Ads by Google X

رواية انتي قلبي الفصل السابع 7 - بقلم ولاء فتحي

الصفحة الرئيسية

  

رواية انتي قلبي الفصل السابع 7 -  بقلم ولاء فتحي 





(7)
يجلس اكرم ويتذكر ذراعه التي كسرها محمد له وحرم من حضور بطولة الجمهورية في الكاراتية الذي كان مرشح للفوز بها بلا منافس
 وتراجع مستواه لكونه كسر صعب وكل هذا عندما كان بيهزر مع اخته وحاول قص ضفيره ليلي  ليرضي غرور اخته الصغري
محمد شخص هادئ لدرجة البرود الا فيما يخص ليلي فهو منذ ولادتها قد تولي حمايتها الي حد الجنون 
وكم تلقي من العنف من محمد 
عندما كان يحاول ان يقف بجوار اختي ضدها كنت اجد اعصار لا يستطيع شخص علي مواجهته 
وبالرغم من العقاب له علي افعاله الا انه كان لا يبالي 
 اكرم بيتذكر بالم ويفكر
كنا صغار ولكن واضح انها ليست حماية فقط فهو اكثر من ذلك 
واضح انك متعرفش يا محمد اكرم مبيسيبش تاره 
ومش هنكر انها تستاهل  اني اخوض حرب  مال اممم دي امبراطوريه مش بس مال وفوق كدا جمال ومبشكش في حمايتك ليها يا محمد  
علشان كدا هي مختلفة  وبريئه وشكرا انك حافظت لي عليها السنين دي  ويضحك اكرم بشر  ضحكة بصوت عالي جدا
سمعته اخته
سهام اخته : كوكو انت اتجننت يا حبيبي
اكرم : لا يا حبيبتي قوليلي بتشوفي ليلي بنت عمك 
سهام : بتضحك البت المعقدة دي هههههههههه لاء يا حبيبي هي في صيدلة وانا اداب 
غير ان بتوع صيدلة دول معقدين وهيلبسو كعب كوباية انما انا احب اعيش والبس واتبسط
اكرم : طيب ما علشان خاطر اخوكي تقربي منها ويشير لها بالفيزا من بعيد
سهام : علشان اخويا وفيزة اخويا اقرب وايه المشكلة اهو حتي الاقي حاجة جديده تسليني 
انما ايه يا مدوخ قلوب البنات هي السنارة شبكت بس دي قفل يا ابني 
اكرم : مبطلي لماضه ومتساليش والا بشيل الفيزا في جيبه جريت سهام عليه 
سهام : لا وعلي ايه وانا مالي انشاله تاكلها طالما هاخد الي عاوزاه 
يقعد معاها بقي ويتفقو هيعملو ايه ___________
( ________________________
ويجلس محمد يتذكر كم مضايقات اكرم ل ليلي وخوفها منه في الطفولة فكانت عندما تراه كانها تري شبح الموت 
ويتمتم واضح ان كسر دراعك يا اكرم مكنش كفاية وانا حذرتك المره الجاية لو قربت منها فهكسر رقبتك واضح ان السنين نستك تحذيري ليك ومحتاج تفتكره تاني
وحياة ليلي عندي لو مسيت شعره منها بموتك يا اكرم يا صلاح 
ويتصل باخوه 
محمد : احمد انت فين
احمد : في الشركة يا كبير
محمد: هتيجي امتي عاوزك ضروري
احمد : بصراحة انا مرتاح هنا الجو هنا حلو اوي ههههههههههه خير
محمد : يا ابني مفيش حاجة في حياتك جد  ابدا
احمد: لا وعلي ايه احسن تخصم لي عندي اجتماع بعد نص ساعه علشان ترتيبات الحفلو النهائيه وهاخد ريم نبص علي مكان الحفلة  واجيلك
محمد: انا هبعت عربية بسواق ل ريم تبص علي مكان الحفلة وتصوره وانت تعالي 
احمد : وعلي ايه قطع الارزاق دي يا باشا
محمد: احمد ريم اختنا متنساش  وغير اي بنت تعرفها خلي بالك 
احمد : اختك انت انما انا بصراحة بدات افكر انقل كل شغلي هنا واقعد لها 
محمد : طب انا مش رايق لك تعالي  بعد الاجتماع ضروري 
احمد تؤمر يا كبير 
في الشركة 
كل يعمل باقي 48 ساعه علي الحفلة 
محمد يتصل بخالتو
امل : اه يا حبيبي اخبارك
محمد : الحمد لله يا حبيبتي انتي صحتك عاملة ايه واخبار الشغل ايه لو في اي حاجة يا خالتو بلغيني
امل : لا يا محمد تمام الدنيا ماشية واحنا تعاقدنا مع اماكن جديده غير مصنع المرحوم الله يرحمه علشان منقفش 
محمد: اوعدك يا خالتو ان هرجعلك المصنع الي تعبتو علشان تبنوه
امل: محمد انا مش عاوزه المصنع انا عاوزة ارتاح ويسبونا في حالنا
محمد : متقلقيش يا حبيبتي خالص طول ما انا عايش محدش يقدر يمسكم
امل : ربنا يخليك ليا يا حبيبي ويبارك في عمرك انت واخوك  .  الا صحيح الواد دا فين مجاش يسلم عليا 
محمد : معلش يا خالتو اصله مشغول عندنا حفلة بنمضي فيها عقود مهمه قبل سفر الحاج  وكنت بطلبك اني عاوز اخد ليلي معايا فيها 
امل : يا ابني هتشغلك عن شغلك ودي مش فسحة دي حفلة شغل وزي ما انت بتقول مهم وهي حركاتها طفوليه ممكن تعملك مشاكل 
محمد : بالعكس يا خالتو مش هكدب عليكي انا عاوز اعودها واحده واحده تدخل مجال الشغل وتعرف ان مش كله مكتب وكمان هي طلبت مني تيجي ومقدرش اوافق قبل الرجوع ل حضرتك
أمل: طيب الي تشوفه يا حبيبي انا اصلا مبطمنش عليها الا وهي معاك طول عمرك ضهرها وحمايتها يا ابني
محمد : تسلمي يا خالتو ربنا يخليكي ليه طيب ممكن تديهالي 
امل حاضر يا حبيبي  وتنادي علي ليلي
ليلي : الو يا محمد 
محمد : اخبار المذاكره ايه 
ليلي: شغاله اهو والله حتي اسال ماما حتي قربت اخلص البحث الي انت طلبته مننا وقربت اخلص كل حاجة 
محمد : بنوتي طول عمرها شاطرة واد المسؤليه وعلشان كدا جهزي نفسك هتيجي معايا الحفلة 
ليلي : بطفوله وسعادة بجد يا محمد طب احلف هتاخدني معاك ربنا يخليك ليه 
محمد : محمد ويكاد قلبه يطير من السعاده الي في صوتها  بجد يا قلب محمد وانا استاذنت من ماما ووافقت 
اعملي حسابك انك تذاكري ومتفكريش في اي حاجه وفستان بتاعك هيكون عندك بكره 
ليلي : طب والرحلة 
محمد : متبقيش طماعه احسن ارجع في كلامي 
ليلي : وعلي ايه يا دكتور خلينا خطوة خطوه 
وخلصو كلام وقفل معاها 
¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬عند لؤي 
سهي : مين دا الي كان مع ليلي يا لؤي
لؤي بعصبيه ابن عمها 
سهي : هي العيلة دي كلها كدا تجنن وتضحك
لؤي بتضحكي علي ايه هو انا قادر علي ابن خالتها لما يجي ابن عمها كمان 
سهي : اه علي فكرة اتصلو بيا علشان التدريب بس عاوزين ابدا الخميس 
لؤي :  اه كلموني وانا متحمس جدا خصوصا ان الفرع جنب الجامعه يعني نخلص محاضرات ونروح علطول
ويبص ل سهي عملتي ايه في موضوع الرحلة
سهي : متخفش غسلت لك دماغ ليلي وهتزن عليهم
يفكر بخبث اه اصل دي فرصتي الوحيده  اني احبس العصفورة في القفص 
سهي : انت روحت فين مقولتليش بقي اعمل ايه مع دكتور محمد  علشان يشوفني 
لؤي : هقولك اهو بس الاول معاكي رقمه اكونته اي حاجة ليه 
سهي اه طبعا معايا رقمه بس اكونته مظنش نعرف نجيبه 
لؤي مفيش حاجة بعيد تعالي بقي اقولك تعملي معاه ايه
google-playkhamsatmostaqltradent