رواية شمس الانصاري الفصل الثالث عشر 13 - بقلم آية عبده
غيرت ملابسها وارتدت تلك الجلبيه الغريبه فعمرها ملبس كده نزلت الي الاسفل ويداها ملفوفه بشاش تمسك بها حتي لا تئلمها
سعاد: صباح خير يابنيتي كيف صيرتي؟
ملك: الحمدلله شكرا
سعاد: علي ايه دنتي ذي بنتي
ملك: شكرا
أشارت لها سعاد الي احدي كراسي السفره لتقول بابتسامه :,اقعدي يابنتي لازم تتغذي..
استجابت لها ملك لطلبها جلست بجوارها علي السفره تتناول الافطار ..
كان بالخارج يدخن سيجاره فدخل لمحها جالسه علي سفره فطلع علي سلالم بسرعه توقف عندما نادته أخته برفق:
اسيا :شمس مش حتاكل
لم يلتفت لها بل قال وهو بنفس وضعيته: لا انا طالع انام..
سعاد :سيبه ينام من امبارح منمش
اسيا :اه صحيح كان قاعد جنب ملك
نظرت إليه ملك باستغراب: جنبي انا..
اسيا: ايوه الدكتور قال ان الرصاصه حتسخنك ولازم حد يعملك كمادات و هو كان سهران بيعملك كمادات…
ملك ساكته ومردتش
سعاد :كلي يابنتي ..
توقفت ملك لتقول بابتسامه : شكرا انا لازم امشي بابا اكيد قلقان عليا
اسيا: استني حقول لشمس..
“أشارت لها ملك بيديها لا خليه مستريح البيت قريب”
سعاد: طيب ابقي طمنينا عنك يا بنيتي
ملك :حاضر يا طنط سلام..
في بيت ملك أخذ يجر كرسيه بقلق شديد اقتربت منه ناديه لتوقفه..
ناديه :رايح فين بس يامحمد بيه
محمد بقلق:سيبيني ياأم عيشه مش حقدر استني هنا وانا مش لاقي ملك ثم أشار أنظاره الي طارق ليقول..
“طارق انت دورت عليها كويس شفتها في القسم يمكن راحت بدري
طارق:دورت يافندم أنا ومصطفي متقلقش حضرتك أنا حتصرف ولسه حيخرج دخلت ملك من باب البيت ..جريت عليها ناديه بسرعه..
داده :يالهوي ملك مالك؟
ملك: مفيش ياداده اصابه خفيفه..
محمد: كنتي فين ياملك كده تقلقيني عليكي
اقتربت منه لتطمنه : في شغل معلش ياحبيبي مكنش قصدي اقلقك..
محمد :خرجتي امتي
ملك :باليل بعد منمتوا
محمد: وكل ده في مهمه ومالها ايدك يابنتي؟
ملك :انا اتصبت وواحد انقدني
محمد :مين ؟؟
ملك: نفس الراجل بتاع الشال
محمد: ماشي بس لازم اشكره بنفسي المهم دلوقتي نبعت نجيب دكتور يشوف ايدك..شكلها بسيطه بس بردوا نطمن
ملك: دي اصابه سطحيه خدش بسيط يعني ودكتور كشف عليا خلاص..
محمد: طيب اطلعي استريحي دلوقتي
ملك؛حاضر
طلعت غرفته ومعها داده لفوق..
__________________
في غرفه شمس صحي قرب العصر ظل ثابت علي فراشه يتطلع الي السقف بعشوائيه آفاق من شروده ليقول بصوت هادئ “خيرا تعمل شرا تلقي” ارتدي جلبيته متجها الي الاسفل ..
سعاد :كل ده نوم شكلك تعبان قوي ياولدي
شمس :اه يااما شويه. امال فين الضيفه؟
سعاد :روحت دارها ياولدي..
شمس بغضب: ايه كيف تروح وهي لسه تعبانه
سعاد :هي صممت تمشي..
شمس :وليه ما قلتيلي ياما
سعاد :هي مرضتش
شمس :ماشي
محروس: ياكبير..
استدار لها شمس ليقول: عاوز ايه؟
محروس: مطاوع ومبارك في المندره عاوزينك..
شمس :طيب جايلهم روح انت..
خرج شمس وراحلهم المندره ” السلام عليكم” قالها وهو يجلس علي احدي الاريكه …
مبارك :وعليكم السلام
مطاوع: كيفك ياشمس
أشار له شمس ليقول بهدوء ” نحمدالله ”
مطاوع :مالك
شمس: مفيش
مبارك طيب ياولد خالي السلاح حيوصل قريب قوي…
شمس :ماشي
مطاوع: كيف حندخله ياشمس البلد ونوصله لمخازنا ..
شمس: حقولكم بس العمليه دي تتم اليوم او بكره بالكتير ،ملك مريضه ويمكن ما تقدر تقوم ونقدر ندخل بضاعه في هدوء..
صاح مبارك بغضب : ياشمس انت عامل حساب للمري دي ليه سيبهالي اطلق عليها رجالتي..
وقف شمس بغضب ينظر إليه بعينتين حمرتين ” اياك حد يلمسها فاهمني ”
امسكه مطاوع من كفيه ليجلسه مره اخري :خلاص اهدوا اقعد ياشمس
مبارك :حقك عليا يا شمس مش قصدي انت كبير العيله واخونا الكبير ونحن بنحبك ونسمع كلامك ..
شمس :خلاص يامبارك وانا يعلم ربنا اني بخاف عليكم زي اسيا اختي
ضحك مبارك ليقول بابتسامه”والله زين بقينا زي اسيا علي اخر الزمن طيب خلينا في الشغل..
في منزل ملك :
في غرفتها اتصلت بمحمد حتي تتابع شغلها بالتليفون..
ملك: يعني ايه مقبضوش عليه؟
محمد : زاغ مننا يافندم..
ملك :بعصبيه اقفل مع سلامه
ألقت هاتفها علي فراشها ثم تنهدت بغضب “شكلي حتعب قوي في البلد دي مخدرات وسلاح وهجمين طرق هو احنا في شيكاغوا”
” تمام يا رجاله”. قالها شمس وهو يتفحص وجههم ..
مبارك: تمام يا شمس كله حيتنفذ زي مقولت
مطاوع: ياه ياشمس كيف خطرت في بالك الفكره دي هههههه..
شمس :انت عارفني محبش الدم يبقي نخلص بالطريقه دي، لا من شاف ولا من دري،
مطاوع: ههههههه خطه تضحك
شمس: كفايه ضحك طيب ويلي نفزوا زي مقولتلكم..
__________________
يتبع….
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية شمس الانصاري) اسم الرواية