Ads by Google X

رواية هي و القدر الفصل السادس 6 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

  

 رواية هي و القدر الفصل السادس 6  -  بقلم ولاء فتحي  



الفصل السادس
وهما في العيادة  شخص ما دخل 
راسيل بانبهار واو هو في جمال كدا وتنحت وفي عقلها  مش معقول   المريض انا لازم امسك حالته 
ريم :لاحظت نظرات راسيل بينها وبين نفسها واضح ان نهايتك قربت
 ريم جريت عليه وحضنته حبيبي اذيك اخبارك ايه 
راسيل : بصدمة بتبص عليهم وبتقول ايه دا 
ريم : انتي بتبصي علي ايه  عمرك ما شوفتي واحده في حضن اخوها 
راسيل : بينها وبين  نفسها بقي الوسيم دا اخوكي ياااه دا قمر دا انا لازم اضبطه
ليان خارجة بسرعه خبطت في حازم 
علقت عيناهم ببعض
تذكر حازم ذلك العريس الذي سياتي به سيف اخوها 
حازم : بحب ليان انتي مستعجلة كدا ليه 
ليان : بتوهان و بفرحة حازم انت هنا ليه 
حازم : انا كنت بلف قولت اخدكم علشان اكيد فارس لسه مشغول خلصتو ولا ايه 
ليان : كتفك عامل ايه دلوقتي 
حازم : دي حاجة بسيطه 
ريم : يلا يا لي لي هنتاخر فرصه حزوم حبيبي يعزمنا انا جعانه 
حازم : انتي علطول كدا 
ليان : يا بنتي حازم تعبان ارحميه ماما اكيد محضره عشا
ريم : لاء اهو زي الفل اهو عاوزة بيتزا يا زومي
حازم وعنيه علي ليان وانتي يا ليان عاوزة ايه 
ليان : ها اي اي حاجة 
راسيل : وانا ممكن اجي معاكم  الوقت اتاخر 
حازم : اه طبعا اتفضلي انتي رايحه فين 
راسيل الزمالك لو في طريقك 
حازم هو مش في طريقي بس مش هسيب صديقة اختي في وقت متاخر
ريم : انت تعبان يا زومي  وكدا ارهاق عليك 
حازم لا يا قلبي انا تمام فرصه انا اجازه ومخرجناش من زمان 
ليان بغيظ : ويوم ما نخرج نروح الزمالك 
حازم في حاجة يا ليان  تحبي تروحي الاول 
ليان : بغيره لاء ابدا انا اصلي اهلاوية واسم الزمالك بيعصبني 
ريم : بصراحة انا كمان 
راسيل بتمثيل : خلاص متتعبوش نفسكم وصلوني لاقرب باص
حازم : قال لاء هما بيهزرو معاكي يلا بينا 
في العربية 
راسيل : وانت بتشتغل ايه 
ريم : ضابط شرطة 
راسيل : بجد ضابط شرطه وحياتكم صعبة ومغامرات  الله يكون في عون مراتك
حازم :   بيضبط المراية علي عيون ليان ويشوف انها ساكته ومتضايقة 
فعلا الله يكون   في عون اي زوجة لضابط  
راسيل : اكيد بتضايق  وتخاف عليك 
حازم بس انا مش متجوز 
راسيل بسعاده بجد ولا مرتبط 
ريم : انتي بتدخلي في خصويات مش بتاعتك يا راسيل 
حازم : عادي يا ريم بنتسلي في الطريق 
لمح دمعه في عيون ليان 
انا مرتبط يا انسه اسمك ايه معلش 
راسيل بحزن : راسيل 
حازم : اه انسه راسيل  اعتقد وصلنا 
اه شكرا  ليكم بجد 
ريم : العفو ومتاخديش عليها 
ليان وضعت وجهها في الشبك وسندت عليه وباين عليها الحزن 
حازم : انتي كنتي سخيفه مع البنت  المهم هتاكلو فين 
ريم : دي ثقيلة وسخيفه وعاوزة تكراش علي اي حد والسلام 
تاكلي ايه يا لي لي 
ليان : انا تعبانه وعاوزة اروح من فضلكم 
حازم بخضه : تعبانه مالك  حاسة بايه
ليان : لاء مجهده وعاوزة اروح 
فجاه عربية قطعت عليهم الطريق وحازم كان نازل منها بس خاف علي ليان وريم 
فكر بسرعه ولف العربيه ورجع عكس 
اربطو الحزام بسرعه وانزلو تحت 
ورجع باقصي سرعه عكس 
ريم : خدي تليفوني واتصلي بالرائد حسام 
علي الاسبيكر : ايوة يا حسام 
انا في طريق السويس وحكي له
حسام : ابعت لايف لوكيشن وفي النقطة كذا في كمين هكلم لهم امداد
حازم : امسكي 
ابعتي بسرعه 
حسام : متحاولش تضرب نار ركز في الهروب منهم  متقلقش
حازم : سلاحي سلمته الصبح   انت عارف اني مبخفش
حسام انا محاصر  المهم ليان وريم يا حسام 
حسام : انزل من العربية يا حازم وسيبها ماشية  
حازم  
معايا اختي وحب عمري  مش هقدر واحده فيهم حاجة تمسها 
ليان : بسعاده وبتقوم  انت قولت ايه  عيد تاني 
ريم : يا اختي اتنيلي بنموت دا وقته برضه  نحنحه 
حازم : بزعيق  مش عاوز اسمع صوتكم وخليكم تحت 
حسام انا علي بعد بسيط من ثكنه عسكرية قبل الكمين  بلغهم اني هدخل فيها بسرعه بدل ما يصفونا 
حسام : حازم القوه وصلتك 
حازم : اه بس البنات معايا
دخل حازم بسرعه في الرمل وقف العربيه 
اوعو حد يفتح باب ولا يقوم  اقفلو لوك علي نفسكم 
ونزل جري علي البوكس سحب سلاح من عسكري 
وبدا ضرب النار  ليان بدات ترفع راسها تتفرج وشايفه حركة حازم 
بتبص بانبهار عليهم وبتقول بهيام  قال حبيبة عمره 
ريم : بتعملي ايه يا مجنونه مش قال انزلي تحت بنموت مش واقتك
فجاه لاقت الي ورا الازازملثم ومصوب نار عليهم 
طلع ضابط من وراه وضربه في راسه  صرخت ليان وبسرعه كان ضرب النار هدي رجع حازم علي صراخها لاقي ضابط واقف جنب العربية وفي قتيل 
حازم : عاش يا ابو حميد  مش عارف اشكرك ازاي
الملازم احمد: دا واجبنا يا باشا  
وهمس له في اذنه  
فجاه بوكس في وش احمد  من حازم 
دا علشان تشوف شغلك وبس 
احمد : والله يا باشا غرضي شريف يعني لو اختك نبقي نسايب 
حازم : احمد لولا اني عارف انك دغري كنت خلصت عليك  حتي لو اختي عينك متترفعش فيهم
قاطعه اتصال من حسام : ها طمني كله تمام 
حازم : تمام بس انا عاوز اقع الاجازة عاوز اعرف مين ولاد ............ دول 
وهتصرف معاهم 
 حسام : انا اسف يا حازم بس حبيت ابلغك 
ان في قرار بنقلك من الادارة وهتنفذ بعد الاجازة 
حازم : ايه انت بتقول ايه  ازاي 
وهتنقل فين وليه
حسام : معنديش اوامر ابلغك اكتر من كدا بس متقلقش انا هعرف مين دول ومين هدفهم
خد انت اختك وخطيبتك وروح
حازم : خطيبتي . جبت الكلام دا منين 
حسام : يا ابني مش قولت معايا اختي وحب عمري وانت بتكلمني 
حازم : يا دي النيلة انا قولت كدا وقدامها  اصلح الموقف المنيل دا ازاي
حسام : هو كمان هي متعرفش يا خيبتك يا حازم وميتني لما تضيع منك
حازم : علشان الي انا فيه والي حصل انهارده مش لازم تعرف 
حسام : انت عاوز قاعده انا بكرة راحتي امري لله هجازف بحياتي واخد ساعتين من البيت واجي وربنا يستر من الي المدام هتعمله  
حازم : لاء يا واضح انك اسد اهو سلام اشوفك بكره 
ركب العربيةوانطلق باقصي سرعه 
ريم : انا هاكل في البيت روحني انا  ندمانه اني كنت عاوزة اكل 
ليان : حازم انت  كويس مالك
حازم : انا كويس و هتاكلو في البيت برضه من بره ومن هنا لغايةما نرجع البيت مسمعش صوت 
ريم : يبقي فعلا حد كان مراقبنا زي ما كنتي بتقولي 
حازم : ايه  مين بهدوء احكولي 
ليان : بقالنا يومين  عربيه ورانا وبقول ل ريم تقولي علم نفس الجريمة 
حازم : حازم اتعصب وزعق انتو مخكم فين انتو الاتنين ازاي تسكتو و مقولتليش ليه انا يا ليان كنتي مستنيه ايه 
ليان : اول مرة تشوفه بيزعق كدا خافت وفضلت تعيط
حازم : طيب خلاص انا اسف اني اتعصبت  متزعليش 
فضلت تعيط واول مرة تعيط جامد بدموع  
حازم قبله وجعه اول مرة يشوفها كدا 
حازم : ليان علشان خاطري متزعليش  انا هتصرف وياريت متثقيش في حد واي حاجة تحسو بيها حتي لو تافهه ولا تهيؤات تحكولي 
ليان : انت كنت تعبان  وانا خوفت عليك 
ريم : خلاص يا لي لي علشان خاطري متزعليش كفاية ان ابو الهول اتكلم
حازم : بيتوه وعامل نفسه مش واخد باله 
 طيب خلاص بقي  خدو موبايلي شوفو هتاكلو ايه نطلبه علي ما نوصل بسرعه وانا هاكل معاكم  واعملو حساب فارس وطنط وعمو 
ريم : هات هي راسيل النحس دي هي السبب البت بتكراش عليك وعلي دكتور حسين فارس الي فلت منها مشافتوش لسه 
ضحكو كلهم 
نجلاء: فارس انت جيت وفين ليان وريم
فارس : هما لسه مرجعوش
نجلاء : ايه مرجعوش منين 
فارس : اهدي يا ست الكل متخافيش حازم اخدهم من بدري ومشي بس تلاقي ريم هرياه طلبات 
نجلاء : طيب هكلمهم اطمن عليهم ادخل انت غير هدومك يا حبيبي  علشان تتعشي
فارس : متتعبيش نفسك انا محتاج انام كان يوم صعب 
في الادارة 
ممدوح : الي عمل كدا عارف ان حازم معهوش سلاحه 
حسام : بس حضرتك رفعت ليه الحراسه كان ممكن 
ممدوح : متكملش الحراسه موجوده وبلغتني بالي بيحصل واديت امر بوقف الطريق وواثق من تصرف حازم  وكنت مجهز الامداد علي اتصال ولو مكنش اتصل بيك كنت بعتها انا بس كنت عاوز الامور تمشي بشكل طبيعي 
حسام : بصدمه ايه يا فندم طب كنت بلغتني 
ممدوح : حسام انت نسيت ان في خيانه داخليه وفي حاجات تعرفها وحاجات سريه 
بلغت حازم بالنقل 
حسام : تمام يا فندم بلغته بس  هو مش مفروض يا فندم يسلم سلاحه
ممدوح : انا هعديه عليه بنفسي واطمن عليه  بس كنت عاوز اعرف اممم وعرفت 
بص ركز معايا عاوز مراقبة تحركات وتسجيلات لكل من 
وقريب هيتحولو محاكمه عسكريه بس مش عاوز غلطة والعيال الي اتمسكوا مش عاوزهم يجو هنا ولا القسم التابع لمنطقتهم عاوزهم في قسم ........... وانا هبلغ المامور بسريه وجودهم 
والتحقيقات معاهم انت الي هتعملها انا و رياض فقط وتروح ملكي مش ميري 
مش عاوز غلطه الوزير بنفسه مهتم بالموضوع لانه كبير مش موضوع ضابط ومجرم 
دي مافيا 
حسام : تمام يا فندم 
راسيل وصلت البيت ومش قادرة تنسي حازم وسيم جدا وطول وعضلات  انا لازم اتصاحب علي ريم وابعد ليان عنها 
رجعو البيت واتعشو ونامو  وسط قلوب تحترق وقلوب تسعد
مر كام يوم و الدنيا تمام 
راسيل بتحاول تقرب من ريم وريم مش طيقاها 
حسين صورته اختلفت في عنيهم وبدا يغير اسلوبه الحاد في المحاضرات
حازم بقي افضل 
فارس مشغول في شغله وفي الانسانه الي مش عارف يعترف لها بحبه
ليان سعيده باعتراف حازم بالرغم انه قاله  عفوي بدون ما يشعر 
نجلاء وسمير بيستعدو لنزول سيف
ريم بتقنع حازم انه يرتبط رسمي ب ليان الما بيحبو بعض ومن ناحية تانية حسين اتصاحب عليه 
وبدا يحاول معاه نفسيا انه يفك عقدة الانتقام وان الحياه تستمر 
******************(
في يوم من الايام  استيقظ الجميع لتسير الحياه حازم يلا يا ريم اتصلي ب ليان علشان اوصلكم 
ونازل الشغل 
فارس : لاء انت متعطلش نفسك انا عندي محاضرة وهاخدهم في طريقي  وابقي قولي عملت ايه في النقل 
حازم : صدقني انا هخدم في اي مكان بس برضه مش هسيبه مش علشان بس امي وابويا يا فارس
لاء علشان مش هسيب الغلط 
فارس ربط علي كتف اخيه 
انت مش هتسيب اي خارج عن القانون يفرق من انه مبدا او انه موضوع شخصي 
خليك علي تواصل معايا علشان انهارده ليان عندها بطوله وعمو سمير اكيد مشغول فلازم حد ياخد طنط نجلاء 
حازم بطوله مش كانت بطلت 
فارس : وتبطل ليه يا ابني دي لعبة دفاع عن نفس دا انا متضايق ان ريم بطلت 
حازم : طيب سلام انا هنزل اروح الادارة 
فتح الباب وقابل ليان الي فتحت وكانت هتخبط علي ريم
بصل لها لابسه بنطلون جينز تلجي كارجو وبلوزة اسود قصيره ونص كم قصير  وكوتشي ابيض ورافعه شعرها بشكل يجنن
حازم بصلها اد ايه جميله 
ليان : حازم صباح الخير انت الي هتوصلنا 
حازم : انتي هتنزلي كدا 
ليان ماله كدا عادي  لبس عادي 
حازم وعينه عليها لاء مش عادي البلوزة قصيره وغير ان بلاش بلوزة سودا يا ليان
ليان : بدات تتعصب لاء كويسه وبعدين بلاش اسود  ليه ماله الاسود 
حازم : ماملوش بس مش هتروحي الجامعه كدا 
ليان بتضايقه : وانت مالك اروح زي ما اروح بابا وشايفني وماما وراضيه انت بقي تعترض ليه
مش من حقك تعترض
حازم اتنهد وبدا يتنرفز يعني ايه مش من حقي غيري الزفت دا ومش هتنزلي ب اسود وخلي يومك يعدي
ليان:: مش هغير الي يحكم عليا بابا او سيف او خطيبي ا نما انت ابن عمي ومش هتحكم عليا 
فارس وريم خرجو علي صوتهم 
في ايه انت مش مستعجل 
ريم : مالكم 
ليان بصت ل حازم مفيش حاجة 
حازم : بصل لها بتحدي اسمع بس ان كلامي متسمعش والله ما هيحصل كويس 
ليان : انا مبتهددش علي فكرة 
فارس : انتو يا اما تسكتو يا اما تتخانقو هتكبرو امتي 
وبص ل ليان المتعصبة 
ليان : متزعليش منه هو عنده ضغط شغل ويلا علشان ننزل 
حازم : بص لها بصه اربكتها وكانت فعلا هتدخل تغيير بس تحدي ل بروده في التعامل معاها 
اوك انا جاهزة ولسه نازله علي السلم 
طلع حازم وسط الجميع شدها من دراعها وخبط علي نجلاء 
الي اتخضت في ايه ووسط زهول الكل واولهم فارس 
دخل ولاول مرة يفتح باب اوضتها ويدخلها ويخرج ويقفل الباب 
وديني يا ليان لو مغيرتي البلوزة دي ما هتخرجي من البيت وانا مش رايح الشغل وقاعدلك
نجلاء: مالك يا حازم في ايه مالها البلوزة في ايه 
حازم : بعفوية وفي قمة العصبية  بنتك لابسه بنطلون فاتح وبلوزه سودا قصيره ومخلياها زي القمر  وانا مش هسمح انها تتعاكس
ريم : حبت تولع الدنيا هي اصلا في كل حاجة زي القمر وبتتعاكس
حازم : نعم يعني ايه الكلام دا فهميني 
فارس الذي تاكد من شكه وبدا قلبه يحترق 
اجل انه حازم اخوه وابنه يحب ويعشق  تلك الجميلة الصغيره التي يعشقها هو 
ماذا يفعل تخيل لفتره انها غيره اخوة لانهم تربو سويا ولكن ما حدث وردود حازم العفوية جعلته يتاكد وعند ليان معه جعله يدرك انها تبادله نفس الشعور وتثير غيرته 
فارس: انا هستني في العربيه تحت لما ونزل وهو يتخبط في مشاعره فهو من ينصح ويعالج جراح الاخرين ومشاكلهم  قلبه يتالم
نجلاء: بس يا سوسه هي مش ناقصه جنان 
ليان : مش هغير 
حازم وانا مش همشي
ريم : وانا هنزل ل فارس وانجزي مش طالبه دكتور حسين اول محاضره 
حازم : خلي فارس يوصلك وهي انا هوديها وانا فاضي لها اصلا انهارده لسه اخر يوم في الاجازه ومليش معاد 
ريم : مش كنت هتتاخر من شوية دلوقتي فاضي عوض عليا عوض الصابرين يارب
وهمست له في اذنه فضيحتك بقت ب جلاجل والمستخبي بان 
حازم : بص لها بت انتي اجري من وشي مش طايقك
ريم وانا مالي انا ماشيه 
فارس: حسين اذيك انت عندك محاضره
حسين : ايوه اول محاضره  وبشك في حاجة انت طالبني بدري انتو كويسين حازم تمام
فارس: طيب خلاص مفيش مشكله  بعد المحاضرة
حسين : لاء انا مستنيك هخلي المعيدين يبدلو السكاشن واخد بعدهم 
طيب تمام وانا هبلغ ان يلغو محاضرتي
حسين لا كدا في حاجة تقلق 
فارس شاف ريم نازله : لما اشوفك سلام
ريم :يلا بينا يا فارس وصلني بلاش جنان 
فارس : وليان  مش هتروح
ريم : بعفوية سي روميو قافل عليها الباب ومش راضي يخرجها قال ايه البلوزة مخلياها حلوة مهي حلوووة
اوبس انا عكيت صح
فارس: لاء ولا عكيتي ولا حاجة 
وبعد شوية فارس: ريم بقولك
ريم : ها يا قلب ريم قول
فارس: بما انك عكيتي هو ليان بتحب حازم قصدي هما بيحبو بعض 
ريم : بص انا مش فتانه بس انت حبيبي  ومتقولش لحد اني فتنت
فارس : بيمثل الضحك لاء مش هقول
ريم: هما الي اتنين بيموتو في بعض والعند وحش مش عاوزين يعترفو 
بس كلام في سيرك بدا يلين من يوم ضرب النار والواد الضابط الي انقذنا عينه من ليان يومها كان يوم
فارس: ضرب نار وانقذكم وفرمل بسرعه 
ومخضوض لاء انتو كدا بتخبو عليا حاجات كتير
ريم: نهاري اسود هو انا مبسترش حازم هينفخني ويعمل مني بانيه
فارس : انطقي ياريم بدل ما اتعصب 
نجلاء : اهدا يا حازم انا اول مرة اشوفك كدا 
حازم : بنتك هتجنني مليون مره قولت مشفش لبس دا في الجامعه منهم 
ليان : مشيه يا ماما وافتحيلي ومش هغير 
حازم : ومفيش بطولة يا ليان 
نجلاء : بريبه من تصرفه مالك يا واد يا حازم تعالي اعملك شاي واحكيلي
حازم : مالي عادي مهي وريم زي بعض ولا ايه 
نجلاء : علشان توقعه اهو خطيبها المستقبلي ينزل ونرتاح منها وتبقي ريم بس وربنا يبعت الي ياخدها 
ليان من ورا الباب وانا موافقه عليه يا ماما من قبل ما اشوفه علي الاقل مش هيحرمني من  الرياضة الي بحبها 
حازم : موافقه علي مين ان شاء الله  انتي بتستهبلي وديني ما هتتجوزيه ياليان 
هنا ضحكت نجلاء من تحت لتحت فهي الام الي ربته من صغره حتي من قبل وفاه امه كان اغلب الوقت معاها 
نجلاء : ليه دا سيف بيقول كويس والمفروض اسبوع وجاي ويقعدوا سوا لوحدهم يتكلمو
حازم: انتو ايه الي بتقوله دا وفي قمة غضبه 
وفجاه قام   طلع التليفون 
الوووو
تفتكرو اتصل بمين


google-playkhamsatmostaqltradent