رواية الوحش الفصل السادس 6
البارت السادس
وصلت لي رساله علي الوتس بس مش من الوحش كانت من رقم غريب وبعد كده اتضحلي انه مايكل
-رغد..انا مايكل...متزعليش من اللي حصل انهارده بأمانه اسلام ملوش ذنب.. كله بسبب الزفت ياسين هو اللي غيره وخلاه انسان من غير قلب انا وانتي محاتجين نساعد بعض عشان نرجعه زي زمان… ونبعد ياسين عنه لأنه شيطان بمعني الكلمة
=انا مش عايزه اساعده انا عايزاه يفضل كده لحد ما يجي يوم ويكره نفسه
-ايه الكلام اللي بتقوليه دا… انتي لو سبتيه ياسين هيلعب في دماغه ويخليه يتجوز جودي
=يتجوزها مش فارق معايا
-طب حتي ياستي لو قولت انك كرهتيه خلاص مش عايزه تردي كرامتك اللي اتمسح بيها الارض انهارده
= انت عايز ايه مش فهمه هو مش المفروض صاحبك
-يابنتي انا مش بكره...انا عايزه يبعد عن ياسين.. اسلام اتغير اوي من ساعه ما عرفنا ياسين
=هو انتو تعرفوا اسلام منين
-احنا التلاته كنا في كليه الشرطه انا اتعرفت على اسلام الاول وبعد كده اتعرفنا علي ياسين…وبدأ كره ياسين لأسلام من ساعه ما اترقي وبقي رائد وهو لا.. وعندك اهو ياستي هيبقي مقدم قريب وانا وياسين لسه ظباط
قعد يتكلم معايا كتير اوي ويحكليلي قد ايه ياسين دا غير اسلام للاوحش، فأنا قررت اساعده مش عشان اسلام لا خااالص عشان كرامتي بس مش اكتر
صحيت الصبح وبدأ انفذ الكلام اللي قاله لي مايكل…
نزلت من البيت رايحه الشغل لقيت الوحش بيقرب مني طنشته ومشيت
-رغد
=....
-رغد.. هو انا مش بنادي عليكي
=......
مسكني من دراع
ـ استني هنا… خلاص اعتذرتلك عايزه ايه تاني
زقيت ايده وكملت مشي… لقيته قام مزعق في قلب الشارع =ماشي يا رغد خليكي فاكره
الحيوان خلني ماشيه في نص هدومي والناس كلها بتبص عليا
دخلت المستشفى انا شغاله ممرضه سلمت علي اصحابي و عدى نص اليوم.. لقيت صحبتي ساره ممرضه زي الحقي يابت في قمر مستنيكي برا…يخربيتك وقعتي عليه ازاي
=اهدي بس كده وقل اعوذ برب الفلق.. اسمه ايه اللي عايزني
طبعا انا كنت عرفه أنه اسلام بس حبيت ابان تقيله وكده
-معرفش اسمه انا اول ما شفته ولقيته بيسأل دكتور طارق عليكي جريت اقولك
=طيب ياختي روحي انتي وانا جايه وراكي
-يارب ارزقنا
قمت وظبطت نفسي وجيت اخرج لقيته هو ودكتور طارق في وشي
طارق = تقدري تخدي بقيه اليوم اجازه.. انتي مقولتليش انك متجوزه وحامل
-ايه متجوزه.. حامل
=على العموم تقدري تمشي جوزك برا
#الوحش
رحاب يسرى
البارت السابع
=على العموم تقدري تمشي جوزك برا
خرجت وانا متعصبه جدا من اللي عمله، لقيته راكب العربيه ومشغل اغني..ركبت جنبه
-اطفي الزفت دا
= براحه يا حبيبتي ليجري لبيبي حاجه
-انت ازاي تسوء سمعتي كده...انت بقيت حقير اوي
سكت بسرعه لان مايكل منبه عليا مقولش للاسلام حاجه
=كملي
-مش هتنيل
=خلاص تعالي اخرجك
-والمرادي هتوديني فين المقابر وتحبسني هناك.. اسمع يا اسلام انا منكرش اني معجبه بيك لكن عمري ما هحسملك ان تدوس علي كرمتي تاني
جيت انزل لقيته مسكني
=مينفعش تبقي لوحدك..
-ليه بقي ان شاء الله صغيره ولا صغيره
=لا ياس
وفجأه جت عربيه خبطتنا جامد من ورا، لقيت اسلام فجأه فك حزام الأمان بتاعتي وهو بيحرك العربيه بسرعه
=استخبي هنا و اوعي تطلعي
من خوفي قعدت اهز راسي كذا مره، اسلام كان باين الخوف في عنيه وبيحاول يتجنب العربيه اللي ماشيه ورانا، كان ماشي بسرعه عاليه، كنت خايفه اوي فلقته بيد ايده ليا
=متخفيش
وفجأه العربيه وقفت =انا هنزل وانتي اقفلي العربيه عليكي واياكي تنزلي لقيتي الامور زادت متتردديش لحظه انك تهربي ماشي
ونزل وسبني، رفعت نفسي شويه عشان اشوف اي اللي بيحصل لقيت الوحش بتاعي واقع في الارض وخمس رجاله حواليه عمالين يضربوه برجالهم
وواحد واقف علي جنب كده لبس ماسك اسود علي وشه، لقيت فجأه قدمي مسدس علي التبلوه، مش عرفه جتلي منين الشجاعه دي بس لقيت نفسي مسكته ورفعته، كانت ايدي عماله تترعش وخايفه اوي، بس اتغلبت على خوفي عشان اسلام، دست علي الزناد وخرجت رصاصه بس للاسف مجتش فيه، لف بسرعه وعين جت في عينه وشاور لواحد انه يروحلي ندمت اني مسمعش كلام اسلام، الراجل اول ما قرب من ازاز العربيه دست علي المسدس تاني، رشقت في دماغه مات كنت مرعوبه في اللحظه دي، الراجل اللى كان واقف علب جنب استغل الفرصه ولقيته معايا جو العربيه.. دخل من الفتحه اللي في السقف
وفجأه حسيت بحد بيخنقني.. قعدت اخبط علي ايده كذا مره بالمسدس لحد ما ايده فلتت قمت ماسكه ايد وكان مرسوم عليها جيتار و عضتها جامد.. خبطني علي دماغي وجه يطلع من فتحه السقف قمت ماسكه في رجاله وهاتك يا خربشه، قام خبطني في وشي وهرب، كان سي اسلام استغل الفرصه واخلص على التلاته التانين بس ملحقش الرابع اللي هرب
=انتي كويسه
-انت تخرس خلاص وتروحني يا حيوان
حط ايده علي جنبه =شكلي مش هعرف اسوق
-يعني ايه هتموت
#الوحش
رحاب يسرى
البارات التامن
ـ يعنى اى هتموت
=ايه الفال المنيل دا.. اتنيلى اسكتى هسوق اهو
لقيته بص عليا فجأه
ـ حد اذاكى
=لا الحمدلله عرفت الدافع عن النفسي اصل الراجل اللي كان معايا كان بيضرب هناك كده
ضحك بس جنبه وجعه فسكت.. الفون بتاعه رن
=الو.. ايوه ياسين.. لا مفيش متشغلش بالك دول شويه كدمات بسيطه.. طب خلاص هستناك هناك
كل اللي كان في بالي ازاي ياسين عرف اصلا باللي حصل.. فكرت للحظه اني اكمل مايكل
واحكيله بس مش هعرف اكمله عشان اسلام معايا.. هكلمه اول ماوصل انا لزم ابعد اسلام عن الحيوان ياسين
روحنا المستشفى وياسين كان هناك ومعاه جودي بس مايكل ماكنش هناك… عملنا بعض الفحوصات ليا انا و اسلام.. انا كنت كويسه بس اسلام المفروض هيقعد يومين في المستشفى بسبب الكدمات اللي في جسمه
ياسين =انا كملت مايكل واتخض اول ما عرف وجاي في الطريق اهو
-الف سلامه عليك يا اسلام
=الله يسلمك يا جوجو
كان نفسي ابقي انا وانت يا اسلام لوحدنا في الاوضه عشان امسك مخده افطسك بيها، مايكل دخل علينا و وشه كان مرعوب جدا
-اسلام انت كويس.. مين اللي عمل فيك كده
وانا كنت قعده مبتسمه جدا لاني عرفه مين اللي عمل كده، ببص عليا اسلام عادي…
اذ فجأت عيني وقعت علي ايد مايكل.. مرسوم عليها الجيتار و باين فيها اثاو العضه بتاعتي
=مايكل
مايكل رفع وشه وكان باين الخوف فيه - ايوه
=كنت عايزك في حاجه
اسلام - عايزه في ايه.. قولي هنا قدمنا
=هقولك بعدين.. وبعدين انت هتغير من مايكل.. دا اسمه مايكل حتى
خرجت انا ومايكل برا
-خير يا رغد في حاجه
=انت كان عند حق ياسين هيحاول يأذي اسلام بأي طريقه
-مش فاهم
= قصدي ان ياسين هو اللي دبر الحادثه دي عشان يخلص من اسلام
-عرفتني منين
= اصله رن علي اسلام وسأله هو كويس ولا لا وايه اللي حصل.. هو بقي عرف منين باللي حصلنا
-يارغد انا جاتلي رساله.. ان اسلام عمل حادثه.. فكلمت ياسين وقولتله
=ايه…. مين اللي بعتها
-واحد حقير عايز يخلص مننا
مش عرفه ليه كان قلبي بيقولي صدقيه… بس الواقع بيقول غير كده كل الادله متجه ليه انه الفاعل.. تلقأياً عيني جت علي ايده لقيته حاطط ايده في جيبه
=المهم انتي يا رغد خلي بالك لانه هيحاول يأذيكي بأي طريقه لو عرف انك كشفتيه ومش بعيد يقتلك كمان
حسيته تهديد صريحه ليا، شكله شك فيا
-انا عايزه اقتله يا مايكل… الموت هو اللي هيبعد ياسين عن اسلام
الوحش
رحاب يسرى
•تابع الفصل التالي "رواية الوحش" اضغط على اسم الرواية