رواية أحببت اثنين الفصل الخامس 5 - بقلم آية
فهد كان عنده اجتماع لبس وسلم على ابنه وخرج
في الطريق كان فهد سايق بسرعة عنده اجتماع لقى طفل واقف في نص الطريق حاول يوقف بس العربية كانت ماشية بسرعة لف بالاتجاه التاني والعربية اتقلبت اكتر من مرة ووقعت في البحر ولسوء حظه مكانش في حد غير
حنين كانت بتجر عربية فيها خضار وفواكه وماشيه في الشارع على أمل حد يشتري منها فجأة شافت اللي حصل
في مكان آخر
سيلا وهي بتفتح عينيها بخضة وبتصرخ : فهدددد
الممرضة : دكتور المريضة فاقت
العربية وقعت وفهد جواها مش حاسس بحاجه بتيجي ايد بتسحبه وبتطلعه من العربية ثم من البحر
حنين : انا شايفة ده فين قبل كده مش وقته دلوقتي اخده على فين راسه بتنز”ف جامد بتربط راسه بالشال بتاعها وشالته حطته في العربية وجريت بسرعة بدون ما تفكر تدور في مساعدة لحد ما وصلت بيه المستشفى
حنين : حد يساعدني الراجل دماغه بتنز” ف جامد
بيدخلوا اوضة العمليات
حنين : دلوقتي انا اعمل ايه هنا انا اروح بس صعب عليا وحاسه اني شايفاه قبل كده
الدكتور خرج بسرعة : المريض خسر د” م كتير َمحتاجين زمرة – o
حنين : انا زمرتي كده وبتدخل يسحبوا منها د” م
عند سيلا
بتدخل البيت بالكرسي المتحرك (عشان ليها سنه ما تحركتش مسألة وقت يعني) وبتصرخ فهد فهد
بتروح الخدامه عليها : سيلا هانم وبتحضنها وبينزل سليم يسلم عليها بفرحة بتتصل على فهد بس تلفونه مغلق وبتتواصل مع سكرتيرته بس بتبلغها انه لسه ماجاش بيعدي يوم ورا التاني وفهد ماجاش وبيدوروا عليه في كل مكان
في المستشفى
بيفتح فهد عيونه
فهد : انا فين
حنين بفرح = اخيرا فوقت بقالك اسبوع
فهد وهو بيمسك دماغه بوجع :اه انتي مين
حنين : لقيتك عامل حادثه فجبتك هنا
فهد : انا مين
حنين : معرفش ثم تستوعب ما قال لنتادي على الدكتور
الدكتور : حصلك فقدان ذاكره بسبب الضربة اللي اخدتها في رأسك بس هكتبلك أدوية وان شاء الله بالمواظبة عليهم هتفتكر وتقدر تخرج
في الخارج
َحنين : بس يا دكتور هوا مش فاكر حاجه وانا معرفهوش ومعندهوش حاجه تثبت هويته
دكتور : معلش يا انسه انا بلغت المدير وقال ملهوش دعوه وهو بيخلي مسؤوليته لازم حضرتك تأخديه ولا هترمي في الشارع والله اعلم عنده أهل أو لا
حنين تتنهد وتاخده وتروح للبيت
حنين : بص انا هخليك معايا هنا لحد ما تفتكر انت مين ويروح كل واحد في طريق تمام
فهد : تمام
حنين : بما اننا هنقعد فترة مع بعض ايه رايك نبقى صحاب وبتمد ايدها تصافحه
فهد بيصافحها والاتنين بيحسوا بقلبهم بيدق
وبيمر اسبوع على سيلا وسليم عصيب وهما بيدوروا على فهد بس مالوش إثر وحنين وفهد اللي بدوا يتعلقوا في بعض ويحبوا بعض ممقتطف من الذكريات
حنين :انا نازله اشتغل
فهد: انا هنزل اشتغل معاكي بدل ما قاعد كده مش بعمل حاجه ومنها اساعدك زي ما ساعدتيني
حنين : طب بص انا هركب الشجرة اللي هناك وهقطف الفاكهة اللي من عليها انا كل ما اخلص سله هرميها لك وانت امسكها بعدها هنروح نزرع بالبذور اللي معانا
فهد : ماشي
حنين بتركب بس في غصن بيكون مكسور هي مش بتشوفه وبتمسكه عشان تكمل لفوق
فهد بينتبه : حاسبي
وبتقع بس فهد بيكون أسرع منها وبيمسكها ( تيري ميري كاهاني 😂😂😂😂) والاتنين بيحسوا بقلبهم بدق جامد
حنين وهي بتجر العربيه بتاعت الفواكه : الزين عندنا والشين حوالينا تفاح مانجا بطيخ رمان كيوي
فهد وهو بيقلدها عشان يساعدها وبيجر عربيه فيها خضار : الزين عندنا والشين حوالينا تفاح مانجا بطيخ رمان كيوي
حنين : ايه ده اللي بتعملوا
فهد : بقلد إللي بتقوليه
حنين : ايوه فاهمه بس انت بتبيع في خضار مش فواكه
فهد بتذكر : اه صح نسيت وبيضحكوا الاتنين والاتنين بيسرحوا في ضحكة بعض وقلبهم بيدق
حنين : انا عايزة احضر فيلم ايه رايك نحضر فيلم
فهد : ماشي
جات لقطة بتخوف
حنين خافت بتلقائيه حضنت فهد
فهد حس بقلبه بيدق حامد وحنين كمان
فهد بتفكيره : ليه قلبي بيدق كده شكله مال ولا ايه لا لا مينفعش دي بنت بتساعدك فترة وتاني هتختفي بس اي ده ليه قلبي بيدق جامد كل ما اكون معاها بس ليه في آثار خاتم في صباعي معقول اكون متجوز !!!!
وبدأ يحاول يفتكر لحد ما دماغه وجعته جامد والدنيا بدأت تلف بيه ووقع…..
يتبع….
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية أحببت اثنين) اسم الرواية