Ads by Google X

رواية غرام اولاد الديب الفصل السابع 7 - بقلم ريتال احمد

الصفحة الرئيسية

 رواية غرام اولاد الديب الفصل السابع 7

Rital Ahmed ~|•:


عند سليم كان قاعد مع نور وبيقول لها أن هيروحوا الصعيد يومين ..

نور بتوتر : ما انت عارف الي فيها يا سليم اختك ثريه و ابنها ..

سليم مسك دماغوا بتعب: مش عارف بس مش عايز اسيب امي في رمضان من غير ما ازورها يا نور ثوريه مدحت مش في الصعيد لما كلمت امي قالت كده ..

نور بستغراب: اومال هيكون فين يعني ؟؟

سليم بارهاق وتعب بدأ يظهر عليه : مش عارف يا نور مش عارف ..

نور قربت منو وحطت أيدها على كتفوا وقالت بحب : أهدى يحبيبي وباذن الله كل حاجه في تكون كويسه ومالو تروح الصعيد نقضي يومين فيها ده رمضان هناك ليه طعم تاني خالص ..

سليم ابتسم و خدها في حضنوا ..

في شقه روز و أسر كانت واقفه روز قدام المرايا بتسرح شعرها..و أسر نايم على السرير..جت روز وقعدت جمبوا ببتسامي..

اسر خدها في حضنوا و باسها من راسها بحب وقال بقلق: عاوزه نروح الصعيد نقضي يومين رمضان هناك ؟؟

روز بحماس : اه بجد حلو اوي ..وبسرعه اتغيرت ملامح فرحتها لي خوف وتوتر وقالت برعب : بس بس خالتو ثوريه..

اسر ضمها لي حضنوا زيادة علشان يطمنها: اهدي خالص مفيش حاجه هتحصل يا روزي ..نام على ظهروا و خدها في حضنوا ..يلا ننام علشان ننزل على السحور..

في شقه غسان و لين كانت نايمه لين بعمق و غسان بيحاول يصحيها..

غسان : يا حبيبتي يا ماما اصحي بقى..

غسان بتعب من لين الي مش راضيه تصحى ... ليبيين

لين قامت بصت عليه بنوم وقالت : غسان أطفي النور عاوزه انام مش هتسحر مش عاوزه ..

غسان : يعني ايه مش هتتسحري عاوز افهم هتجوعي يا ماما مبنفعش كده قومي يحببتي قوم كلي حاجه خفيفه ونامي. .

بس لين مردتش ونامت بعمق تاني وكان واضح عليها انها تعبانه ومش قادرة..

غسان بسها من راسها بقلق ونزل تحت ...

نور بستغراب: فين لين يبني ..

غسان : مش عاوزه تتسحر نامت ..

سليم : هتجوع..

غسان : هبقى احاول اخليها تاكل اي حاجه قبل الفجر ..


بعد شويه كان متجمع الجميع على سفره السحور معادا لين وبعد السحور طلع غسان الشقه لي لين لقها في التويلت وبعد وقت خرجت لين من التويلت بتعب ...

غسان بقلق: مالك يا لين ؟

لين بدموع : مش عارفه انا مش قادره يا غسان ..

غسان قرب شالها ونيمها على السرير وخدها في حضنوا كانت سخنه بس مش اوي ..

غسان بقلق و خوف عليها : انا هطلب الدكتوره ..

لين برفض : لا لا انا خلاص خت دوا وهبقى كويسه خليك معايا بس انا عاوزه انام ...

خدها في حضنوا وهوا قلقان جدا عليها ومرعوب ونامو..

تحت قالت سيلا : هروح اذاكر انا بقى...

قام صهيب ببتسامه: يلا يا سيلو .

ابتسمت سيلا وجابت الكتب و قعدو في الحديقه مع بعض وفضل يذاكر ليها الحاجات الي بتقف عليها وفجاه قالت ..

سيلا : انا نفسي اعمل عمره اوي ..

اسر بتفكير في الأمر: اممم السنه دي ؟

سيلا : اه واروح وادعي ربنا هناك ..

اسر بتفكير: طب كملي مذاكره يصغنن وأشوف الحوار ده ..

ابتسمت لين بس بصت ليه بضيق من كلمه صغنن و ضحك عليها أسر وعلى كرمشه وشها ..

و بعد وقت سمعوا صوت اذان الفجر وقام الكل يصلي و غسان صلي من لين وخاف ينزل ويسيبها..

عند سيلا وصهيب ..
صهيب: ها أنت باقي ليكي الوحده دي بس..

سيلا : اه هذاكرها كدا كدا مش جايلي نوم ..

صهيب بنوم : بس انا بقى جايلي نوم يست سيلا هانم ..

سيلا ضحكت : لا هنكمل معايا..

قعد صهيب وقال بعيون بتطلع قلوب: انت تؤمر باشا بس كده ؟

اتكسفت سيلا وقعد صهيب معاها لحد ما خلصت ونامو ...

تاني يوم الصبح عند غسان ولين قامت لين الي كانت كويسه بسبب الدوا الي خدتو قبل الفجر ...

لين بمشاغبه : غسان ...يا غسان ..

غسان بنوم : اممم ..

لين : غسااااااان...

قام غسان بفزع خوف من أنها تكون تعبانه : ايه في ايه انت كويسه ؟

لين : اه يا حبيبي كويسه متقلقش بس اصحى بقى انا صاحيه لوحدي ..

غسان : يلا علشان هتفطري وتاخدي الدوا..

لين : لا طبعا مش هفطر ..

غسان بخوف عليها : هتفطري يا لين قولت يلا بقى..

لين بعياط : لا مش هفطر يا غسان وانا اصلا غلطانه اني بصحيك ابعد بقى..

غسان شدها لحضنوا وبدأ يطبطب عليها : بس اشش اهدي يا بابا خلاص متفطريش..

لين هديت وقالت بخبث وهيا بتفكر في حاجه : طب ابعد عاوزه ادخل التويلت ..

وقامت لين واتجهت التويلت و بعد وقت كانوا جهزوا ونزلوا..

عند أسر و روز قامت روز وجهزت وصحت أسر و نزلوا..


وتحت كانوا قاعدين روز و نور و سيلا و لين يتكلموا بهمس ..

لين بهمس : اه و نخليهم هما الي يطبخوا النهارده و السحور وكلوا

نور ضحكت : طب والله فكره ..

روز ضحكت بشر : و كدا كدا الدادا النهارده هتفطر مع اهلها يعني كمان المواعين عليهم ..

ضحكت سيلا ف قال صهيب ..

صهيب : ما تضحكونا معاكم...

سليم بهمس: مش مطمن ليهم نهائي..

غسان بهمس : ولا انا استر يارب من مصايبهم..

اسر بضحك ونفس الهمس : لا كلهم مع بعض وامي معاهم يبقى في مصيبه ..

نور اتكلمت بخبث : اه مش عارفه في ايه مالي النهارده يا ولاد مش قادره خالص ..

سليم بقلق : انت كويسه يا نور ؟!

نور وبمتثل : لا مش قادره اتحرك مش عارفه هنعمل الفطار ازاي يا بنات ده حتى لين يا حبيتي تعبانه خالص و سيلا عليها درس ...المدرس شويه و هيجي و روز يا حبه عيني دايخه خالص ..

غسان اتخض على لين : لين انت تعبانه ؟

لين بتمثيل: اه مش قادره خالص ..

اسر وحس أن روز بتمثل: روز مين الي تعبانه دي كانت بتتنطت من شويه . .

روز ومش عارفه نمثل : ده انا تعبانه خالص يا أسر شوف مش قادره اه اه ...

اسر ضحك بشده ونور همس بضيق : يا مجنونه بوظتي كل حاجه ..

اسر بضحك : مش قولت ليكم مش مطمن ها بتمثلوا في ايه بقى ؟

نور : اممم بصوا بقى كده مفيش فطار هيتعمل النهارده...

سليم بصدمه : وده من ايه بقى يا نور ..

صهيب بضحك : الدادا موجوده ماما اروح قايله انا الي هعمل الفطار الدادا مش موجوده يبقى ماما مش عاوزه تعمل فطار ...

غسان : سهله يعني نطلب دليفري..

لين بخبث : لا طبعا يحبيبي ...

سيلا : انتم الي هتعملوا الفطار ..

اسر بردح : نعم يما ؟؟

سيلا ضحكت على أسر و ضحك البنات على منظر الشباب...

نور : زي ما سمعتم كده انتم الي بتعملوا الفطار ...يلا يا بنات تعالوا نقرا قران شوي ولا نشوف هنعمل ايه ؟

قامت نور ومعاها كل البنات بس قال غسان بسرعه : يا نور يا نور استني عاوزه اقول حاجه لي مراتي ..

نور بصت على لين و راحت لين لي غسان الي خدها الحديقه وقال : حاسه بحاجه يا لين ؟

لين بحب : لا والله انا كويسه شويه دوخه بس مش حاجه يكمن علشان مش ااسحرت..

غسان حضنها وباس راسها بخوف : مش بتسمعي الكلام ليه وتفطري وكدا كدا هتعوضي بعد رمضان مع الايام الي هتبقي تعوضيها وغمز ..

بين بعدا عن حضنوا بكسوف : انت سافل ابعد بقى...

غسان بص عليها : اللهم اني صائم يارب ..

جوه قال أسر : وجت عليا انا عاوز مراتب يا نور هقول حاجه تعالي يا روز ...

راحت روز وخدها أسر دخل المطبخ وقرب منها باسها من راسها بعشق ..

روز : ابعد يا اسى بتعمل ايه ..

اسر بحب : عاوزه تفطري ايه يا عيون أسر ؟

روز بحماس : اممم اعملي مكارونه بالبشاميل واوعا يا أسر اوعا تنسى السمبوسه و العصير دول اهم حاجه اصلا ..

اسر ضحك عليها وحضنها وباسها من راسها وهمس في دينها : عيوني يا عيون أسر ..

وطلعت روز و أسر من المطبخ و راحوا البنات وقعدوا الشباب بحيره وقال صهيب .

صهيب بضحك : ها يا شباب الديب يلي الكل بترعب منكم هتعملوا ايه بقى ؟

اسر ضحك : ايه يعم صهيب انت كمان ..

غسان بضحك : ها نعمل ايه على الفطار بقى ؟

اسر : صنيه مكارونه بالبشاميل

غسان بتفكير : أو صنيه بطاطس بالفراخ زي الي كنت بتعملها لينا زمان يا بوب فاكر؟

قام سليم بحماس : ده انا هدلعكم يا عيال يلا بينا على المطبخ ..

وفي المطبخ قال سليم : حظ يلف السمبوسه ..

غسان : هاتوا انا هلف السمبوسه..

اسر : هعمل العصير..

بص سليم لي صهيب بخبث : وانت زي زمان تساعدني وتغسل المواعين..

مسح صهيب على وشوا : لا لا لا مواعين لااا ..

ضحك الكل وقال سليم ..

سليم : مفيش الا المواعين ..

عند البنات كانت قاعده نور ونايمه روز على رجلها ولين و سيلا في حضن نور ..

نور لي سيلا : هتذاكري الوقتي ولا امتى ..

سيلا : لا خلصت كتير امبارح الحمد لله هبقى اذاكر بعد الفطار بقى..

نور : باذن الله يا حبيبتي بالتوفيق ياقلبي ..

لين : تتوقعوا بيعملوا ايه الوقتي

روز بضحك : في المطبخ مش عارفين بقى

نور بضحك : تيجوا نقوم نبص عليهم ؟

قامت سيلا بحماس: يلا بينا ..
قاموا البنات وراحوا المطبخ كان واقف صهيب على الحوض يغسل مواعين وأسر عمل العصير ويقطع بصل لي سليم..و غسان بيلف السمبوسه..

سليم : خد يا صهيب اغسل دي ..

صهيب بضيق : حج انا شايف المواعين تتجمع و تتغسل مره وحده ..

سليم : لا علشان متكونش كتير اغسل اول باول..

اسر بدموع : يا حج ما كفايه بصل بقى

قاطعهم صوت ضحك البنات بشده على منظرهم بص الشباب ليهم وقال سليم

سليم : لا لا يلا بره علشان تشوفوا عظمه .

وطلعهم سليم من الطبخ و فضلوا يضحكوا...

وقبل الفطار بدقايق كانوا قاعدين الشباب بارهاق..

سليم : قوموا يا ولاد جهزو السفره ..

روز بسرعه علشان أسر الي مش قادر: لا خلاص انا هجهزها..قامت لين وسيلا ونور ..يلا يا بنات .

سليم بحب : مفيش اطيب من قلبهم والله..

قام أسر : هروح اعمل السفره معاهم برضوا..

قام صهيب وغسان وقام سليم ..

سليم : مهو مفيش احلى من انك تجهز السفره مع حبايبك.. وبدأوا يحولوا الاكل كلهم مع بعض بحب شديد

وعلي السفره وبعد صلاه المغرب قالت نور بحب لي سليم : يسلم ايدك يا حبيبي. .

سليم باس أيدها : الله يسلمك يا قلبي واحنا تيجي ايه جمبك يا نور البيت ..

صهيب : احم احم ايه يا جدعان مش كده يا رومانسي بوب..

لين لي غسان بهمس : ازاي مكرونه بالبشاميل و بطاطس و فراخ ..

غسان بهمس : بحب البطاطس و أسر قال مكارونه ف عملنا الاتنين علشان يكفي يبت .

لين وهيا بتاكل : لا يسلم ايدك يا بابا الاكل تحفه والله.

روز : يسلم ايدك يا بابا ربنا يخليك لينا ..

اسر : وانا كمان يسلم ايدي فضلت اقطع بصل لحد ما عنيا مبقتش حاسس بيها اصلا ..

سلا برقه : يسلم ايدك يا عمو الاكل حلو اوي ..

ضحك سليم بحب : الله يسلمكم..

صهيب بتفكير : الا المواعين دي مين هيغسلهم..

نور : انا هموت وانام انا ست كبيره..
روز : وانا دخت فجاه..

لين : اه الحقني يا غسان ..

بص صهيب على سيلا الي قالت برقه : حاضر انا ممكن اغسلهم...

  •تابع الفصل التالي "رواية غرام اولاد الديب" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent