Ads by Google X

رواية العاصم الفصل الثامن 8 - بقلم ندى علي حبيب

الصفحة الرئيسية

  

رواية العاصم الفصل الثامن 8  -  بقلم ندى علي حبيب


 
” دخل عاصم وزينة ووراه رامز ومرفت بيت نجوي بخضه وقلق لاقي ساميه نايمه علي الارض ونجوي بتحاول تفوق فيها ”
نجوي بصويت : الوليه بتمووت يا ناس الحقونااا
عاصم راح وحط ايده علي نبض ساميه وكان كويس : اهدي بس يما نجوي اكيد دوخه ولا حاجه
نجوي بصويت : مش دووخه دي غيبوبة سكر اكيد الوليه بتروح مننا ينااااااس
رامز بنرفزه : بتصوتي ليييه ياستي دلوقتي اسكتي متوترناش هتبقي زي الفل بس اسكتي انتي
نجوي بصتله وصوتت : بقولك الوليييه بتموووت
رامز بنرفزه اكبر : ياستي ما تموووت استغفر الله العظيم اما نجوي اهدي كدا يغاليه متخليش الواحد يقول كلام حاشره في زوره بالعافيه قسما بالله
مرفت بقلق : اهدو يولاد علي ما الوليه تصحي واعملو اللي تعملوه ازخلي يا زينة اعملي كوباية مايه بسكر بسرعه
” عاصم فضل يحاول يفوق في ساميه لحد ما اخيرا فاقت ”
ساميه بدوخه : انا فين ؟
زينة راحت جنبها وضمتها وبتحاول تشربها مايه بسكر : انتي في بيتنا يا جدتي قلقتينا عليكي والله العظيم مالك ايه اللي حصلك
ساميه : كنت رايحه المطبخ اشرب فجأة محستش بحاجه غير الوقتي
زينة بقلق : طيب ابات معاكي النهارده لحد ما بكرا نوديكي لدكتور يشوف السكر عامل ايه ؟
عاصم شد زينة من حضنها : تباتي فين بس يا زينة جدتك اكيد دلوقتي تشرب وتدخل تكمل نوم وانا الصبح هصحي اوديها لدكتور بنفسي ولا ايه
زينة بعتراض : يا عاصم هبا..
نجوي بمقاطعه : تباتي فين وتسيبي جوزك وانتي لسه عروسه عيب يا زينة روحي مع جوزك يلا يعاصم روحو بيتكم وانا هسهر معاها لصبح
عاصم ببتسامه : عليا النعمه حقيقي يا بخت اللي حماته راضيه عليه حبيبة قلبي يحماتي يلا تصبحو علي خير ” وشد زينة ونزلو علي بيتهم ”
مرفت : الف سلامه عليكي يما ساميه فوقي كدا مش محتاجه حاجه اعملهالك يا نجوي قبل ما اروح
نجوي : تعيشي يختي ربنا يحفظك
مرفت : يلا تصبحو علي خير ” ونزلت روحت علي بيتها ”
رامز كان قعد علي الكنبه وشرب المايه بسكر اللي زينة عملتها لجدتها : الف سلامه عليكي يما ساميه شدي حيلك كدا لسه هتحضري فرحي مره كمان اوعي تودعي قبل ما تحضريه والله العظيم ازعل منك
ساميه ببتسامه خفيفه : هقول لبتسام الصبح اخليها تشتتك في بيوت الناس تبات عند كل واحد يوم
رامز : لاء مدام الموضوع في ابتسام يبقي السلام عليكم نجيلكم في الافراح ان شاء الله ” ونزل راح بيته ”
…………………………..
” في شقة عاصم ”
” عاصم لسه رايح ينام علي السرير باب اوضته خبط ”
عاصم بنرفزه : طب اعمل ايه في ميتين ام اليوم اللي مش راضي يخلص دا .. مين ؟
مرفت : معلش قلقتلك يحبيبي قبل ما تنام انزل اقفل الخزان المايه بتضرب في الحمام ومش قادره انزل بير السلم خالص والله
عاصم بص بضيق لزينة اللي بتضحك علي منظره : طيب حاضر نازل اهو .. بتضحكي علي ايه انتي بس علشان اكون فاهم ؟
زينة ضحكت اوي : لابس التيشيرت مقلوب ونزلت بيه كدا شعرك منكوش وشكله يموت من الضحك لوحده
عاصم بنرفزه : اعمل ايه صويت امك فزعني قولت مسعد الزفت رجع وبيعمل فيها حاجه معرفتش بلبس ايه
مرفت من علي الباب : الخزان يا عاااصم
” عاصم اتنهد ونزل قفل الخزان ”
عاصم : قبل ما ادخل الاوضه واحط راسي علي المخده وترجعي تنادي في حاجه محتجاها يا امي علشان عليا النعمه لو قولتو السيسي نفسه برا ما هطلع ولا هرد
مرفت : كل دا علشان بقولك اقفل الخزان ويقولو خلفة الصبيان حلوه يجو يشوفو خلفتي
عاصم مسح وشه وبغضب : لا اله الا الله انا قولت ايه دلوقتي … تصبحي علي خير يا امي ادخلي نامي يحبيبتي ربنا يهديكي معاكي فلوس ؟
مرفت : بتسأل لييه ؟!
عاصم : ما هو انتي مبتقلبيش عليا كدا غير لما اقصر في المصاريف
مرفت : اعمل ايه مش بيت وبيصرف اطلع اشتغل يعني علي الزمن ؟
عاصم بمحاولة السيطره علي اعصابه : استغفر الله العظيم يارب … حاضر يا امي الصبح مصاريف البيت هتلاقيها في ايدك حاجه تانيه ادخل انام بقا ؟
مرفت ببتسامه : ادخل نام يكبدي وريح جسمك
” عاصم دخل الاوضه ومبصش حتي علي زينة حط راسه علي المخده وغمض عينه ”
زينة : عاصم ؟
عاصم بنرفزه : تلاته بالله العظيم ان سمعت صوتك لكون مبيتك عند امك فعلا اتخمدي في ليلتك اللي مش باين لأهلها ملامح دي
” زينة ضحكت بخفه وحطت راسها علي المخده وراحت في النوم هي وعاصم اللي حاسس كأنه منمش من شهرين فاتو ”
…………………………..
” في الصباح كل واحد فاق وقام يشوف شغله ، رامز فتح ورشته وبدء شغل ، والناس بدأت تمشي في الحاره ”
” في اوضة عاصم ”
” زينة فاقت بسبب النور المفتوح في الاوضه بصت لقت عاصم واقف بيلبس هدوم الشغل ”
زينة وقفت بدهشه : رايح فين يعاصم ؟
عاصم ببتسامه : صباح الخير بس الاول .. نازل الشغل ياستي
زينة راحت وقفت قدامه : نازل الشغل ليه ؟
عاصم بستغراب : هو ايه اللي ليه نازل افتح الورشه وابدء شغلي علشان نجيب فلوس ومصاريف للبيت دا ايه الغريب في كدا بقا ؟
زينة : من اول اسبوع جواز نازل الشغل انت عايز نسوان الحاره تاكل وشي ولا ايه
عاصم بدهشه : الاه احن مالنا ومال نسوان الحاره يابنت الناس
زينة بضيق : هيقولو سابها ونزل شغله من اسبوع الفرح زهقته في عيشته انا عارفه الكلام دا
عاصم مسك اديها وباسها بهدوء : يحبيبتي افهمي متحطيش كلام الناس في دماغك يقولو اللي يقولوه المهم انا حاسس بإيه
زينة بزعل : كنت خليك معايا يا عاصي النهارده …. دا حتي صباحيتي الحقيقيه النهارده
عاصم ضمها لصدره بحنان وباس دماغها : اوعدك ان هعوضك بيومين في شرم مكنتيش تحلمي بيهم اي رأيك ياستي ؟
زينة بفرحه : احلف … هتوديني شرم بجد ؟
عاصم بحب : ولو زينة البنات مراحتش شرم مين اللي يروح يعني اخلص بس المصلحه اللي في ايدي واخدك ونسافر
زينة بحماس : انا وانت ولميس وطنط مرفت وو
عاصم بتنهيده : وجدك وعمك ممدوح ورامز وابتسام وعمك حسني بتاع البقاله والحاره كلها ما هو انا متجوزك انتي لاء انا متجوز العيله
زينة ضربته في كتفه : انت مش عايزهم يجو معانا ؟
عاصم : يحبيبتي احنا عرسان رايحين في شهر عسل دول بقا هيجم يعملو اييه ؟
زينة ببتسامه : اول مره تقول حبيبتي
عاصم ضحك : يعني دا اللي لفت انتباهك يا زينة من الحوار كله
زينة حاوطت رقابته وقالت بدلع : ايوا دا اللي لفت انتباهي اول مره حبيبي يقولي حبيبتي بنسبالي دي حاجه احسن من رائعه
عاصم رفع حاجبه وحط ايده علي وسطها وقال بهمس : طيب ينفع حبيبتي تسيبني انزل شغلي علشان كدا ولا نازل شغلي ولا هسيبها في حالها
زينة ببتسامه ماكره : تؤ قولت مش نازل يعني مش هتنزل
عاصم بدهشه : انتي هتمشي كلامك عليا ولا ايه ؟
زينة بضحكه خفيفه : لاء بس بعرفك انك قتيل معايا النهارده انسي بقا انك تنزل
مرفت خبطت علي الباب : عاصم اصحي يابني الفطار جاهز يلا
زينة فتحت الباب طلعت لمرفت : انتي عملتي الفطار لوحدك ليه مجتيش صحتيني ليه بالله زعلت منك
مرفت بحنان وهي بترجع شعر زينة ورا ودنها : انتي عروسة بيتنا قوليلي اجي اصحيكي ازاي بقا اقولك تعالي اعملي الفطار وبعدين هو في الفطار ايه علشان يتعمل يعني
زينة : انا هسامحك المره دي لكن مره تانيه هزعل منك ومش هكلمك
عاصم طلع من اوضته : مصروف البيت اهو يما يلا السلام عليكم
مرفت وزينة في صوت واحد : رايح فين ؟
عاصم بدهشه : نازل الشغل في ايه يناس مالك يا امي زينة بهتت عليكي ولا ايه
مرفت : هو في عريس مبقالوش اسبوع يسيب مراته وينزل الشغل
عاصم : والله انتو مكبرين الموضوع انا نازل تحت البيت يعني هطلع علي الغدا وقبل المغرب هكون معاكو في اي بقا
زينة بغضب : والله ما انت نازل يعاصم ؟
عاصم بصلها بتحذير : علي فكره كان ممكن منزلش عادي بس علشان خاطر حلفانك دا هنزل واول واخر مره تحلفي عليا ” وطلع برا الشقه رزع الباب ”
مرفت : لا اله الا الله نزل من غير فطار كدهو ادخلي يا زينة افطري يقلبي
زينة بهدوء : لميس فين ؟
مرفت : في اوضتها جوا لسه نايمه مبتصحاش غير الضهر
زينة ببتسامه : هدخل انام جنبها انا مش جعانه تسلم ايدك يا ست الكل
” فتحت اوضة لميس اللي كانت نايمه بكل هدوء وبرائه راحت جنبها حضنتها ونامت ”
زينة وهي مغمضه عيونها : يسلام لو ارجع قدك كنت انام بكل هدوء ومشلش هم حاجه ولا اخاف لما كنت قدك كان وقتها كل حلمي ان مسعد ميكسرش عروستي اللي بحبها ولما كبرت كسر كل حاجه بحبها حتي انا كسرني يا لميس ” واتنهدت وهي مغمضه ونامت ”
……………………….
” عاصم نزل الكل بارك ليه وراح علي ورشته وبدء يشتغل ، رامز نازل من بيته ماسك كيس السندوتشات بتاعته في ايده ونازل متنرفز زي كل يوم اول ما شاف عاصم ضحك ”
رامز بضحك : قولتلك متهدش نفسك بكرا تزهق مصدقتنيش
عاصم بص لكيس السندوتشات بضيق : بإيه دول ؟
رامز راح قعد جنبه علي الكرسي وقال لصاحب القهوه : اتنين شاااي يعم رجب وحياة ابووك سكر مظبوط ، وكمان نازل من غير فطار يفرحتي بيك السندوتشات دي ببطاطس ” وفتح الكيس ” خد واحد وانا واحد
عاصم بنرفزه : يعني قاعد معاها بقالي اسبوع ودا عمره ما حصل ان افضل قاعد في الشقه كل دا وبرضو تقولي خليك لاء وايه بتحلف عليا
رامز وهو بياكل : نهار ابوها اسود بتحلف عليك بإيه بطلاق ؟
عاصم بصله بغضب : ما تتعدل في ام يومك بدل ما ارفصك من علي الكرسي اقلبك
رامز : يعم اهدي وصلي علي النبي كدا هي عين راشقه في حياتكم اقسم بالله انا حاسس
عاصم وهو بياكل : يجدع اسكت دا الواحد كارهه حياته بالله العظيم
راضي اللي بيشتغل في القهوه جاي جري وعلي ايده الشاي : وعندك اتنين شاااي لأحسن رجاااله في المنطقه ” ومعرفش يثبت ايده كويس علي الصنيه راح رميها عليهم ”
رامز بصويت : الله لا يوفقك يجدع ايييه يعم راضي شويتنا بكوبايتين الززفت
عاصم وهو بيعدل هدومه : يجدع انا عايز اعرف حاجه واحده وبس انت بتجري ليييه وانت جاي اييه السبب
راضي : لا مؤاخده يا رجاله الواحد دماغه متبرجله مش مركز
عاصم قام وقف : حصل عليا النعمه حصل هنعمل اي بس يا راضي يلا اسيبكم انا اروح اكمل الشغل اللي في ايدي دا
…………………………
” وائل كان نايم في شقته سمع صوت الجرس ”
وائل بضيق : لا حول ولا قوة الا بالله الواحد مش مكتوبله ينام ساعه ف امان الله خالص ” وقام فتح الباب وابتسم اوي ” مستنيكي من زمان والله العظيم نورتي .؟

يتبع…

google-playkhamsatmostaqltradent