رواية انتي قلبي الفصل السادس 6 - بقلم ولاء فتحي
(6)
بدات ليلي تتحدث مع لؤي وفجاه انتفضت ونظرت حولها لتجد سهي انسحبت وشعرت بالخجل وان الجميع ينظر لها مما اربكها سحبت كتبها بسرعه متجهة الي مكتب محمد ولكحته ينظر من نافذة مكتبه
دخلت وجدته بجوار نافذته مبتسم
ليلي . محمد انا انا
محمد . مالك يا ليلي في ايه
ليلي انا مقصدتش اقعد مع لؤي لوحدنا سهي كانت معانا وفجأه اختفت
محمد . انتي اتصرفتي صح وعاوزك تدققي في علاقاتك شوية ومتكونيش حسنه النيه مع الجميع
ليلي . انا حسيت كل ناس بتبص عليا
محمد . لان انك تقعدي مع شخص لوحدكم غلط وبنوتي مبتحبش تحط نفسها في شبهات
قرب منها وطبطب علي اديها يطمنها
يلا بينا نمشي لان عندي شغل في الشركة ولازم اروحك البيت
وهو في الطريق شارد
كانت سهي معاكم وانسحبت يبقي احساسي صح ان الاتنين دول لازم اخد بالي منهم بس يا تري وراكم ايه
ليلي بضيق انت زعلان مني مش بتكلمني
محمد لا ابدا كنت هزعل لو مكنتيش جتيلي تحكي وكملتي قاعده وخبيتي الي تتكسفي تحكيه يا لؤلؤتي تعرفي علطول انه غلط مفيش تصرف صح هتخافي نعرفه او تتكسفي تقوليه
ليلي . اصلك سرحان
محمد . ابدا عندنا حفلة في الشركة مهمة بفكرفيها وترتيباتها
ليلي . بطفولة بجد ممكن تاخدني معاك
محمد . هفكر واتاكد انك من انهاردة ليومها خلصتي مذاكرتك يلا بقي انزلي وانا رايح الشركة
نزلت ليلي متحمسه للمذاكرة علشان نفسها تحضر الحفلة
______
محمد في المكتب قابل رياض ضابط صاحب احمد
محمد قعد معاه وطلب منه كل حاجة واداله التصميمات وكمان طلب منه يطور مراقبة العمارة عندهم وسيكيورتي عليها لتامين هو مش عارف الخطر جاي منين وايه التفكير
وعاوز تقرير عن لؤي وسهي واسرهم
واتصل باحمد يجيب معاه كل حاجة متطورة من الخارج لانه راجع تاني يوم
محمد .ها يا رياض باشا الموضوع دا ياخد منك وقت اد ايه
رياض . هروع اعاين علي الطبيعه وارد عليك بس بالكتير اسبوع من وقت وصول احمد بالأجهزة
_________
اليوم التالي
عند امل متوترة جدا وخايفة جدا وبتفكر في سنين طويلة مرت عليها واد ايه صلاح عنده العاية تبرر الوسيلة
لتطلب اجتماع بكل المديرين ضروري جدا
لبحث كيفية توفير متطلباتهم من مصادر اخري
والكل يعمل علي قدم وساق
_______
في الشركة يدخل احمد
ويطلق صافرة اعجاب اول ما شاف ريم
ريم بانتباه تنظر
مستر احمد حمد الله علي السلامه لخظة ابلغ الحاج بوصولك
احمد . وتبلغيه ليه ما كدا تمام يخلص براحته وانا قاعد معاكي انا اطول
ريم بانزعاج تتصل بالحاج مستر احمد وصل يا فندم
وتوجه الكلام له اتفضل في انتظار حضرتك
ينظر لها احمد وهو حالس نصف جلسه علي مكتبها هدهله وراجعلك تاني
تنظر له ريم بضيق
يدخل مكتب والدة ويغلق الباب
ريم تبتسم وتتمتم بكلمات مجنون بس يجنن
عناق بينه وبين والده
احمد. . انا مردتش اروح الي ما اجي ابوس ايدك واخد دعوتين حلوين علي الصبح يا حج واشوف القمر الي بره
الحاج حسين . احمد ريم امانه معايا ملكش دعوة بيها وبطل بكش
احمد . بضحك وحبث لوالده ايه يا حاج هو قلبك حن واعتبرها مرات ابويا ولا ايه
الحاج حسين . يا ابني اكبر بقي البنت عندي زيها زيكم وانا بعد والدتك مليش غيركم
احمد . الله يرحمها وبلف ويضحك بصوت عالي كدا بقي السكه فاضيه ويغمز لوالده
الحاج حسين . بطل بكش ونتكلم بجد واقعد عاوزك
احمد . خير يا حاج
الحاج يقعد يحكيلة علي كل المطلوب منه في الشركة والعقود ويخكي علي هللته والي بتواجهه ووو
الحاج حسين . كدا بقي تبقي جنب اخوك ومتسيبوش
احمد . ينحني للحاج وبضحك امرك يا سيدي
الحاج يبتسم تلقائي مفيش فايدة فيك علطول بتهزر بس عارف انك اد المسؤلية
___________
في الجامعه
ليلي . سعي انل زعلت منك انك تسيبيني مع لؤي اميارح وتمشي
سهي . انتي مكبره المواضيع يا ليلي انتو في وسط ناس اهو ملوخدك وبعدين انت حبايب بيتعاتبو انا مليش دور
ليلي. لا لو سمحتي متعمليهاش انت مينفعش اقعد معاه لوحدنا
لؤي صباح الفل عليكم يا بنات
الاتنين صباح النور لؤي
وليلي تبص في الساعه وتنصرف فورا لمحاضراتها
محمد جاله تليفون بوصول احمد الشركة يخرج مسرعا للشركة علشان يطمن علي الأجهزة
_______
محمد . حمد لله علي السلامه يا احمد
احمد. الله يسلمك يا كبير
محمد . انت قاعد معانا شوية ولا ناوي تمشي
احمد. بضحك وغمزة هو في حد برضه يسيب الصاروخ الي بره دا ويمشي
محمد . احمد احترم نفسك في الكلام
احمد . والله برئ يا بيه
بس الحق هي فعلا قمر وادب واخلاق مبتفكرش يا محمد
محمد. انا قلبي مقفول يا احمد من سنين ومبشوفش اي حد غيرها
احمد ويا تري هي خاسة ومقدرة
محمد . للاسف لاء بس هي لسه صغيره
المهم فين الاجهزة علشان اوديها ل رياض ويبدا شغل
احمد الشنطة اهي يا باشا كله تمان
بس رسيني بقي علي الدور انت عارف اني فضولي بيناح عليا ولازم افهم
محمد بيشيل الشنطة وبيخرجوبسرعه بعدين بعدين
_________
يمر كام يوم عادي مفيش جديد
وياتي اكرم من السفر
صلاح . مواعيدك مضبوطة يا اكرم
اكرم .تربيتك يا باشا
صلاح بيطلع صورة ليلي ويوريها لاكرم
اكرم يطلق صافرة اعجاب لاء دي احلي مما تخيلت اعتبرها مراتي
صلاح . مش بالسهولة دي محمد ابن خالتها مبيسيبهاش دا اشتغل مخصوص دكتور في نفس الكليه علشان ميسبهاش
اكرم وحضرتك عرفت منين يا باشا المعلومات ودي وبيضحك
صلاح . مهو انا ليا عيوني هناك دا غير ان في ولد كدا بيشاغلها في الجامعه وشكاها بتحبه اسمه لؤي
اكرم . كدا لازم تقعد تحكيلي لؤي ولا محمد
صلاح . الاتنين
اكرم . وانا اوعدك انها هتكون من نصيبي حتي لو وضغط علي اسنانه وهو بيضم ايه وبيخبطها في بعض
حتي لو هخطفها بالقوة
صلاح . ورينا شطارتك بس مش عاوز تسرع وغباء قدامك سنه تقدر تلعب فيها براحتك
اكرم . سنه مين يا بوب انا مش فاضي اضيع كل الوقت دا
وخرج اكرم متجه للجامعه
_______
في الجامعه اكرم ماشي بيحوم في كلية صيدله ولحسن حظه محمد خارج الحرم الجامعي وعامل حسابه هيرجع ل ليلي يروحها
اكرم شافها قاعدة مع سهي واصحابهم
اكرم وعامل نفسه متفاجئ
ايه دا معقول ليلي ايه المفاجاه دي انتي في صيدله
بيمثل عليها
ليلي باستغراب . مين حضرتك هو خضرتك تعرفني
اكرم انا اكرم ابن عمك صلاح
ليلي . اكرم اذيك ايوه انا في سنه تانية صيدله وانت ايه جابك هنا مش كنت في امريكا
اكرم. دا موضوع عاوز شرح تعالي معايا اشرحهولك
ليلي. معلش مش هقدر لازم استاذن ماما الاول
اكرم. سلمي لي عليها كتير
وتتصل بوالدتها مفيش رد
تتصل ب محمد مفيش رد
بعتذر يا اكرم مش بترد واناوعندي محاضرة
مفيش مشكلة خالص يا بنت عمي انا كدا كدا هنا بخلص اوراق وهرجع تاتي اشوفك تاني يا لي لي
لؤي. يتدخل متعرفناش بحضرتك
اكرم . واتعرف بيك ليه تطلع ايه
لؤي . انا لؤي صديق ليلي
اكرم . باندهاش ومكر صديق لي لي وياتري طنط امل تعرف بالصداقة دي
ليلي. بتوتر لري من فضلك احنا زمايل فقط
اكرم من فضلك انا لازم امشي
اكرم . تمام يا بنت عمي بس اعملي حسابك انا منتظرك هروحك ومش هسمح تقعدي مع الشخص دا تاني
ليلي راحت تدور علي محمد مش موجود. ومش بيرد حاسة بالخووف من نظرات اكرم ومرتبكة ومش عارفه تعمل ايه دخلت محاضرتها وبعتت رساله لمحمد
محمد انت فين انا محتاجالك اوي
محمد خلص مع رياض وكان ناسي تليفونه في العربية
رحع لقي ليلي متصلة والرسالة حس ان قلبه بيتقطع من الخوف عليها وساق بجنون اول ما وصل الجامعه دور عليها عرف انها في محاضرتها
وعيونه هناك حكوله عن اكرم وشاورو له عليه
اهد نفس عميق وقال واضح ان اللعب مع العيال يقصد لؤي قرب يخلص
وهنبدا اللعب مع الكبار وبص ل اكرم
وخرج متجه لاكرم
طبعا هما عارفين بعض كويس وهو بيحاول يتمالك نفسه
محمد . اكرم عاش من شافك
اكرم ببرود وبيمثل محمد حسين ليك وحشه والاتنين بداو نظرات تحدي لبعض
محمد تعالي شرفتي في مكتبي
اكرم. مفيش داعي يا دكتور انا منتظر ليلي اوصلها
محمد . ايه سيبت الهندسه وشغال اوب. اليومين دول
اكرم . لاء شغال هحافظ علي بنت عمي الامانه الي مصاحبة شباب وحضرتك نايم علي ودانك
محمد متجه له بغيظ والنار في عنيه
حسك عينك تجيب سيرة بنت خالتي علي لسانك وانا اقدر احافظ عليها كويس وياريت تعرف انها في حمايتي وانت اكيد فتكر طول عمرنا يعني ايه في حماية محمد حسين
اكرم . ببرود وتحدي مهو انت متعرفش ان اكرم صلاح اتغير كتير
محمد . طيب اتفضل ومفيش داعي للمشاكل في الكلية لانك هنا في ملعبي والامن باشارة انت عارف الباقي ومش عاوز شوشرة
بص له اكرم بتحدي عندك حق انا هنا في ملعبك
بس هعرف ازاي اجيبك ملعبي والكلام لسه مخلصش
اتصرف اكرم
ومحمد دخل مكتبه
وقال الموضوع كدا بيكبر لازم اخلص موضوع لؤي بسرعه علشان افضي لاكرم
_____اتصل ب رياض
رياض. محمد باشا احنا كنا لسه مع بعض
محمد . رياض باشا معلش هضاعف مبلغ التكاليف وعاوز كل حاجة جاهزة في ٤٨ساعه
واتصل بقسم التدريب في الصيدليات
محمد. . الو
مدير القسم . دكتور محمد اهلا ب حضرتك امرني
محمد .في ٨ طلاب ( مهو لازم يحط كام طالب كمان ) انا مرشحهم للتدريب معانا
فيهم ٢ عاوزهم الخميس يكونو بيتدربو في الصيدليه الجديدة الي قريبه من الجامعه ولازم يبداو الخميس قولهم ان لو اتاخرو هيروح عليهم التدريب
مدير القسم . علم يا باشا وينفذ حضرتك ابعت البيانات واعتبره تم
بيقفل محمد معاه وبيقول
اكرم بقي عاوز روقان
بتخلص ليلي وياخدها محمد وهي في حالة مش كويسه طول عمرها بتخاف من اكرم
محمد بيطمنها وبياخدها يجيب لها ايس كريم وتحكي له علي الي حصل وهي بتعيط محمد بيهديها ويوعدها ان محدش هيضايقها تاني ويروحها
ليلي . انا رايح الشركة
محمد . لا ء يا حبيبتي انا قاعد عندي مذاكرة
ليلي طيب انا هطلع اصل ماما تقلق عليا
محمد . انا تحت في شقة بابا لو احتاجتي اي حاجة كلميني ومفيش داعي تخكي لخالتو علشان موضوع مش مستاهل
ليلي . حاضر يا محمد
بس عاوزة اطلب منك طلب
محمد . اتفضلي طبعا
ليلي . احنا في الاسرة عاملين رحلة الاقصر واسوان وعاوزة اطلع
محمد . لاقصر واسوان وتطلعي
طيب نتكلم في الموضع دا بعد امتحاناتك
ليلي . محمد لازم اطلع انا الي همسك الاسرة بعد سهي ولازم اكون موجوده ارجوك وافق
محمد . انا مرفضتش يا لؤلؤ انا بس مجهد
يلا اطلعي
طلعت ليلي ومحمد اتنهد من الغيظ مهو برضه بيحاول يتماسك والمواضيع كتير ومعقده
______&_&&&
محمد. بيتصل يستعجل الامن يوصل للعمارة
وبيطلب فردين امن محترفين متنكرين هيكونو في الجامعه بيراقبو ليلي من بعيد
ويستعجل التقرير عن لؤي وسهي
$$$$$$$
عند صلاح
صلاح . روحت فين
اكرم . روحت الجامعه
صلاح .انت مجنون متتهورش
اكرم . البنت تجنن يا بوب البنت دي هتكون ليا انا عنيها فيها سذاجة مشفتش بنت في سنها كدا بس محتاج اجمع معلومات كفاية عن الي حواليها وبيفكر ويسرح
محمد حسين تارنا طول عمرنا مع بعض
وواضح انك مش بتحبها واضح انها حياتك
وان الاوان اخد تاري واخد حياتك
صلاح . سرحت في ايه قولي ناوي علي ايه متعكش الدنيا
اكرم . هه مفيش حاجة متشغلش بالك الموضوع دا بقي بتاعي
وبيفكر بحقد
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية انتي قلبي) اسم الرواية