رواية صدفة الفصل الحادي عشر 11 - بقلم مريم اشرف
بعدما خلصت الحفله نزل أنس ومساعدتو لأوتيل..بس قبل ما يدخلو اوضهم ناداها بلهفه:
– ها يا ندى عملتي اللي قلتلك عليه؟
ابتسمت:
– آه كانوا جايين في عربيه وأنا ركبت عربيتي ورحت وراهم من غير ما يحسوا بيا..
أنس:
– وبعدين؟
ندى:
– ساكنين في عمارة رقم 8 شارع ** هو ده العنوان..بس إياك تقولي رقم الشقه مش جنيه أنا!!
أنس ابتسم:
– مش عارف هقولك ايه ولا من غيرك هعمل ايه..شكراً يا ندى على وقوفك جمبي..شكرا لإنك اختي اللي مخلفتهاش أمي..
ندى ضربتو على كتفو بممازحه وقالت:
– يا كشي يثمر فيك يا أخويا وأشوفك في الكوشه مع مراتك..
أنس ضحك:
– مستعجله أوي يا ندوش..
ندى:
– اوعى من قدامي يله..أنا تعبانه أوي وعاوزه أنام..رن تيليفونها وبصت على الرقم بحب..
أنس:
– حبيب القلب..سي يونس مش كده؟
ندى حمحمت ودخلت اوضتها بسرعه..
ضحك عليها أنس ودخل اوضتو هو كمان بيفكر هو اللي هيعملو هيبقى صح ولا غلط..
______________________
عند بسمه فدخلت اوضة زياد تشوف البيبي من غير ماتكلم سهام ولا حتى تبصلها..
بسمه بحب: كوتي كوتي قد ايه انت حلو وصغنن..
زياد ضحك: حظك يا ابني عمتك عبيطه..يا ريت متطلعش زيها..
بسمه كشرت:
– ماشي يا زياد..متسمعش منو يا حبيبي أبوك بيكذب عليك..أنا والله عقلي سليم هما بس اللي مبيفهمونيش..
كملت: آه صحيح هتسميه ايه؟
سهام جزت على سنانها:
– اسمها هنسميه ايه..ولا أنا مليش رأي في البيت ده؟؟!
بسمه:
– مقصدتش كد..
قاطعتها:
– زياد قول لاختك تطلع عاوزه أنام تعبانه..
طلعت بسمه بسرعه ودموعها على عيونها ودخلت اوضتها..
زياد:
– مش عارف جايبه الحقد ده منين؟
سهام برّقت:
– أنا؟؟!..أنا بحقد يا زياد؟!..أنا بس قلتلها تطلع عشان أنام..هو مش من حقي؟!
زياد:
– حقك طبعاً..بس تجيبهالها بالراحه مش تزعقيلها وتخليها تمشي مكسوره!!
رقيه:
– خلاص يا ولاد هو انتو هتتخانقو عشان حاجه تافهه زي دي..يلا ناموا تصبحوا على خير..
زياد اتعصب وراح لبسمه..
بسمه:
– ايوه يا زياد..جاي ليه؟
زياد:
– زعلتي مش كده؟
بسمه ابتسمت غصب عنها:
– لأ طبعا أزعل ليه..عادي يعني..تصبح على خير..
زياد ابتسم:
– بصي اسم البيبي انتي اللي هتختاريه..
بسمه: بس..
زياد:
– مفيش بس يا بسمه أنا واثق فيكي..عاوزك تذهليني..
حضنتو بسمه وقالت:
– بحبك يا زياد..
زياد:
– وأنا أكثر بسبوستي يلا نامي..
__________________________
بعد يومين..
بسمه: ماما!!يا ماما الباب بيخبط من زمان متفتحي طيب!!
رقيه من الحمام:
– انتي عاوزاني أفتح ازاي وأنا جوا؟؟!..ماتفتحي يا بت وبطلي هبل!!
بسمه جمَّعت كتبها اللي بتراجع فيها عشان الدراسه اللي قربت وقامت تفتح..
فتحت وملقتش حد..
بسمه صرَّخت:
– انت يا زفت يا مراد هقول لأمك على اللي بتعملو ده!!
طلع من ورا السلم واتكلم:
– خطيره يا بت يا بسمه..
بسمه بصدمه:
– ايه ده أنس؟؟!
أنس ابتسم ودخل البيت:
– آه أنس يااختي..
بسمه بفرحه:
– انت جاي ليه وازاي عرفت بيتنا..
أنس كان هيتكلم بس قاطعتو رقيه:
– انت مين يا ابني؟
أنس:
– احم..ممكن اتكلم مع حضرتك شويه بخصوص الآنسه ب..
دورت راسها عشان ميقولش اسمها قدامها فاكتفى بالآنسه..
رقيه:
– اتفضل خش الصالون على يمينك..
أنس:
– اتفضلي شوية حلويات وكده..
رقيه ابتسمت:
– تعبت نفسك يا ابني..احم..قومي معايا يا بسمه عاوزاكي فكلمتين..
بسمه مشيت وراها..
رقيه:
– بتعرفي الولد ده منين؟
بسمه بتوتر:
– معرفهوش يا ماما..أكيد شافني من البلكونه..
رقيه:
– بلكونة ايه هتستعبطي؟..خشي اوضتك البسي حاجه عدله و مشطي شعرك على الأقل!!..أكيد جاي يتقدملك..
بسمه:
– حاضر حاضر بالراحه عليا..أنا رايحه أهو..
أما بالصاله فكان قاعد أنس وهيموت على نفسو من الضحك..
دخلت سهام المطبخ عند حماتها وقالت باستغراب:
– مين الشاب اللي قاعد في الصاله يا حماتي؟
رقيه:
– معرفش يا بنتي بيقول انو عاوزني فكلمتين بخصوص بسمن بنتي..أكيد عريس وعاوز يتقدملها..
سهام عوجت بقها بغيره:
– عريس آآه..وكملت بخفوت: ده ولا نجوم السينما لأ وكمان جاي فعربيه آخر موديل..يا بنت المحظوظه يا بسمه ويا حظك الوحش يا سهام..
رقيه اتصلت بزياد عشان ييجي يقعد معاهم وحضرت العصير وقالت بترحاب:
– أهلا وسهلا يا ابني..اسفين لو اتأخرنا عليك..
أنس ردّ بابتسامه:
– لأ خدو راحتكم..هي الآنسه بنت حضرتك فين؟
بسمه قعدت جمب مامتها:
– أنا هنا..
هز راسه بابتسامه فقالت مامتها:
– نعم يا ابني انت قولت انك عاوزني بخصوص بسمه بنتي مالها؟
أخد نفس عميق وبسمه غمضت عيونها بانتظار أما سهام فبصتلهم بقرف..
أنس:
– أنا جاي النهارده طالب ايد الآنسه بسمه للجواز..
بسمه بصدمه:
– عملتها يا ابن شروق!!..واغمى عليها من الفرحه..
______________________
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية صدفة) اسم الرواية