتي بتضحكي
سارة قالت : ياسلام وبتضحك
فارس قال : ايوه علشان انتي الشمس بتاعتنا الا طول ماهي بتضحك بتنور حياتنا
سارة قالت : ايه الغزل ده كله
فارس قال : ده مش غزل يا ساره دي الحقيقه انتي فعلا الشمش اللي بتنور حياتنا
فريد قال : ولو مش مصدقنا بصي في المرايا هتقلي وشك منور
سارة قالت بخجل : طيب خلاص ونظرت في الارض
ونظر فريد لفارس وقال : تعرف يافارس انا اكتر حاجه بتعجبني في اختك دي ايه
فارس قال : تعجبك ماتلم يلا انا واقف
فريد قال : يابني دي مراتي هتلم ليه هصرخ بعلو الصوت واقول دي مراتي علشان تصدق
فارس قال : لا لا يامجنون وعلي ايه تفرج علينا المستشفى انا مصدقك
فريد قال : طيب كويس انك صدقت شوف اكتر حاجه بتعجبني في مراتي ونظر لساره حبيبتي دي هو خجلها بتبقى زي القمر يا فارس وهي خجلانه
ونظرت له ساره وقالت بخجل: خلاص بقي يافريد
فريد قال : خلاص ليه يا حبيبتي
ساره قالت : كده المهم ونظرت لفارس هو الجرح متعقم صح يافارس
فارس قال : ايوه
سارة قالت باستغراب : مين اللي عقمه لك بما انك ما رحتش للدكتور
فريد قال : انا ياحبيبتي اللي عقمته له ما انا خلاص بقيت رجل اعمال والدكتور في نفس الوقت
ساره قالت : يا سلام وتعلمت الطب فين بقى ان شاء الله
فريد قال بابتسامة : هتعملوا فين يعني منك يا حبيبتي انت دايما بتخليني احط علبه الاسعافات الاوليه في العربيه فجبت له علبه الاسعافات اللي في مكتبي وعقمت له الجرح وحطيت له عليه القطنه
سارة قالت : شفت بقى ان لها فايده ازاي علشان متعرضتش انك تحطها في العربيه بعد كده
فريد قال : خلاص يا حبيبتي اقتنعت انك معاكي حق
ساره قالت : طيب كويس
فارس قال : بقولكم ايه كفاية ورحوا انتم لتيته علشان هي قعدة لوحدها ويمكن تحتاج حاجه وانا هخلص واجيلكم
سارة قالت : لا انا جاية معاك
فارس قال : لا خليكي انتي مع تيته وانا مش هتاخر
سارة قالت : لا يافارس انا جايه معاك علشان اطمن عليك وفريد هيقعد مع تيته
فارس قال : ما ينفعش يا حبيبتي لازما تقعدي معاها هي لسه تعبانه وما ينفعش احنا الاثنين نسيبها
ساره قالت : بس يافارس
فارس قال : مابسش ياحبيبتي خليكي مع تيته وانا لما هجي هحكيك كل حاجه الدكتور قالها لي
ومش هخبي عليك حاجه
ساره قالت : وعد ومده ايدها ورفعت الصابع الصغير
وحط فارس صابعه الصغير علي صبعها وقال : وعد وشال ايده خلاص
سارة قالت : خلاص
فارس قال : انا مش هتاخر
سارة قالت : طيب
ومشي فارس
وبينظروا له سارة وفريد وهو ماشي
ونظر فريد لسارة وقال : يلا ياسارة ندخل لتيته
والتفت له سارة وقالت : طيب يلا
وماشين سارة وفريد
ووقفت سارة وقالت : استني يافريد
ووقف فريد ونظر لها وقال باستغراب : في ايه ياسارة
سارة قالت : انا اسفه
فريد قال باستغراب : اسفه
سارة قالت : ايوه
فريد قال بدهشة : اسف علي ايه
سارة قالت : علي الكلام اللي قولته لك من شويه وانا متعصبه
فريد قال : اهااا
سارة قالت : متزعلش مني خوفي علي فارس هو اللي خلني اعمل كده انا اسفه
فريد قال لنفسه : خليني اضيقها شويه وبين اني زعلان ولما اشوف هتعمل ايه
سارة قالت : انت ساكت ليه
فريد قال : ها بزعل علشان انا زعلان منك ياسارة ازاي تقولي كده ولفه وشه الناحية التانية معقول
وبابتسامة انا مش مصدق
ورايحه له سارة الناحية التانية بقلق
واظهر فريد الغضب علي وشه
سارة قالت بقلق : متزعلش يافريد انا ماكنتش اقصد وبعدين انت غلطان برده
فريد قال باستغراب : غلطان
سارة قالت : ايوه علشان خبت عليه
فريد قال : انا صحيح خبيت عليك بس فارس هو اللي طلب مني كده وانا كنت ناوي اقول لك بس هو اللي اصر عليه اني ما اقولكيش حاجه وانت اكتر واحده عارفه لما يصر على حاجه وخصوصا لما الموضوع يخصك وبعدين انت جايه تصالحيني ولا جايه تغلطيني
ساره قالت : لا خلاص انا اسفه
فريد قال : لا وانا مش قابل اعتذارك ولف وشه الناحيه الثانيه وبابتسامة علشان انت جرحتني قوي يا ساره بكلامك ده معقول تقولي لي كده
ورايحه له سارة من الناحية التانية
واظهر فريد الضيق علي وشه
ونظرت له سارة وقالت بقلق : خلاص بقى يا فريد
ما انااعتذرت لك اعمل ايه تاني
وبينظر لها فريد وقال بابتسامة خفيفة : معرفش تعمل ايه وبعدين في واحدة تقول لجوزها ما تنيل احبك بتتنيلي على اساس ايه يعني اللي انا نيله
ساره قالت : ما انت اللي كنت قاعد تهزر وانا متعصبه عاوزني اقول لك ايه يعني
فريد قال : انا كنت بحاول اصالحك تقومي تقولي لي بتنيل يعني ده جزاتي يعني ولا ايه ماشي يا ساره ماشي وماشي
ومسكت ساره ايده وقالت : استنى
ووقف فريد والتفت لها وقال : عاوزة ايه
سارة قالت : انت رايح فين
فريد قال : هكون رايح فين يعني رايح لتيته حبيبتي اللي عمرها ما زعلتني وقالت لي نيله
ساره قالت : بقي كده طيب وسابت ايده
ونظر فريد لايده والتفت لها وقال باستغراب : وده اسمه ايه بقى ان شاء الله
سارة قالت : مش انت رايح لتيته روح له انا اعتذرت منك وحاولت اصالحك وانت رفضت خلاص انت حر بقى وماشيه
فريد قال لنفسه باستغراب : حر هي فكرتي هتتقلب عليا ولا ايه وراح ومسك ايدها
ووقفت سارة والتفتت له وقالت : ايه وقفتني ليه
فريد قال : وقفتك ليه على فكره انا اللي زعلان منك مش انتي يعني المفروض تصالحيني مش تمشي وتسيبيني
ساره قالت : من اعتذرت لك وحاولت اصالحك وانت اللي ما رضيتش اعمل ايه
فريد قال : بتعملي ايه تتحايدي عليا شويه كمان مش تمشي وتسيبيني كده
ساره قالت : اتحايل عليك
فريد قال : ايوه يا ستي اتحايل عليا شويه فيها ايه
سارة قالت : ما انا اعتذرت يافريد اكتر من مرة وانت اللي مش قابل اعتذاري اعمل ايه تاني وبعدين مش انت قلت انك رايح لتيته اللي ما بتزعلكش خلاص روح لها
فريد قال بزعل : يعني يا ساره انا مش فارق معاكي اذا كنت ازعل ولا لا باختصار اشرب من البحر صح
ساره قالت : مش فارق معايا ازاي يا فريد انت هتجنني والله ما انا اعتذرت لك وانت اللي ما رضيتش اعمل ايه ثاني
فريد قال بزعل : خلاص يا ساره ما تعمليش حاجه وساب ايدها
ونظرت سارة لايدها والتفت له باستغراب
فريد قال : انا اللي غلطان علشان افتكرت اني افرق معاك اكتر من كده يعني مش مجرد اعتذار بتقوليه وخلاص وماشي
وبتنظر له سارة باستغراب
ووقف فريد والتفت لها وقال : علي فكرة انا كنت بهزر معاكي وماكنتش زعلان منك بس قولت ازعل شويه اشوفها هتعمل ايه بس اظهار ان انا مش فارف معاكي اذا كنت ازعل ولا لا ومشي
وبتنظر له سارة وقالت لنفسها بدهشة : بتهزر معايا
ودخل فريد الغرفة
ونظرت له عفت بابتسامة
وراح لها فريد وقال : عاملة ايه دلوقتي ياتيته
عفت قالت : الحمد لله يافريد كويسه
فريد قال : طيب الحمد لله
عفت قالت : امال فين سارة وفارس
فريد قال : فارس راح للدكتور زي ما انتي طلبت منه
عفت قالت : طيب كويس وسارة فين لسه زعلانه من فارس
فريد قال : لا يا تيته فارس صالحها
عفت قالت : طيب امال هي فين
فريد قال : جايه اهي ياتيته انا هروح اجيب الكرسي ده وشاور عليه واجي اقعد جانبك
عفت قالت باستغراب : طيب
وراح فريد واخذ الكرسي ونظر لعفت بابتسامة وراح لها وحط الكرسي وقعد جانبها
عفت قالت : مالك يافريد
فريد قال : ها مافيش حاجه ياتيته
ودخلت سارة الغرفة ونظرت لفريد
ونظروا لها فريد وعفت
وراحت سارة لجدتها وقالت : انتي كويسه ياتيته
جدتها قالت : اهااا ياحبيبتي كويسة الحمد لله
سارة قالت : طيب ونظرت لفريد
وبينظر فريد لعفت
جدتها قالت : انتي كنتي فين
سارة قالت : مافيش ياتيته كنتي بره مع فارس وفريد ونظر له
ونظرت جدتها لفريد وقالت باستغراب : فريد والتفت لسارة ماهو فريد قعدة معايا اهو ياسارة
وبينظر سارة لفريد وقالت : ماهو كان معانا بره ياتيته ونظرت لها مش هو لسه داخل ياتيته
جدتها قالت : ايوه
سارة قالت : طيب وبعدين ماتشغليش بالك انتي ارتاحي
جدتها قالت : طيب
ونظرت سارة لفريد وقالت لنفسها : يعني انت كنت بتهزر معايا ازاي مافهمتش كده وانت بتكلم معايا معقول هو زعلان مني بجد ولا بيتظهر انه زعلان زي ماعمل معايا بره وبعدين لو هو زعلان مني زعلان ليه طيب ما انا كنت بصالحه وهو اللي مرضش عاوزني اعمل ايه يعني وبعدين هو كان بيضحك عليها وتلقيه دلوقتي برده بيضحك عليه وعامل نفسه زعلان ماشي يافريد انا هوريكي
وبينظر فريد لعفت وطلع تليفونه من جيبه وفتحته وبتصفحه
في الطرقه :
وماشي فارس وبينظر لقى ممرضه جايه ووقف وقال : من فضلك لو سمحتي
ووقفت الممرضه ونظرت له وقالت : ايوه يا فندم
فارس قال : انا مجروح وكنت عايز دكتور يشوف الجرح بتاعي
الممرضه قالت : طيب اتفضل حضرتك معايا
فارس قال : طيب
ومشوا الممرضه وفارس
في غرفة عفت :
ونظرت عفت لساره وقالت : روحي يا حبيبتي حاتي كرسي اقعدي عليه بدل ما رجلك توجعك وانتي واقفه كده
وبتنظر ساره لفريد وسرح فيه
وبتنظر لها جدتها باستغراب و لفته وشها علي الناحية اللي بتنظر لها لقيتها بتبص لفريد وهو ببص في تليفونه ولفت وشها لسارة وابتسمت وقالت : سارة
وبتنظر سارة لفريد وسرح فيه
وسمع فريد اللي بيحصل وهو بيتصفح تليفونه وقال لنفسه باستغراب : هي سارة مابتردش علي تيته ليه
وبتنظر عفت لسارة وقالت : سارة
والتفتت لها سارة وقالت : ها ايوه ياتيته عاوزه حاجه ياحبيبتي
جدتها قالت : لا ياحبيبتي مش عاوزة حاجة بس اللي واخد عقلك
سارة قالت باستغراب : اللي واخد عقلي
جدتها قالت : ايوه
وبيسمع فريد كلامهم وهو ناظر في تليفونه
وبتنظر سارة لجدتها وقالت : تقصدي ايه ياتيته
جدتها قالت بابتسامة : اقصد والتفتت لفريد
ونظرت سارة لفريد
والتفت لها جدتها وقالت : فهمتي قصدي ايه
والتفت لها سارة وقالت : ها
جدتها قالت بابتسامة : ها ايه بقولك ايه روحي هاتي كرسي وقعدي عليه علشان رجلك ما توجعكيش
سارة قالت : طيب ياتيته ومشت وبتنظر وهي ماشيه لفريد
ونظرت جدتها لفريد وقالت : ايه يا فريد ساكت ليه
ونظر لها فريد وقال : ها مافيش ياتيته
عفت قالت : طيب
وبتنظر سارة لفريد وبتشيل الكرسي ففيلت من ايدها ووقع على رجلها وقالت بوجع : اهااااا
وشالت رجلها من علي الارض
ونظروا له فريد وجدتها باستغراب
وهتقع سارة علي الارض
فريد قال بقلق : سارة وراح لها مسرعا ومسكها
من دراعها
ونظرت له سارة بوجع
وبتنظر لهم عفت وقالت بقلق : ايه ياسارة مالك ياحبيبتي
سارة قالت بوجع : مافيش ياتيته بس الكرسي وقع علي رجلي اهااا وبتنظر علي رجلها وبتبكي
وحط فريد تليفونه في جيبه وشالها سارة وحطها علي الكرسي اللي كان قعد عليه بقلق
وبتنظر لها جدتها وقالت بقلق : انتي كويسه يا حبيبتي
ساره قالت بوجع : ما تقلقيش يا تيته انا كويسه
وحط ايدها علي رجلها
ووطى فريد على الارض ومسك رجله ساره اللي بتوجعها
سارة قالت بوجع : اهاااا
ونظر لها فريد بخوف والتفت رجليها وهيقلعها كوتشي
ساره قالت : انت هتعمل ايه يافريد وبتشيل
رجلها براحه
ومسك فريد رجلها براحه
سارة قالت بوجع : لا يافريد ماينفعش تقلعني الكوتشي وبتشيل رجلها براحه
وبينظر فريد للارض بضيق
جدتها قالت : لا ياحبيبتي سيبه يقلعه لك انتي رجلك بتوجعك ولازم تقلعي الكوتشي
سارة قالت : لا ياتيته ماينفعش فريد يقلعني الكوتشي
جدتها قالت : ليه ياحبيبتي ده جوزك
ونظر فريد لعفت وقال بضيق : خلاص ياتيته وقام سيبي كل واحد علي راحته
وبتنظر له سارة بوجع
وبينظر فريد لعفت وقال : انا هروح اجيب الدكتور ياتيته
سارة قالت : لا مافيش داعي للدكتور يافريد الوجع ده شويه وهيروح
ونظر لها فريد بضيق والتفت لعفت وقال : تيته
انا رايح اجيب الدكتور
عفت قالت : طيب يافريد
ومشي فريد
وبتنظر له سارة وهو ماشي وقالت لنفسها بوجع : ايه ده يافريد شكله زعلان مني بجد يا مردش عليه وغير كده مقلش ولا كلمه وهو ماسكني ودي مش عوايده لما بيحصلي حاجه وانا اللي كنت مفكرها انه عامل نفسه زعلان مني زي ما عمل معايا بره لا ده الموضوع شكله بجد فعلا وهو زعلان طيب والعمل وبتفكر
وخرج فريد من الغرفة
ونظرت لها جدتها وقالت : في ايه ياسارة هو
انتي فريد زعلانين مع بعض ولا ايه
وسرح سارة بتفكيرها
ونظرت لها جدتها وقالت باستغراب : سارة وحطت ايدها علي كتفها
والتفتت لها سارة وقالت : ها ايوه ياتيته
جدتها قالت : مالك
ساره قالت : ما فيش ياتيته
جدتها قالت : هتخبي على تيته بردك في حاجه حصلت بينك وبين فريد
ساره قالت بقلق : ها لا ياتيته مافيش ليه قلتي كده
جدتها قالت : اصل ما ردش عليك وانت بتكلميه فقلت يمكن حصل حاجه بينك وبينه
ساره قالت : ها لا يا تيته ما حصلش حاجه ما انت عارفه فريد لما بيحصل لي حاجه بيبقى قلقان عليها قد ايه وما بيسمعش حد
جدتها قالت : طيب انما قولي لي انتي ليه ما خلتيش فريد يقلعك الكوتشي ده جوزك يعني
مش حد غريب
سارة قالت : ماهو علشان جوزي ياتيته ماينفعش يقلعني الكوتشي
جدتها قالت باستغراب : علشان جوزي ماينفعش يقلعك الكوتشي
سارة قالت : ايوه فريد مقامه عندي كبير ياتيته وانا بحبه وبحترمه ماينفعش يقلعني الكوتشي
انا مرضلهش بلإهانه دي
جدتها قالت باستغراب : اهانه
سارة قالت : ايوه ياتيته
جدتها قالت : اهانه ايه ياسارة يا انتي مراته يابنتي
سارة قالت : يعني ياتيته علشان مراته اهاينه بشكل ده
جدتها قالت : دي مش اهانه ياسارة انتي مراته ومن واجب الزوج يساعد زوجته وخصوصا لما تكون تعبانه
سارة قالت : لا ياتيته الزوج يساعد زوجته في اي حاجه الا انه يزل و يلقعها الكوتشي ده اللي انا مقبلوش ابدا يا تيته فريد جوزي وشريك حياتي مش خدام عندي
جدتها قالت : طيب لو نفرض انه هو اللي رجله بتوجع مش هتلقعيه الكوتشي
سارة قالت : هو أساس مش هيرضها بكده ياتيته صدقني
جدتها قالت : ليه طيب
سارة قالت : علشان هو بيحترمني و بيحبني فوق ما تتصوري يا تيته وانا كمان كده وهو عارف يعني ايه شريكه حياته وعمره ما هيفكر يطلب مني كده
صدقيني يا تيته الاحترام بين الزوجين دي حاجه مهمه جدا للطرفين
جدتها قالت : معاكي حق يا ساره
ساره قالت : طيب انا هحاول اقلع الكوتشي قبل ما الدكتور يجي
جدتها قالت : طيب بس هتعرفي وانتي رجلك بتوجعك
سارة قالت : هحاول ياتيته
جدتها قالت : طيب بس علي مهلك
سارة وهي بتوطي قالت : طيب وواطت بوجع اهااا
جدتها قالت بقلق : بقولك ايه ياسارة ارفعي رجلك هنا وانا اساعدك
سارة وهي موطي قالت : لا ياتيته انا هقلعه مسك ربط الكوتشي
جدتها قالت : يابنتي اسمعي الكلام ارفعي رجلك علي السرير وانا هساعدك
سارة وهي موطي فكت الربط الكوتشي وقالت : لا ياتيته انتي تعبانه ولازم ترتاحي وانا خلاص فكته اهوه
جدتها قالت : طيب بس علي مهلك علشان رجلك ما توجعكيش زياده
سارة قالت بوجع :طيب طلعت رجلها من الكوتشي اهااا وقلعت الشراب ورفعت وشها
جدتها قالت : ايه قلعتي الكوتشي
سارة قالت : اه ياتيته قلعته
جدتها قالت : طيب لسه بتوجعك
سارة قالت : اهااا ياتيته شويه
جدتها قالت بقلق : معلشي يا حبيبتي دلوقتي الدكتور يجي ويشوفها مش كنت تاخدي بالك يا ساره
ساره قالت : اهو اللي حصل بقى يا تيته
جدتها قالت : اللي حصل بردك ولا انت كنت سرحانه في فريد
ساره قالت بارتباك : ها
جدتها قالت بابتسامة : ها ايه
ودخل فريد والدكتور الغرفة
ونظروا له سارة وجدتها
ونظر فريد للدكتور وقال : اتفضل يا دكتور دي المريضه وشاور على ساره
ونظر الدكتور لساره والتفت لفريد وقال : طيب
وبتنظر سارة لفريد بوجع
وبينظر فريد للدكتور بقلق
ونظر الدكتور لسارة وقال : رجلك نهيه اللي بتوجعك
ونظرت ساره للدكتور وقالت : ها دي يادكتور وشاورت له علي رجلها
الدكتور قال : طيب وواطي قدام رجله سارة
وبتنظر سارة لفريد
ونظر فريد علي رجله سارة لقها قلعت الكوتشي وقال لنفسه باستغراب : هي سارة قلعت الكوتشي ازاي ورجلها بتوجع تلقيه تيته ساعدتها بس تيته تعبانه هتساعدها ازاي وبيفكر
ونظر الدكتور لسارة وقال : هي بتوجعك منين من فوق ولا من تحت
وبتنظر سارة لفريد والتفت للدكتور وقالت : ها من تحت يادكتور وشاورت له علي مكان الوجع في رجلها
وحط الدكتور ايده علي مكان الوجع ونظر لها وقال : هنا
سارة قالت بوجع : ايوه يادكتور اهااا
ونظر لها فريد بقلق والتفت للدكتور
وبينظر الدكتور لسارة وقالت : انتي حاستي بوجع ده قبل كده
سارة قالت : لا يادكتور هي ماكنتش بتوجعني
قبل كده بس هي وقع عليها الكرسي من شويه فوجعتني
الدكتور قال : الكرسي
سارة قالت :ايوه يادكتور وانا بشيله فلت من ايدي ووقع علي رجلي
الدكتور قال : طيب وقام
عفت قالت بقلق : خير يادكتور ساره رجلها مالها
الدكتور قال : لا رجلها كويسه ما فيش فيها حاجه بس الوجع اللي هي حاسه بي ده مؤقت علشان الكرسي بس وقع على رجله وشويه وهيروح ونظر لساره بس ما تمشيش عليها لغايه ما الوجع يروح
علشان ما يزيدش الوجع
ساره قالت : حاضر يادكتور
الدكتور قال : طيب عن اذنكم
فريد قال : اتفضل يا دكتور وشكرا
الدكتور قال : العفو ومشي
وبتنظر ساره لفريد بوجع
وخرج الدكتور من الغرفة
وبتنظر عفت لساره وقالت : الحمد لله يا حبيبتي ان احنا اطمنا عليك بس ابقي خلي بالك بعد كده
ولا ايه يا فريد
ونظرت سارة لفريد
ونظر فريد لجدتها وقال بقلق : اه طبعا يا تيته لازما الواحد يخلي باله هو بيعمل ايه علشان ما ياذيش نفسه وماشي
عفت قالت باستغراب : رايح فين
ووقف فريد ونظر لها وقال : هروح اقعد على الكرسي اللي هناك ده يا تيته وشاور لها على الكرسي
ساره قالت : لا تعال اقعد مكانك وهتقوم
وبينظر فريد لعفت وقال بضيق : لا انا هقعد على الكرسي ده ومشي
وبتنظر له سارة وهو ماشي
وقعد فريد علي الكرسي وطلع تليفونه من جيبه وفتحه وبيتصفحه
وبتنظر له عفت وقالت باستغراب : مالك يا فريد انت كويس
ونظر لها فريد وقال : اه يا تيته كويس ليه
عفت قالت : اصل مش عوايدك تبقى قاعد ساكت كده انت طول عمرك بتضحك وتهزر انت اكيد كويس
وبتنظر سارة لفريد بقلق
فريد قال : اه يا تيته كويس ما تقلقيش وبعدين انا قاعد ساكت علشان انتى تعبانه و محتاجه للراحه مش اكتر يعني ويلا بقى ارتاحي شويه وبابتسامة خفيفه علشان تخفي واقدر اتكلم معاكي كتير ولا انت ما وحشتكيش الكلام معايا
عفت قالت : لا طبعا واحشني
فريد قال : طب يلا بقي شدي حيلك كده علشان عايزه ارغي معاك لغايه الصبح
عفت قالت بابتسامه : طيب ونظرت لسارة مالك
يا ساره ساكته ليه وما بتتكلميش
ونظر فريد في تليفونه
ونظرت لها ساره وقالت : ها لا ياتيته مافيش
جدتها قالت : طيب
ونظرت سارة لفريد لقيته باصص في تليفونه وقالت لنفسها بقلق : شكلك زعلان مني قوي يا فريد حتى ما تبصليش لازم اعمل حاجه علشان اصالحك انا ما اقدرش اشوفه زعلان مني بس اعمل ايه وبتفكر
في الطرقة :
ووقفوا الممرضه وفارس امام مكتب الدكتور
ونظرت الممرضة لفارس وقالت : لوسمحت خليك هنا شويه
فارس قال : طيب
وخبطت الممرضه علي الباب
الدكتور قال : ادخل
ودخلت الممرضة ونظرت للدكتور لقيته مسك الكتاب في ايده ورفعه قدامه وشه وييقرا
وقالت : دكتور
ونزل الدكتور من ايده الكتاب ونظر لها وقال : ايوه رباب في ايه
رباب المريضه قالت : في واحد مجروح بره يا دكتور وعاوز حضرتك تشوفه
الدكتور قال : طيب دخليه وروحي انتي شوفي شغلك
رباب الممرضه قالت : حاضر يا دكتور
ورفع الدكتور ايده بالكتاب قدام وشه ويبقرا
وخرجت رباب الممرضه من المكتب ونظرت لفارس وقالت : اتفضل
ونظر لها فارس وقال : شكرا ودخل المكتب
وقفلت رباب الممرضه الباب ومشت
ونظر فارس للدكتور لقاه ماسك كتاب في ايديه ورفعه قدام وشه وبيقرا فيه وقال لنفسه باستغراب : هو مش واخد باله باين ان انا دخلت ولا ايه دكتور
ورفع الدكتور الكتاب قدامه وشه وقال : اتفضل
حضرتك اقعد
فارس قال باستغراب : شكرا وقعد قصده
وبيقرا الدكتور في الكتاب
وبيتظر له فارس بدهشه
ومركز الدكتور في الكتاب وبيقرا
فارس قال لنفسه بضيق : وبعدين بقى هفضل قاعد كده ونظر قدامه انا قلت لتيته الموضوع مش مستاهل والجرح اتعقم وخلاص انا مش عارف هي ليه مصره ان الدكتور يشوف الجارح ونظر للدكتور وبعدين وحط ايده علي المكتب
ومركز الدكتور في القراءة الكتاب
فارس قال بغضب : يا دكتور انا مستعجل
خلص حضرتك معايا وبعدين ابقى اقرا الكتاب
زي ما انت عايز انا مش فاضي
ونزل الدكتور بضيق الكتاب من ايديه وبينظر
وقال بصدمه : ايه ده
وبينظر له فارس باستغراب وقال : في ايه يادكتور ونظر حوليه
الدكتور قال بدهشة : فارس الشربيني
ونظر فارس للدكتور وقال بدهشة : حضرتك تعرفني
الدكتور قال : اعرفك الا اعرفك انت مش فاكرني ولا ايه
فارس قال باستغراب : لا معلشي مش واخد بالي
الدكتور قال : انا حسام امين المنصوري
فارس قال بدهشه : حسام امين المنصوري
الدكتور حسام قال : ايوه اللي كنت ساكن في الفيلا اللي جنبكم وكنت معاك في المدرسه بس في فصل تاني ايه افتكرتني
وبيحاول فارس يتذكر وقال :بصراحه لا انا اسف مش فاكر حضرتك بس حاسس ان الاسم مش غريب عليا
الدكتور حسام قال : يا ابني انا حسام اللي كسرت قزاز الشباك بتاع الفيلا بتاعتكم بالكوره وساعتها باباك طلع يزعل مع باباي علشان ساره كانت قاعده في الاوضه دي وكان ممكن يجر لها حاجه
فارس قال : اه افتكرتك انت حسام ابن عم امين وطنط تهاني
الدكتور حسام قال بابتسامه: ايوه اخيرا افتكرتني
فارس قال : معلشي انا اسف اصل انتم مشيتم من زمان وبعدين انت كنت صغير ساعتها علشان كده ما افتكرتكش
الدكتور حسام قال : ايوه فعلا كنت صغير كنت في تالته ابتدائي
فارس قال : ايوه تقريبا كده بردك انما انت عرفتني ازاي انا كمان كنت صغير ساعتها
الدكتور حسام قال : اصل انا كنت بتصفح على التليفون بتاعي فشفت خبر ليك وصورتك جنبه انت وواحد بس انا مش فاكر كان اسمه وتقريبا الخبر كان افتتاح مصنع جديد على ما اتذكر
فارس قال : اهااا
الدكتور حسام قال : انما قول لي انت عامل ايه
فارس قال : الحمد لله كويس انت اللي عامل ايه
الدكتور حسام قال : تمام الحمد لله وازي عمي وطنط عاملين ايه
فارس قال بحزن : الله يرحمهم
الدكتور حسام قال بدهشه : ايه امتى حصل ده
فارس قال : من 10 سنين
الدكتور حسام قال بحزن : طب وحصل ازاي
فارس قال بحزن : ماما تعبت وجالها نزيف
داخلي وللاسف حالتها اتدهورت واتوفت وبابا بعدها بكم شهر جاله ازمه قلبيه وللاسف قبل ما يشوف الدكتور كان امر الله نفذ واتوفي
الدكتور حسام قال : الله يرحمهم انا اسف يا فارس
فارس قال بحزن : لا ولا يهمك
الدكتور حسام قال : انما قول لي انت بتعمل ايه هنا
فارس قال : تيته تعبت فجبتها هنا
الدكتور حسام قال بقلق : تيته عفت
فارس قال : ايوه
الدكتور حسام قال بخوف : تعبانه مالها
فارس قال : السكر بتاعها كان منخفض والدكتور عطلها حقنه علشان ترفع نسبه السكر في جسمها وهي دلوقتي احسن الحمد لله
الدكتور حسام قال : طب الحمد لله
فارس قال : انما قولي عمي وطنط ازيهم
الدكتور حسام قال : الحمد لله كويسين دول هيفرحوا اوي لما اقولهم اني شوفتك
فارس قال : وانا كمان نفسي اشوفهم
الدكتور حسام قال : يبقي خلاص اول ماتيته عفت تخرج بالسلامه انتم ماعذمين عندها
فارس قال : شكرا يا دكتور بس مش هينفع
الدكتور حسام قال : ليه وبعدين ايه دكتور دي ياعم فارس يا احنا كنا جيران
فارس قال : امال اقول لك ايه مش انت دكتور
الدكتور حسام قال : ايوه دكتور بس قول لي يا حسام على طول من غير القاب زي ما انا بقول لك يا فارس كده من غير القاب
فارس قال : طيب يا حسام هو مش هينفع
الدكتور حسام قال : ليه مش هينفع مش انت نفسك تشوف والدي ووالدتي
فارس قال : ايوه طبعا بس والله مش هينفع علشان انا مشغوله جدا
الدكتور حسام قال : حاول تفضي نفسك يوم كده يا فارس
فارس قال : صدقني مش هينفع ياحسام
الدكتور حسام قال : طيب خلاص انا مش هضغط عليك هتكتبك العنوان وانت لوفضيت ابقوا تعالوا بابا وماما هيفرحوا اوي لما يشوفكم
فارس قال : ان شاء الله هنجي
الدكتور حسام قال : طيب واخذ القلم وورقة من علي المكتب وكتب العنوان مد ايده اتفضل ده العنوان
فارس قال : طيب واخذ الورقه ونظر فيها وحطها في جيبه ونظر للدكتور حسام وانت كمان لازم تجي تزورنا يا حسام
الدكتور حسام قال : اكيد يا فارس هجي ازوكم بس انتم لسه ساكنين في نفس الفيلا ولا نقلتم
فارس قال : لا لسه في نفس الفيلا
الدكتور حسام قال : خلاص ان شاء الله هجي
فارس قال : طيب شوف لي بقي الجرح اللي في راسي ده
الدكتور حسام قال : طيب بس هو ايه اللي جرحك كده
وتغير فارس تعبيرات وجهه وتذكر اللي حصل معه
الدكتور حسام قال : فارس
وسرح فارس في اللي حصل بغضب
الدكتور حسام قال باستغراب : فارس
ونظر له فارس وقال : ها
الدكتور حسام قال : ايه مالك
فارس قال : ها لا مافيش
الدكتور حسام قال : طيب مقولتليش ايه اللي جرحك كده
فارس قال بضيق : هو اتجرحت وخلاص يا حسام
الدكتور حسام قال بابتسامه : طيب يا سيدي وقام اتفضل بقي علشان اشوف الجرح
فارس قال : طيب وقام
ومشوا فارس والدكتور حسام
ونظر الدكتور حسام لفارس وقال : اتفضل يا فارس اقعد هنا
فارس قال : طيب وقعد علي السرير
الدكتور حسام قال : لا اديني ضهرك يافارس علشان اعرف اشوف الجرح
فارس قال : طيب ولف
ونظر الدكتور حسام للجرح وقال : هو انت عقمت الجرح يا فارس
فارس قال : ايوه فريد عقمه لي ياحسام
الدكتور حسام قال باستغراب : فريد
فارس قال : ايوه
الدكتور حسام قال : فريد مين يا فارس
فارس قال : فريد صاحبي وجوز اختي سارة
الدكتور حسام قال بابتسامه: ايه ده هي سارة اتجوزت
ونظر له فارس وقال : ايوه
الدكتور حسام قال : وانت كمان اتجوزت
فارس قال : لا ماتجوزتش
الدكتور حسام قال : ليه لسه ما لقيتش اللي تبقى شريكه حياتك واللي انت رافض الجواز ولا ايه
فارس قال : والله يا حسام انا ما بفكرش في الموضوع من الاساس علشان ابقى رافضه او قبله
الدكتور حسام قال باستغراب : ليه يا ابني كده يا انت رجل اعمال ناجح ومن العيله محترمه واي بنتي تتمناك يبقى ما تفكرش في الموضوع ليه
فارس قال : علشان ما عنديش وقت للكلام ده
يا حسام
الدكتور حسام قال باستغراب : ما عندكاش وقت
فارس قال : ايوه ما عنديش وقت
الدكتور حسام قال : ليه انت مشغول في ايه
فارس قال : في الشغل طبعا يا حسام
الدكتور حسام قال : للدرجه دي يا فارس انت مشغول
فارس قال : ايوه
الدكتور حسام قال : بس ده غلط يا فارس ما ينفعش تدي كل وقتك للشغل وبس في حاجات تانيه كتير في الحياه غير ان احنا نشتغل لازما تدي لنفسك اجازة شويه من الشغل
فارس قال : معرفش اخد اجازة يا حسام انا لو عملت كده هتعب وبعدين لو انا اخذت اجازة زي
ما انت بتقول ما انا هرجع تاني للشغل علشان ياحسام الشغل مابيخلصش يعني في الحالتين هشتغل يبقى لازمته ايه الاجازة بقى
الدكتور حسام قال : معك حق يا فارس بس
بردك لازم تاخد احازة وترتاح شويه من الشغل
فارس قال : ما انا برتاح يا حسام وباخد بالي
من تيته كمان
الدكتور حسام قال : طيب يافارس وهيروح يحط ايده علي الجرح
فارس قال : انما قولي انت اتجوزت
الدكتور حسام قال : لا لسه ماتجوزتش بس خاطب
فارس قال : ايه ده مبروك
الدكتور حسام قال : الله يبارك فيك انت اكيد هتجي الفرح ان شاء الله يعني مش محتاج حد يعزمك
فارس قال : ان شاء الله هجي بس هو امتا الفرح
الدكتور حسام قال : الشهر الجاي
فارس قال : الف مبروك وربنا يتمم بخير
الدكتور حسام قال : الله يبارك فيك يا فارس وعقبالك
فارس قال : لا يا عم انا مبسوط بحياتي كده
الدكتور حسام قال بابتسامه : كلنا بنقول كده
في الاول يا فارس واول ما بلاقي شريكه الحياه بننسي كل اللي احنا قلناه ده وندخل عش الزوجيه
فارس قال : لا بجد يا حسام انا مبسوط بحياتي كده
الدكتور حسام قال : يا سيدي ربنا يبسطك كمان وكمان بس صدقني انت بتقول كده علشان لسه ما لقيتش شريكه حياتك بس اول ما تلاقيها هتنسى كل الكلام ده
فارس قال : يعني انت لما لقيت خطيبتك نسيت كل الكلام اللي انت قلته
الدكتور حسام قال : نسيته وبس يا عم فارس يتمسح من الذاكره
فارس قال : للدرجه دي يا حسام
الدكتور حسام قال : ايوه اصل شريكه الحياة دي
يا فارس نصفك التاني اللي هيقضي معاك عمرك كله هتشاركك في حزنك وفي فرحك وفي زعلك باخصار يا فارس هتشاركك في كل حاجه تخصك
وانت كمان كده هتشاركها في حاجه هتبقي مراتك وام اولادك وحبيبتك وصديقتك واختك ومامتك كمان صدقني يافارس لما تلقيها هتبقي حياتك لها طعم تاني خلاص
وبيضحك فارس وقال : هو انت دكتور ولا شاعر
الدكتور حسام قال باستغراب : شاعر
فارس قال : ايوه اصل انت قعد تشعر
الدكتور حسام قال بابتسامه : اهاااا لا ده طلع من القلب
فارس قال بابتسامة : طيب ممكن بقي تشوف جرحي علشان اروح اشوف تيته
الدكتور حسام قال : طيب لف علشان أشوفه
فارس قال : طيب ولف
وبيشوف الدكتور حسام الجرح
في غرفة مريض :
وقاعده وفاء الممرضه قصاد المريض وبتنظر له بالصدفه لقيته حطت ايده علي صدره باين عليه التعب فقامت وقالت : ايه مالك حاسس بايه
المريض قال بتعب : مش عارف اخد نفسي
وفاء الممرضه قالت بقلق : طيب انا هروح انادي للدكتورة حالا وخرجت مسرعا من الغرفة وراحت علي مكتب الدكتورة فرح وخبطت علي الباب
فرح قالت : ادخل
ودخلت وفاء الممرضه وقالت : دكتورة الحقي
————-
- تبع الفصل التالي اضغط على (رواية ليالي فرح ) اسم الرواية